Lassan nekünk, a természetet tisztelő és védő túrázóknak (akik nem mellesleg quad-dal járnak) kell szégyenkeznünk : a saját fajtánk miatt.
http://index.hu/politika/bulvar/motbukk1119/
Önszabályozást is végrehajtunk - ha kell, és ha lesz partner benne. Na ehhez várom itten a segítségeket...
Természetesen csak példaként hoztam fel, ha már ez a topik címe. Tudom, hogy nem egy ilyen helyet áldoznának fel az offroad oltárán, főleg nem, hogy védett, fokozottan védett terület. De írhattam volna Bakonybélt is.
No nekem ez eszembe sem jutott, de lehet mások így vannak vele. Én csak magam nevében írogatok. És nekem az a lényeg, ha hétvégén ráérek, jó az idő, akkor kinézek egy jó útvonalat, felkapom a bakancsom és irány a természet. Úgy, hogy közben nem sértek meg szabályokat én magam sem. Ezt elvárom, pontosabban nem elvárom csak szeretném, ha mások is így tennének. Ugyanakkor nem gondolom, hogy egy motorosnak/quadosnak jobb lenne, mint nekem, ezért nem vagyok rá irígy. Szerintem ezt inkább a másik oldalnak a fikciója. Szerintem azért mert valaki gyalogosan járja az erdőt nem "alábbvaló". Ez is egy tipikus rossz magyar gondolkodásmód.
Somogybabod
A 67-es főút mentén Balatonlellétől 16 km-re délre, Kaposvártól 40 km-re északra található.
A községet Babodpuszta néven 1332-37-ben a pápai tizedjegyzék említi. Babodon és a környező pusztákon a XX. század elején csak néhány család lakott. Önálló településként 1939 óta jegyzik: az öt pusztából ekkor jött létre a kisközség. A település fiatal kora is magyarázza, hogy jelentősebb fejlődésére a legutolsó néhány évtizedben nyílt alkalom. Ez az újkori fellendülés, a XX. századi új utak keresése ad választ arra is, hogy Somogybabod ma Magyarországon egy új sportágról, az Off Road-ról vált igazán híressé.
1986 óta minden évben pünkösdkor rendezik meg itt az összkerék-meghajtású gépek akadály- és ügyességi terepversenyét. Mára ez az esemény nemzetközi hírű lett.
Tipikus magyaros hozzáállás "nehogy má másnak jó legyen ha nekem nem".
Azt el sem tudod képzelni,hogy a nagytöbbség jól járhat egy ilyen rendezvényből akik meg ellenzik azok vagy átgondolják a dolgot vagy behúzódnak a kuckójukba.
Üzleti alapokra helyezve a dolgot normális rendezéssel meg lehetne valósitani "csak" a felfogásunk az ami korlátozza a dolgot.
Miért lehet Romániában mindenütt mosolygós emberekkel találkozni és tudják,hogy ez nem ellenük van hanem turisztikai lehetőségeiket használják ki.
Panziókban is helyiek dolgoznak,boltokban sem külföldi vendégmunkások ténykednek és mint irtam ha van helyi üzlet,kocsma,benzinkút,zimmerferi,akkor ki az aki ezzel rosszul jár?
Az aki csak irigy gyökér és a másik dolgát csak kritizálni tudja és ellene tesz még akkor is ha nem tudja értelmesen megmondani miért bántja ha a másik jól érzi magát.
Az a baj,hogy irigy beszükült országban élünk és ez meg is látszik a jelenlegi helyzetünkön és nem csoda,hogy a környezetünkben lévő országok ezerrel elhúztak tőlünk.
"...miért nem lehet olyan településeken-környékén un.legális útvonalat kijelölni igy egy település idegenforgalmát fellenditeni?"
