Keresés

Részletes keresés

TaXiN Creative Commons License 2005.09.13 0 0 869
Az egyetemi felvételi meg kizárólag a tudáson, és ne a hozott osztályzaton alapuljon.

Javaslom, hogy a tenisznél is egy-egy szerva döntsön.
Előzmény: j a n i (867)
tanu X Creative Commons License 2005.09.13 0 0 868

Olvasgatom...hat amit en gondolok...amit a regi atkosbol orokolt oktatasugyrol el lehet mondani, hogy gyakorlatilag mindenki szamara elerheto volt az un "elit oktatas" szinte minden iskolabol mindenhova tovabb lehetett menni, egyforma (kozepes) volt a szinvonal kivetel nehany tenyleg uberelit sulit.....a nemzetkozi diakversenyek azert eleg jol alatamogattak a kommunizmus egyik pilleret (a masika sport volt).

 

Na, mara mint mindenhol beutott a sohersag...es erre "liberalizalunk"...megprobaljuk beetetni a neppel, hogy a gyerek nem azert jar iskolaba, hogy tanuljon, hanem hogy siker elmenyt szerezzen, es azzal keszitjuk fel a legjobban az eletre ha az iskolabol minel jobban kiirtunk minden gyermekek kozotti versengest, stb, stb.....kapitalis baromsag..persze ha az a cel hogy olyan legyen a kozoktatas, mint az USA-ban vagy Nemetorszagban csak hajra en nem szeretnem ha a gyermekem azon a szinten lenne jo:(...nincs penz arra hogy mindenki igazi oktatast kapjon helyette az alapveto bevasarlasi kolcsonfelveteli es adminisztracios ismeretek oktatasara helyezzuk a hangsulyt...praktikus tudas.....minek ide teljeseitmeny kenyszer...azt majd a maganiskolak nyujtjak....persze nyomjuk csak hogy azok semmivel sem jobbak.....azert hogy hogynem a politikai/gazdasagi elit mindig is a tradicionalis erosen teljesitmenyt versenyt kenyszerito Uram bocsa poroszos egyenruhas´maga ill. egyhazi iskolakba jaratja/jaratta a gyerekeit...es a komolyabb egyetemekben ezek a gyerekek ulnek....nem a college studentek:(( azokbol max focistak lesznek

 

 

 

megertem hogy nincs penz es ember egy magas szintu kozoktatasra...de akkor mondjuk meg (a helyzet kicsit hasonlit az egeszsegugyre...ott sem hajlando a politika kimondani, hogy van egy hatar ameddig ellatjak a beteget), ne hadobaljunk es liberalizmus neveben igyekszunk megszuntetni a versenyhelyzetet es a teljesitmeny kenyszert

 

botranyos!

 

Előzmény: j a n i (867)
j a n i Creative Commons License 2005.09.13 0 0 867

Azért gondolom, hogy nem szabad úgy válogatni a gyerekeket, hogy tehetséges, vagy nem, mert 10 éves korban nem lehet eldönteni, hogy ki az, ki nem. 

Azt találom igazságosnak, hogy legyen 8 osztály, ahol mindenki egyformán tanul, például zenét is, utána legyen felvételi a gimnáziumba, ahol már a tudás dönti el, hogy erős, vagy gyenge iskolába kerül a tanuló. Az egyetemi felvételi meg kizárólag a tudáson, és ne a hozott osztályzaton alapuljon.

Nagyon jó ötletnek tartom, hogy meg lehet ismételni az érettségit még abban az évben többször is. (7000ft-ért)

Ez lehetőséget ad arra, hogy pl. ha valaki beteg, vagy nem jó passzban van, akkor helyrehozza, ne kelljen évet várni a javításra.

 

Előzmény: gitana19 (845)
j a n i Creative Commons License 2005.09.13 0 0 866
Minden átállás nehézséggel jár. Főleg, ha közben mindenhol akadályt állítanak. A tanárok félnek a változástól, mert ők a mostanira vannak beprogramozva. Azért, mert nekik így kényelmes, nem maradhat továbbra is a pocsolya. 

sashimi Creative Commons License 2005.09.13 0 0 865
A kaosz fokozodik! Nem lehet tudni, hogy jovore milyen szakok indulnak az egyetemeken, Egyes intezmenyek azt mondjak, hogy mar az uj "bolognai" szakok, a kozepiskolai igazgatok meg olyan tajekoztatast kapnak hogy ugyanazok a szakok indulnak jovore, mint amelyek iden is voltak.

Tovabba senki sem tudja, hogy a felveteli pontokat hogyan fogjak kiszamolni, melyik nyelvvizsga mennyit is fog erni.

