A topiknyitó igazságot állit,mert valóban csökken az áramfelvétel ha befogom a csövet ill.szőnyeget porszívózok vele. Egy BOSCH 1300w-os porszivót teszteltem egy Voltkraft ENERGY MONITOR 3000 teljesítménymérővel. Üresjárásban az adatok:223V 3,84A 783,5w 856.3 VA 0.9 cos"fi" Befogott csővel: 224V 3.46A 719,1w 781,6VA 0.92 cos"fi"vel.
Sziasztok Többféle lapátozás van, előrehajlű, hátrahajló... Többféle áramlás valósítható meg, axiális, radiális, diagonális... A nagynyomású berendezések többnyire előrehajló lapátozásúak. Azokra az jellemző, hogy a teljesítmény a légmennyiséggel nő, a motor leég. Ezt vártuk mi is. A hátrahajlóknál a teljesítmény kezdetben nő, majd csökken. De soha nem nulláról, hanem egy veszteségszintről indulva.
Én csak egyet mondanék, remélem nem égek le....
Ha a porszívó csövet leveszem, felbőg a porszívó, megnő a teljesítmény, de a HŰTÉSE is! (A kisérletet a ejem nem engedi elhúzódni)
Ha a porszívó csövet lezárom, picit talán bőgni kezd, de megszűnik a HŰTÉSE, és rövid időn belül leég. Ez van, ha nem cserélsz zsákot is. Ja hogy nőtt az áramfelvétel is? Nem tudom pontosan, milyen motorja van egy porszívónak? Azt hiszem, nem szinkron motor. Érdekes az is, milyen a forgórésze? Ha jól emlékszem, a rakétában szénkefét kellett cserélnem? (nem villamos mérnök vagyok)
Keletkezhet e benne örvényáram a fékeződés miatt? Mert akkor a növekvő teljesítmény hővé alakul. Amíg tirisztoros fordulatszám szabályozás volt, a slip miatt ilyen örvényáramok voltak. A frekvenciaváltóknál az a probléma, hogy 25% alatt leromlik a motor hűtése.
Szóval tudnom kéne az adott motortipusról és turbináról valamit. Ha szétszeded, és megnézed, a tudomány nagy előrelépést tehet, súlyos ebédmegvonásod árán.
"A q = 0 értéknél a motor terhelése megszűnik, ekkor van a fordulatszám maximumértéke, és ez csökken a növekvő levegőmennyiséggel, ill. a növekvő motorterheléssel."...
Kezdek megnyugodni hogy az emberek többségének ez evidencia. :) Egy pórszívót mértem, annál a 2/3-ra esett vissza az áramfelvétel nagysága, de mint lent is írták nagyobb teljesítményű ipari ventilátoroknál ez jelentősebb különbség is lehet.
De akkor folytatnám, mert a "fizikusunk" szerint az "ideális porszívó" nem így viselkedik! Annál nőne az áramfelvétel! Na erre varjatok gombot!
Idézném őt (csak erős idegzetűeknek és magasfokú elméleti ismerettel rendelkezőknekajánlom:)
Ideális porszívó alatt mindig is azt értettem, hogy mindenhol tökéletesen tömítve van. Ha elképzeled a konstrukciót, rájössz, hogy miközben a lapátok kifelé pofozzák a levegő molekulákat és velük együtt a porszemeket, a másik oldalról az atmoszferikus nyomás visszafelé igyekszik fordítani a lapátokat. Erről meg is lehet győződni, mert ha már egy térfogatból kiszívtál bizonyos mennyiségű levegőt és abban vákuum keletkezett, amikor abbahagyod a motor működtetését, a lapát azonnal visszafelé kezd pörögni, met beáramlik a külső levegő mindaddig, mig a nyomás ki nem egyenlítődik.
A nem ideális porszívó esetén ez azért nem következik be, mert orrán-száján lyukas.
magam részéről befejeztem ezt a témát, míg meg nem tanulod a fizikát. Bocs! :-)
A munkapont-elméleted teljesen jó. Aztán, ha a légsebesség csökken, de a fordulatszám nem, akkor az áramlás "leszakad" a turbináról, többé már nem szállít levegõt, tehát nem vágez munkát, ergo, terhelést sem jelent a motornak. Az is igaz viszont, hogy mivel a motor hûtését a szállított levegõ biztosítaná, a hûtés is megszûnik, a motor veszteségei viszont nem, így kitartó "kényszer-üresjárattal" le lehet égetni...
