Obszidián-hegy: hát nem jutottam el, csak láttam messziről. Valóban É-ról közelítettem meg, igazad van. Az egyik nagyobb balos kanyar tévesztett meg. Sőt a Sprengisandurban se voltam, bár tervben volt. Le volt zárva az F910 hírhedt ( Drekagill Nyiladur) szakasza. Pedig az vagány lett volna. Amint az Askja bekötőútnál a fotókon is látható, ez is 2-3 m hó alatt volt. F35 = hát az nagyon lájtos, csak akkor van kaland értéke, ha más vadabbat nem látsz. De Kerlingarfjöllbe visszamennék, látványosabb, mint Landmannalaugár, nincs akkor tömeg.
Terepjáró mélylélektan. Én nem először vezettem terepjárót. Izland előtt befizettem Gödön egy terepjárós kalandvezetésre, ahol 2 óra alatt elmagyarázták és kipróbálhattam a lényeget. Túlzás nélkül, 10 x volt olyan érzésem, hogy na, most borítom magamra a kocsit. Aztán dehogy. Emelkedő, lejtő kb 45 fokig, elakadással, visszagurulással. Oldallejtés, csúszós homokban, patakátkelés meredek partoldallal, elakadás mocsárban, csörlőzés. Difizár használata, mélyút, beátlózás. Kipróbáltam azt, hogy a kocsi szinte áll, padlógáz+motor 4000-et pörög, 4 kerék kapar, dobálja hátra a féltéglákat, porfelleg körbe. Kívülálló úgy ítélné meg, hogy kitaposom a belét, de ezeket erre csinálták. Szóval az még üzemi állapotnak számít, ha a hölgyek sikítoznak. Meg aztán havon se először voltam, mert pár nappal előtte Kverkfjöllben kivontattam egy másik terepjárót egy ferde olvadt havas vizes sóderes problémakörből.
Kverkfjöll... Askja... Sprengisand... ejj, te aztán megjártad a Felföldet!
ha lehetek indszkrét, mennyibe kerül egy ilyen Defender? mi nem kempingeztünk, hanem csillagtúrákat nyomtunk, így a Felföldön való átkelés nem volt opció.
Kerlingarfjöll nekem is nagyon tetszett, de maga az F35-ös út távolról sem olyan izgalmas mint az F200-as utak
húúú... én rá sem mertem hajtani a hómezőkre. egyrészt nem vagyok tapasztalt 4x4-es, sőt, először vezettem ilyen autót, másrészt bár elég combos Land Cruiser-ünk volt, pont az emelkedőkön, még felezővel is, előfordult, hogy igencsak szenvedett. hó nélkül is.
mindenképp irigyellek, hogy eljutottál az obszidián hegyhez, ez úgy látszik, nagy kihívás, még a nyár közepén is. nekem még a bakancslistámon maradt. de anélkül is fantasztikus napunk volt, és Hrafntinnusker helyett a Raudufoss vízeséshez mentünk, meg végig, egészen a patak forrásáig (http://iranyizland.blogspot.hu/, júl 22)
a másik nagyon-nagyon nagy élmény az a Langisjór tóig való eljutás, majd vissza, ill. a Sveinstindur hegy megmászása (júl 24). arrafelé jártál esetléeg? na mindjárt megnézem a képidet :)
Gyanús, hogy a te közeledben. Landmannalaugárból mentünk a Hekla felé, és az F225 .. F210 között az általad említett Hrafntinnusker felé kitértünk. Névtelen, "számtalan" úton ( leágazás 10 km, kék tábla...), az obszidián lávát akartam megközelíteni. Nyugatról keleti, majd ÉK irányba. Volt egy meredek fekete, vizes, hamu + kő felszínű emelkedő, kb 150 m szint (!), és az útban mély, hosszanti eróziós gödrök, sárral. Azon még felhajtottam egy dombtetőre. A következő hegyen volt a hómező. 4x próbáltam átkelni rajta, ( hol ésszel, hol erőből...) utoljára már csak 50 m hiányzott hogy átjussak, de mindig elásta magát a járgány. Végül gyalog mentünk föl a tetőre és megállapítottuk, hogy a hómező alakja olyan, hogy kockázatos lenne megkerüléssel próbálkozni. A további út pedig kb 1 km után 100 x ekkora hómezők alatt van. Az obszidián lávamezőből annyit láttunk a távolból, hogy tök hó az egész, több helyen kigőzölgések vannak.
