Én arról írtam, mi van kézi vezérléssel a mauson egy kis pályán.
Persze ha nagyobb a rendszer és programokat vetünk be számítógép segítségével
A kettő között azért még van fokozat. Ha a z21Startod mellé veszel egy kódot, vagy sima z21-ed, esetleg Z21-ed van), akkor letöltesz egy ingyenes programot az amúgy kéznél lévő mobilodra, tabletedre, és máris grafikus felületen, vágányutasan tudod pötyörészni a váltókat (illetve vezérelni a mozdonyokat is, ha szereted a bökdösést).
A mozdonyvezérléshez pedig marad a "kézzel fogható" MultiMaus.
Én arról írtam, mi van kézi vezérléssel a mauson egy kis pályán.
Persze ha nagyobb a rendszer és programokat vetünk be számítógép segítségével vagy olyan központtal amiben beépített számítógép van az teljesen más lehetőségeket ad, már ha a felhasználó ért is hozzá és feltudja programozni ezeket. Persze lehet akkor már a mozdonyokat is a program fogja vezérli menetrend alapján.
egy bökéssel + 1 egy kiválasztással, mint egy cím kiválasztással és állásváltással majd a következő cím kiválasztásával és állásváltással – ennek nem az NMRA-nak való megfeleléshez van köze, hanem leginkább ahhoz, hogy az egyik berendezésen ki van építve böködhető felület, a másikon meg csak tíz gumigomb van...
Viszont a jelzőket is jobb külön kezelni színenként? Nem hinném.
Teljesen más kérdés.
A kettős átszelési váltók esetén összesen 4 állapotról beszélünk. Ez 2 bitnyi információ. A külön, vagy együtt kezelés csak annyiban különbözik, hogy ezt az információmennyiséget hogyan viszed be (sorba pötyörészed, vagy külön-külön állítod a két bitet). De mindenképpen szükség van ennyi információ átvitelére.
Egy jelző esetében is beszélhetünk diszkrét állapotokról, de ezek nem a fények, hanem (szimpla OSzZsD-jelzésrendszert feltételezve) a jelzőnek az önmagára vonatkozó, illetve előjelzett sebességfokozatai, illetve ezeknek az engedélyezett kombinációi. Ez durván 2x1,58 bit (leszámítva a nem megengedett kombinációkat, pl. a M! jelzés melletti előjelzést), amit felfelé kerekítve 2x2biten vihető át. Azaz ha egy jelzőre ki akarsz rakni egy korrekt, 0/40/Vmax sebességekből álló jelzéskombinációt, ahhoz szükséges, de elégséges is 2x2 bit infót átvinni.
Az angolos példát a jelzős példádra vetítve:
- a külön állított angolnak egy olyan jelzővezérlés felelne meg, ahol a jelzőnek két, egyenként 3-állapotú nyomógombja van, egy a jelző önmagára vonatkozó, egy pedig az előjelzésének állítására, mert ezt a két fogalmat külön kell tudni kezelni;
- az együtt állított angolnak egy olyan jelzővezérlés felelne meg, ahol a jelzőnek egyetlen, 7 állapotú nyomógombja van, amit végig kell pötyörészni, hogy a megfelelő jelzésképet kiválaszd.
Természetesen fényenként is lehetne vezérelni egy jelzőt. Ennek analógiája az lenne, ha az angolt csúcssínenként szeretnéd állítani (meg értelme is kb. annyi).
-----
További különbség a jelzők és az angol között, hogy míg egy váltót az ember szokott egyéniben állítgatni (pl. tolatgatáshoz), szerintem egy jelzőt nem sok értelme van kézi kattintgatással kezelni. Ha már korrekt jelzésképeket szeretnénk, akkor ahhoz társul vágányút is (ha másért nem, hát az előjelzés miatt), ami mindenképpen feltételez valami automatát a háttérben. Innentől kezdve teljesen mellékes, hogy a jelzőt színenkét, fogalmanként, sebesség-értékekkel vezérlünk.
