igaz, hogy ha azonos _teljesítménnyel_ tekerem a cajgát, de a kerék egyszer kicsi (195), máskor nagyobb (185), akkor különböző sebességgel fog haladni a bringa?
Az összefüggéseket érteni vélem. Kár, hogy negligáltad egyszerűségem biciklis hasonlatát. Makacsul megkérdezem mégis: ugye igaz, hogy ha azonos _teljesítménnyel_ tekerem a cajgát, de a kerék egyszer kicsi (195), máskor nagyobb (185), akkor különböző sebességgel fog haladni a bringa? Ha ez igaz, akkor ld. előző levelem eszmeiségét...
Ebben a témában ennél gondolkodóbb már nem akarok lenni. :-))
Igyekszem, bár didaktikai szempontból (is) vannak korlátaim. Nem vagyok mérnöktanár... :))
Az könnyebb érthetőség kedvéért vegyünk egy példát, számok nélkül!
Van egy változtatható nagyságú, de felsőkorláttal rendelkező erő.
Ezt a motor adja és az erő nagyságát a motor fordulatszámának változtatásával szabályozod. Van egy fordulatszám, ami felett a motorból kinyehető erő nagysága már tovább nem növekszik.
Létezik a motor mellett, azzal összekapcsolva, egy változtaható nagyságú erőkar. Ez a váltó.
Az erő és az erőkar szorzatának van egy maximuma. Ez a maximális nyomaték.
A motor a legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszámon mindig a maximális erőt adja, függetlenül attól, hogy a váltó melyik sebességi fokozatban van.
A váltó pillanatnyi állása a haladás pillanatnyi sebességére van hatással és ez bizonyos határok között független attól, hogy a motor pillanatnyilag mekkora nyomatékot ad.
Amennyiben az említett "bizonyos határokon" kívülre kerül a motor, lassul a kocsi sebessége, hiába nyomod a gázt padlóig. Ad abszurdum, lefulladhat a motor.
Ezért kell pl. meredek emelkedőn visszakapcsolni, vagy a nagyobb haladási sebesség elérése érdekében felkapcsolni.
Ezért van az is, hogy 2-es sebességi fokozatban sokkal kisebb sebességgel haladsz, mint ugyanakkora fordulatnál 5-ösben, viszont 2-esben lényegesen nagyobb húzóerőt érzel, mint ugyanakkora fordulatnál 5-ösben.
A haladáshoz szükséges erő és a haladás sebességének szozata a teljesítmény.
Az elérhető maximális végsebesség motorteljesítmény és nem nyomaték függő.
A motor által szolgáltatott maximális nyomaték a sebeségváltozás sebességében játszik szerepet. A sebességváltozás sebességét gyorsulásnak nevezik.
Na, ez így már elég bonyolult, vagy cifrázzam még egy kicsit? :))
A tuning egy elég sajátos formája lenne, ha a gumiméret változtatásával lehetne befolyásolni a motor nyomatéki görbéjét.
Hirtelen maradt abba a leveled. Úgy érzem, folytatni tudnád. Tedd meg, légy szíves. Vajon rosszul gondolom-e -- hogyha egy biciklitekerős példában _gondolkodom_ --, hogy ha mindig azonos nyomatékkal tekerem a bringát, akkor attól függően, hogy például hármas vagy négyes sebességben van-e a váltóm, más és más sebességgel fogok haladni. Ennél a példánál nem a kerékátmérő adja a különbséget, hanem a váltó. Szerintem azonos nyomatéknál, azonos sebességáttételnél, de különböző kerékátmérőknél különböző lesz a jármú haladási sebessége. Erre mondtam azt, hogy a nyomatékról is érdemes lett volna beszélni. Mert műszakilag, mérnökileg nem értek hozzá, de tanulni szeretnék tőled.
Irigykedve olvasom a kollégák beszámolóját a fogyasztás alakulásáról.
(pl.: Surrender: 7,29/100)
Én még nem tudtam 9/100 alá vinni, pedig nem vagyok ólomlábú.
Igaz, kocogós 90-120 km/h eddig nemigen volt, vagy város (max 50) vagy otópálya, (140-160) - remélem, röndér nem olvas minket...
A bejáratásra ügyeltem, 2000-ig max 3000 rpm, utána max 4000. Most 3500 körül járok. Szerintetek még javulhat, vagy törődjek bele?
Ja, és a kombi és a zötajtós között lehet számottevő fogyasztásbéli különbség?
És még valami: valamely kedves kartács korábban írta, hogy utólagosan szereltetett be tolatóradart. Valaki tudna ebben tanácsot adni? Nem akarok a kombimmal úgy járni, mint az előző négyajtós Astrámmal, amit sikerült házilagosan csapotthátúvá átalakítanom... :-(
Leveleiddel, Sárkány, mindig gondolkodásra noszogatsz. Igyekszem is. De egy valamit mégsem értek egy korábbi témával kapcsolatban (mostanáig gondolkodtam rajta). Amikor oly szépen ellevelezgettünk a 195-185 váltóméretről meg arról, hogy csalni fog a km-óra, miért nem magyaráztad meg, hogy a méretkülönbségnek lehet-e kihatása például a nyomatékgörbére? Nem fontosabb paraméter a nyomaték, mint a sok fránya legurult hamis km?
Szóval nem értem amazt sem meg ezt sem. Ezt 'nyomaték'kal mondom.
"Van. Nem olyan nehéz, kevesebb "haszomtalan" terhet kell cipelni és a fogyasztáson is javít. Különösen akkor, ha fel kell tenni! 80 km/h-val osonhatsz el a legközelebbi gumis műhelyig..."
Ráadásul 80 km/h környékén már nagyon rázhat a kormány, ráadásul ellenkormányozni kell, hisz vékonyabb a kerék.