Mi is úgy gondoljuk,hogy délen érdemes körülnézni Jökulsarlónig. Kettéosztottuk a szállást,egyik Reykjavik,a másik Vik közelében. Szerinted Nyugatra mennyire érdemes elmenni?
Igen,az aranykört megnézegettük,beleértve az általad írt helyeket is.Szerintem kényelmesen végig tudjuk majd járni.
Tudom,hogy nyáron jobb az idő,de mi akkor nem tudunk utazni.Meg úgy gondolom egész évben/ még télen is/ laknak ott emberek,akkor talán nekünk a márciusi 10 nap csak nem lesz kibírhatatlan.
Ráadásul az északi fényre nagyobb az esélyünk márciusban mint augusztusban..
Mi tavaly április végén - május elején jártuk körbe a szigetet bérelt kocsival. Tapasztalataim fényében mindenkiben nyomatékosítanám, hogy Izlandon ilyenkor még javában TÉL van, vagyis:
- az összes F jelzésű út le van zárva, az ország középső részébe nem lehet eljutni
- az ország északi részén és a Westfjord-on bármikor leeshet egy nagyobb mennyiségű hó, minek következtében 1-2 napra simán járhatatlanná válnak az utak (nekünk iszonyat mázlink volt, Egilsstadir és a Myvatn tó között az út mentén 2 méteres hótorlasz magasodott
- Dettifoss-hoz vezető út járhatatlan volt, akkora hó volt, hogy nem lehetett semmilyen módon eljutni hozzá
- folyamatosan jeges szél fúj, gyakran esik a hó, ezzel mindenképpen számolni kell
szóval csak csínnyán ezzel a márciussal... szerintem messze az autós körút a legjobb megoldás az ország megismeréséhez, azonban a természet annyira kiszámíthatatlan arrafele, hogy tutira csak június-augusztusban mehetsz (amikor persze szinte minden 2x annyiba kerül)
A körbejárás kicsit nagy falatnak tűnt.Egyenlőre kutatom mit lehet-kell-érdemes.Csak ne lennének olyan bonyolultak ezek a hely-nevek:) Utóbbi kedvenc nevem a Kirkjubaejarklaustur....Meg jó lenne ha nem kellene sokat költözni.
8 nap alatt körbejárható a sziget, igaz nem túl nagy kitérőkkel, de nem is rohanva. Reykjavik szerintem elvetendő bázisként. Gondold át, mit szeretnél látni és ahhoz igazítsd a szállást. A nyugati fjordok teljesen mások, mint a déli jégmezők. Ha nem akarsz körbemenni, akkor mondjuk 3-4 éj Reykjavik és onnan gejzír, déli jégmező, Vik, stb. Aztán irány nyugat. De 8 nap alatt inkább körbemennék 1-2 éjszakás szállásokkal.
a 3,5 óra elég szűkös. főleg visszafelé, bármi közbejöhet, te meg lekésed a repülőt hazafelé...
amúgy az ötlet maga nem rossz. nem is kell igazából terepjáró az út miatt, a kérdés inkább az, hogy az autókölcsönző megengedi-e, hogy 2wd autóval ráhajts az F208-ra.
Ha máshogy nem tudom megoldani, érdemes utolsó nap visszamenni Reykjavik-ból terepjáróval Landmannalaugar-ra? Úgy 3 és fél órát ír… Félő, hogy lakóautóval nem lehet F-en menni, meg lehet akkora döggel nem is mernék… Gondoltam utolsó nap visszaadom a lakóautót, bérelek egy terepjárót, este meg repülés haza.
a felföldre hová? kicsit pontosítani kellene :) én azt mondom, elsőre Landmannalaugar tökéletes. ha az autókölcsönző engedi, a lakóautóval is oda tudsz menni.