MB minoszteriuma Fodor Gabori magassagokba emelkedett a szerveszetlenseg es fejetlenseg teruleten!

sashimi
Előzmény: Kagakusha (851)
gitana19 Creative Commons License 2005.09.13 0 0 864

a nyelvészek, fordítók, és más szakemberek kiképzése

 

Ezt mondjuk tán nem egyben kéne... A fordítás - tolmácsoláshoz nem elég a nyelvet tudni, nem is azt kell tudni, amit egy nyelvésznek.

 

Ismerősöm arra panaszkodott, h pedagógiaelmélet meg hasonló baromságokat kellett tanulnia német nyelvű órák helyett.

 

szakszövegfordítás: na ez hatalmas baromság, a fordítás külön szakma!

 

szleng: leginkább mind2őt. Nagyon szép, h tanulnak nyelvtörténetet meg fonetikát, meg irodalomtörténetet, de ha kikerülnek idegennyelvi környezetbe, meg se értik az embereket. És ne csak arra gondolj, h neki milyen szüksége van erre, hanem h a tanítványainak mit ad tovább! Egy középsuliból a többség nem nyelvszakra megy, és egyébként is, nem az a nyelvoktatás célja, h a gyerek (majd felnőtt) megállja a helyét idegenyelvi környezetben? Márpedig ott mindennapi szitukról van szó, nem G. B. Showról kell értekezni. Persze azt sem árt tudni, de lehetőleg ne a taxirendelés helyett.

 

Sajna a nyelvvizsga és a nyelvtudás nincs egymással összhangban.

Előzmény: AmBesten (859)
vitéz Ebőváry Nyüglönc Creative Commons License 2005.09.12 0 0 863
Én valaha "Oxford English"-t beszéltem, de annyit voltam az USA-ban, hogy rászoktam az ottani dialektusra. És igen, a helyiek többször szóltak, hogy tankönyvízűen beszélek. Most már sikeresen leküzdöttem magam és olyan slendrián angolt beszélek, hogy elég jól beleilleszkedek a kinti környezetbe, de valószínűleg a Rigóból páros lábbal rúgnának ki.

Ebőváry
Előzmény: gitana19 (858)
figyelő Creative Commons License 2005.09.12 0 0 862

Már a nagy átkosban is..?

Hát annyira idős azért nem vagyok...

Meg annyira sem, amennyire hazudom magam... vagy hogy is van ez...

Előzmény: AmBesten (857)
AmBesten Creative Commons License 2005.09.12 0 0 860
Gitana,
minden nyelvnek számos - a társadalmi státusztól sőt a földrajzi környezettől függő -szlengje van. Mégis melyik amerikai vagy angol szlenget kéne tanítani? Szerintem ennek elsajátítása már abszolute magánügy: kinek mi tetszik a new orleansi alsóbb néposztályok vagy a liverpooli kikötők stílusa...
Az hogy ki hogyan beszél, milyen hanglejtéssel és szókincsel - láthatatlan orientáció arról hogy ki vagy, és honnét jöttél. Amit a my fair lady-ben leírnak sokkal inkább valóság, mintsem képzelnéd.


Előzmény: gitana19 (858)
AmBesten Creative Commons License 2005.09.12 0 0 859
gitana,
nem értem, de komolyan. Nekem is van egy ismerősöm, aki az elte-n német oklevelet szerzett: több hónapot volt az nszk-ban - a tanszék "szervezte", és minden de minden németül zajlott, magas színvonalon: irodalomtörténet, nyelvtörténet miegymás...

Azon gondolkodom, nem lehet hogy összekevered az egyetemi nyelvórákat a nyelvi képzéssel? Az előbbin heti egy-két órában gyakorolják egy nyelv szakszövegfordítását a nem nyelvi szakos egyetemisták - ennek nem célja a beszédtanítás, nyelvtörténet stb. stb.

A nyelvi képzés célja pedig a nyelvészek, fordítók, és más szakemberek kiképzése. Ők mindent a választott nyelven tanulnak.
Előzmény: gitana19 (856)
gitana19 Creative Commons License 2005.09.12 0 0 858

Nem erre gondoltam. Hallgasd meg, milyen sebességgel beszél az átlagportugál, majd hallgasd meg a bécsi Hauptuni romanisztika tanszék portugál lektorát. Vagy h mennyire harapja el a szavakat.

Sztem a nyelvtanárképzésnek nem kéne =nek lennie a nyelvészképzéssel. Aki meg nem ismeri a szlenget, hogyan tanítsa? Vagy minden gyerekből nyelvész lesz? Nem az a cél, h idegenyelvi környezetben elboldoguljon? Aztán csoldálkozik, ha körberöhögik, h 100 éves kifejezéseket használ...

