Értem amit vázolsz,efelől nincs is kétségem,de nem csak a megépítésen lenne a hangsúly,hanem a fenntartásban! Az a generáció pedig gyakorlatilag még hiányzik (itt elsősorban a vezetőséget emelném ki,akik felelősek lennének a hegyivasút üzemének rendben történő lezajlásáért),arra még irdatlan sokat kell várnunk,mint oly' sok mindenben!
Az előző hozzászólásom második felében arra próbáltam rávilágítani, hogy referenciák híján a hazai fogasos szakemberek, értem itt a mérnököktől a munkásokig súlyos ismerethiányban szenvednek. Nem is róható fel bűnként, hisz 1973 óta nem volt idehaza igény/lehetőség/szükség meredek hegyipálya, azon belül fogaskerekű vasút építésére, rekonstrukciójára. Épp ezért nem is ez a szürkeállomány lennének felkérve a Fogas rekonstrukciójára, átalakítására. És ez nem sznobizmus, hidd el. Vannak területek, amelyekhez mi nem értünk. Van aki tudomásul veszi ezt, van, aki nem. A preciziós munkára, az effektív építésre mindenképp magyar munkaerőt kívánnak a tervezők és kivitelezők, de a gányolás kizárva. Az halálos bűn.
Amikor a svájciak itt jártak, felmérni a meglévő infrastruktúrát, épp az egyik jelzőn izzót cseréltek. Vonatközlekdés alatt, (véletlenül sem vonatmentes időben), épp, amikor a menetrendszerinti vonat állt előtte. Jól láthatták, amint a munkásember a kiégett izzót eldobja a pi...ba és próbálkozik becsavarni az újat, de amikor az sem sikerült, azt is eldobta.
Majd végignézték a pályát is. A határérték alá kopott, fekszinthibás(*) sínszálakat, a berágódott, száraz, rojtosodott, kifényesedett fogasléceket, valamint a felismerhetetlenségig elrohadt talpfákat, a vízelvezető árkok kritikán aluli voltát, annak eltömődöttségét. A centiméteres holtjátékú váltóalkatrészeket, az össze-vissza dőledező felsővezetéktartó oszlopokat, a visszavezető kábel hiányát és még mi minden mást...
Megkérdezték az összevont szemöldökű svájci mérnököktől, hogy mit tudnának ebből a pályából hasznosítani, felhasználni az újba, a válasz: - Semmit. Az utolsó síncsavart sem...
-------------------------------------------------------------- (*) fekszinthibás pálya: fogasüzemnél a fogaskerék-kapcsolat aszimetriájához vezet, többlet-rezonancia, berágódások, majd hajszálrepedések -> fogtörés -> súlyos, halálos baleset. A kapaszkodókerekeket is sűrűbben kell cserélni, ami pedig nem filléres mulatság, de ezt a kenetlen lécnél már taglaltam.
"Tudom Rólad, hogy a vasutak apró-cseprő dolgait is nagyon jól ismered. "
-Ez így már kevésbé igaz, ne szidolozz ennyire engem,még fejembe száll a dicsőség...!A szakmám és a foglalkozásomból eredendően pusztán utánanéztem egynek-másnak,de az apró-cseprő dolgok még előttem vannak megismerésügyileg!
"Elég lenne, ha egyszer kinéznél a Magas-Tátrába, amely köztudottan "súlyosan természetvédelmi terület". Ajánlom akárcsak egyszeri megtekintésre a ZSSK 182-es vonalának fogaslécét, annak is a kenését. Vastagon tocsog a zsírban. Mindezt erősen csapadékos és védett területen. "
-Hidd el,így,hogy kissé jobban megismertem a mi fogaskerekű vasútunkat,nagyfokú kíváncsiság vezérel a társ fogasvasútak LEGALÁBB felületes megismerése iránt.Ezügyben egyébként fel fogom venni Veled az éter adta lehetőséget,némi infószerzés céljára!
"Utána javaslom a mi Fogasunk fogaslécének szemrevételezését."
-Nem tudok zongorázni,ellenben a hideg malátaszörpös elbeszélgetésnek nagy híve vagyok! -)))
"Részletezzem még?"
