Akit zavar a biztonsági övre figyelmeztető bimbammozás (mint pl. Bálna barátunkat) az hajoljon a vezető ülés alá hátulról, és talál egy meglepően lazán és szabadon himbálózó vezetéket, rajta egy csokiszerű széthúzható csatlakozással. Ez a "vajon a biztonsági öv be van-e kapcsolva?" érzékelő zsinórja, ha széthúzzuk, véga a mizériának, nem bimbammol, ugyan a műszerfalon sem jelzi a kis lámpácska, hogy nincs bekapcsolva. A "tövény megkerülésének" örömében én szét is húztam, de lehet, hogy visszakötöm, engem nem nagyon zavart, meg használom is az övet mindig, az autóban ülőket is erre kötelezve. Ezután is így lesz. Mondjuk, így a figyelmeztetés lehet, hogy felesleges.
Hát ennyi... :-)
Ja, a "clean and clear" opto-tuning keretében és is leszedtem a márka és típus feliratokat az autó hátuljáról. Nekem nagyon tetszik.
Új vagyok a fórumok világában, soha nem írtam fórumban. DE jött ez a Lacetti-s topik és nem birtam tovább. Klassz emberek jöttek össze (bár még nem tudtam végig olvasni) és olyan témában ami engem és munkatársaimat (szintén Lacetti tulajok) is érintett ill. érint. Sajna későn találtam meg, így sok "szenvedéssel" lettem gazdagabb mig a Lacettim (1.4 Star 5ajtó mentazöld) hozzám került. Később majd mesélek...Úgy olvastam, hogy többé-kevésbé ugyanazon a dolgokon esett át majd mindenki.
"Az olajmegjelöléssel nem lettem sokkal okosabb, miért ne lehetne márkát írni?"
Mert a márka nem az oilaj minőségét jelöli, arra vannak kitalálva a betük, számok!
"Pl a gyári Opel olaj félszintetikus jó bele 10W-40 API SL?"
Gyári Opel olaj..... Éppen ezt kérdezted, de te se mondtad a márkát, hisz olyan nincs, hogy Opel olaj, nekik is van beszállítójuk, tudtommal Mobi1-et használ a Német gyár, nem a Magyar kereskedő! Igen ha jól olvastam Novi pont a 10W-40-et írta, ez van a gépkönyvbe. Márkája lehet Agip, Mobil, Castrol, Hellix, Aral, Mol, stb.. Bővebet itt letölthető pdf fájlból!
"Az olajszűrő nem gyárira való cseréje nem vonja maga után garancia megszűnését?"
Mit nevezel nem gyárinak?? SOHA, ismétlem SOHA nem a márka név a fontos, hanem a megadott paraméterek, egy szűrő esetén pl.: az átfolyás sebessége, átmérő, stb... hisz a szerviz is azt teszi bele, amilye van, nekem a régi Matizba Sántics (FÚÚÚJ, de nem ezért!) Suzuki-ét rakta bele.
Egy kis bővebb magyarázat....
" Alapvetően a motorolajok teljesítményszint és viszkozitási index alapján vannak osztályozva, mely osztályokat fentebb már részleteztem. A gyártó minden motortípushoz megadja, hogy milyen olajat szabad használni. Ettől persze eltérhetünk, de csak magasabb minőségi osztály irányába.