Mint minden, ez is erősen megosztaná a lakosságot. Szerintem egyik polgármester sem merné felvállalni, hogy települése az offroadtól legyen híres. Még csak tervben lenne a dolog, de a lakosság már aláírásokat gyűjtenének, hogy ne legyen. És valamilyen szintem meg is értem őket. Sokan lakóhelyükön a nyugalmat, csendet keresik mint a saját portáján, mint a környező természetben. És akkor csőstül érkeznének oda az ország minden pontjáról számukra nemkívánatosak. Abból csak egy-két panziótulajnak, vendéglátósan lenne extraprofit a többieknek meg nagy szívás. Pl. Szilvásváradból, a Szalajka-völgyből csinálnának egy offroad központot. Lehet odavonzanának egy hétvégére párszáz offroadost, ugyanakkor többezer túrista, kikapcsolódni vágyó pedig elkerülné a környéket. És szerintem pont ilyen helyeken -ahol legálisan űzhetnék a technikai sportokat- kerülnének elő a lakosság részéről a törvénytelen eszközök.
Csak ott logikusan is tudnak gondolkodni és vannak kijelölt KITÁBLÁZOTT járható útvonalak.
Egyetértek a törvény betartatásával de a lehetőséget meg kéne adni nem csak tiltogatni kell.
De a nagy "balkánon"de főleg Romániában arra jöttek rá,hogy ebből lehet igen komoly bevételt kihozni és ezen nem a büntetést értem hanem a turisztikát.
Már irtam régebben de megint irom:
miért nem lehet olyan településeken-környékén un.legális útvonalat kijelölni igy egy település idegenforgalmát fellenditeni?
Talán nem a multiknál vásárolnának be az oda látogató szabadidejüket jól eltölteni szerető technikai hobbit űző emberkék.
Erre miért nem tudnak már rájönni az okos polgármesterek?
Itt van pl. Somogybabod ahol nem mondom,hogy annyira szimpatikus amikor tökrészeg emberek rohangálnak mindenféle szerkezettel de legalább ellenörzött,engedéllyel rendelkező területen teszik.
ki voltak akadva amikor minden ott közlekedő járművet ellenőriztek biztonsági alapdolgok szempontjából(fék,nem veszélyes kialakitás,kormánymű stb.)
Voltak akik hőbörögteg de a többség megértette miért van erre szükség.
Akinek nem tetszett elhúzott de aztán vissza is jött kijavitva a hibát.
Ezt nem tiltani és keresztbe tenni kellene hanem minnél több ilyet létrehozni.
Rossz üzlet?
Kizárt mivel vagy húsz éve fojamatosan megrendezik de mindig van belőle háború.
Most is mint mindig azon ment a vita,hogy azt a pocsolyát amit mindenki szeret egy nagyokos megvette és nem akarta odaadni kétmillió forintért három napra hanem többet akart.
Első nap fegyveres őröket is hivatott majd utána "meggyőzték",hogy nem szivózzon és állitólag pénzt sem látott belőle.
Akkor volt értelme okoskodni?
Nem tiltani kell mert az már ezerszer bebizonyosodott ha valamit tiltunk annál jobban csábit.
Normális életszerű használható szabályokat kell hozni és ezeket lehetőleg olyanok alkossák akik már láttak közelről terepjárgányokat, nem pedig ujgazdag baromkodásnak tartsák és mindenáron keresztbetesznek ellene mert ők elitélik.
"...nem csak hazánkban van ezzel a terephasználattal probléma..."
Ebben egyetértünk. Nyugaton és az államokban hidd el nincs is probléma, ott a hatályos törvényeket betartatják vasszigorral. Ott ha védett területen quadozol a legközelebbi rétről helikopterrel szállítják el, nem olcsón. Ha jól tudom kb. 1 milliónyi forintért. Csakhát ez balkán, Romániával együtt...
Ja, még el nem felejtem, sajnos nem sikerült beszélnem az "illetékessel". Megpróbálok egy másik szakembert keresni. Úgyhogy sajnos addig is a pontos törvényi értelmezés hiányában kell ütköztetnünk gondolatainkat.