Amikor a porszívón lévõ szsabályzógombbal lecsökkented a szíváserõsséget/fordulatszámot, akkor tulajdonképp a tápfeszültség effektív értékét csökkented egy triakos áramkörrel, folyásszög-vezérléssel. Ekkor az effektív érték teljesen letekert szabályzónál lemegy nagyjából egyharmadára (70-80 V). Ehhez képest a szabályzó feltekerése háromszoros effektív érték növekedést jelent.
A levegő sűrűségcsökkenése elvben ugyan igaz, de valójában észrevehetetlenül kicsiny mértékű, semmire nincs befolyással.
Hát porszívója válogatja. :o)
Az egyszerübbek kb a légköri nyomást 0.1 részével csökkentik, ami a sűrűségben még nem igazán drasztikus változás, viszont mivel egy ventillátor csinálja ilyenkor a ventillátor lapátokon megnő a tengely irányú terhelés. (Ilyenkor a visszaáramolni akaró levegő ellenében kell dolgozniuk.) A teljesítmény felvételénél azt lehet figyelembe venni, hogy a szállított levegő mennyiség tömegét kell felgyorsítaniuk illetve ha befogom a szívóoldali csövet, akkor a nyomáskülönbséget tartani, azaz hő termelődik a megnövekedett surlódások miatt. Ez utóbbi kisebb tehelés a motornak, viszont a rosszabb hűtés miatt a motor mégis jobban melegszik.
A többi szivattyú féleség esetében sincs másképp, (folyadékgyűrűs, vagy rotációs szivattyúk esetén) mert ezek a szívóoldalon beömlő levegőt előbb összepréselik és ezt a csökkentett térfogatot "pöfékelik" ki, tehát ha a szívó oldalon csökken a nyomás, akkor kell kevesebb munkát végezniük.
Összességében tehát a befogott szívócsövű porszívó áramfelvétele kicsit csökken, de a rossz hűtés miatt akár károsodhat is.
Örülök hogy megértetted, valóban a másik topikban az "MTA-s fizikus" már eléggé felhergelt a hülyeségeivel. No meg másokat is más témában. Elnézést, ha agresszívnak tűnt a hozzászólásom.
A levegő sűrűségcsökkenése elvben ugyan igaz, de valójában észrevehetetlenül kicsiny mértékű, semmire nincs befolyással.
A légnyomás kb. 100 000 Pa, és pár 10 Pa-lal csökken a befogás miatt. Mivel a hőmérséklete sem változik (csak elvben), a sűrűsége a nyomásával arányos.
lehet hogy túl egyszerű hozzáállás, de ha befogom a porszívót, akkor a levegő sűrűsége csökken a propeller és a csővég között, és ezzel könnyebbé válik a propeller forgása, és ezzel csökken a kifejtendő munka? Csak felületesen olvastam a topikot, de nekem ez az első megérzésem.
Se fizikus se villamosmérnök nem vagyok, de tapasztalatom van: ezeréves elektronikát sosem látott Jumbo az alany. Csövet befogva, hallhatóan és eléggé markánsan felpörög. Namost ismerve a soros kommutátoros motorokat ez azonos betáp mellett a terhelés csökkenésére utal. Állítólag (:-)) a levegő szállítása emészti fel a teljesítményt, ha ezt megszüntetjük "megkönnyebbül" a motor.
Ha a szívóerõt állítod (elektronikusan), akkor ezzel megemeled az Utáp-ot, ezáltal megnõ az áramfelvétel, ezáltal megnõ a motor nyomatéka, és elkezd nõni a fordulatszáma. Aztán a fordulatszámmal arányosan elkezd nõni az Uell is, és beáll egy új egyensúlyi állapot, magasabb fordulatszámmal és a nagyobb nyomatékigénynek megfelelõ magasabb áramfelvétellel. Ha viszont most befogod a száját, akkor az áramfelvétel megintcsak csökken...
Ha nem csak belinkeled, hanem el is olvasod, akkor látszik, hogy a motoráram (IA, piros vonal) a szögsebesség (fordulatszám) növekedésével tart a nullához...