Az a baj, hogy elég nagy a szórás a manapság gyártott akkuk minőségével:(
A spirálcellás Optima akkut a gyártó állófűtéshez nem ajánlja, mert az a hirtelen nagy indítóteljesítményt bírja és nem a lassú folyamatos kis terhelést. Kamionba akartunk venni de szerencsére hozzáértővel (Perionba mérnök) beszélgettünk lehetőségről.
Nekem most Global akkum van. Legnagyobb, amekkora pont befért gyári helyre. Sok helyen viszont az állófűtés nélküli 78Ah-sra akartak rábeszélni, mondván minek nagyobb bele:(
Barátom autóalkatrészezik és mindig Ő hozza újjat nekem. Mostani véleménye (gariba cseréléseket, éveket nézi), hogy a "nagy gyártók" egyre silányabb akkukat gyártanak. A Varta, Bosch, Elektrik Power, Jász akku, Lesti az tuti felejtős. Exide akkuknál az utóbbi 2 évben sok a gariidőt épp kitöltő darab:(
Én leginkább Perion párti voltam, csak mióta Váci úton eldózerolták gyárat és szélnekeresztették mérnököket ott is sok a hiba.
Volt 225Ah-s 6 éves akkupár amit Ők felújítottak és még 3-4 évig akku volt, míg a DAF álltal adott gyári Varta 2 év alatt beadta kulcsot.
Nálam is a gyári Opel AGM aksi 1 nap alatt adta be kulcsot (még ajtót sem tudtam nyitni), előtte semmi jelét nem mutatta
jah a legfontossabbat elfelejtetem. Az S-nek az ábrákon mintha két kábelke lenne, egy 8 lábú és egy 2 lábú. Az én Z-s kályhámnak meg csak egy 8 eres kábele van. Ha jól okoskodom akkor a belső csatlakozóból jön ki külön a 2 eres kábel?
közben feltúrtam a netet, találtam leírásokat, sajna német nyelven. Ha jól értelmeztem akkor ez nekem nem jó, mert 1 vízszivattyúra nem tudom rákötni mind a két vezérlőt. Fűtésvezérlőnek és ezekszerint a kályhavezérlőnek is kell, csak így megkavarják egymást ezek a szerkezetek. Esetleg ha segít ez egy 2002es vito.
Kösz az infót. Még egy kérdés, hova melyik lábra-kivezetésre vagy mire? Elég egy relé vagy kell neki a vizszivatyúellenállása? Már csak azért kérdezem mert nincs kedvem szét gányolni a kocsi elektromosságát.
Sziasztok!A segítségeteket szeretném kérni!Truma körfütéses a lakókocsink és vadkempingezéshez nem jó,mert 220V-os motor van benne és szeretnénk egy 12V-os ventillátort.Ki tud ilyenről és hol lehet kapni .....természetesen nem újra gondoltam.Előre is köszi
D5WZ ás a D5WS típusú vezérlő között mi a külömbség? Felraktam egy D5WZ kályhára az S-es vezérlőt, nem müködik, de így legalább már kommunikál a kiolvasóval. Azt írja, hogy szakadt a vízpumpa (41 hibakód), de nem szakadt mert megy. Fűtésvezérlő panel körébe van kötve és ő vezérli is. Igaz mind a ketőtt ugyanazon a vezetéken olvassom. Az lehet, hogy azon az egyszáll kanócon lekommunikálják a nyügjeiket? A kályha megkapja a két pluszt az indító feszt is de nem indul a rohadék.
A Bären Polar Plus akkumulátort ajánlják, hogy megbízható, és sokat kibír, és mind indításhoz, mind nagyobb terheléshez ideális. Nekem nincs tapasztalatom, ajánlották, hogy ha nekem is csereérett lesz a jelenlegi, akkor mindenképpen erre váltsak...szerintem olvass utána, aztán, ha szimpatikus, akkor érdemes meggondolni...
Mindenkinek köszönöm a hozzászólást és segítséget, tényleg hasznosak voltak!