hol akadtál el hófolton? mi idén júliusban, 20-a körül is találkoztunk hóval az F225-F210 közötti névtelen utakon. volt, ahol ki lehetett kerülni, de egy helyen a ranger szólt, hogy inkább ne menjünk tovább (Hrafntinnusker felé), így visszafordultunk.
a gázlókra nagyon oda kell figyelni, a víz mélysége mellett legalább olyan fontos a meder illetve a part állaga (rögös vagy süppedős talaj különösen veszélyes).
1x még én is visszamennék, de inkább gyalogos trekkingre, hegymászásra. Pl a legmagasabb hegyre ( Hvannadalshjnukur), vagy a Katla gleccserének lekeresztezése.
Én 2011-ben jártam a Felföldön, bérelt terepjáróval.
F utak: jogilag csak terepjáróval, pl, ha bérelt. De gyakorlatban a forgalmasabb utakra többen bemerészkednek, főleg sajáttal. Pl az F35 Kjölur út, ami teljesen lekeresztezi a felföldet É-D-i irányban, az már annyira fel van javítva, hogy Yarissal is járható. Nincs gázló.
Komoly - nem komoly terepjáró. Nagyok a különbségek. Van a normál "F" út, azokat tolólappal, karbantartják, ott inkább a gázlók határozzák meg, milyen kocsi kell. Továbbá vannak teljesen kiépítetlen, nehezen követhető számjelzés nélküli Mounten Rout-ak, na ott semmin nem kell meglepődni. Nagy kerékmagasság, 60 cm gázlómélység, difizár, lapát. Én egy ilyenen hófolton akadtam el Defenderrel. Szóval meg tervezed az utat, és térképet kell böngészni.
Vadkemping: a nemzeti parkok területén tilos, az 1'-es út mentén még a parti őrség is ellenőrzi helikopterrel ( állítólag). A többi helyen szabad, senki sem szól, és nem is ritka. Én kb 60%-ban vadkempingeztem. Viszont nem mindenhol éri meg: sok a hivatalos kemping, van vizesblokk, és nem is olyan drága.
Az aszfalt utak mentén is sok szépet láthatsz, de a Felföldön, a földutakon kezdődik a valódi csoda! Sok fotó a pikaszámon.
Csak erre az útra venném, igazából autóra nekem nincs szükségem, motoros vagyok :-) Amik vannak a ház körül, családba autók, egyikkel sem indulnék el szivesen. Ezekkel tudnék menni: ős Suzuki Swift, Daihatsu Sirion, Toyota Yaris, Toyota Hiace.
Arra gondoltam, hogy 1m alatt veszek valami Vitarát, vagy Patrolt, Galloppert/Pajerot, kicsit rendbekapom, aztán az út után meghirdetem. Szó sincs évekről. :-)
Esetleg jó lenne kint valakinél hagyni, és ha megy valaki a fórumról, akkor valami köztes áron kiadnám :D
Aszfaltról nem vagyok hajlandó lemenni utassal. Kicsit keresztbemegy a motor, és ha az utas nem tudja legyőzni a reflexeit, akkor kész a baj. Ha egyedül mennék, akkor jó lenne, de így nem vállalom.
Kompnál nincs kérdés, csak a már linkelt Smyril megy, Dániából. Az is marha drága persze :-) de 3 héttől kezdve már mindenképpen érdemes, 2-nél még azt hiszem, kérdéses.
Ha már kompoztok, akkor tényleg nézzétek meg Feröert is. Azt a 2 napot megéri valószínűleg. Úgy jár a hajó, hogy minden héten megy egy Dánia-Feröer-Dánia rövid kört, meg egy Dánia-Feröer-Izland-Feröer-Dánia hosszút, és lehet a röviddel menni Feröerig, majd amikor visszajön, akkor tovább a hosszúval Izlandra.
