Keresés

Részletes keresés

Igazság80 Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4330

Ahogy írod  minden bizonnyal a VÍZ  szó  erősen kapcsolódhat  a VISZ  szóhoz.   Ha árad akkor azért VISZ  a VÍZ,  de folyásirányban a medrében is  VISZ  egy tutajban.   VISZI  a faágakat stb.  De VISZI  is magával az ember ezt mindenhová hogy ne szomjazzon,  illetve  ha VÍZvételi hely van, akkor is VISZI  az ember,  hordja a házhoz  stb.,  Magához VESZ a VÍZBŐL,  feltölti edényeit, majd VISZ belőle.   (ESZ--VESZ,  VISZ--ISZ erős vizsgálata ajánlott egy másik témában,  evés--ivás ügyben)

 

Tehát  logikailag is könnyen összekapcsolhatjuk őket, a VISZ  és VÍZ ügyeket,   és ezen felül a hangalaki közelség is  megtámogatja ezt.  Vagyis mit hangalaki közelség,  hiszen szinte majdnem egyeznek.  

 

Ez a "VI"  meg lehet  afféle örömfelkiáltó  dolog, mármint ezekben a VI-h-og,  VÍ-G,  VIDÁM,  VIRGONC,  VIVA Las Vegas ))  féle szócsoportokban. Mert hát egy területen az ivó- VÍZ  megtalálása  nem kis öröm lehetett.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ÜGY  szóról a korábbiakban leírtakon felül  még írnék,  új és meghatározó információk birtokában immár. 

 

"Jól mondod !  De azért érdemes utánajárni"  

 

 

Igen,  én is így gondoltam  és meg is tettem.   Még egy kisebb tanulmányt is sikerült találni az ÜGYBEN.

 

Megállapítások:

 

Első és a legfontosabbak közül való így rögtön kapásból  :   Az  ÜGY  szavunk  földrajzi  köznévként  való nyilvántartása és  beazonosítása  (víz/folyó)   teljes mértékben  megalapozatlan,  önkényes (és hibás) olvasatokon és spekulációkon alapul mindössze,  nulla bizonyítékkal megtámogatva. 

 

Az a helyzet hogy egyáltalán nem létezik efféle  földrajzi köznév bizonyítottan és megállapíthatóan.  Ez egy szép kis esti mese.))     A finnugorista propagandagyár  terméke.   Mármint a nyelvhamisítóké.  

 

Egyes egyedül a FEKETEÜGY  nevű  Erdélyben lévő  folyónak a nevében van ez  meg  hogy ÜGY,  sehol máshol  nincsen meg  bizonyítottan,  pedig kismillió  foyó/patak és egyéb földrajzi nevünk létezik.  Feketeügy környezetében Fekete-halom hegy  is van,  végvárak voltak a közelben,  és  Feketevár  is volt itt,  valódi fekete ügyek helyszíne lehetett  a folyam környezete.  Az ÜGY az ÜGY,  a VÍZ meg VÍZ.   Két hangalak két jelentés.  Teljesen más jelentés,  szögezzük le.

 

A  többi ÜGY-nek elkönyvelt  amúgy is ritka szóvég valójában  nem is ÜGY,  csak  annak megállapított  egyébként teljesen másik hangalak.))    Vicc ugye?...  Pedig így van,  és  a hivatkozásuk gyakorlatilag bármely  X-G  végződésű  földrajzi névre kiterjedhetettt,  önkényesen ÜGY-nek elkönyvelve egy amúgy  tisztázatlan és vitatott szóvéget.   Általában elszigetelt és egyszer leírt alakú  szavakra mutogattak. 

 

Csakhogy  van ahol ez nem jött be,  mármint a számításuk mert  az ÜGY-ként  kamuzott szóvégű  földrajzi név  előbukkant még  16 másik  esetben és  a 16-ból az a bizonyos egy van csak kretén módra írva, míg a másik 15  szó meg helyesen megvan  VÉG  végződéssel. És hát qvára nem mindeg hogy  ÜGY  vagy VÉG.))  Ez utóbbi tényleg gyakori földrajzi neveinkben.   Mutatom is az ominózus példát  :

 

Van egy "VERES  WGY"   kretén leírással  megírott földrajzi nevünk.   Ezt  WGY  dolgot meg  önkényesen és megalapozatlanul  ÜGY  szóként  olvasták és értelmezték/sorolták be.   Aham csak közben előbukkant  még 16  írás ugyanarról a földrajzi névről  jó írással, ahol ezek  VERES VÉG   formában kerültek leírásra. 

