Kerestem a topikok között, de nem találtam még kifejezetten ilyen témájút. Ez elég meglepő volt. Nos, mindegy, akkor itt van egy, amiben megtárgyalhatjuk a legújabb technológiákat, áttöréseket, hatásfokokat és persze, hogy ki, mikor fogja telerakni és legfőképpen mennyiből a háza tetejét napelemekkel?
Üdv. PV rendszer kiépíttetését tervezem, a napelemekkel kapcsolatban lenne kérdésem, kb, hogy van e tapasztalatotok velük, netán melyik kerülendő, melyik a tuti :). A következők vannak benne az ajánlatokban:
Szerintem az elszámolás marad a régi időpontban, csak a szaldó indul az óracserekor. Én mailben megkérdeztem, nem kaptam máig választ, de kaptam 5e huf kötbért, megkötbérezték magukat a válasz késése miatt :)
Szerintem kvitelezhetetlen ötlet. Nem számoltam utána, úgy gondolom ha ennyi energiát tudnánk fókuszálni, akkor sokkal értelmesebb dolgokat lehetne csinálni (mondjuk elektromos áramot termelni, vagy esetleg öntöző rendszereket működtetni.
kicsit off, de ennek kapcsán az ötletem: a homok megolvasztása ilyen módon, hogy ne ilyen finom szemcsés homok legyen. hátha így pl nem vinné a szél, nem tudna terjedni a sivatag. persze tudom, marha sok lencse kéne hozzá :)
Köszönöm a sok kó tanácsot és információt! Azt hiszem az lesz a vége, hogy veszek egy MPPT-t! Azért mert mint írtam az én ál vezérlőmmel 2nap alatt lemerül az akksi 4A fogyasztás mellett, az egyik ismerősömnek meg igazi MPPT-vel, normál savas (autós) akksival egy óra alatt visszatölti, amit éjszaka kivett a hűtő! Nekem meg csak stagnál a kapacitás mappal is töltés alatt!
Egyébként olyan 2 év múlva tervezek egy kis házat építeni , most, hogy beleástam magam ebbe a napelem dologba, nagyon gondolkozok rajta, eleve így tetveztetem meg! Persze még nem tudom igazán mennyibe kerül, milyen a megtérülése, de tetszik az erzés, hogy nem az EON-nak fizetek:)!
mellesleg, nekem 500 amperos diódákon keresztűl vannak az akksik párhuzamosítva! tehát elvileg egymás felé nemtudnak dolgozni, csak az erejük adódik össze...
ezekben, teljesen igazat adok!, csak ott a bibi, h a szigetüzem, akárhogy nézzük nem az igazi!, rengeteg kompromisszum és vesztesség van így a rendszerbe!, pl, momdjuk újak az akksik, de már feltöltődtek, így a megemelkedett fesz miatt, nemfogják felvenni már a teljes termelt amper mennyiséget, tehát pazarlóan megy a rendszer! bár ez elég ritka, ha sok az akksi... de, ha szükséges, akkor minden nyűgével, bajával be kell vállalni! kényszerűség... :) ráadásul, akinek mondjuk 12 voltról csinál az invertere 230-at, az hiába tültögeti külön az aksikat, úgyis párhuzamba kell kötni, vagy valami méregdrága elektronika, ha létezik, leválasztja őket egymásról, talán, galvanikusan!? én rengeteget öltem már, időt és pénzt is, mindenféle okos kütyükbe, megoldásokab és a rendszerbe, de az aksik, akkorsem bírják túl sokáig, kb 1, 1,5 év és gyengűl a kapacitás. aztán ugyan még jók, egyébb szempontból, de napelemes rendszerhez nem annyira! és tudom! vegyek solar akksit! hátt abba belerokkanék! akkor nincs értelme, az egésznek annyira drága lenne, , mondjuk 4 db 250 amperesnek, h nem érné meg! persze, akinek hajóra kell ellehet gondolkodni rajta és, ha van rá péz, megkell venni! mégegy jó tanács! a töltőfeszültséggel, ha jól be van állítva, lehet az akksik áramfelvételét, mindenféle okos kütyü nélkűl idealizálni! alapelv, h minnél többet veszün ki az ekksiból, annáljobban ellehet menni a "negykönyv" szerinti 14,4 volt felé, ha csak időszakonként veszünk ki az akksiból, akár a 13 volt is bőven elegendő lehet, mivel nemtudja így túltölteni az akksit, a rendszer! ugyanis a tűltöltés, majdnem olyan káros, mintha 11 volt alá merűl az akksi!