Szeintem teljesen felesleges ezen a "kint a tábla, nincs kint a tábla" dologot futtani. Bármennyire is akarod, nem fognak táblák 10 millióit telepíteni az adott területekre, hogy a kiskapukat kereső offroadosok kellően tájékoztatva legyenek illegális tevékenységükről. Már ne haragudj ez olyan, mintha minden könyvtárba figyelmeztető tábla hegyeket helyeznének el, hogy pl. nem lehet hiányos öltözékben megjelenni. Azért nem tesznek ki ilyen táblát, mert az amúgy is törvénybe ütközne, ha jól gondolom a közszemérem megsértésébe.
Vagy mondok egy másik példát: jön a hétvége és neten összeverbúválok egy szép kis csapatot motorizáltan csapatni egyet a természetbe. Csakhát a tervezett útvonal főleg védett helyen megy. Mit teszek? Egy nappal előtte megyek egy kört és az összes táblát egyszerően lerúgom (mert itt ez megy). Valószínűleg azt a hétvége alatt úgysem fogják pótolni. Aztán haverokkal nyugottan csapathatunk, mert legalizáltuk pár napra tevékenységünket.
Egyébként meg nem csak hazánkban van ezzel a terephasználattal probléma-
Szomszédos Romániában most kezdődik az ami nálunk volt pár éve és mer kezdenek tenni ellene.
Meg lehet nézni mi az ami külömbözik a mi kis "jó" Erdőtörvényünktől.
Idézet:
Erdélyben is kezdődik a keményités de érdekes módon!
A Hivatalos Közlöny 238/2008.03.27 számában megjelent a 46/2008-as törvény, Románia új erdészeti törvénykönyve.
Az új törvény értelmében:
"Az erdőkbe belépni csak az erre a célra kiépített és megfelelően jelzett útvonalakon lehet."
"Tilos belépni az erdőbe gépkocsikkal, motorbiciklikkel, ATV-vel; kivéve a turisztikai, szabadidős vagy sport-jellegű tevékenységeket, a tulajdonos vagy az állami erdők esetében az adminisztrátor engedélyével."
"Az erdészeti utak magáncélú felhasználásra szolgálnak, erdőgazdálkodásra, vadászat és halászat céljára, természeti katasztrófák esetén beavatkozásra. Tilos ezeket közcélra használni, kivéve a turisztikai, szabadidős vagy sport-jellegű tevékenységeket, a tulajdonos vagy az állami erdők esetében az adminisztrátor engedélyével. Az erdészeti utak bejáratánál tájékoztató táblákat helyeznek el, melyeken feltüntetik a belépés feltételeit."
"Erdészeti utak építéséhez nem szükséges építési engedélyt beszerezni."
A fentiekben megpróbáltam lefordítani az új törvény ránk, túrázókra, vonatkozó részét. Ha jól értettem, akkor ezentúl tilos elhagyni a jelzett ösvényeket az erdőben, függetlenül attól, hogy gyalog vagy esetleg kerékpárral túrázunk. Figyelem, Románia erdőinek nagyobb részében jelzetlenek az ösvények.
Ahelyett hogy kitiltanák a járműveket az erdőből, létrehozták a megfelelő törvényes keretet, hogy gépkocsikkal, motorbiciklivel vagy ATV-vel is lehessen járni az erdőben.
Ugyanakkor az új törvény megkönnyíti az erdészeti utak építését, ezek engedélyeztetését. Ezek ezentúl nem közhasznúak, hanem magánutak lesznek. Ezeken pedig nekünk, egyszerű állampolgároknak nem lesz jogunk közlekedni, sem gyalog, sem kerékpárral, még akkor sem, ha a terület az állam tulajdona - csak abban az esetben ha erre külön engedélyt adnak.
Elméletileg az olyan tevékenységek, mint a barlangászat vagy a sziklamászás így törvénytelennek mínősülnek, hiszen a legtöbb barlang, illetve mászóút erdőkben van, távol a jelzett ösvényektől. De a törvény ellen fog vétni az is, aki geodobozokat fog rejteni vagy keresni. Az már csak hab a tortán, hogy ezentúl a kis vagy nagy dolgunkat is az ösvényen kell majd elvégeznünk, ha minden betűjét be akarjuk tartani a törvénynek...