A Multimaus egy nyomógombos kézivezérlő, mert a DCC-ben utazók többsége (kb. 80%) ezt akarja. Ez így van Amerikában és Európában is. Én se értem, de akkor is ez a helyzet. Ezt teljesen fölösleges egy érintőképernyős rendszerrel összehasonlítani. A Roco érintőképernyős rendszere bőven többet tud, mint az EcoS. A nyomógombos rendszereknél persze többet tud, csak ez a nép 80%-át valamiért láthatóan nem érdekli, az érintőképernyős rendszerek esetében pedig az EcoS masszívan elavult. Sikeresen kreált saját kategóriát a kissé csalódott IntelliBox-felhasználók között (akiknek a léte önmagában az érthetetlenség, a világegyetem legizzadtságszagúbb cikke lett az ehavi TT-Kurier IntelliBox2 Neo bemutatója, amelyikben valahogy elkerülték a ~100 olyan hibájának a megemlítését, ami miatt 2023-ban már nem szabadna piacon lennie a terméknek), de attól még az egész koncepció múltban ragadt. Persze, a 80% haladni képtelen ember ízléséhez képest nem eléggé a múltban maradt, hiszen emberek tömegesen vásárolnak z21-et (ami egy parancsközpont) Multimaus-szal, ami szintén egy parancsközpont.
Ok értem és köszönöm! Viszont a jelzőket is jobb külön kezelni színenként? Nem hinném. Bár én váltóknál is jobban elvagyok egy bökéssel + 1 egy kiválasztással, mint egy cím kiválasztással és állásváltással majd a következő cím kiválasztásával és állásváltással, ha az multimaust nézem.
Szerintem (de remélem, ő maga elmondja) a Weiche 1...4 alatt ő 4 különböző váltó összesen 8 állapotát értette, és hibásan föltételezte, hogy a Multimaus nem tudja egy adott dekódercím összes lehetséges kimenetét szabályozni.
Erről beszéltem. Ha a központod "NMRA-kompatibilis" lenne (azaz követné az NMRA ezeréves dekódercímzési módját), az angolodnak így néznének ki a címei:
- 14-es dekóder 2-es kimenet: "a" vég egyenesbe;
- 14-es dekóder 3-as kimenet: "a" vég kitérőbe;
- 14-es dekóder 4-es kimenet: "b" vég egyenesbe;
- 14-es dekóder 5-ös kimenet: "b" vég kitérőbe.
Ugye, hogy kezelhetetlen? Ezért a központok többsége csinál egy-két összevonást a háttérben, hogy kezelhetőbbé váljanak a dolgok.
1.) Az "egyenes" és "kitérő" többnyire párban jár, az NMRA is megemlékezik róla, hogy ezeket szomszédos címekre "szokás" kötni ("the convention is"). Tehát a dekóderen belüli 8 címet össze lehet vonni kimenet-párosokra, 0..3 címen, mindegyiknek egy "egyenes" és egy "kitérő" kimenete lesz:
- 14-es dekóder 1-es kimenetpár: "a" vég;
- 14-es dekóder 2-es kimenetpár: "b" vég.
Ez -- mivel a kimenetek elviekben önálló életet élhetnek, egymástól függetlenül kapcsolgathatóak, már némileg butítás a kényelem növelése érdekében. Azonban ha olyan központunk van, elviekben tudhatja külön-külön kezelni a kimenetpárok két felét (egymástól függetlenül lehetnek meghúzva, vagy elengedve).
2.) Mivel a dekóder- és kimenetpár-címnek továbbra sincs semmi értelme (legalábbis előnye aztán egyáltalán), a központok többsége összevonja őket egyetlen számmá, ami a dekódercím négyszerese, plusz a kimenetpár-cím:
- 14*4+1=57-es kimenetpár: "a" vég;
- 14*4+2=58-as kimenetpár: "b" vég.
3.) A feni rendszer eléggé jól kezelhető, egyetlen logikátlanság benne, hogy mivel 0-s dekódercím nincs, a 0-1-2-3-as címek nem értelmezhetőek. Ezért szokás a dekódercímből egyet levonni, pl. a Roco is ezt csinálja:
- (14-1)*4+1=52-as kimenetpár: "a" vég;
- (14-1)*4+2=53-as kimenetpár: "b" vég.