Szerintem ha csak erre az útra kéne a terepjáró és máskor nem használnád ki a képességeit, akkor normál autót vegyél, azt vidd magaddal, és 1x vagy 2x pár napra béreljetek terepjárót. Pokoli drága a bérlés, de még mindig olcsóbb, mint milliókkal drágább autót venni, és éveken át 15-20 literes fogyasztással közlekedni vele normál utakon :-)
Általában egész jól felszereltek a kempingek, normális fürdővel és konyhákkal. Voltam már olyanba is, amelyiknek saját uszodája volt. Annyira nem gyilkos 5 fokban sátrazni, egy jó hálózsák kell csak hozzá. Tekintve hogy heteket tölthetsz benne, ne sajnáld rá a pénzt.
A vadkempingezést nem szeretik, mert ott hagyják a szemetet az emberek. Persze sokan nyomják így, pl. akik bringával tolják végig az országot. Az is elég beteg dolog ekkora szélben. :)
Kemping felszereléseket itt lehet bérelni, helyi árakhoz képest olcsóbban:
Bár 5 hét esetén már valóban több értelme lenne bekompozni egy normális terepjáróval Seydisfjordur-be. Legalább megnéznétek a Feröer-szigeteket is, az is nagy élmény lesz.
4-5 hétben gondolkozok. Végig szállodázni drága lenne, valljuk be. Azt a pénzt szivesebben költöm több dolog felfedezésére, vagy egy komolyabb autó vásárlására.
Az infókat megpróbálom visszakeresni, vagy egyszerűen rászánok egy napot és visszaolvasom a topicot. :-)
Ha visszaolvasol itt a fórumban, találhatsz beszámolókat, videókat.
Az F utakra nagyon kell terepjáró, minél komolyabb, annál kisebb az esélye az elakadásnak. Kempingek természetesen vannak, mondjuk én nem kempingeznék az 5-10 fokban, de akinek erre van igénye elég sok helyet találhat. Többhetes túránál talán megéri a kompozás, de az nem olcsó és nem gyors, de erről is vannak beszámolók, igaz pár évet vissza kell menni.
Elnéztem így téli napforduló felé közeledve az időjárást és meglepve láttam, hogy közel -20 fokok jártak pár napig, igaz csak átmenetileg, mert megint 0 felett jár a napi átlag és a havat eső váltja. És érdekes, hogy a viszonylag kis szigeten északon közel 1 órával rövidebb a nappal (napkelte és napnyugta közti idő), mint a déli részen.
Azért most is szívesen lennék ott, igaz nem a nyári felszerelésben.
Van még golf pálya, foci pálya, meg sok madár. Körbe lehet menni kisebb hajóval a sziget körül. Van egy ismerősöm, akit kitelepítettek ide Reykjavikból. Nagyon utál itt élni, mert ingerszegény. Augusztus elején itt tartják az izlandi Sziget fesztivált (Þjóðhátíð), ahol 16-18 ezer fiatal partyzik, ahogy a csövön kifér:
Simán, én arra szánnék akár két napot is. Alszotok egyet Ólafsvík-ban, egy egész élhető kis városka.
A tengerpart, kis templomok, barlangok, gleccser bőven el lehet nézelődni. A parttól olyan 150 méterre láttunk bálnákat, nagyobb élmény volt, mint a befizetett bálnanéző túra. :)
Az út mentén mindig ki vannak téve látnivaló táblák, hogy épp miért érdemes megállni vagy lemmeni az útról. A félsziget déli partján nem lehet menni pár km-t hogy ne lenne valami megnézni való.
Ha nyugat alatt a Westfjords-ot érted én azt inkább kihagynám. Tényleg kéne legalább 2-3 nap és mivel kicsi a lakosság, az infrastruktúra is szegényesebb, mint délen.
Ami viszont így kimarad: Dynjandi, legnyugatibb pont puffinokkal, homokos part, fókák, Ísafjörður, fjordok, vízesések.
Rengeteg élmény lesz így is, hasznosabban ki tudjátok használni szerintem délen.
Úgyis vissza fogtok még menni máskor is, mert egy alakalom kevés lesz Izlandból. :)
A nyugati fjordvidék nagyon szép, de nagyon hosszú az út. 5-6 órát is lehet kanyarogni a főúttól a fjordok végéig, így csak akkor volna érdemes kimenni, ha pár napig tudnátok maradni.
Az Arany-kör sima ügy, arra 4-5 napos utakat szoktak szervezni irodák hosszú hétvégéket kihasználva.