 

Tehát esetünkben ez a  tévesztett vagy éppen direkt odacsalt   ÜGY szó az valójában a  VÉG  szavunkat   jelenti és jelentette.  Nem éppen mindegy.))   A két szó meg gondolom mondanom sem kell hogy  teljesen mást jelent...

 

 

 

Előzmény: kitadimanta (4325)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4329

"A tisztításnak mindig is volt díszítő funkciója."

A tisztítás akkortól vált "dísszé", mikor a tisztaság igénye felmerült. Kezdetben az is csak külsőleg... Ugye a híres francia udvar hölgyeit-urait tetvek lepték el, a tisztálkodás nem volt náluk bevett napi rutin, egyszerűen büdösek voltak... Ugyanakkor a palotáik csillogtak-villogtak...

Az ősember mit tisztított volna díszítésként? Nem mosakodott, nem fésülködött, nem söpörte össze a szemetet, maradék csontokat, nem törölte végig a barlang falát portörlő ronggyal, stb...

Viszont a bőrt meg kellett tisztítania az irhától, zsírtól, ha fel akarta használni. A csontot úgyszintén, a faágat, vesszőt a háncstól... Egyiket sem díszítés céljából tette, hanem szükségszerűségből.

Előzmény: Igazság80 (4313)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4328

"COPULATOS  a KAPCSOLATOS  szavunk  egy az egyben latinosra írva meg. "

Ok, csak megjegyeztem...

Előzmény: Igazság80 (4302)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4327

"Azaz nem viselik, mert az Istennek nincs neve ezért hívjuk "csak" Úrnak, Atyának, Jónak és még számtalan más. Az Istennek nincsen neve, mert nem elnevezhető, az tabu."

Ez csak a zsidó vallásban elterjedt szokás, mert ha helyesen kiejtenék, kiderülne, hogy egy Istennőnek a neve.

Éppen elég bajuk volt a bibliai Istennő-nevekkel, (Elah, Elohim, Él-shadday)  akiket kivétel nélkül férfiistenként látod a fordításokban, azokat nem lehetett csak úgy tabuként kezelni, ezért "férfiasították" őket, és rendszeresen Úr-ként fordítják.

Amúgy minden valamirevaló istennek volt és van is neve, soha egyetlen más vallásban nem titkolták el. Ellenkezőleg! Mindenütt hirdették, kőbe, fába vésték, templomot emeltek és neveztek el  róla... még a "csapból is az Isten neve folyt".

Egyébként a mi Isten-nevünk nem férfiisten, hanem "napistennő" a jelentése... Tehát fölöttébb nagy tiszteletlenség Úrnak nevezni...

Emlékeztetlek, István nem az Úrnak ajánlotta országát, hanem Máriának, (vajon miért?), akit az Egyház kénytelen volt Istennő rangra emelni (431-ben az epheszoszi zsinaton).

Azaz nem az Úr az úr a házban, hanem az Únő, a Napistennő. Legalábbis a magyar hit szerint, amit ne keverjünk össze a sztyeppei hagyományokkal, hitvilággal, mert a kettő alapjaiban különbözik egymástól.

 

Egyébként a Jelenések könyve is a Napistennőt nevezi meg Jézus anyjának...:
Jel 12:1. "És láttaték nagy jel az égben: egy asszony, a ki a napba vala felöltözve,...

          5. "És szűle fiú-magzatot, a ki vasvesszővel legeltet minden nemzetet; és ragadtaték annak fia Istenhez és az ő királyiszékéhez."

Vesd össze a csíksomlyói Madonnával, akit szintén napba öltöztetett az alkotója. Vajon miért?

Ez a napba öltözött asszony szerepel Jeremiásnál (az amúgy a héberek által gyűlölt) Ég királynője néven:

Jer 7:18. "A fiak fát szedegetnek, az atyák gyujtják a tüzet, az asszonyok pedig dagasztanak, hogy az ég királynőjének béleseket készítsenek, és az idegen isteneknek italáldozatokkal áldoznak, hogy engem felingereljenek.

És az Újszöv.-ben Szentszellem, Szentlélek néven, akit a Héberek szerinti ev. szintén Jézus anyjaként nevez meg:

„…a Megváltó mondja: "Az imént megragadott engem az én anyám, a Szentlélek, egyetlen hajszálamnál fogva, s átvitt engem a nagy hegyre, a Táborra."
(Origenes, Comm. In Joh. II. 12.)