Mert az akksi öregszik, és a cellék nem egyforma gyorsan pusztulnak (pl. mert nem egyforma a hőmérsékletük). A párhuzamosítás csak tökéletesen egyforma akksikkal működik. Ha már van egy kis különbség, akkor az leggyakrabban nem kiegyenlítődik, hanem egyre jobban nő. (Szélsőséges példa: ha az egyik elszulfátosodik, akkor a másikat dupla áramml töltöd, azaz kinyírod.)
Ha bírja a vezérlőd, akkor inkább sorba kösd, de persze csak azonos típust.
És az igényes megoldás: egy akksi, egy (sorolható) vezérlő. (Mondjuk az igaz, hogy valószínűles nagyon lassan hozza be az árát.)
Ha drága készüléket veszel, akkor valóban nem kell a részletekkel törődni. Ha olcsót, akkor nem árt megérteni, hogy mit hagytak ki belőle, és annak mi a következménye.
Az akkutöltést érdemes "igényesen" végezni, tehát áramszabályzott, mikroproc.-vezérelt töltőt választani. Az, ha "forralod" az akkut, az drasztikusan csökkenti az élettartamot, márpedig az akku korrekt módon töltve is nagy költség.
Akksit párhuzamosan kötni pl. elég nagy butaság. Ha hosszú élettartamot szeretnél, akkor érdemes egyenként töltésvezérlőt használni.
véleményem szerint, felesleges ezt így tulmisztifikálni, (mint naox kolléga tette), bocsi! legalábbis a gyakorlat számomra ezt mutatja! veszel, mondjuk egy ilyent és gyia!
http://www.metroman.hu/product/Tapegyseg-akku-tolto-inverter/-Konverter-24-per-12-V/Feszultsegatalakito-konverter-DC-DC-24-per-12-Volt-20-Amper 30 voltig írják a bemeneti feszt és a kimeneti pedig 12-13,8-ig, ami szerintem bőven elég lesz, ugyani azt tapasztaltam, h , ha 14,5-el töltöm az aksikat, akkor csak forrni fognak jobban, de a nembírják számottevően jobban, vagy hosszabb ideig kiszolgálni a fogyasztókat! mellesleg , ha későbbiekben mégegy napaelemet akarsz, akkor azokat lehet párhuzamosan is kötni, és, az kb 17-18 amper max, ha erősen veri a nap... de azt tapasztaltam, h csak erősen lemerűlt aksikat lő meg ekkora eamperral a napelem, ahogy töltődnek az aksik a feszültségviszonyok kezdenek kiegyenlítődni és lemegy az amper, de ezzel sajna nemlehet mit kezdeni! a sok akkdi kicsit megoldás lehet, mert tudják jobban szívni az ampert magukba, nekem, 4 db 250 amperos van! ezek párhuzamba vannak kötve és kb 100 amperral lehetne tölteni, mivel egy aksit a kapacitásának, 1/10-ed részével szabadna tölteni károsodás nélkűl és ebben a mondanivalómban van némi válasz is arranézve, h kell e még egy napaelem neked?, ha mondjuk 1 aksid van és , mondjuk 100 amperos, akkor felesleges a két napelem, mert azok merűlten, adnák neki a 17-18 amper körűl is, és az az élettartam rovására menne, szerintem nem érdemes, akkor a kettő napelem, ha ettől eltérő az akksi mennyiség, vagy a kapacitás, akkor ellehet rajta gondolkodni...
Nézd, egy akkutöltő-hálózatvezérlő ennél sokkal bonyolultabban működik, nem véletlen egy komoly darabra a 100+ ezer Ft-os ár. A legprofibbakban nem egy, hanem akár 3 DCDC konverer van. A napelemről bejövő feszt egy belső "sín" feszültségére konvertálják, és erről egy újabb konverter tölti az akksit a mindenkori optimális feszültség (pontosabban áram, de mindegy) értékkel. Egy harmadik pedig adja ki a feszt a hálózatra 12, 24 vagy akár 230V váltót.
Az MPPT egy ettől független dolog, az csak annyit tesz, hogy úgy szabályozza a napelemről a töltőbe menő áramot, hogy mindig a lehetséges maximum teljesítményt nyerjük a táblából. Ezt legjobban valóban egy mikroprocesszorral vezérelt DCDC konverterrel lehet megoldani (ahol a fesz átalakítás is megtörténik), de vannak más megoldások is, amik nem érintk a feszültséget.
Az MPPT előnyét akkor látod, ha a napelem teljes energiáját fel tudod használni (5-20%-kal növeli meg a teljesítményt.) A te esetedben ennek aligha van jelentősége, hisz az akksit aligha fogod 120W-nál (9-10A) nagyobb teljesítménnyel tölteni, ha a hálózatod csak 50-60W-ot fogyaszt, akkor az MPPT növekményét nem igazán fogod kihasználni.