-Engedelmeddel,ha az eggyel fentebbi pontban leírtak megvalósulnak...! -)))
"Ez is járulékosan súlyosan növeli a Fogas költségét és ha nem lenne célegyenesben a Fogas-projekt (amelyet a Fogas munkatársai szeretnek időnként torpedózgatni), akkor egy érvvel több lehetne a Fogas-üzem leállításához, hisz rengeteg befektetéssel kevés produktum. "
-Sajnos,most nem értek Veled egyet,mitöbb,a fogasos dolgozók mellett voksolnék (bár a teljes anyagrészről csak folyosói pletyka és a leghíresebb Metropol újság magas szintű oldalairól szerezten be infókat,ami NEM a Te bűnöd!!!),már csak azért is,mert azok a szakik (ismered őket!) azért küszködnek,hogy a napi szintű járműállomány valamilyen szinten meglegyen,mindezt úgy,hogy a SZENT AKÁCOS megfelelően előfűtött és klimatizált irodáiból igyekeznek mindenféle hozzáértés nélkül keresztbehúzni...! (tudnék egy-két példát,de azt NEM ITT!!!)Így pedig,gyakorlatilag a mindennapos harcolások mellett felettébb kihívás a TÉNYLEGES munka elvégzése.Arról már hadd ne említsek szót,hogy az az állapot,ami ott uralkodik (itt nem a személyi állapotokat értem,hanem az alkatrészellátás hiányát elsősorban!) nem egyik napról a másikra érte el a CÉG,hanem kitartó,hosszas és eszement "intézkedések" sorozatának következményeként alakult így!(de mondhatnám ezt a cégen belül bárhol,a lehangoltság és a pénzhiány mindenhol nagyon jól látszik,csak a fogasvasút az egyediségénél fogva feltűnőbb helyen van minden tekintetben!) .Az sem megvetendő tény,hogy én is megpróbálnék mindent megmozgatni,hogy a munkahelyemmel SENKI NE JÁTSZADOZZON!Ezzel gondolom ismét nem mondtam semmi meglepőt akár Neked,akár a többi fórumozónak!Tény,hogy a járművek idősek,tény,hogy az egyediségük miatt költségesek,tény,hogy valamit tenni kell,mert a végtelenségig semmi sem mehet,de a melósok kenyerét nem illik megdézsmálni!!!
"Mennyibe is kerül 3 kapaszkodókerék? Mert a fogasléc kenésének elhanyagolása évente vonatonként ennyit követel(ne)..."
-Erre talán a jól megfizetett "szaktanácsadó cégek" tudnának valamilyen választ adni,hiszen ők a profik,különben minek KELLENE őket fizetni (a Te pénzedből,az enyémből,a mindenkiéből...!LINKRE!!!) Én,mint melós csak azt látom,amit átélek,hál' istennek a "tudósklubba" nem járok,így eggyel kevesebb dolgom van,mindenesetre az első elgondolások akár az alkatrészek beszerzésére,akár az ésszerűségre ott kellene,hogy eldőljenek,de azt hiszem,hogy erre még nagyon sokat kell várni,hogy hozzáértők is bekerüljenek a SZENTEK közé...!Addig marad a harc a mindennapokért...!
"És a fogaslécet nem a járműnek kell kennie, hanem a pálya gondozásával megbízott munkavállalónak. A BKV Fogaskerekű Vasútján kívül ez MINDENHOL így történik!!!"
-Azt,hogy kinek mi a dolga,vagy mi LENNE a dolga,szintén a malátaszörpös talin vitatnám meg Veled,de nem emberevő stílusban,hanem mint EMBEREK!Az,hogy máshol hogy van,a saját tájékozatlanságom miatt nem tudom,igyexem pótolni a hiányosságaimat...! -)))
Évek óta jól ismerjük egymást. Tudom Rólad, hogy a vasutak apró-cseprő dolgait is nagyon jól ismered.
Fogas: Elég lenne, ha egyszer kinéznél a Magas-Tátrába, amely köztudottan "súlyosan természetvédelmi terület". Ajánlom akárcsak egyszeri megtekintésre a ZSSK 182-es vonalának fogaslécét, annak is a kenését. Vastagon tocsog a zsírban. Mindezt erősen csapadékos és védett területen.
Utána javaslom a mi Fogasunk fogaslécének szemrevételezését. S a különbség zongorázását.
Részletezzem még? :-)
Ami itt van, az lófütyi, nem kenés!!! Száraz és fényesre kopottak a fogaslécek hegyoldali profiljai!!!! Ez másutt példátlan!!!! V2-esenként kell (kellene) cserélni a kapaszkodókerekeket emiatt.
Ez is járulékosan súlyosan növeli a Fogas költségét és ha nem lenne célegyenesben a Fogas-projekt (amelyet a Fogas munkatársai szeretnek időnként torpedózgatni), akkor egy érvvel több lehetne a Fogas-üzem leállításához, hisz rengeteg befektetéssel kevés produktum.
Mennyibe is kerül 3 kapaszkodókerék? Mert a fogasléc kenésének elhanyagolása évente vonatonként ennyit követel(ne)...
És a fogaslécet nem a járműnek kell kennie, hanem a pálya gondozásával megbízott munkavállalónak. A BKV Fogaskerekű Vasútján kívül ez MINDENHOL így történik!!!
Erőfeszítésetek mindenképp elismerésre méltó. Főképp, hogy minden éjjel böcsülettel végigjárjátok a pályát a kémszemlevonat előtt és pályahibából eredően nem siklik ki sűrűn a Fogas. Ha tényleg akkora a nihill, mint azt leírtad, akkor ez tényleg teljesítmény!