Továbbá tudjuk, hogy Gellért püspök javaslatára a Boldogasszony "címet" is megkapta Mária (csak nálunk!!!). 

A Boldogasszony a sumerek Istennője Bau, (akinek hét lánya volt, Hét Boldogasszony)  akit Baba néven is említenek az akkori források. (mai formában: Babba Mária)

Közszájon forog az Istennő konkrétabb neve is: Bau-dug-assan, de erről nem láttam hiteles forrást, így fenntartással fogadom...

 

Előzmény: ketni (4293)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4326

"A WGY  az minden bizonnyal az ÜGY  szó egyfajta kretén leírása,"

Nem kretén írás, mert a W sokkal inkább U hang. Viszont semmi köze a VÍZhez...

 

"de ezt   az ÚESZ  VÍZ-ként/folyóként azonosítja jelentésben."

No, ez a kreténség...

 

"Örökség az uráli korból. |  ≡  Vog.  (T.) ü, (AK.) wi; zürj.  (Sz.), (P.), (KP.) va; votj.  (Sz.), (G.) vu; cser.  (KH.) wət; md.  (E.) veď, väď, (M.) veď; finn vesi"

Írja az ÚESZ a "víz" szócikkében. https://uesz.nytud.hu/index.html

Nos,  sem a wit, sem a ved nem azonos alakú a VÍZzel... Nem is beszélve a va-ról, meg a vu-ról...  Hiába erőlködnek, AKKOR SEM AZONOS.

Viszont érdekes a "wət", mivel az angolban (ott is wet) vizes, nedves jelentésű szó.

Na, most, ők a finnugorok, vagy mi? (nem ez az első szóegyezésük)

Ha az angoloknál nem történt hangváltozás, (miközben Shakespeare-t fordító programmal olvassák, mert már nem értik) akkor nálunk miért kellett volna történnie?  Erre persze, nincs válasz, ahogyan arra sem, hogy a finnugornak mondott népeknél miért nem történt meg?  Mert látható az angol változatból, hogy a WETből nem lett VÍZ... Meg a VU, sem, a VA sem lett VÍZ... Sőt, a finn VESI sem... (Amiből a magyar VESE származik...:D)

 

 

Előzmény: Igazság80 (4291)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4325

"Az  ÜGY  szónak meg semmi köze sincsen a VÍZ  szóhoz, még akkor sem ha 1-2  folyóvíz nevében ott is volt/van sem.   Ez megint a finnugor propaganda  terméke és hatalmas hazugsága  hogy  a VÍZ  szó ÜGY  szóvá válhat.))   Nem válik azzá,  döbbenetes marhaság. "

Jól mondod! De azért érdemes utánajárni:

 

A VÍZ valójában pont olyan "ige", mint a fűz, tűz. Mind  lehet főnév is. Az igaz, hogy a VÍZ kifejezést ma már nem használjuk igeként, de az alakja  (VÍ-Z) egyértelművé teszi, hogy itt bizony igéről van szó eredetileg.

Persze, az ÜGY is lehetett eredetileg ige, hiszen ott vannak a hasonló végű szavaink: a hagy, hegy (magasodik),  megy, fogy, vagy, fagy...

G hanggal: ég, lóg, rúg, vág... ÜG-et...

Az ÜGet (halad, megy) szóval lehet valamiképp a VÍZ (visz változata) hasonló jelentését összehozni, de az ÜGY hangsorból nem lehet VÍZ és fordítva sem.

 

Semmilyen alaki hasonlóság nincs a két gyök között, és még jelentésbeli is csak nagyon áttételesen.

 

Hiába akarja a UESZ is összemosni a két gyököt, semmilyen alapja nincs rá: "zürj.  (R.) zi̮žk ’nedvesség, nyirkosság’, (V.) zižs ’nedves, mocsaras, ingoványos hely’, (KP.) zižkja ’nedves, mocsaras," ingoványos’"https://uesz.nytud.hu/index.html

Ennek a zi̮žk, vagy zižs szónak semmiféle alaki kapcsolata nincs  sem az ÜGY-gyel, sem a VÍZzel.

Előzmény: Igazság80 (4290)
ketni Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4324

"Ezek a hangok pedig kéltséget kizáróan magánhangzók voltak."

 

Nem tudjuk, hogy pontosan mire volt képes egy ősember hangképző szerve.

Ha magánhangzó is volt az első beszédhang, akkor sem mindenféle magánhangzó.