Kb. 2-3 éve volt egy precedens ügy, amikor egyik nemzeti park területén lefoglaltak vagy 10 motort. Precedens ügyet akartak csinálni belőle. Jó ügyvédjük volt, pár hónap után sűrű elnézések közepedte kellett visszaadni a vasakat. Ennyit a törvényekről, ügyvédekről és a pénzről."
Azt ugye nem is feltételezed,hogy ez is mint sok más "elfogás"kicsit nagyon szerencsétlen és ráadásul nélkülözött minden jogalapot?
Már a birók is korruptak lennének szerinted?
Mert szerintem nem erről van szó hanem hülyén próbálnak "precedens "elfogást csinálni.
Ha tényleg akarnának és ELÖTTE körültekintenének és a helyszint is úgy választanák meg,hogy megfeleljen a tiltott hely követelményeinek(táblával jelzett tiltás)talán még értelme is lenne és meg is lehetne érteni,sőt még értelmét is látnám.
De amikor csak úgy gondolják,hogy tiltott a terület majd másnap reggel sunyiba teszik ki a táblát akkor ezt a módszert sokkal primitivebbnek és pofátlannak kell tekintenem és ráadásul negativ jelleget kohol holott mint már irtam lehetne értelme is.
Csak hát ehhez kéne némi körültekintés és az elborultság itt is kevés.
"Ráadásul azoknak van pénzük ügyvédre és kenőpénzre."
Kb. 2-3 éve volt egy precedens ügy, amikor egyik nemzeti park területén lefoglaltak vagy 10 motort. Precedens ügyet akartak csinálni belőle. Jó ügyvédjük volt, pár hónap után sűrű elnézések közepedte kellett visszaadni a vasakat. Ennyit a törvényekről, ügyvédekről és a pénzről.
"...jólszituált, tanult emberek is hódolnak eme szenvedélynek..."
Ismerettségemben azok hódolnak ezen szenvedélyeknek, akik abban bíznak, hogy itt a "balkánon" sosem fognak hathatósan fellépni ellenük. Tudják ők maguk is hogy tilosban járnak, de szeretnék, ha minnél tovább űzhetnék büntetlenül eme szenvedélyüket. Van a másik fajta, aki nyíltan vallja, hogy márpedig neki ne mondja meg senki, mit lehet és mit nem, kapják el őket ha tudják. No az ilyenek miatt utálják meg, ilyenek miatt veszik egy kalap alá az offroadosakat.
Egyetlen egy ismerősöm volt, aki teljesen legálisan művelte a motorozást. Utánfutóra fel és irány a zárt pálya. De egyszer őt alaptalanul megfenyegették, hogy állítólag ő kergetett szét több alkalommal is egy birkanyájat. Ezért és más dolgok miatt eladta motorját.
"A kamaszokat lehet a legjobban elhülyíteni..."
A kamaszok és természetesen a szüleik a legtájékozatlanabbak.Sokan úgy gondolják gyermekük tök leglisan járhatják majd az erdőket. Amikor meg jön a 150-300 ezres büntetés a szülőknek csodálkoznak. Pl. láttam már védett területen motorozó családot, ahol a kisgyerek egy gyerekméretű krossmotorral ment. Fontosnak tartanám motorboltokban tájékoztató táblák kihelyezését hatóságilag, hogy hol lehet és hol nem lehet hódolni a hobbinak. Ide kell írnom, a kerékpárboltokban is így kéne tenni.
Ebben az országban azok "tesznek " a jogszabájokra akik miat, vagy ellen készültek. Ráadásul azoknak van pénzük ügyvédre és kenőpénzre. (Hja kérem ez is a gazdagok sportja)
Tudom, hogy jólszituált, tanult emberek is hódolnak eme szenvedélynek, viszont azt tapasztlatból tudom, az iskolázottság némi ismerethez hozzá juttathatja a diákot, de már az intelligenciahányados nagyságára, és a morális fejlettségre nem biztosíték. De ez megint másik téma, hogy mennivel változik az ember "embersége" a tanultság által. Ezt főleg a "felvilágosodás" korában találták ki. Ebbe kapaszkodtak a Marxisták is. Én ebben nem hiszek, és még off téma is úgyhogy hagyjuk.
