Nem tűntem ám el, csak szervezem a honlapom (ide vonatkozó) frissítését. De mivel a tar.hu -ra már képtelenség bármit is kitenni, (másnak meg megnézni végképp az) így próbálom az oldalam költöztetését megoldani egy másik szerverre. Amint ez sikerült, teszem ki a követekző adagot, LENNE MIT! ;-)
Ezután látták el az ezreseket villamos biztonsági fékkel. Ez mindkét irányváltó "0" állásában a rögzítőfék oldásakor megakadályozza a villamos megfutamodását, mert csak 2-3 km/h-s sebességre engedi felgyorsítani, majd egy pillanatra megállítja és kezdődik előről.
Most olvastam a népcsabis cikket, és erről jutott eszembe, hogy nem ezen a vonalon volt az a balestet, aminek az eredménye lett a vonalhosszabbítás? Az eredeti végállomás, amiről a cikk is szól, lejtőben volt, és egy vasárnap délutáni csúcsban valaki a könyökével kioldotta a rögzítő féket. A vezető még sehol nem volt, a tömött villamos meg megindult lefelé. Mire az emberek rájöttek, hogy ez most nem "üzemszerű" menet, már késő volt, akkora sebességgel mentek, sőt a villamos már fel-felugrált a sínekről. Egy nő ennek dacára kiugrott, de a következő pillanatban a kocsi még utoljára egy hatalmasat ugrott, majd az oldalára dőlt, maga alá temetve a szerencsétlent. Több halott is volt, és amikor kiderült az ok, óriási botrány lett belőle. Ezért vitték följebb a végállomást az általunk is ismert völgy szűkületbe, ahol ki lehetett alakítani egy megfelelő méretű vízszintes részt. Én az egészet egy XII. kerületi helytörténeti kiadványban -Hegyvidéki Olvasókönyv(?)- olvastam. Mivel kerületi történet volt, és nem az 59-esről szólt, így más nem nagyon lehetett, mint az 58-as, lévén több hegyi járat egész Budapesten nincs tudtommal. :-)
Eszembe sem jutott hogy az 58-as akkoriban nem is letezett. Gondolom ez a 81-es volt akkor, ugye?
Boy, ha a felet tudnam a nokrol mint te a villamosokrol, de jo lenne!
Egy kis adalék:
http://www.mafilm.hu/800/filmt.html
Mafilm fotóarchívum. Itt a Külvárosi legenda c. filmből (is) találhattok képkockákat, aminek nagy része az 58-as vonalán játszódik. 1957-es a film, de a BSzKRt-os időkről szól. Persze ha játsza a Filmmúzeum feltétlen nézzétek meg! :-) Érdemes még belekukkantani ezekbe a filmkockákba is pl. A nagy kék jelzés, Apa, Budapesti mesék, Régi idők focija.
És Hamsternek ajánlom ezt, ha még nem láttad esetleg: Apám néhány boldog éve.
Nem tudom ismered e a PalTalk-ot de talalkoztam rajta egy villamosvezetovel, aki 44-ben vezetett utoljara villamost, es az 56-os villamost is vezette. 45-ben kivandolrolt, most 83 eves. Holnap beszelek meg vele, hatha van az 58-asrol is sztorija.
Gondolom epp ezert kellett allni a vezetonek, mert ha ugy vezetett hogy neki is dulongesmentes es kenyelmes legyen, akkor a kedves utas sem pofazhatott.
Igen ezt az oktatóm gyakran felemlíti, hogy sokat kellett vezetni a szék használatának engedélyéhez. Nem is tudom. Lehetett széket igényelni a raktárból? :-)
Igaz, hogy nem feltétlenül a témához tartozik, de mit szólnátok ahhoz, hogy kiménnénk szombaton 4:50-kor az első Batthyány térig közlekedő 41-est köszönteni?
(Én biztos ott leszek...)
Biony megvolt a varazsa a nyitott vezetoallasnak, es en valoban nagyon szerettem. Nem csak nyitott volt, hanem szek sem volt a vezetonek (33-as, Nyugatitol Obudara ha jol emlekszem). Amikor azokat a villamosokat epitettek, ugy gondoltak hogy allva jobban erzekeli az urge a jarmu mozgasat. 10-12 ora vezetes utan az ember ugy volt vele, hogy aki kitalalta az allo vezetest az hazamehet es megb..szhatja magat.
De a tavaszi friss levego az csodalatos volt, kora reggel foleg. Sajna a friss levego mellett a ho is szabadon jart-kelt a fulkeben, es ha hosszu volt a muszak akkor a bunda gallerjan is szepen lerakodott, es a legvaratlanabb idoben beesett a nyakadba a sal ala. Ha eddig nem tudtad hogy miert kezdett nemelyik vezeto hirtelen karomkodasba es megmagyarazhatatlan rangatozasba, most mar tudod.
Persze, hogy nem! :-) Attól a heti két-három pohár minőségi fehérbortól szerintem még nem vaok alkesz.
Az ezresekről - meg más régi motorkocsikról is - a régi világ varázsa jut az eszembe: a nyitott vezetőállás. Ez olyan családias légkört teremthetett a villamoson, persze ha nem volt nagy tömeg. A vezető nem volt effektíve védve, mégse érte annyi támadás, mint ebben a mai világban.
"Honnan tudod azt, hogy egy megállónyit? Nem cáfolni akarom, de fémdetektorral, vagy hogy tudtad meg? "
A válasz ott van az oldalamon!:-)
Onnan tudom, hogy fotóztam, és videoztam az előkerült vágányokat 1 megállónyival feljebb, a Zalai - Virányos - Zugligeti úti kereszteződésben! Tehát ott (!) már biztos megvannak, és feljebb is, mert a "túrás" folytatódott felfelé akkor! Voltak hiányok, volt ahol talpfa nem volt, volt ahol sínszál hiányzott, de a "3-as kereszteződéstől" (a kanyartól) biztos ott vannak a vágányok! (A képek és videok róla meg az oldalamon...) :-)
Azokat a munkások akkor nem is bántották, sőt, "az alapján" csinálták a munkagödröt, azt követték végig!:-) Tehát most is ott vannak!