Kerestem a topikok között, de nem találtam még kifejezetten ilyen témájút. Ez elég meglepő volt. Nos, mindegy, akkor itt van egy, amiben megtárgyalhatjuk a legújabb technológiákat, áttöréseket, hatásfokokat és persze, hogy ki, mikor fogja telerakni és legfőképpen mennyiből a háza tetejét napelemekkel?
Ha működik a dolog, akkor elég lesz kisebb aksi is, hisz gyorsan fel lehet tölteni, vagy az aksicsere is teret nyerhet, mert nagyon hosszú lesz egy akkumulátor élettartalma, így nem lesz jelentősége, a cserének.
Persze, minden technikai újdonság fentről gyűrűzik lefelé, főleg az autóiparban. Először csak a drága modellekben volt táblafelismerés, parkolókamera, esetleg önálló parkolás, ma már alsóbb kategóriákban is elérhető. Nagyon is jól csinálják.
Éppen, hogy jól csinálják, a drága luxusautóknál már ma is versenyképesek árban és ahogy növekszik a gyártó kapacitás,idővel jönnek az olcsóbb modellek is, fordítva nem megy a dolog, csak nagyon kicsi hatótávval, viszonylag magas áron, lásd Nissan Leaf, a Tesla legalább egy dupla hatótávú autót fog forgalmazni Leaf árban, és 3-as BMW méretben, 3 éven belül.
Te a saját téveszméid között élsz. Szerinted mért építenek 5 milliárd dollárért akkumulátor gyárat, ha nem az árak leszorítása miatt? A saját gyorstőltő hálózaton ingyen tankolhatsz, arról nem beszélve, hogy a 120kW-os gyorstöltők is Tesla fejlesztések, miközben úgy van kialakítva az autó, hogy automatizálni lehessen az akkumulátor cserét, mindössze egy perc alatt, teljesen feltöltött aksit kaphatsz, majd, ha már elég nagy lesz a piac, ez is lehetséges lesz.
Nekem egy 200e km lefutására képes autó tökéletesen megfelel akkor is ha utána 0 értékű roncs lesz. A Teslát fontolóra is vettem, de a ára meg a kevés töltőállomás miatt nem ezt választottam. Lehet hogy a roadster elcsábított volna, mert azt nem ésszel veszi az ember...
na megkerestem a Tesla akku-gariját, az új, kiterjesztett garancia mellett:
"The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty. See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery."
Tehát az "unlimited" km garancia nem él az akkura! (Ill. csak olyan meghibásodásokra, mint a kigyulladás, zárlat, etc., de akkor is felújított akksit kapsz helyette, nem újat.) Szóval olyan 300ezer km után készülj egy cserére egy autó áráért...
Be tudsz linkelni a tesla akkupakjáról valami alapos, a gyár által készített technikai dokumentációt? Nem reklámanyagot, hanem pl. egy élettartam mérést, failure analysist, ilyesmit?
Létezik ilyen?
Csak mert ha egy "mérnök" "évtizedek óta a legnagyobb durranást" csinálja, azt dokumentálja is, nem? Ha igazán meg akarnák a világot győzni az autó műszaki színvonaláról, akkor egy ilyen doksi ezerszer többet érne, mint egy gazdaságilag pengeélen táncoló cég garanciavállalása.
Ettől a modell még mint autó lehet szép, meg csini, de az EV hajtáshoz, meg az akkutechnikához mit tettek hozzá?
A Teslánál nagyobb durranás évtizedek óta nem volt az autópiacon, van mögötte koncepció és lépésről lépésre bontják le a falakat, a konkurencia nem is nagyon tudja, hogy mit kezdjen vele. Jönnek a próbálkozások, mint a BMW i8, csak sajnos későiek és harmatgyengék, a cég jókora előnyben van... jön majd a Model X, meg a megfizethető árú autón is gőzerővel dolgoznak. Ezt árazzák a tőzsdén is.
Közben folyamatosan építik ki a kereskedői és gyorstöltő hálózatot, jövőre talán már Bp-en is lesz.
De persze szerintetek ez halott dolog. Nekem nagyon nem úgy tűnik...
részben igaz, részben nagyon kevés helyen érdemes kitermelni. Bolívia, Chile, Kína a legnagyobb készletek. A Li-akksik elterjedésének éppen ez a legnagyobb kockázata. Ha a kitermelés a mai szint többszázszorosára nőne, akkor ez a 3 ország diktálná az árat, ami nem le, hanem brutálisan fölfele menne, éppen, mint az olajnál.
-----------
szóval, ha sikeres lesz a Li-akksi történet (ami most még nem így látszik), akkor is lesz egy hatalmas, nem technológiai gátja az elterjedésnek.
