Kerestem a topikok között, de nem találtam még kifejezetten ilyen témájút. Ez elég meglepő volt. Nos, mindegy, akkor itt van egy, amiben megtárgyalhatjuk a legújabb technológiákat, áttöréseket, hatásfokokat és persze, hogy ki, mikor fogja telerakni és legfőképpen mennyiből a háza tetejét napelemekkel?
"önnyen kiszámolható, hogy jelen pillanatban legkevesebb 11 millió forintnyi ingyenes üzemanyag"
azért az nem teljesen tisztességes, hogy az adózott üzemanyag árral számolunk.
Az akkupakk pedig ennyibe kerül. TEhát drága magyar benyával számolva se nyer semmit egy Teslás, az USA árak mellett meg 2-szer drágábban autózik. Ami nem baj, mert egy luxusautó esetén nem érdekes a működési költség. Csak számoljunk már korrektül.
"eleve ennyivel kevesebb az értékvesztés."
A valóságban 3-400.000 km után az autóban meghal a pakk. (Nem egyszerre, nagyon fog függeni a hajtás körülményeitől.) Ha valaki nem piacra járásra vette az autóját, akkor ez 5-8 év (USA életmód mellett). Egy ilyen idős TEslát szerintem kb. ingyen fognak eladni, mert egy új akkupakk kell ahhoz, hogy feléledjen, de annyiból nem 5-8 évesd autót is kapsz. Szóval nagyon is érzékeny kérdés a Tesla értékvesztése (és nagyon függ az akku élettartamától, amit a cég nem véletlenül nem közöl), nem kéne ennyire terelni.
"akinek nem termel értéket, pénzt az autója"
egy luxusmárka esetén ilyen kb. sosincs. Nem elvárás.
Könnyen kiszámolható, hogy jelen pillanatban legkevesebb 11 millió forintnyi ingyenes üzemanyag fér a legnagyobb Tesla akkupackba (1000 ciklussal, 400 ezer km futással, átlag 7 literes fogyasztással számolva, nagyon konzervatív, szerintem 1,5-tel szorozható), egy normál autóhoz képest eleve ennyivel kevesebb az értékvesztés. Ugye egy hasonló kategóriájú "normális" luxusautó kb. a tizedét éri 10 év után, vagy még kevesebbet, így is más a leányzó fekvése. Nagyon sokféleképpen lehet számolni egy autó értékét, akinek nem termel értéket, pénzt az autója, az eleve kidobja a pénzt az ablakon. Nem mindegy mennyit...
hál istennek nem vagyunk egyformák (különben mindenkinek ugyanaz az egyetlen nő kellene... :) )
az akkupakk ciklusállósága (tartóssága) se olyan szempont, amit pusztán a szám alapján kellene megítélni.
Ha egy X$-ért megvásárolt akkupakkot használok szigetüzemben, és az az akkupakk mondjuk 3 évente cserére érett lesz, az csak egy paraméter. Rontja/javítja a megtérülést, attól függ, milyenek a többi (perem)feltételek.
Ha mondjuk a 3év alatt megtermelt energia, és annak akkupakk cserével együtt számolt kWh ára kisebb, mint ha szolgáltatótól venném ugyanazt a mennyiségű áramot, akkor eleve lex...rom, hogy cserélgetni kell, mert élből látszódik, hogy olcsóbb (és ráadásnak nem vagyok kiszolgáltatva).
Ha nem olcsóbb, akkor meg mindenki a saját értékrendszere alapján el tudja dönteni, hogy a függetlenség mennyit ér az ő lelkének/zsebének.
(Ha valaki napi 30km-re vesz 70+kUSD-ért autót, azt nyilván nem érdeklik a fenntartási költségek.)
Nem az a bajom a Teslával, hogy létezik (OK, nem én vagyok a célközönsége, no problem), hanem az, hogy teljesen félreviszi az EVről való gondolkodást.
Az EV (szerintem) elsősorban arról szólna, hogy környezetbarát módon tudunk olcsón közlekedni kis kompromisszumok árán. (pl. nem zavar, ha egy EV max 90-nel megy, vagy lassan tölthető, napi ingázásnál ez belefér, nyaraláshoz meg lehet bérelni dízelt.)
Teljesen más irányból nézed a dolgot, mitnt egy szerintem valós elektromos autó felhasználó tenné, pláne a mai lassanként racionalizálódó (dráguló) világban.
Pl. én autózom heti 200km-t, a hétvégi anyóslátogatással és egy kis körözéssel a hegyi utakon. Tehát az 1000 töltési ciklus élettartam a Teslában nekem, évi 10 000km használattal mintegy 40 éves élettartamot jelentene. Évi 20 000 mellett is még legalább húsz évet...
Szóval a becsült maximális tültési ciklus emlegetése kb. irreleváns egy Tesla esetében, ekkora teljesítményű akupakkal. Sokkal hamarabb fog erkölcsileg elevulni, illetve nullára amortizálódni, mint minden autó.
Az, hogy a hagyományos szénanódos Li-ion cellákkal nem haladható meg az 1000-es ciklusszám (és emiatt sose lesznek alkalmasak autóba) kb 2010-re egyértelművé vált. Ezért pl. a Mitshubishi bejelentette, hogy újabb típusra váltanak, ez lett a Li-titanát akku. A trade-neve SCiB akku, amiről azóta se lehet tudni semmit. (Ill. majdnem semmit.) A Tesla erőlteti a szénanódot, és kb. "elhiteti" a piaccal, hogy simán működni fog a dolog.