Az e, é, ö, ű, kiejtése pontosan olyan akrobata mutatványt követel meg, mint egy mássalhangzó kiejtése.

Előzmény: kitadimanta (4317)
ketni Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4323

"Az Ó a csodálkozás hangja, az Á az elutasításé."

 

Más érzelmi állapotokra is pont ezeket használjuk.

Az ó a csalódásra is érvényes, az á a felismerés, de éppenséggel a csodálkozás hangja is lehet.

Közel sem úgy áll a dolog ahogy azt előadod.

 

"Márpedig azok, mert ezeket az érzelmeket ezekkel a hangokkal fejezzük ki. Ez tény kérdése."

 

Ezeknek a hangoknak a használata nagyrészt társadalmi, szociális tanulás révén olyan, amilyen.

Az indulatszavak nagyon eltérőek a különféle nyelvekben és ezek a hangok éppenséggel indulati hangok. Miért pont ezek volnának kivételek a változatos használat alól?

Előzmény: kitadimanta (4317)
ketni Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4322

"Ehhez pedig már "kész" szavak kellettek."

 

A gondolat előbbre való, mint a szó. Ha már mindenképpen elsőséget akarsz megállapítani.

Szerintem egyszerre, egymásra hatva fejlődött a gondolkodás és a beszéd.

A metafizika iránti érzékenység a közösségi létből és a fejlett emlősökre jellemző hosszú és gyámoltalan gyerekségből fakad. Az meg minden mást megelőzött.

A vallás kialakulása biológiai szükségszerűségekből fakad és kikerülhetetlen, ha az ember fejlődéséről van szó.

 

Előzmény: kitadimanta (4318)
ketni Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4321

"Egyetlen hang azonossága egyáltalán nem garantálja a vele alkotott gyökök jelentésbeli hasonlóságát,"

 

Nem akarom újra kezdeni a vitát veled a hangváltásokról meg a hangkategóriákról!

Előzmény: kitadimanta (4319)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4320

Ne viccelj már!...

Amikor megtisztítod a fát a háncstól, akkor visszarakod a háncsot eredeti helyére?

Amikor lemosod a cipődről a sarat, akkor rárakod a sarat a cipődre?

-----

 

Milyen kitekert logikád van neked?

 

A tisztítás mindíg a KITŰZŐTT cél felől nézett fogalom 

 

Tisztásnak hívják a fa mentes helyet. Mert itt a tisztás fogalma az, hogy nincsen rajta semmi, nem oda való. Ez esetben fa.

 

Ha a megmunkált fa a cél, ennek rendelődik alá a tisztítani fogalom is.

 

A sár mentes cipő az eredeti tiszta állapot, ha peig sár kerül rá, letisztítom.

 

Kitűzött céllal tisztítunk.

Előzmény: kitadimanta (4314)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4319

"A CZ-FO állítását fogadom el. Nem kizárható a kapcsolat pont a Ta ősgyök miatt."

Egyetlen hang azonossága egyáltalán nem garantálja a vele alkotott gyökök jelentésbeli hasonlóságát, rokonságát. Pl. TÁL, TÚR, TAR, TÁR, TŰR, TOR...  Azért nem, mert más hango(ka)t hozzá kapcsolva más jelentésű szót/gyököt alkottak az őseink. Pont azért tették, mert más dolgot is meg kellett nevezniük, s az összetétel volt a legegyszerűbb megoldás erre. Ma is ezt tesszük, ha új dolgot akarunk megnevezni, két-három, esetenként több meglévő szót ragasztunk össze.

Természetesen a T hang jelentése "kihallatszk" a gyökökből (ez sem mindig)  de ez nem feltétlenül jelenti a gyökök jelentésbeli rokoni kapcsolatát.

Ez a fajta "áthallás" ("a kihallatszik") csupán következménye annak, hogy két- vagy több gyökben is szerepel a T hang.

Más szóval, csak a hang jelentése azonos (az sem mindig), a gyököké már nem.

 

Előzmény: ketni (4281)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4318

"Az ébredező értelem kezdettől fogva magában hordozta a vallás csíráját ahogy a nyelvét is."

Nem valószínű... Ti. a vallás kialakulásához valamiféle kommunikációra volt szükség. Más szóval összefüggő gondolatokat kellett a másikkal közölni, méghozzá elvont gondolatokat, amiket "megvitattak", s végül közös nevezőre jutottak. A közös elképzelést lehet vallásnak nevezni.