----
"Szóval először 12 V-ot csinál a 30-ból"
Lényegében igen, a pontos érték design-függő. Ha csak egy szimpla készülék, akkor azt a feszt csinálja, ami az akkunak kell, pl. 14.5V, és ezt is adja a hálózatra. Egy komolyabb modell az akksit mindig optimális üzemben tölti, és konstans pl. 12V-ot ad a hálózatra (az akksi feszültségétől függetlenül)
"az ugye összesen már 64V! Ennyit még elbír a 60V-os vezérlő?"
Hát ezt nyilván senki sem tudja. Jó esetben csak letilt, rossz esetben szétég. Ha 4-6 nagy diódát (pl15A-t) sorbakötsz, akkor azon elvész 4-6-8V (ha gyengén süt a nap, akkor kevesebb), ez mínusz 10%, de filléres megoldás.
"a mostani PWM szabályzót, de beteszek elé egy dc dc konvertert?"
Ezeket alapszabályként nem szabad sorolni. Ne felejtsd el, hogy nagy teljesítményekről van szó, simán kigyulladhat bármelyik egység. Egy rendszer elemeit nagyon komolyan "össze kell tervezni", illeszteni kell. Ha a két modul azonos frekvencián dolgozik, simán összegerjedhet, ami akár az akksi, akár a napelem tönkremenetelét okozhatja.
"A 90%-os hatásfokot a..."
Igen. lehet kicsit több, lehet kevesebb, de ez egy tipikus érték.
Ahá... Szóval ez is dc dc konverter! Meg kell ezt nekem tanulni:)! Szóval először 12 V-ot csinál a 30-ból (úgy, hogy közben nem vész el a Watt) és azzal tölti az akksit.
Ha felteszek még egy napelemet, tehát kettő lesz, akkor mind a kettőt rá tudom kötni erre a vezérlőre? Csak azért, mert a panelek 32v-osak, és az ugye összesen már 64V! Ennyit még elbír a 60V-os vezérlő?
És mi van akkor ha meghagyom a mostani PWM szabályzót, de beteszek elé egy dc dc konvertert? Akkor is csak 90W-ot fog használni a szabályzó?
A 90%-os hatásfokot arra érteted ugye, hogy ilyen hatásfokkal marad meg a 230W-ja a panelnek a dc dc konverter után?
Persze, egy pár voltot elfűt, de az a kérdés, hogy mennyit? Ha kettőt, akkor semmi gond. De ha 18-at, az már gond, mert akkor adtunka szarnak egy pofont. Ezért kell az a nyavalyás MPPT szabályzó, ami llítólag úgy csinál 12V-ot a 30-ból, hogy nem vész el a teljesítmény! Mint valami kapcsoló üzemű táp...
Én nem tudom kihagyni a szabályzót semmiképpen sem. Egyrészt az akkuk 12V-osak, másrészt pedig egy, maximum 2 napelem fér fel a hajóra, és azok is egy irányba néznek. De nincs is ezzel semmi gond, ha találnék egy valamire való szabályzót.
Én már túl vagyok ezeken a problémákon. Sajnos én is olyan hibába estem, hogy
12 V-os rendszert építettem, a napelem 30 V felett teljesít így ahhoz, hogy a 12 V-os akkuimat töltsem egy pár voltot el kell " fűtenie " a szabályzónak. A tapasztalat, hogy a 12V-os rendszernél is max 10 A-et teljesít és a 24V-os rendszernél is 10 A a maximum teljesítmény ugye így látszik, hogy a 12 V-os nál csak 50 % a teljesítmény.
De ugye most neked nem ez a gondod, én egy egyszerű szabályzót használtam ami 7-8 ezer forint körül volt. nekem nem vált be mert a savas akkunál lehet 14.5 V is és ez már 13.5 V-nál kikapcsolt, neked a zseléshez jó lehet mert ott az ideális a max 13,8 V. Nekem 2 ilyen táblám van a 300 Ah-ás akkun és így nem kell szabályzó.
Azóta már építettem 2 db 24 V-os rendszert ami már tökéletes. Az egyiknél ott is gond volt a szabályzóval és így kihagytam. Inkább 3 irányba rakom a napelem táblákat és így nem kell szabályzó és az áramellátás is folyamatos.
Napelem telepítés elött állok és sajnos a területi adottságaim miatt a háztól csak kb.: 20-22 m-re tudom elhelyezni a napelemeket egy lapos tetős épületen. Onnan kell a lakóházig visszavezetni az áramot. Szerintetek mi a jobb megoldás. Az invertert a napelem alatti épületben elhelyezni vagy inkább a lakóházba a villanyóra közelébe?