A motorolaj teljesítményét az európai ACEA (régen CCMC), vagy az amerikai API szabvány szerint adják meg. Egy példa a flakonon feltüntetett azonosítóra: API-SJ /CH-4, ACEA A3 / B3 Ennek az értelmezéséhez meg kell néznünk a fenti legelső ábrát. Látjuk, hogy az "API" skálán az SJ majdnem a legmagasabb kategóriában van, a a dízel irányban a CH-4 szintén. Esetünkben ez egy igen jó minőségű olaj! A viszkozitási indexről: Az un. Multigrade motorolajok vagy másnéven többfokozatú motorolajok télen-nyáron egyaránt használhatóak (manapság már ilyeneket lehet kapni). Régen egyfokozatú olajak voltak, amiket évente többször kellett cserélni, évszaktól függően. Egy példa a viszkozitási szintre: SAE 10W-40 (SAE=viszkozitási osztály, lásd a táblázatot lent) Ezt két részre kell szednünk: 10W -- 40 10W: motorolaj hidegoldali tulajdonsága. A "W" a winter szóra utal, azaz "télálló" az olaj. A fenti második táblázatban megtalálhatóak, hogy melyik kategóriára mi jellemző. A 10W esetében ez azt jelenti, hogy -20 C-ig megfelelő kenőképességű, ez alatt azonban már annyira besűrűsödik, hogy nem biztos, hogy eljut a kenőanyag hidegindításkor minden alkatrészhez. Minél kisebb ez a szám: pl.: 5W annál hamarabb alakul ki hidegindításnál a kenőfilm a motor kritikus részein -> hosszabb lesz a motor élettartama.
A másik szám (pédánkban: 40) az olaj melegtűrését jellemzi. A hőmérséklet növekedésével egy pont után már annyira lecsökken az olaj viszkozitása, hogy kifolyik az egymással súrlódó alkatrészek közül, és nem fejti ki kenőhatását. A 40-es szám a magyarországi klimatikus viszonyoknak általában megfelel, de sportosabb vezetési stílus mellett, vagy versenymotorokban indokolt az 50-es, esetleg 60-as motorolajok használata.
A fent említett tulajdonságokat az szabja, meg hogy milyen alapanyagokból állítják elő az olajat ill. milyen adalékokat használnak hozzá.
Nyers kőolaj atmoszférikus lepárlásával készül a benzin, a kerozin, a petroleum és a gázolaj. A maradék vákuumdesztillációjával és tisztításával nyerik a különböző sűrűségű alapolajokat. Ezek adalékolásával készülnek az ásványi olajok. Az ásványi alapolajból hidrokrakk eljárással készül a félszintetikus vagy részszintetikus olaj. Emellett megtalálhatóak még a teljesen szintetikus olajak, amelyeket már - mint a nevéből is következik - szintetikus úton állítanak elő. Előnye, hogy magasabb viszkozitási indexet érhetnek el vele, mint az ásványi olajakkal. pl.: 5W40 -es olajat csak szintetikus úton tudják előállítani Kevésbé illékony, ezért kevesebb a párolgásból adódó olajfogyás, alacsonyabb a dermedéspontja, emiatt kisebb a kopás a hideg motor beindításakor, és kevesebb olajiszap keletkezik, mert jobb az oxidációs stabilitása. Itt amire figyelni kell és amiért nem öntenek minden autóba szintetikus olajat: A szintetikus motorolaj hajlamos megtámadni a régebbi motorok tömítéseit. (80-as évek közepe óta új tömítő anyagokat használnak) illetve a másik oka, hogy drágábbak, így egy öreg, csökkent értékű motorhoz felesleges plusz költség egyesek szerint, de nem is ez a lényeg, hanem az ez előtti és az hogy nehezen keverhetőek, illetve nagyon meg kell válogatni az adalékokat hozzájuk. Úgyhogy ha szintetikus olajat használunk inkább vegyünk hozzá plussz egy literes flakonnal az utántöltéshez. Az a baj, hogy ha másmilyen olajat öntünk hozzá a keverék bizonytalanná válik, nem biztos hogy produkálja majd az eredeti kenési tulajdonságokat. "
A többek által említett 15000 km előtti olajcserekor milyen olajat kell/érdemes betölteni (márka, teljesítményszint)? Szűrőt is cseréltetek? Házilag vagy szervízben? Szervízben mennyibe került az egész? Ha saját kezűleg, akkor könnyen hozzáférhető? (1,4 5ajtós)
Én ugyan nem vagyok egy olajozási professzor, de új, jó állapotú motorokba azért ajánlanak esetleg még 0W - 30 -as olajat is, mert beindulásnál ezek hamarabb biztosítanak megfelelő kenést. Természetesen minden autó életében eljön az a pillanat, amikor már a fokozódó fogyás miatt sűrűbb olajat kell használni bele. Egyébként Castrol szerint ez egy HC szintetikus, "könnyű futásu" olaj, amelyik egyként bírja a rövidebb utak és a hosszú autópályás vezetések fáradalmait is. Mondjuk a Nexiába mi is 10W - 40 -et használunk, 100 eKm van benne, és azt hiszem, még nem eszi. Persze, az 8 szelepes motor, ami jobban bírja a kiképzést.