Pedig egyszerűen egy 800 ciklusos akkuval az EV nem fog működni, a napelem meg pláne.
Nagyon kevés cég foglalkozik ciklusszám-irányú fejlesztéssel, és sajna nem túl meggyőzőek az eredményeik. Pedig ez lenne a fontos, és nem az, hogy a Tesla mennyi idő alatt gyorsul....
Én úgy látom a fejlesztésekről szóló hírekből, hogy rég nem az energiasűrűség, a kapacitás növelése az igazi cél, hanem a feltöltési sebesség és a ciklusszám (élettartam) növelése. Szinte mindenki ilyen irányban fejleszt, mert a mobilom akkuja is bőven elég, ha 30 másodpercig kellene csak a töltőre tennem és 20 évig bírná.
"Abszolult nem értek egyet avval a képek alapján, hogy átmeneti kísérleti megoldás lenne az akupakk! Korrekt, méretezett a feladatnak megfelelő, piaci alkatrészek vannak benne, nem pedig már több százezres darabszámra olcsósított nevenincs..."
Leírod, hogy nem értez egyet, majd leírod ugyanazt, amit én írtam.
Nem azt mondtam, hogy igénytelen, csak annyit, hogy korántsem befejezett a fejlesztés.
-----
És azon érdemes elgondolkodni, hogy egy 800 ciklusnál többet aligha bíró akkupakknak vajon mi értelme volna otthon? 3 évente cserélnéd? (Az árától függetlenül.)
viszont, az USA-ban már rájöttek arra is, hogy a szolgáltatóknak ez így nagy kitolás...
Nekik a hálózat fenntartása ugyanannyiba kerül, nagyjából független a rajta átmenő áramtól. (Illetve mivel a legrosszabra kell tervezni/építeni, ezért tök mindegy, általában mennyi csordogál rajta, ha mondjuk minden éjjel van 2 óra, amikor 5000* annyi...)
Szóval a költségeiket nem tudják csökkenteni, ellenben a normál (nem napelemes) felhasználóik egyre kevesebben vannak, és így rajtuk is bukik a cég.
Ha próbál árat emelni náluk, akkor azzal is csak a napelem felé hajtja őket.
Ha a napelemes felhasználó "backup" céllal betalál hozzá, akkor bizony azért brutál díjakat kell majd elkérjen, különben csődbe megy, mert nincs más bevételi lehetősége.
Szerintem az lenne (számunkra) gazdaságos, ha ott lenne a hálózat backupnak. Én legalábbis nem válnék le róla. Átlagfelhasználás x 3 nap méretű akku (30-60 kWh között) lenne szerintem gazdaságos, az ennél nagyobb túl drága, a kevesebb pedig nem praktikus. Backup meg kell, mert itthon lehetnek olyan időszakok, amikor több napig nem fedezi a napi termelés a fogyasztást. Mondjuk ez főleg télen fordul elő.
Nekem fűtésre is napokig elég lenne egy 30KWh pakk ;)
Melegvíz mondjuk nem lenne, bár ha ezek az akupakkok elterjednek, akkor gondolom idővel egy 3f@40A inverter is lenne megfizethető áron ...
Mivel a napelem adott, szerintem az elsők között lennék, akik lekapcsolódnának a hálózatról ha lenne ilyen pár napos, megfizethető akupakk. Olyan 100Kwh ideális lenne, de ha ki tudok halászni én is egy ilyen bontott Tesla pakkot, már belevágnék. Erősáramú gyártomérnök lennék, vagy maiafene :D
Bár azért a visszatáplálás is jó érzés, nyáron sokszor gondoltam arra, hogy gyakorlatilag az utca KF trafó felöli oldalát én látom el árammal napközben, ahelyett hogy jelentős veszteséggel egy távoli erőmű tenné azt meg.
Sztem is. Ha Tesla-nak volna extra akkupakk gyártó kapacitása (nyilván nincs), otthonokba 20-30kWh kapacitású pakkok nagy szolgálatot tennének. Mondjuk fűtéshez már jóval nagyobb kellene, de arra még ott van a gáz egyelőre.
Ezzel egyidőben át lehetne térni lassanként az egyenáramú fogyasztókra. Ha már a napelem is azt termel :)
Abszolult nem értek egyet avval a képek alapján, hogy átmeneti kísérleti megoldás lenne az akupakk! Korrekt, méretezett a feladatnak megfelelő, piaci alkatrészek vannak benne, nem pedig már több százezres darabszámra olcsósított nevenincs, azonosíthatatlan OEM alkatrészek. Ebbe még van anyag.
Ilyen szempontból jobban jár az, akinek nem ősszel, hanem tavasszal van az óraolvasás... nekünk előre kell elfogyasztani a nyári túltermelést, ha olyan rendszer lett felszerelve...
Akkor nem veszne el. Nem lehet továbbvinni, ezért kell előre gondolkozni és lehetőség szerint elhasználni. Illetve ezért szokták egy picit alátervezni a rendszereket, hogy inkább te fizess párezer forintos számlát, semmint ajándékba termelj.
Megvolt az éves óraleolvasás, kicsit korábban, mint vártam. Persze ez az egyenlegen túl sokat nem rontott: 4426 kWh betermelt, 3594 kWh fogyasztott, azaz + 832 kWh. Kíváncsian várom az EOn levelét, de az valószínűsíthető, hogy ezért a 832 x 20 Ft-ért nem éri meg adószámot váltani, adózni érte, stb., hanem kell az a második légkondi... :)