A fenti 1-es pont félig van benne az NMRA-ban, a 2-es és 3-as már szembe megy vele, viszont a felhasználó kényelmét szolgálja.
-------
Ami a kettős átszelési váltók (angolok, bázeliek), mint objektumok kezelését illeti, a központok valóban megtehetik azt a szívességet, hogy (ugyancsak a "felhasználóbarátság élményének növelése érdekében" a fenti kimenetpárokból kettőt együtt kezelnek (de csak együtt kezelnek, nem vonják össze, ahogy csíkosháttú vélelmezte, azaz egy címhez nem fog egy kimenet-négyes tartozni). Ekkor a kijelzőn egy "kettős átszelési váltó" összesen négy állapotot vehet fel. Tekintve, hogy egy angolváltó logikailag két hagyományos váltónak fogható fel, egyéni ízlés kérdése, hogy ez megkönnyíti-e az életet.
Egyéni állításkor egyetlen szimbólumot 2-3-szor böködni, vagy két szimbólumot 1-2-szer, kb. ugyanaz (én jobban szeretem az angol két felét külön váltónként kezelni).
A különbség ott jön, ha már valami komolyabb logika mentén állítgatja a váltókat, vágányút részeként, oldalvédelemmel (ami egy terepasztalon legalább annyira hasznos, mint a nagyvasúton). Ekkor már egyértelműen két külön váltóként kell kezelni egy kettős átszelésit, mert előfordulhat, hogy oldalvédelmet kell adnia. Ilyenkor tudnunk kell csak az egyik felét lezárni; a másik felének állíthatónak kell maradnia.
Érdekesség, hogy bár a TrainController tudja egy 4-állapotú objektumként is kezelni az angolokat, mégis célszerű őket két váltóként felvenni, mert a fenti logikán a TC is elhasal. :)
Ilyet nyomógombos vezérlő csak az NCE Pro Cab tud makrókkal vagy minipanellel. Érintőképernyősben ezt sokkal kényelmesebben tudja a Z21, hiszen ott vágányábrában tudsz váltót állítani és van vágányutas váltóállítás is.
A valóságban egyébként az átszelési kitérőkhöz mindig két vezérlő (állítókészülék, emeltyű, nyomógomb, stb.) tartozik. A jelfogós berendezésekben még a sima átszelést is állítani kell (pl. D55, D70), pedig nincs benne mozgó alkatrész, így aki így valósítja meg egy keresztezés szívdarabjának polarizálását, az valós gyakorlatot modellez.
Két cím van itt is használva a képen látható, hogy az 57-58. Ez két váltómotor megfelelően bekötve, de egyszerűen lehet állítani és majd a központ tudja melyikre mit küldjön ki.
Egy váltócímen 4 váltót tud kezelni. - nem. Egy dekódercímen tud 4 váltót.
a MultiMaus hardveresen nem alkalmas arra, hogy az NMRA-t kövesse, ebből a szempontból. - ez nem korrekt megállapítás. A MultiMaus ugyanazokat a váltókat tudja megcímezni, csak szimplán összevonja a dekóder- és váltócímet.
-----
egy Alps gyártmányú kis trimmer poti - nem potméter, hanem forgójeladó. Ugyan nem digitális, hanem analóg, de jeladó, nagy linearitású, körbeforgó, 333°-ban érzékel.
vagyis nem arra készült, hogy folyamatosan tekergetve-macerálva van - de igen, direkt arra kitenyésztve, hogy tekergessék (1.000.000 fordulatra méretezve). Az autóipari minősítése is megvan.
Nekem az az érthetetlen, hogy az NMRA miért betonozta be a csomag formátumába, hogy egy eszközdekódernek kötelező jelleggel kell legyen egy címe (ami 1-től indul) és 8 kimenete (a fenti címet kiegészítendő, ezek címe 0-tól 7-ig van)? Ami viszont sokkal inkább adottság a vasútmodellező berkekben (t.i. hogy egy eszköz általában két kimenetet használ), az NMRA szerint csak "megszokás", és a kimenet-párok két felét a 3-bites kimenet-cím legalsó bitje szokta megkülönböztetni... Majd ezeket a címtöredékeket még jól össze is keverte egy csomagon belül.