Előzmény: AmBesten (855)
AmBesten Creative Commons License 2005.09.12 0 0 857
Valahogy fiatalabbnak képzeltelek. :-)
Aha... de már ilyen könnyen nem mászol ebből ki. 1945 előtt is idegen nyelven folyt az idegen nyelvi képzés az egyetemeken.
Előzmény: figyelő (854)
gitana19 Creative Commons License 2005.09.12 0 0 856

Ismerős: ELTE

Unokatesó: JATE.

 

Báj dö véj. Szted a kéttannyelvű vs német szak megállapításban lódított? Sztem az simán igaz, lévén én is kéttannyelvűt végeztem, és a szaknyelv miatt simán többet tudtunk 5. közepére 1 átlag mezei némettanárnál. Nem1 némettanárom volt, némelyiknek gondot okozott 1-1 nehezebb nyelvtani összefüggés (avagy megmagyarázása, az eredmény szempontjából 1re megy), mi meg töriórai felelés címszó alatt a közel-keleti helyzetet elemeztük, hivatkozásoknál sűrűn megspékelve függő beszéddel...

Előzmény: AmBesten (853)
AmBesten Creative Commons License 2005.09.12 0 0 855
Gitana,
elfelejtettem még valamit.

az átlagos nyelvhasználó az anyanyelvét másképpen használja mint amit a nyelvészek használnak és közvetítenek. De ez így van rendjén. Ha a konyhaszlenget akarod megtanulni, oda kell menni, ahol ezt kommunikálják - és nem egyetemre.
Itt a nyelvtudás és nyelvhasználat különböző szintjeiről van szó, amelyeket nem lehet összekeverni.

Előzmény: gitana19 (852)
figyelő Creative Commons License 2005.09.12 0 0 854

Legalább 40 éve van ez így.

Emlékszem... :-)

Előzmény: AmBesten (853)
AmBesten Creative Commons License 2005.09.12 0 0 853
Gitana,
azt vélelmezem német szakon végzett ismerősöd lódított, már megbocsáss. Nem emlékszel rá, hol végzett?
unokatestvéred hová járt, hogy csak egy anyanyelvi tanára volt?



figyelő,
mi a túró az, hogy negyven éve? Természetesen ma is idegen nyelven folyik a képzés a komoly helyeken. Vö. elte angol-amerikai intézet képzéséseit.

Előzmény: gitana19 (852)
gitana19 Creative Commons License 2005.09.12 0 0 852

Mellik országban? Német szakot végzett ismerősöm állítja az ellenkezőjét. Kéttannyelvű gimi után - idézem - "a német szak csak arra volt jó, h elfelejtsek németül". Na akkor hogy is van ez? Vagy pl. unokatesóm aki francia szakot végzett meg oroszt, és volt egy azaz 1 db "anyanyelvi" tanára - márha a kirgizt annak lehet tekinteni. És van különbség aközött, h egy egyetemi tanár hogy beszéli a nyelvet, mint hogy 1 átlag az adott nyelvet anyanyelvként használók közűl. Persze, tudom, ahhoz, h tanítsa vki, nem kell feltétlenül tudnia is...

Előzmény: AmBesten (848)
Kagakusha Creative Commons License 2005.09.12 0 0 851
Nem igazán látom, hogy mi az, amiben Magyarnak igaza van. Pl. meglehetős alapossággal követtem nyomon a felsőoktatási törvény metamorfózisait az elmebeteg kezdetektől a status quo fenntartását célzó relatív káosz állapotáig. Még Magyar szűkebb környezetéből is elismerték egyesek, hogy a történések mozgatórugója nem a racionalitás, hanem az, hogy "a Bálint" nyomot akar hagyni maga után a történelemben.
Mit lehet kezdeni ilyesmivel?