Mindezeket szavak, kezdetleges - vagy fejlettebb - mondatok formájában közölték egymással. Ehhez pedig már "kész" szavak kellettek.

Az igaz, hogy képekben is lehet gondolkodni, de képeket csak speciális módon lehet közölni. Beszéd útján biztosan nem, csak rajzolva. Az ismert legrégebbi rajzok/festmények viszont csak állatokat, embereket ábrázolnak, esetenként vadászjelenetet, ritkábban harcot... Ezek az ábrák is csak mindössze 20-30 000 évesek, Semmilyen jóval korábbi, akár millió éves ábra nem került elő.  Miért nem? Mert lekopott a festék, elmosódott a karcolás, de sokkal valószínűbb, hogy nem is készültek, mert ahhoz már megint csak fejlett agyra, már rajzolásra is alkalmas kézügyességre volt szükség.

Tehát az elvont gondolatok megfogalmazásához, közléséhez nem álltak rendelkezésünkre a feltételek a beszéd kialakulásának kezdetén.

Előzmény: ketni (4280)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4317

"Akkor az ó meg az á az mi?"

Nem ismered az anyanyelved? Ne is haragudj, de ilyet kérdezni....?

Az Ó a csodálkozás hangja, az Á az elutasításé.

 

"Ezeket nem lehet ilyen egyszerűen és kutyafuttában megállapítani."

Aki ismeri a magyar nyelvet kapásból rávágja...

 

"A magyarban van némi létjogosultsága, de te most úgy állítod be ezeket a hangokat, mintha az emberiség ősi indulathangjai lennének."

Márpedig azok, mert ezeket az érzelmeket ezekkel a hangokkal fejezzük ki. Ez tény kérdése.

S miután ezek egyhangú ősgyökök, ezért a legősibb "szavaink".

 

"Ennek vajmi kevés az alapja."

Ennek az az alapja, hogy a beszéd a legegyszerűbben kiejthető hangokkal kezdődött, amiknek az "ember" már valamilyen jelentést tulajdonított. Ezek a hangok pedig kéltséget kizáróan magánhangzók voltak. Ui. a mássalhangzók nagy többségének kiejtése nem is olyan könnyű feladat. Van amelyiket  néhány mai ember sem tud megtanulni... - Pedig tanították nekik, mégsem megy... A beszédhibások többsége a magánhangzókat  ki tudja ejteni, de a mássalhangzókat nem, vagy csak hibásan.

Előzmény: ketni (4278)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4316

Az --IK  az igerag és igeképző is  egyben.   ZIK  és SZIK  megnyilvánulási formái  is vannak.  És amikor a  VADÁSZ  főnév VADÁSZIK  lesz,  akkor igeképző,  persze jelöli a személyt is, de ettől még igeképző is esetünkben,  mert főnévből lett igénk.   Enélkül nem volna ige.   Persze ez a szóelem igére is rámehet.

 

Most sem tudok mást mondani mint megannyiszor :  az ige  természete  hogy  eleve  cselekvés  és ezáltal leggyakrabban mozgás,  tehát azzal érvelni hogy az igeképző  hangja  ezt jelenti az nem elfogadható. Ugyanis a hangkészletünk fele  igeképzésben  biztosan részt vesz.    Akkor mind  ezt jelentené?.))...

 

Nem az igeképző utánozza a szél hangját teszem azt,  hanem  maga a szótő:     FÚÚÚ és ebből FÚJ   J sehogyan sem utal a szélfújásra,  de annál inkább a hangutánzó FÚÚÚ   .  Ez a szótő fejezi ezt ki hitelesen. 

 

SÜÜÜÜÜ --VÍT  most a szelünk.   Nem az igeképző fejezi ki a hanghatást !  Vagy szerinted a  --VÍT  dologból bármi erre utal?))     Nyilván nem, mert a szótő ennek a kifejezője, a SÜ azaz SSSÜÜÜÜ a lényeg, ezeket halljuk valójában. 

 

De ha HURR-OG,  akkor  sem a toldalék  jeleníti meg a történéseket,  hanem a HURRR szóelem !  az --OG a gyakorító igeképzést fejezi ki,  közvetlen rokona  a többesszámnak,  de főnevekre  --OK  megy rá, igéknél meg  X-G  megy rá.  

 

CSAP-KOD  is olykor a szél.  Nem a szó végi --KOD  jeleníti ezt meg,  hanem a CSAP  szavunk.  