Tehát az a kérdésem, hogyha a Felföldre szeretnénk menni egy napra, akkor honnan érdemes indulni 4x4-et bérelni és merre...? :) A googlin nem sok infót találtam eddig. Köszi
bocs, ahogy a kolléga is írja, a nyugati oldalról közelíthető meg betonúton. érdekes, mert korábban a keleti oldali "kilátó" volt a kiépítettebb, népszerűbb. mindkét oldaltól lenyűgöző amúgy http://www.panoramio.com/user/4350353/tags/Dettifoss
a Yaris biztos nem ment át a 2 patakon Landmannalaugar-nál, a patakok előtt is van egy parkoló, onnan gyalog (hídon átkelve) tovább tudsz menni.
az (F)35 a legunalmasabb felföldi út, nekem nem annyira jött be. arrafelé van ugyebár a Hveravellir, ami szintén nem nagy szám, a reptér közelében lévő Reykjanesviti sztem mutatósabb, csak éppen fürödni nem lehet ott. Kerlingarfjöll már egészen más téma, de az oda felvzető F347-eshez már 4x4 kell.
az 1-es úton már csak nagyon kevés helyen van murva, a keleti részeken talán. egyáltalán nem kell tartani tőle, bármilyen személyautóval abszolválható.
Dettifoss már tökéletes betonúton megközelíthető délről, legalábbis a keleti oldala.
a nem F-es utakra az izlandi szabályok szerint mehetsz bármilyen járgánnyal, de kérd ki az autókölcsönző véleményét, mert a 35-ös út (Kjölur) és az 550-es út (Kaldidalur) egy része nem F jelzésű, mégsem engedi sok kölcsönző, hogy nem 4x4-es autóval rájuk hajts.
képzeld, Zoli, azt az utat (a Geysir előtt) idénre már végig leaszfaltozták, csalódtam is, hogy nem tudtam cikázni a személyautók között a Land Cruiser-rel :)
szia, kiindulva a személyautó/terepjáró bérlés árából, a lakóautó árába bele sem merek gondolni. persze a szállásokat így megspóroljátok és kötetlen lehet a program. igazából sosem utaztam lakóautóval, szóval nem tudom felmérni a hátrányait, ezt neked kell tudni.
16 nap alatt körbe lehet utazni az országot, tehettek még egy kis kitérőt a nyugati fjordvidék felé is. a felföldből meg kell elégednetek Landamnnalaugar-ral, észak felöl az F208-on személyautóval is megközelíthető (de azért ellenőrizzétek, hogy a bérbeadó engedélyezi-e ezt az utat.
kaját vigyél magaddal minél többet, gondolom a lakóautóban van minikonyha is, használd ki. kint az alapvető élelmiszer amúgy nem elviselhetetlenül drága, de használd ki amaximumig a súlylimitet. a reptéren senki nem foglalkozik vele hogy milyen kaja van nálad.
Én ezt azútvonalat találtam. http://www.islanderlebnis.de/pdf/island_fuer_entdecker_03.pdf Már egy hete járom a Googlival, szeritnem ez lenne, csak a megállókat kicsit módosítom. Valószínű a lakóautó + 4x4 felföldi kombó lesz (ha összejön). Honnan érdemes indulni, autót bérelni a Felföldre? 1 vagy 2 nappal számoljak? Ha 2, akkor szállás? . Ők írnak szintén egy 4x4-es kanyart Myvatn-Dettifoss-Asbyrgi-Tjörnes-Husavik-Myvatn útvonalon. Erre érdemes bérelni? Köszönöm az infókat!
Dettifosshoz tökéletes út megy dél felől a nyugati oldalon. Hatalmas parkoló 10 perc holdbéli séta után csuromvizesen megnézhető a "legbővizűbb".
Szerintem érdemes tovább menni észak felé, mert ott igazi Grand Canon-t vág a folyó - én sajnos kihagytam, majd legközelebb.
Szerintem a Bónus üzletek olcsók, a benzinkutaknál jó a birkaleves, az éttermekből válogatni kell, mert nagyjából ugyanaz a kaja 1000 és 4000 korona közt kapható *-tól függően. De egy darab sajttal meg kenyérrel, felvágottal joghurtokkal, zacskós levesekkel el lehet lenni.