"úgy tekintem, mint egy technológiai "katalizátor""
szerintem sokkal inkább káros a tevékenysége.
-Beteg fejlesztési irányt valósít meg. Sport-luxus autót EV-ben??? nonszensz. Olcsó, csapatós munkábajáró autót kéne fejleszteni, ahol számít az üzemanyag ár.
-Irreális elvárásokat támaszt azzal, hogy félreinformál (pl. nem közöl valós adatot az akku élettartamáról)
-ügyesen csúsztat ezzel hazudik. Pl. mindenki feltételezi, hogy az akku ki fog bírni 6 (újabban 8) évet, pedig fél éve a garancia-szerződésen az akku öregedésére még tuti nem élt a garancia. MIndenki feltételezi, hogy az akku többezerszer újratölthető, pedig aligha ez a helyzet. De a cég nem közöl ciklusszámot.
-olyan üzleti modellt mutat, amivel a komoly fejlesztők nem tudnak versenyezni
-a pofára esés után (ami szerintem pár éven belül eljön) az egész technológia hitelét veszti, azaz végül mindenki rosszul jár, mindenkinek elmegy a kedve az EV fejlesztéstől.
-Tök kiforratlan technológiát árul forradalmiként. Itt egy akkupak boncolás:
100 km-re a Tesla 22 kWh-t eszik, ez 1 gallon (kb 4 liter) benzin ára.
De az akku ciklusszáma 800 körüli, az akkupakk 5 év múlva se lesz 30kUSD-nál olcsóbb, tehát 100km-ként az amortizáció bizony 7.5 USD. JA, a "tankolás", ha nem munka közben történik 30 perc, még szerény óradíjjal is plusz jópár USD.
-----
A mindenféle hajmeresztő garanciákat meg hagyjuk. A TEsla egy nagyon zűrös tőzsdei project, ha nem tudják folyamatosan uralni a sajtót, és húzni az eladásokat, akkor végük. Aligha foglalkozika cégnél bárki is azzal, hogy mi lesz 6-7 év múlva. Épp ezért nem az akkut fejlesztik, hanem a gyorsulást, meg az extrákat.
-----
Az 1Mkm-es prius akksikról meg annyit, hogy ahogy pusztulnak, úgy megy egyre kevesebbet az autó elektromos hajtással. Így könnyű.
----
a gyakorlati NiMH akkuk sem brnak többet, mint 1000 ciklus.
------------------
Tehát nem ártana a technikai határokat elfogadni. Az akkuk ciklusszám-növelésén 150 éve dolgoznak. Nem értek el átütő eredményt. Nem azért, mert hüjék a mérnökök, hanem azért, mert ez egy rohadt nehéz terep. NAgyon nem akarja a kémia, hogy egy akksi ennél többet bírjon.
Az OK, hogy a reklámokban minden ostobaság elhangzik, de egy technikai fórumon figyeljünk oda a természtei korlátokra, és ne az álmainkra építsünk!
Különadóról nem hallottam, és alapja sem lehet, mert az USA-ban szinte adómentes az üzemanyag, 1 liter benzin kerül vagy 250 forintba, vagy annyiba sem.
Ezt most félreértetted. Hoztak egy törvényt, ami miatt 96-ban úgy nézett ki, a benzines autók csak olyan nagy nehézségekkel tudják teljesíteni hogy egyszerűbb lesz elektromosra átállni. A Toyota ezt kiszámolta, és próbált az elsők között elektromos autót építeni, hogy nagy szeletet kapjon majd a tortából.
Aztán a törvényhozók úgy látták, nem megy olyan jól az elektromos autók fejlesztése ahogy elképzelték, ha marad a törvény drága és rövid hatótávolságú autókat kényszerülnek venni a polgárok, és inkább visszavonták a törvényt. Így a Toyota autója elvesztette a versenyképességét. Túl korán jött.
Most kezd a technika eljutni arra a szintre, hogy piaci alapon is lehet bizonyos szegmensekben elektromos autót eladni. Még így is van hátszelük, mert a benzinben rengeteg adó van, amit az autó villanyra még nem terjesztettek ki, remélhetőleg nem is teszik meg addig amíg tömegesen el nem terjednek, mert szerintem is jobb ha a benzinesek kipusztulnak.
A LiFePo-ban fajlagosan kevesebb energia van. Abban teljesen igazad van hogy jobban bírja a mélykisütést, magasabb a ciklusszáma, ezért szerszámokban pl. előszeretettel használják. De ahol a kapacitás/tömeg az elsődleges, mint pl. az autók vagy a notebookok, ott a Liion különböző változatai előnyösebbek.