Töltöttem az akkun és most hibátlanul dolgozik a kályha és tényleg be kell látnom, hogy azzal lesz a gond, de mit mondjak a villanyszerelőnek, akitől vettem?
Nekem volt hasonló problémám,de az az indítás kezdetekor már jelentkezett.A feszültség 10 volt alá esett.Testelési gond volt.Nálad valószímű hogy akku probléma van.A kályha inditáskor kb 12-14 ampert vesz fel.Ez nem kevés.Grandegabo jól mondja.A kályha táp részére rá kell rakni egy komolyabb izzót,és mérni egy feszültséget.
Egyébként nekem is 100-as akkum van de beraktam mellé egy 20ah-s akkut ami csak az állófűtést látja el.GYárilag is így van kitalálva,legalábbis a bmw-nél.arra viszont figyelni kell hogy indítózáskor a két akku ne legyen összekapcsolva mert akkor a kicsi hamar tönkremegy.
U.I:Vettem tavaly egy varta blue dinamic akkut lángautónál.Egy hét múlva kuka lett.Elvittem egy szakkereskedésbe ahol monda az ember hogy 4 éves az akku és kapacitásvesztett.
Kellett vinnem egy szakvéleményt hogy visszavegyék.
1 hónapja cserélték ki a garanciális 100AH-ás Banner akkumat, mert a 2. év lejárta előtt -a mostani tél beköszöntével- kifeküdt. (kb. másfél hónap volt hátra a gariból).
Már az első télen éreztem hogy 20-30 perc kályházás után alig indul, de azt a telet még átvészeltem vele, nyáron meg nem volt gond.. ..a második tél elején viszont teljesen letérdelt. 10 perc kályházás után már csak kattant az önindító.
Hozzáteszem hogy télen minden indításnál előmelegítettem vele a motort, tehát elég intenzíven használom.
Úgy látszik valóban nem bírja az ilyen ciklikus használatot. Én is gondolkoztam egy második akkun, de sehol sem férne el..
Ha ez a cseredarab Banner is ilyen hamar ledobja az ékszíjat, akkor többet biztosan nem veszek Bannert.. ..csak akkor mit? Ha a Banner nem bírja , akkor mi bírja..?
Lehet hogy valami silány minőségű kínai újrahasznosított ólomból van..?
Az a kerek cellás spéci akku meg kábé 50ezer forint, annyit szerintem nem ér, és az hogy az áramot gyorsabban leadja, nem garancia arra -hogy a ciklikus használatot jobban bírja. A hifiseknek ott a kondi amúgyis :-)
Én úgy tudom a szolár akkuk jók ciklikus használatra, de az meg indítani nem jó..
Húzd le a kályha táp csatlakozóját, kössél rá egy fényszóróizzót valahogy-de valami 55W-ost legalább.. közben mérjed az akku feszültségét.. Kíváncsi vagyok az eredményre.
>Kimentem néhány perce és multiméterrel 12,45 voltot mértem a terheletlen akksin (a táblázatod szerint majdnem >90%-os), ami nincs egy hónapos egyébként (Banner 100 Ah)!
Mérd meg a kályha áramfelvételét, ha az rendben, akkor hiába 1 hónapja vetted az akksit, akkor is gatya, ha csak az állófűtés ennyire lecsökkenti a feszültségét. Érdemes megnézni az akku gyártási dátumát is, mert ha pocon állt több évet, az nagyon nem jó neki. Ilyen akksikba tipikusan nagyáruházakban lehet belefutni, főleg ha kicit akciósz.
Valahol olvastam, hogy talán garanciát nem is vállalnak kereskedők olyan akksira, aminek a gyártási és az eladási időpontja között 1,5(?) évnél több időbb az idő.
100Ah ne tévesszen meg, azt egy gyári új (nem az üzletben, hanem még a gyárban) akksira hazudják, de ha használt, vagy állott az akksi, akkor már csak lehet, hogy egy 20Ah-snak felel meg, és hiába mérsz a táblázat szerint 100%-ot feszültség szerint, az már csak a 20Ah-ra vonatkozik.