(az már más kérdés, hogy a bejárást oly nesztelenül végzitek, hogy nyáréjszakán, ha nyitva van az ablak és honlapkarbantartás miatt fenn vagyok 4-ig, meg se hallani lépteiteket. Az első zaj, ami felveri a táj csöndjét, az a kémszemlevonat.)
nem mondjuk meg róluk a frankót sem a suliban sem a melóhelyen, de jó lenne ha néha ráébrednél, hogy a fogas nem svájci hegyivasút, sokszor a kapcsolószereket is kénytelenek vagyunk megjavítani a cserélés helyett annyira hiányunk van elhiheted boldogok lennénk ha egy Európa színvonalú szuper gyors fogast üzemeltethetnénk, a Normafától a Moszkva térig. jelenleg azért dolgozunk sokszor nyomorult körülmények között(láttad már a hegyi ügyeletes házat azelőtt, hogy önköltségen felújítottuk volna?) hogy a fogas ha nem is nagy sebességgel de minden nap menetrendszerűen közlekedhessen...
nálunk az a vélemény a BME-ről, hogy nagyon jó vannak kiváló szakemberek akik végeztek ott, csak az a baj, hogy k*va jól(tényleg) megtanulják a képleteket és közben meg sokszor egy kis valóság hiányzik
Valóban ellenőrzésünk alá vontuk a hegylakókat,akik egész jól tűrik a megpróbáltatásokat.
Ami az átélt élményeket illeti,egy villamos,egy keskenynyomközű mozdony,egy szirénás jármű után ezek a járgányok (mármint az SGP-k) igazi unikumnak számítanak!Volt már részem majdnem mindenben (fekvemaradásban még nem!),tehát a tanulóvonat egyszerre csak átalakult menetrendi vonattá,olyan is volt már,hogy egy fekvemaradt vonatra cseréltük a tanulóvonatot (persze,mindezt a díszpécser "utasítása" alapján!). A számomra legkellemesebb szerelvény az 52-62-es,annak valahogy kellemesen duruzsolnak a motorjai és a hajtó(NEM HÁBÉ!)művei lefelé,igazi muzsikában van részünk,amikor megjelenik a villamos ellenállásfék "mp3" tisztasággal a fülkében is!
Egy villamos,vagy mozdony,vagy közútas jármű után a vezetése is -egyenlőre- számomra teljes embert kíván,ami meg is adja a járművezetés igazi zamatát. A társaság is hamar elfogadott minket,mint tanoncokat,többjüket már innen-onnan ismertük,ők is ismertek minket.(aki nem volt kapcsolatban velünk,annak értelem szerűen megtettük az úriemberhez méltó gesztust,el is fogadták!)
Vizsgák után viszont érzéseim szerint havi két-három nap viszont megmarad,hogy felügyelettel,de vezessek,nehogy kiessek a rutinból,arról már nem is tennék említést,hogy ilyen környezetben tényleg unikum vezetni,hiszen a fővárosban vagyok,mégis,mintha vidéken,egy mellékvonalon tekernék!
Lehet,hogy kissé elfogult vagyok és csak a pozitívumot látom ebben,de már látom,hogy megérte 10 évig boxolni a "imádott" főnökömmel,hogy engedjen végre el egy fogasos tanfolyamra.
Ennyi,a jövő héten is lesz ródeó a hegyen,igyexünk mindent megtanulni,a többit meg az élet adja majd...! -)))
Hetek/hónapok óta mászod a hegyet ONtopik járműveket lovagolva. Kérhetünk esetleg ONtopik élménybeszámolót is? Az iwiw üzenőfaladat ugyanis csak az ismerőseid látják, és szerintem mást is érdekelnének a történeteid. :-)
Sajna én csak főiskolán tanultam a szakmányt, az, hogy az egyetemen mit okítanak, nem tudom. De Vitézy Dávid barátunk közismert anekdotája alapján viszont sajnos el tudom képzelni a BME-ről, hogy díjazza a megszakításos, valamint az átszállási láncolatot se térben, se időben figyelembe nem vevő pótlási rendszert.
No, ezért nem szabad rájuk bízni egy Európa szívében fekvő főváros tömegközlekedésének megszervezését.
Ha egy közlekedésmérnök-hallgató egy ilyen pótlási rendszert dolgoz ki, a tanár úr "üljlefiamegyes"-sel honorálná.
A fakivágási engedély meg nem kérése és ezért a vágányzár elutasítása a közjó számára még pozitívum is lehet, mert a közlekedési rend és a menetrend készítőinek ad egy kis egérutat a normális pótlás és ideiglenes menetrend kidolgozásáig. A jobbítás érdekében hadd súgjak egy jó tippet: Pethényi út, végállomás.
Mondjuk a az előkészítetlenség nem forgalmi, hanem inkább műszaki (már ha ez a kifejezés jó), amúgy meg nem botrányos, átlagos figyelmetlenség némi közéleti érdeklődéssel megspékelve.
A hagyományosan botrányos, súlyosan előkészítetlen májusi Fogas-vágányzár úgy fest, elmarad, illetve későbbi időpontban, gondosan kidolgozott pótlással lesz megtartva.
A felső szakaszon a fák sajnos továbbra is belógnak, a veszélyes példányok eltávolítása továbbra is fontos dolog lenne.
Ma az 52-62 psz-ú kocsikkal riogattuk a hegylakókat! Érdekes állatfaj ez a fogas,meg kell hagyni...! (lehet,hogy otthagyom Kemencét egy fogaskerekűért???) -)))