 

Hoztam 4 szeles  igét,  4 féle igeképzéssel :    1:  J hang.      2:  (V)-ÍT           3:  --OG        4:   KOD

 

Semmi köze a szeles hangokhoz és  nem a hangutánzó gyökökhöz igazodnak a képzők mibenlétei,  eleve  négyféle  is esetünkben.

 

Ugyanakkor  van  4 szótövünk,  ami nagyon is kifejezi hangutánzó módon a  szeles eseményeinket :  CSAP,  SSSÜÜÜ, (SÜ röviden),   HURR,  és a FFFÚÚÚ ,  a szemléltetésképp így írva.   Ezek mutatják a valóság hangjait.     LEH-EL  esetén sem az --eL  igeképzés fejezi ki a dolgot,  hanem a szótöve.

 

Viszont attól még érdekes kérdés  lehet az igeképzők  esetleges jelentései  ha  vannak nekik és nem pusztán csak  erre a célszerepre vannak,  amit valószínűsítek én is.   Ezeket szisztematikusan érdemes volna átvenni,  vagyis támogatnék egy efféle  ötletet...

Előzmény: kitadimanta (4311)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.18 0 0 4315

"Függőleges SOR  6 db  és  vízszintes SOR 8 db,  az 48 darab.   Ez a SZORZÁS."

Nem. A szorzás azonos értékek többszöri összeadásának egyszerűsített változata.

 

" SZŐRZET is a szálak SZORZATA."

Egy fenét! A szálak sokasága mindenféle szorzás nélkül. Mit gondolsz, az ősember aki alig tudott beszélni, csak az ősgyököket próbálta összerakni gyökökké, a számokat egyáltalán nem ismerte, a szorzást csak több százezer év múlva találta föl, nem ismerte/nevezte meg az állatok szőrét?

Gondolkodj már egy kicsit, mielőtt ilyen zöldségeket leírsz!... Bocs', nem akartalak sértegetni, de ez már kiverte nálam a biztosítékot...

 

"Egyszer talán megérted.))"

Remélem...

Előzmény: Igazság80 (4272)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4314

"Az tisztít, aki mindent a helyére és eredeti állapoátba tesz (tűz, tő-öz) vissza."

Ne viccelj már!...

Amikor megtisztítod a fát a háncstól, akkor visszarakod a háncsot eredeti helyére?

Amikor lemosod a cipődről a sarat, akkor rárakod a sarat a cipődre?

 

Előzmény: Carnuntum (4271)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4313

A tisztításnak mindig is volt díszítő funkciója.  Egyébként a DISTILLED  is TISZTULT  jelentésben...

Előzmény: kitadimanta (4312)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4312

"Díszítés alapvető és eredeti jelentése hogy  szebbé és látványra/küllemre  vonzóvá teszünk valamit.   A TISZtítás  is  erről szól voltaképpen. "

Az őseink korában, sőt pár száz évvel ezelőttig a tisztaságnak nem volt "díszítő" funkciója. A szó pedig nem mai keletű, hanem sok-sok ezer évvel korábbi. Na a mai viszonyokból indulj ki!

Előzmény: Igazság80 (4269)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4311

""Z hang a  rá jellemző  cselekvés ,  mozgás kifejező "      ------------   igeképzőként  mindegyik igeképzőre rámondható ez,  amiből meg jó néhány van  nekünk.))     Mivel minden ige cselekvés/történés,  a szófaj  mivolta okán."

 

" Ráadás az  igék nagyrészt eleve mozgással is járnak, tök mindegy hogy z-vel képezzük az igét,  ha történetesen épp  --IK  az igeképzőnk"

Kezdjük azzal, az IK nem igeképző, hanem személyrag....

Egyáltalán nem mindegy, milyen hangot használunk igeképzőnek!

Ezerszer leírtam, most a kedvedért megint megteszem: A különböző mozgások más-más hanggal lettek utánozva. Vannak dinamikus, és kevésbé erőteljes, gyorsan ismétlődők, ilyen az R a Z, melyekkel olyan igéket képezünk, ahol a mozgás is hasonló: ver, túr, fúr, súr(ol), jár, húz, zúz, ráz, fáz(ik).

Vannak pillanatszerű mozgásokat megjelenítő hangok, amelyek kemények (K), lágyabbak (CS) és tompák (T). pl: lök, pök, kenőcs (ami kenődik) kopács (ami kopácsol), tanács (akik tanácsolnak) -at, -et gyakorító igeképző.