>Egyrészt nem akarom elhinni, hogy ennyire 100% közelében kell lennie az akkunak ha kályházok,
Nem kell, lényeg, hogy mielőbb visszatöltsd 100%-ra, és ne álljon töltetlenül mert akkor szulfátosodik és veszít max. kapacitásából.
>másrészt még mindig nem tudom, hogy normális-e, ha 9,8 voltra esik a feszültség (12,45-ről!), mikor az izzítógyertya >megy és a kályha ventillátora 50%-on dolgozik!
Ez egyáltalán nem normális! Csak úgy tudod megtalálni a gyenge láncszemet, ha komponensenként végigmész a rendszeren, és két kupacba válogatod az elemeit: jó/rossz
>Megnéztem azt az áruházat. Egy AGM akksi (ami nem épp teszkós árszintű) kapcsán bepüföltem gúgliba az "AGM >batterie für standheizung"-ot, és találtam pár érdekes kommentet.
>Volt, aki nem volt meggyőződve arról (mondjuk ő hifi miatt rakatta be), hogy ez tökéletes megoldás lehet, legalábbis >tapasztalatai alapján kegyetlen használatban ugyanolyan hamar megpusztult neki.
Lehetséges. Hifi célra a spirálcellás akksi jobb választás lett volna, ugyanis ezek kialakításuknál fogva a normál akksikhoz képest jóval nagyobb áramot tudnak leadni, ami a brutál mélynyóknak kell. Néhány eszementnek 2000W RMS teljesítmény is kevés. Nagy zenét amúgy is járó motornál illik hallgatni, mert egyébként nagyon hamar leszívja az akksit.
Állófűtéshez az igazi jó megoldás két külön akku ahogy az a lakóbuszokban is szokás: indítóakku a motornak, meghajtó akku az összes többinek:hűtés, fűtés, világítás. A meghajtó akku ólomlemezei mások mint az indítóakkujé, ezért jobban bírják a ciklkus használatot.
>De ami még érdekesebb: azt mondta, hogy az AGM-eknek van egy olyan sajátságos tulajdonsága, hogy "egyszer csak >nem indul", míg a normál akksinál azért látod az előjeleit, ahogy gyengülni kezd. Hmm.
Ha egy kicsit jobban odafigyelsz, akkor talán jobban leesik, hogy: "szinte alig, vagy kicsit" higítva, és nem töményen! Mert úgy azért én sem alkalmazom és nem is ajánlom senkinek.
Az én motorom még nem a PDTDI, amelynél már a bordásszíj fogazott része hajtja a vízpumpát, hanem még a szalagszíj! Ezekből és a PDTDI és egyéb motorokból elég sokat csináltam, csinálok és fogok is! A 14 éves víppumpáról annyit: minek cseréljem, ha tökéletes az állapota, nem folyik, nem szivárog, nincs hangja, nem lóg a tengelye, nem csapágyas és az ékszíjtárcsa sem üt! Bár az új ott porosodik, figyel a a polcon a garázsban. Nem ide tartozik, de szigorúan betartom a vezérlési rendszer csereperiódusát, sőt 10e. km-mel előbb szoktam cserélni mindent(vízpumpát kivéve!)!
Az audival hét éve "nyúzzuk" egymást, eddig mindketten elégedettek vagyunk! Megjegyzem, a fagyálló is azóta van benne és eddig nem volt vele gond. Gyári a fagyálló, mielőtt megvettem Svájcban, az utolsó szervíz alkalmával cserélték az előző tulaj szerint. Akkor még ez úgy "nem esett le", csak amikor itthon megnéztem, akkor dobtam egy hátast, hogy ennyi a fok! A gyári fagyálló higítatlan formában 70°-os, de van benne 2l deszt.víz. Problémát eddig nem okozott! És egy jó pár ismerősnél sem, aki így alkalmazta! Nyáron soha nem megy fel 90° fölé, százas szöget oda lehet verni mellé!
Valszeg, igazad van a hőleadó képesség miatt, én fogalmaztam rosszul. A hővezető képessége jobb.