Erre varrjál gombot (vagyis központot).
A legtöbb alkalmazásban ennek a 8-as felállásnak semmi értelme nincs. A kimenet-párokat alapból össze szokták vonni (kitérő/egyenes, zöld/vörös), de szimplán sorba címezni a csatornákat is sokkal egegyszerűbb, mint dekódercím+kimenetcím kombót használni. Így csinálja a Roco is.
A 4-es eltérés abból adódik, hogy az NMRA-agymenést normál sorszámra átszámolva a legelső dekóder legelső csatornájának címe elvileg az 1x4+0=4 lenne (mert ugye a dekódercím 1-től, a csatorna- és kimenet-cím 0-tól indul), tehát a 0..3-as csatornacímeknek nem lenne értelmük, mert 0-s címen nincs dekóder... Viszont hogy mégis kezelhetőbb legyen a dolog, egyes központok levonják a 4-et. Mások meg nem.
Szerintem arra gondolt csíkos mester, hogy mauson csak két állást állíthatsz a gombokkal. Bár a multimouse lelkivilágát én nem igazán tudom. Azaz egy váltót egyenesbe vagy kitérőbe. Jelzőt vörösre vagy zöldre. Ellenben jobb eszközök esetén van 4 választásod a bonyolultabb váltókhoz vagy jelzőkhöz.
Az ecoson úgy van megoldva, hogyha sima váltóra kattintasz akkor vált ide-oda, míg például egy angol váltó esetén feldob egy plusz ablakot a kattintásra és abból választhatod ki milyen állást akarsz. A többit ő megoldja, mármint ha több motort kell állítani ehhez.
>kitérő címek esetén van rajta 4 gomb: W1 - W4, vagyis weiche1 - weiche4. Egy váltócímen 4 váltót tud kezelni.
Ha vetsz egy pillantást a MultiMaus-ra, akkor váltócím üzemben van egy jobbra-balra nyíl, és slussz. Ebből következik, hogy a egy váltócímen csak egy váltót tud kezelni.
Szerintem te itt kevered a váltódekódercím és a váltócím fogalmát. A Roco váltódekóderek és vezérlők esetében is egy dekódercímen négy váltót tudsz kezelni.
A néggyel való eltolásról: nem a Roco van szabványon kívül, kár lenne úgy beállítani, hogy ők bármit is rosszul csinálnak. A Roco megoldása és a Lenz megoldása egyaránt megfelel az NMRA DCC-szabványnak (akár 28-csal is el lehetne tolni a címeket aszerint). A váltócímek dekódercímből való egységes számítását csak 2014-ben határozta meg az RCN-213 (tehát nem NMRA) szabvány.
Ha megnézel egy NMRA szabványnak megfelelő kézi vezérlőt, akkor a kitérő címek esetén van rajta 4 gomb: W1 - W4, vagyis weiche1 - weiche4. Egy váltócímen 4 váltót tud kezelni.
Ha vetsz egy pillantást a MultiMaus-ra, akkor váltócím üzemben van egy jobbra-balra nyíl, és slussz. Ebből következik, hogy a egy váltócímen csak egy váltót tud kezelni.
Innen az eltérés, mert a MultiMaus hardveresen nem alkalmas arra, hogy az NMRA-t kövesse, ebből a szempontból.*
Amúgy a nanoX-s88-ban egy dolgot átírva be lehet állítani, hogy a kitérő címeket Lenz (NMRA), vagy ROCO üzemben kezelje, még PC sem kell hozzá, csak a kézi vezérlője. De majd jön a nálam szakavatottabb jvnd kolléga, és mesél, ha van kedve még egyáltalán erre szimatolni.:-)
*: Jut eszembe MultiMaus! Sajnos van egy tipikus betegsége, ami évek alatt képes előjönni, és sajnos nem nagyon lehet vele mit kezdeni. Nem először fordul elő, hogy a menetszabályzó forgatókombja középállásban bizonytalankodik. Ez abban nyilvánul meg, hogy alacsony sebességfokozatban, vagy éppen megálláskor a kiadott parancs nem lesz stabil, kvázi nem áll be nullára, középre a tekerő, és a modell sem, aminek parancsot adnánk.