Van olyan hang, melyek lágy légies mozgást fejez ki: Lehel, lohol, hűl, hál...

Van olyan, mely a szél hangját, ill a gyorsan áramló levegő hangját utánozza és kicsivel erőteljesebb az előbbinél: mász(ik) kúsz(ik), vesz, tesz, ...

Van ami a súrlódás hangját jeleníti meg: vés, vás...

Stb.

Minden esetben olyan hang került a gyök végére, vagy után, mely olyan mozgást jelent, mint a hang által képzett igére is jellemző. Lásd a fent felsoroltakat.

A magyar nyelvben még ilyen finomságok is vannak!!!

 

Előzmény: Igazság80 (4267)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4310

"A helyhatározó N rag  nem a nyúlás fogalma.   X  dolog Y  dolgon  rajta van. "

Nem nyúlásról van szó, hanem nyúlós dologról, arról, ami nyúlik. Nyúlik a fa nedve, a fenyő-gyanta, a NYál (nem véletlenül ez a kezdő hangja), és átvitt értelemben a kéz is "nyúl(ik)".  Minden ami nyúlós, az szét is terül. Hol? Hát többnyire a földön, de bármilyen tárgyon, akár a fa törzsén is, épp ezért lehet helyhatározó rag az N(Y) hang a T mellett...

Előzmény: Igazság80 (4267)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4309

Ezt én is támogatom.

Előzmény: kitadimanta (4297)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4308

ÜGY szót  nem keverném bele ebe az egészbe...

 

--

 

Két olyan hangból áll, amely más hangok közötti diferenciálódások eredménye.

Előzmény: Igazság80 (4303)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4307

ÜGY szót  nem keverném bele ebe az egészbe...

 

--

 

Lehet, hogy bele kellene.

Előzmény: Igazság80 (4303)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4306

Ok...

Előzmény: Igazság80 (4264)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4305

""...egy gyökü a tiszkám, teszkám azaz tuszkolom, taszigálom, mennyiben a csiszolás és dörzsölés a dolog természeténél fogva ideoda nyomuló toszigálással jár. V. ö. TA, TASZ, TASZIT, TO, TOSZ, TOSZIT."
Ez akár utalhat magára a tűzgyújtás módjára is."

Aki taszít, tol, toszít, nem ide-oda mozgat, hanem egy irányba mozdít. Ezt szögezzük le, mert ez egy fontos tény, a mozgás jellegét adja.

A taszigál már egy toldalékolt forma gyakorító képzővel, miáltal lett a korábbi egyirányú mozgásból akár több irányba ismétlődő mozgás. És persze sem közelről, sem távolról nincs semmilyen jelentésbeli kapcsolatban a dörzsöléssel, csiszolással, mert ez utóbbi szavak nem csupán mozgásról szólnak, hanem mindenek előtt a két felület közt végbemenő folyamatról, kopásról, a szemcsék gördüléséről...

Még egy igen fontos dolgot említek: a TOL esetében az a fontos, AMIT tolunk, a CSISSZOlásnál pedig az, AMIN toljuk a tárgyat (csiszolóvásznat).

Éppen ezekért nem lehet a két gyök jelentése a magyar nyelvben azonos jelentésű.

És ezért sem lehet a TŰZzel kapcsolatos, mivel ott a dörzsölésen van a hangsúly, a fát hiába tolod, taszigálod, nem fog meggyulladni, ha megfeszülsz sem!

Továbbá a tűz ismerete nem a tűzgyújtással kezdődött, hanem annak őrzésével! Ui. az őseink eleinte nem tudtak tüzet gyújtani, hanem a természetben előforduló tüzet táplálták folyamatosan, s ez minden bizonnyal a nő(k) feladata volt. Erre utal az a mondás, miszerint a nő a családi tűz őrzője, mind direkt, mind átvitt értelemben.

Ja, és erdőtüzek már akkor is voltak, veszélyeztették az éővilágot, s magát az embert is.

Így a TŰZ szó már akár több-százezer évvel korábban is ismert kellett, hogy legyen, még azelőtt, hogy őrizték, pláne mielőtt sikerült meggyújtani.

Előzmény: ketni (4250)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4304

"Viszont  a "fogadós/vendéglős"  vagyis pontosabban CSAPOS/CSAPLÁROS  szavak latin és ógörög  megfelelőit még szótő  szintjén sem  találja  meg az ÚESZ,  mert itt a CSAP  szóból képződött minden."

Nyilvánvaló. Ezen nem lehet vitázni.