Most találtam egy számlát, csak ne kérdezzétek mi micsoda :-) az egyetlen amire emlékszem a magnéziumtabletta (még van belőle) A hidaknál meg mindenki udvarias, és ha mégis egyszerre induln ának, azért a "találkozásig" csak meggondolja magát valaki. Djupivogurba tökéletes út vezet.
Szerintem ha 16 nap, akkor egy napra nem jut olyan hosszú táv, amit egy tágas, sima 5 személyes kocsiban ne lehetne kibírni. A terepjáró tényleg iszonyú drága, de lehet, hogy kb. 2 napra érdemes volna egyet bérelni. Persze csak ha meg meritek kockáztatni a folyókon átkelést meg ilyesmiket :-) szóval ki kell akkor használni, különben semmi értelme.
Illetve ahogy ovarnet írja, létezik terepbusz is, a nevezetesebb felföldi látnivalókhoz el lehet azzal is utazni. Mi 16-an voltunk, 3 dzsippel mentünk oda, de a Felföldre fordított bő 2 napot leszámítva két 9 személyes kisbusszal voltunk. Egyszerűen annyira drága a dzsip, hogy megéri vacakolni az autócserével, és csak akkor használni 4x4-est, amikor tényleg kell.
Sőt Landmannalaugarig (a Felföld legnevezetesebb helye) el lehet menni még kisautóval is, Yarist is láttunk ott, de azért bátor dolog 2 patakon átmenni egy olyannal.
Ha azt írják, hogy járható, akkor biztos. Egyszerű egyébként: elvileg azok az utak igénylik a terepjárót, amiknek a sorszáma előtt egy F van. Ezek közül ha jól emlékszem (én nem jártam ott) kivétel az F35, nyáron ott sima autóval is keresztezhető a Felföld. Én megfelelő utánanézés után, ha tényleg így van, bevenném az útitervbe.
Más kérdés, hogy milyen az útminőség, néhol pocsék, meg nyitott szemmel kell járni, mert még az 1-esen is többször van olyan tábla, hogy "Gravel road ahead", máshol meg pláne. Szóval az ország 1. számú főútja egyszer csak átvált murvára. Murván 90 helyett 80 a megengedett sebesség :D de simán elmegy rajta bármilyen autó. Az egysávos hidakat is jelzik: "Einbreiđ brú" a felirat (ezt valamiért izlandiul írják, míg a murvát angolul). Nagyon ritkán jönnek szembe, de ha igen, akkor úgy emlékszem, az a szabály, hogy aki előbb érkezik, az mehet át először, nincs tehát előre megszabva, hogy melyik iránynak van elsőbbsége.
De nem ezek az igazi veszélyforrások az úton, hiszen ki vannak írva, és láthatóak is, hanem az állatok. Szabadon kóborolnak, leginkább a birkák, és teljesen véletlenszerű sebességvektorral bukkannak fel az országutak leglehetetlenebb helyein :-) Még jó, hogy nincs erdő, ahonnan takarásból tudnának kijönni. Úgyhogy nem csak az alig létező szembejövőkre kell figyelni, hanem jó széles látószöggel az út két oldalára is, nehogy valami meglepetés ugorjon elétek.
A Dettifosshoz (ki ne hagyjátok! Európa legnagyobb átlagos vízhozamú vízesése, olvadáskor pedig az átlag többszöröse folyik, és le lehet ülni közvetlenül a víz mellé, nem csak messziről bámulni... elképesztő látvány) vezető út volt a legszörnyűbb, de azóta állítólag felújították. Ott azt mondta a túravezető, hogy két opció van, vagy öttel tötyögünk, vagy végigszáguldunk 100-zal. Mivel 30 km hosszú volt, az első opció nem volt használható :-)
Valamint a nyugati fjordvidéken voltak érdekes utak, murvás, két autónak éppen csak eléggé széles szerpentinek többszáz méteres szakadékok mellett, a helyiek meg még teherautóval is 60-70 körül száguldoztak rajtuk. Mi nem...