Ennek két oka lehet, egy mechanikus, és egy elektromos.
Mechanikus, ez még javítható valamilyen szinten: kikopik a reteszelés a műanyagban belül. Ezt a rugólemez alaposabb megfeszítésével, vagy finomabb kézzel lehet javítani.
Elektronikus: sajnos a tekertyű alatt egy SMD potméter van, egy Alps gyártmányú kis trimmer poti. Trimmer, vagyis nem arra készült, hogy folyamatosan tekergetve-macerálva van. Kikopik a közepe, és a processzorra nem egy fix feszültséget ad, amitől a kiadott menetparancs függ. Sajnos én nem találtam megfelelőt sehol sem...:-(
Pedig jó lenne tudni, hogy mivel van a gond! Ugyanis így csak a sötétben tapogatózunk ám, és van egy sejtésem, hogy egy teljesen triviális beállítási problémáról van szó.
Pár CV-t átírva el lehet tolni egy üres funkcióra az AUX1-t, habár nem egyszerű feladat. Azért írtam a kollégának, hogy hozza ki a műhelybe, kap egy új firmware-t a dekóder, meg egy olyan átírt hanganyagot, ahol a funkciókban eleve külön gombra kerül a füstölő. Egyszerűbb, és egy esetleges reset után is ide fog majd visszaállni.
Meg az is érthetetlen számomra, hogy a Roco az eszköz dekóderek címzését miért tolta el néggyel a szabványtól az elejétől kezdve? Ráadásul ez a Z21-ben is megmaradt... Bár sok süket dumát olvastam már tőlük, szerintem csak azért, hogy nehogy már kompatibilis legyen, ha kicseréli valaki a központjukat és gond nélkül átálljon másra...
A lenti a képen jól látható az utasítássor egy része, természetesen nem kell nekik szinkronban lenniük. Ha valaki találkozott hasonló problémával és talált rá megoldást szívesen megiszok egy sört vele.
Sikerült munkára bírni a dekódert, de ezzel sajnos a dolog még bonyolultabbá vált számomra, vagyis a Roco 10764-es központtal teljesen rendben működik a dekóder, ellenben a központ amire lecseréltem az nem tudja munkára bírni, márkát nem írok mivel még nem tiszta a probléma számomra. Az érdekesség hogy oszcilloszkópon összehasonlítottam a két központ jelgörbéit és van eltérés Ez az a dolog amire sosem gondoltam volna, vagyis hogy egy központi egység és dekóder kombináció okozhat ilyen jellegű problémát.
Közben írtad, de akkor is azt mondom szedjék szét ők a modellt, ha az elavult vezérlőhöz ragaszkodnak. Érthetetlen már nem kapható vezérlőket támogatni.
Lehet az analóg működés miatt van így, mert ott is működik a füst ezzel a megoldással. Az aux-os megoldás meg nem menne analógban. Őszintén mondva én fordítva csináltam volna. Egy hangos modellt miért én szedjek szét átrakni a jumpert és miért nem az analógos, amikor úgysem a hangost veszi meg :( Még a négy funkció gombnál értettem, de ha utána is így volt, az elég furcsa számomra...
Beszéltem erről a ZIMO-val, azért csinálják így, mert "figyelemmel kell lenni a LokMaus és Intellibox-t használókra is, ahol alapból csak négy tartalék funkció érhető el."
(Szerintem meg már el kellene engedni ezeket a lassan 30 éves vezérlőket. A LokMaus-k lassan már ki is kopnak, tönkre mennek, az Uhlenbrock Intellibox meg egy agyrém, a "fél H-hidas" sínkimenetével együtt.) Amiket én adok át hangosított modelleket, azokon az F4 funkciótól mennek a hangok. Az F1 az az AUX1, az F2 az AUX2, az F3 tolatóüzem, és F4-től mehetnek a hangok a végtelenségig.)