Ha még megvan neked, amire a gk. átvételnél figyelni kell, megköszönném, ha elküldenéd a listát. Másfél-két hét múlva veszem át az 1,6-os Elite SW-met. Köszönettel
Természetesen nem árt a korábbi olajcsere, de az új kocsikat már a gyárban feltöltik - sőt általában túltöltik - olyan olajjal, ami normál használat mellett 15 eKm vagy egy évig futhat. A gépkönyv szerint vontatás, gyakori rövid szakaszok, ill. talán tartós magas fordulatszámú járatás mellett kell sűrűbb olajcsereperiódust betartani. Én az enyémben cca 7000 -nél néztem az olajat, és sem fogyás, sem elhasználódás jelét nem mutatta, úgyhogy én egy évig - ami cca 15 eKm -t jelent, fogok vele járni, utána viszont Castrol GTX 7 -re fogom lecserélni, viszkozitása 5W 40 -es.
Alapvetően a benne lévő-volt oilt nem minősítettem, csak lecseréltem.
S mint írtam használni akarom, s nem gariba javíttatni a gépet, még gyerekbetegség szintjén sem :)))).
Mint ahogy -a másik fórumon is látszik,- mindenki, én is próbálom szépíteni, saját szájízre alakítgatni a járművet. Ez -sztem- nem rossz, sőt ... :))). Igy lesz egyedi...
Ebből adódik -s nem csak azért, hogy minnél kisebb meglepetések érjenek, hanem a tisztán-látás miatt is-, szeretném tudni, hogy mi is van az ülepem alatt, abba miféle/fajta anyagok leledzenek :)). Ezt a célt -is!!- szolgálta az oilcsere, ami nem jelet/het/i azt, hogy minden 2-3 ezer km-nél cserélni fogom ;)).
Igy jártam el anno a Trabinál, a Fityónál, a Passatnál és a meglévő Lanosnál is :))).
Piszkálásról -természetesen- szó sincs, mint inkább témák kitárgyalásáról ;)))))))))
A fogyasztói társadalmat saját részre inkább használói társadalomként értelmezem :))
Ha a gyár rossz minőségű olajat rakna bele: 1. az első olajcserét nem tenné ki 15000 km-re, mint annó amikor a Matizokat a Románok rakták össze 2. nem vállalna 3 év garanciát a kocsira, hisz a rossz olajtól előbb jönnének elő a problémák (sajnos így is jönnek elő néhány esetben, de talán nem ez a jellemző)
Én sem szeretném cserélgetni a cuccokat gariba, eddig csak a gyerek betegségek voltak a kocsin (igaz nem ennél), és még se félek, hogy csak évente vagy 15000 km-nél cserélem le. Ne érts fére, nem áll szándékomba téged ezzel piszkálni, de fontos tudni, hogy ezek az autók nem volt szoci kocsik, hogy 2000-3000 km-nél keljen cserélni az olajat. Igaz itt is kezd érvényessé válni a fogyasztói társadalom, az-az "ne javítas, vegyél újjat" szlogen. Viszont ez ellen nincs orvosság, mint ahogy a Trabim reklamációja esetén mondta a szervizvezető annó: "haláll ellen nics orvosság"! Sajnos ez kezd dominálni az autók esetében is.