Húsavík izlandi mércével komoly település, persze hogy oda el lehet jutni bármilyen autóval.
Mi az útvonal? Akár ide is linkelheted az oldalt, nem vagyok profi németes, de úgy-ahogy megértem.
Meg lehet kockáztatni a szalámit, kolbászt, tudtommal nem sűrűn ellenőrzik, bár ezeket elvileg nem szabad vinni. Konzerv, zacskós leves, stb. mehet simán.
2009-ben a benzinkúti hotdog volt a legjobb ár/érték arányú táplálék, meleg ételt ezen meg az itthonról vitt zacskós leveseken/tésztákon kívül nem nagyon ettünk. Most nem tudom, milyenek az árak, akkor 250 korona (400 Ft) volt egy hotdog a legtöbb kúton, kettővel már úgy-ahogy jól lehetett lakni. Többféle egyszerű meleg kajájuk is szokott lenni, mini gyorsétteremként is működnek ezek az országút menti kutak, de a hotdog volt a legjobb választás.
Ha érdekel az útibeszámolóm: izland2009.blog.hu (nem vagyok egy írós fajta, de ezt az utat meg kellett örökítenem a nyilvánosság számára is)
a képek hozzá: picasaweb.google.com/bm0613 (más utazásokkal együtt, az izlandiak alul vannak, mert az volt a legkorábbi komolyabb utam)
Jó ez a menü :) nagy segítség ez az info. Akkor azért megállapíthatjuk, hogy azok az utak amik nincsenek F-fel jelölve és nincs extrém helyzet (vulkàn kitörés, vihar stb.) akkor ha máshogy nem lépésben de járhatóak lakóautóval is? Nyilván nem a felföldre gondolok.
Mindent vihetsz a feladott csomagban, amit nem tilos repülőn feladni. Öngyújtó, gázpalack stb.
Leírom, hogy én mit vittem: Szeletelt pick szalámi 1/2 kg. Gyulai kolbász 4 pár, kolozsvári szalonna 1/2 kg. Hal konzerv, máj konzerv, győri édes, győri keksz, pilóta. Zacskós leves, zacskós tészta. Meg amit már elfelejtettem. Kiszámoltam, hogy hány ebéd, hány vacsi lesz stb, reggelit kaptunk mindig. Ott is lehetett szerezni zsemlét, szenyót. Ez nektek nem játszik.
A 4x4 óriási előnye a tapadás. Úgy mentem el a szgk mellett, mintha álltak volna. Nem vagyok Alain Prost, de mikor a Pingvallavtn és a Geysír között hirtelen elfogyott az út és csak apró kövek voltak a többiek 30 -cal poroszkáltak és 60-80 között mentem mellettük. A másik nehézség a sok kavics. Az aprótól az öklömnyiig. Ezen lehet csúszkálni. A nagyobb kerekekkel könnyebb haladni. Igaz Dyrhoaley szikláira a VW polo is felment. (A reptéren a fickó egyből lehasalt és megnézte, hogy az alja megvan-e).
Gratula a képekhez! Igen, a szelekre én is gondoltam, de 4 emberre (amiben azért kényelmesen el is lehet lenni 16 napig) nem nagyon lehet kis autót kapni csak olyan ami elég magas... De csak megoldja más is. Találtam egy német utazási irodát, ahol ajánlanak komplett szolgáltatást (repjegy, lakóautó, itiner).Persze saját szervezésben azért olcsóbb, de az útvonalat kiválóan lehet használni... Ott azért néha letérnek az 1-esről. Pl. Snaefellsness- , Vetnsness félsziget kerülés vagy Husavik. Ott azt irják ez simán járható nyáron lakóautóval is. Ez tényleg így van? Én azért bízom a német ititnerben és alaposságban de ezt a fórumot olvasva kissé elbizonytalanodtam...
Ez komoly, hogy csomagban lehet vinni élelmiszert? :)