Egyébként nem ajánlottam volna, ha nem jött volna be nekem így. Remélem, én sem bántok meg senkit, nincs is szándékomban.
Tudnám tovább folytatni, de én egy kályha miatt vagyok itt!
Ez 1 héttel ezelőtti hsz-ed (kicsit gondolkodtam :)
> A lényeg a ketős igénybevételre való alkalmasság.
> Mindenlépp azt javaslom, hogy akku szakkereskedésben vásárolj...
Megnéztem azt az áruházat. Egy AGM akksi (ami nem épp teszkós árszintű) kapcsán bepüföltem gúgliba az "AGM batterie für standheizung"-ot, és találtam pár érdekes kommentet.
Volt, aki nem volt meggyőződve arról (mondjuk ő hifi miatt rakatta be), hogy ez tökéletes megoldás lehet, legalábbis tapasztalatai alapján kegyetlen használatban ugyanolyan hamar megpusztult neki.
De ami még érdekesebb: azt mondta, hogy az AGM-eknek van egy olyan sajátságos tulajdonsága, hogy "egyszer csak nem indul", míg a normál akksinál azért látod az előjeleit, ahogy gyengülni kezd. Hmm.
> Egyrészt nem akarom elhinni, hogy ennyire 100% közelében kell lennie az akkunak ha kályházok
Minen azon múlik, hogy kályházás után mennyit töltesz vissza (tudsz visszatölteni).
> másrészt még mindig nem tudom, hogy normális-e, ha 9,8 voltra esik a feszültség (12,45-ről!), mikor az izzítógyertya megy és a kályha ventillátora 50%-on dolgozik!
Mármint hogy arra a ~1 mp-re leesik?
Indítózásnál nekem is simán lemegy 10 körülre, ha nem erős az akksi.
Ha bika állapotban vagyunk, akkor 11.5-ön megáll a fesz.esés (ott csippan a szivargyújtós fesz.mérőm), de ma pl. már 11.5-re indítóztam rá. :(
Úgyhogy ma ment is töltőre.
Szerintem ez az akksi is kuka lesz jövő télre, mert már alig veszi fel a töltést (hiába van rajta "akku-regeneráló" a szulfátosodás ellen), mert gyak. 2 óra töltés után 2 A-re esik az automata töltőm árama 14.4 V-on.
Kimentem néhány perce és multiméterrel 12,45 voltot mértem a terheletlen akksin (a táblázatod szerint majdnem 90%-os), ami nincs egy hónapos egyébként (Banner 100 Ah)!
Egyrészt nem akarom elhinni, hogy ennyire 100% közelében kell lennie az akkunak ha kályházok, másrészt még mindig nem tudom, hogy normális-e, ha 9,8 voltra esik a feszültség (12,45-ről!), mikor az izzítógyertya megy és a kályha ventillátora 50%-on dolgozik!
Ha erre tud valaki érdemlegeset mondani azt köszönettel veszem!
Mielőtt még feleslegesen dobnál ki pénzt alkatrészekre, nézesd meg az akksidat, hogy milyen állapotban van, mert a leírtak szerint valószínűleg az lehet a hunyó.
Íme egy táblázat, ami a terheletlen feszültségek mellett mutatja nagyjából az akku töltöttségi szintjét az elérhető teljes kapacitáshoz képest (DE:az elérhető teljes kapacitás folyamatosan csökken ahogy használódik el az akku):
Ezek szerint eleve 70%-ról indulsz. Ha nem töltöd vissza az akksit teljesen, és úgy használod, akkor hamar kukába dobhatod.
Az állófűtésezés gyorsan kinyírja az akkut, ha nem megfelelően használod. Korábbi hozzászólásaimban ezt bőven kifejtettem, ha érdekel, keress vissza. Nekem is így kezdődött miután egy 3 éves akksira beszereltem az állófűtést. Az hogy indul az autó nem jelent semmit, az indítómotor szerencsés esetben még 6V-nál is átfordítja a motort.
A kályha áramfelvételét egy multiméterrel meg tudod mérni a fűtési folyamat során, ezeket is leírtam már korábban hogy mi mennyi normál esetben.