 

"Az ógörög  gyakran a CS  kezdetű szavainkat  K-ra írta meg,  mikor épp nem T-re tette ezt meg"

Érthető, hiszen a CS hang  is egy hangutánzó, éppúgy, mint a K, vagy a T, az L, a P....

A KAP és a CSAP, de ide sorolható a TAP(og) LAP, NAP, PAP is, rokon gyökök, miután az A és a P hangjuk közös.

Maradjunk a K és P és T hangnál.

A K hang egy közepesen erőteljes, ugyanakkor pillanatszerű esemény/cselekvés hangja. Gondoljunk arra, mikor egy kődarab leesik és Koppan.

A T szintén pillanatnyi hang, viszont mindkettőnél tompább, hiszen a földre eső/tett tárgy hangja.

A CS hang is lényegében hasonló, csak sokkal lágyabb, nem olyan "kemény" dolgok ütközésének a pillanatnyi hangja.

Ugye, a víz lágyan CSobban és nem Koppan, mint a kő, ugyanakkor mindkettőnek élesebb hangja van, mint a T-nek.

Mi így hallottuk, és így is ragadt meg a nyelvünkben. Ki tudja miért, talán más területek szóalkotói úgy gondolták , hogy a megnevezni kívánt dolog valamelyik jellemzője a CS hang jelentésével fejezhető ki, vagy fordítva, esetleg T hanggal...

 

"És az ominózus  KAPÉLOSZ  (kocsmáros)   így  a CSAPOLÓ(S) képzetű szavunk lesz..."

Nekem inkább a KAPÁLÓS jut az eszembe... De ez hülyeség... Mert a csapos nem kapál...

Előzmény: Igazság80 (4242)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4303

A  gyök gyakran két mássalhangzós alapból.  Mivel  hangutánzó alapú  nagyon sok eredetre  és  ezt  a hangot  néhol 1  hangként is megjeleníthetjük,  máskor meg  3  is kell hozzá.    A  durranós hangú gyököt  nem tudjuk nem 3 hanggal és 2  mássalhangzóval mondani.   DIR-DER-DURR-DÖRR  ,  ez bonthatatlan gyökszó,  vagyis D_R  hangváz.   

 

Néha 1 hang is elég,  mert az ŐZ  Ő-ZIK  és valóban tesz ilyet,  aki ismeri őket az tudja.   kutya meg ÚÚÚ-gat,  Ú-kat mond,  U-GAT.    Egytől 3 hangig  egyaránt lehetnek szótöveink. 

 

Egyhangos lehet a szóba került  E-SZIK  és I-SZIK  is.   Minden ráépülő dolgot már  toldalékként azonosíthatunk.  

 

E-SZIK (máskor ez --ZIK),   E-VÉS,   E-DD,   E-HETŐ,    E-NNI ,   E-GYEN,      Kiss Dénes szerint is  ösztöni  hangutánzó eredetű  lehet,  mondjuk  csecsemőhangokból,  ha éhes  akkor jön az  EEEE--meg az ÉÉÉÉÉ(Hes)  ám rendesen, illetve  táplálkozásakor is  EMM--EMMM   melyből EMLŐ /EM-ELŐ  lesz később,  ilyen hangutánzó elemekből  (később logikásítva)  természetes nyelv építhető fel. 

 

Ital meg már az ÉTel szinonimája (megint a hangváz ),   ez a folyékony táplálék,  tudatos szóalkotás  az  ÉTEL  okán,  igény merült fel elkülöníteni őket.  Hacsak nem tud I  hangos ezt alátámasztó ösztönszóról valaki.  

 

ÜGY szót  nem keverném bele ebe az egészbe...

 

 

Előzmény: Carnuntum (4292)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4302

COPULATOS  a KAPCSOLATOS  szavunk  egy az egyben latinosra írva meg.  Több társát is közöltem, jól látszódna a nyelvünk ragozásai is mindegyik esetében. 

 

Régi nagyszótárban egymás alatt sorakoznak  ezen szavak,  nagyjából azonos jelentéssel...

Előzmény: kitadimanta (4300)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.17 0 0 4301

"de ha vízfolyást jelent..."

 

Az ÜGY  szó nem jelentett vízfolyást,  és ma sem közösíthető ezzel.

 

CZ-F  is csak  spekulál,  a megfogalmazásából  lejön.   Mellesleg ez egy igen körülményes eszmefuttatás tőle az ÜGY-ben...

Előzmény: ketni (4295)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!