Annyit még... A kamaszokat lehet a legjobban elhülyíteni az ilyen brummogós csodákkal. Hál istennek vannak köztük jó érzésű gyerekek is. :-)
Kösz a bizalmat. Képzeld értettem. Nem lehet mindent engedni, tiszta sor. Ezért vannak a jogSZABÁLYOK amiről elkezdtünk vitatkozni az elején.
..Senki sem spekulál azon, amit nem ér fel ésszel..
Lehet hogy meglepődnél. Alábecsülni a másik szellemi képességeit, az önmagunk szegénységi bizonyítványa. Többek között az ilyen gonosz zsákutcák miatt (is) kezdtük el szervezni a dunaföldvári találkozót anno a két félnek - de részetekről ha jól emléxem csak egyetlen pécsi illető jelezte részvételét.
Nem a többség a feltétlen erő, ezt tapasztalhattuk Szókratész és Barabás esetében is. Mindebből az következik, hogy az emberiség sem társadalmi, sem egyéni szinten nem nagykorú. Ezt jobbára az mutatja, hogy mindenféle játékszerre van szüksége. (Pl: ami brümmög, és száguld). De ezt már ti végképp nem értitek. Ez abból is látszik, hogy nem érted mit akartam mondani azzal a viccel. Engedjünk meg mindenkinek mindent, és nézzük meg a végeredményt. De ha már így van, akkor mindenki tarhasson fegyvert is. Egy filmben hallottam: Nem az isten teremtette egyenlőnek az embereket, hanem Mr. Colt. Erre volt egy frappáns válasz: Mindketten tudjuk, hogy az emberek nem egyenlők... Látom innen már végképp érthetetlen, ezért nem is folytatom, mert meghaladja a fórum "kereteit". Ezt már C.G. Jung is megmondta: Senki sem spekulál azon, amit nem ér fel ésszel.
Ok, legközelebb akkor ennek ismeretében olvasom kollégáid hozzászólásait, köszönöm az infót.
( Jelzem - akkor ezen felfogás mentén a ÖSSZES helyszínelést nélkülöző quados-motoros duhajkodás története is 'urban legend', csak kicsit gyerekes alapvető hazugsággal megvádolni a másik oldalt. Mert ez így tényleg nem érvelés...)
Szó sincs róla, legközelebb értelmezd is amit olvasol. Nincs vélelmezés, ő állít valamit. Én meg állítom hogy ez idejétmúlt, ébresztő. Mert egyesek szerint többség = feltétlen erő. Aham, persze..
( A vicc viszont nem rossz - bár az tényleg messze áll a 'válasz' fogalmától.)
Nem tudhatod -és mint látszik- nem is tudod. Tudod túl sok természetfotós fórum van, és mind nyílt. Vagy hazug pár ember aki oda ír, és akkor igazad van : TÉNYLEG nem létezik a jelenség.
hopp, ez szimplán nem érvelés hanem személyeskedés. Nem az érvekkel foglalkozol hanem az érvelővel, annak általad vélelmezett tulajdonságait bírálod nem az állításait cáfolod. Érvelési hiba.
" hogy 2tonnás terepjárókkal b..sszák fel az erdőt 4-5 jó fénykép kedvéért" ilyet nem hogy nem láttál, még nem is hallottál. Hazugságokkal terelni el a figyelmet arról a mindennapos törvénysértő gyakorlatról amit nem megszüntetni akartok hanem legalizálni, nos az nem hazugság, hanem szánalmas. Ismét sikerült tovább árnyalnod a rólatok kialakult közvélekedést.
Nem tudom a kitiltást viszont azt igen,hogy közúzon bárhol mehetnek mivel mindnek van rendszáma de az egyéb területek magánkézben vannak ahol külön engedély szükséges.