Inkább az a szerencséje, hogy a bírálói olyanok, amilyenek (minket kivéve persze :-)). Amúgy talán nem is Magyar vagy az SZDSZ az igazi hunyó, az oktatásügyben kialakult helyzet sokkal inkább az MSZP vezetőinek köszönhető.
Szili Katalin okán nem csak a köztársasági elnök megválasztásakor rohantak fejjel a falnak ... Ha a házelnökséget annak idején Kovács és Lendvai odaadja az SZDSZ-nek, akkor Magyartól és Szilitől is meg lehetett volna szabadulni. Hiller meg nyilván tartotta volna magát a programjához: nem csinált volna semmit.
Kárt sem.
Előzmény: figyelő (842)
figyelő Creative Commons License 2005.09.12 0 0 850
Legalább 40 éve... Vagy még több.
Előzmény: AmBesten (848)
figyelő Creative Commons License 2005.09.12 0 0 849
Na ez az, ami egyáltalán nem biztos. Sőt.
Előzmény: gitana19 (847)
AmBesten Creative Commons License 2005.09.12 0 0 848
gitana,
miket beszélsz itt össze-vissza?
A nyelvszakos egyetemisták természetesen első évfolyamtól választott nyelvükön tanulnak.
Előzmény: gitana19 (839)
gitana19 Creative Commons License 2005.09.12 0 0 847
Viszont minnél tovább húzzák a buktatást, annál inkább halmozódik a lemaradás és annál kevésbé fogja behozni...
Előzmény: Kagakusha (840)
figyelő Creative Commons License 2005.09.12 0 0 846

Minden kisgyerek okos.

A legtöbb ember ostoba.

Ezt teszi a nevelés.

(Móra Ferenc)

Előzmény: gitana19 (845)
gitana19 Creative Commons License 2005.09.12 0 0 845

Ez hülyeség. Minden gyerek tehetséges, csak másban. És a gyerek tehetségének megfelelő sulit kell megtalálni. Én pl. rohadtul utáltam jó darabig a zene minden formáját, mert nincs hangom, és alsóban a tanár mindenáron énekeltetni akart velem. 2.ban fél órát kínzott az egész osztály előtt, meg sorozatban adta a 2eseket. Szal az erőltetés inkább csak árt!

És ha nem képességeik alapján, akkor mi alapján mérjék őket? Az apjuk pénze / társadalmi helyzete alapján? Bőrszín? Szemszín?

Tudtommal az egyházi intézményeknél se előfeltétel, h hívő legyél. Osztriába kellett 1 koleszfelvételihez ajánlás 1 plébitől, +keresztelve se vagyok, de az atya megadta, 1 órás beszélgetés után, azzal az indolkással h vallásos közösségbe be tudok illeszkedni, nem viselkednék kirívóan és engem se zavarna, h a körülöttem élők vallásosak. A hittanóra meg még senkinek nem ártott meg. Szegény gyerek nem ördög, h félje a tömjénfüstöt.

Előzmény: j a n i (827)
figyelő Creative Commons License 2005.09.12 0 0 844
Már mindegy, azt hiszem.
Előzmény: Kagakusha (843)
Kagakusha Creative Commons License 2005.09.12 0 0 843
Nos, bevallom, én tényleg nem ismerem.
Mindazonáltal egy politikai erő megítélése leginkább a reprezentánsok működése alapján történik. Szvsz. vannak helyzetek, amikor meg kell szabadulni az alkalmatlan kirakatembertől. Persze lehet, hogy most már túl késő.
Előzmény: figyelő (841)
figyelő Creative Commons License 2005.09.12 0 0 842
Nem látom az ellentmondást: szvsz helyes lett volna/lenne, ha Magyar távozna a politikából, dacára annak, hogy az oktatásügyben inkább neki volt/van igaza, s nem bírálóinak (bírálói gyakorlatilag nincsenek is vagy csak alig: inkább eszelős gyalázói vannak).
Előzmény: Kagakusha (838)
figyelő Creative Commons License 2005.09.12 0 0 841
Ebben igazad van: mindenki hihette is, aki nem ismeri az SZDSZ-en belüli viszonyokat.
Előzmény: Kagakusha (836)
Kagakusha Creative Commons License 2005.09.12 0 0 840
"Viszont talán nem a színvonalat kéne a tökhülyék szintjére levinni"

Ezt a véleményt próbálom én is képviselni, kiegészítve azzal, hogy viszont mindent meg kellene tenni az ellen, hogy legyenek "tökhülyék". A meggondolatlan ötletek gyakorlatba áttevése pedig garantáltan nem az oktatás színvonalának, hanem legfeljebb a fizetős iskolák árszinvonalának növekedéséhez fog vezetni.
Előzmény: gitana19 (839)
gitana19 Creative Commons License 2005.09.12 0 0 839

Sztem nem olyan leterhelő ez a tananyagmennyiség sem, a a megfelelő alapok megvannak. Pl. tényleg fárasztó lehet történelmet tanulni, ha még olvasni se tud rendesen a gyerek (6-7.ben simán előfordul). Viszont talán nem a színvonalat kéne a tökhülyék szintjére levinni, hanem aki nem éri el a megfelelő színvoalat, azt nem átengedni.

 

És tán külön nyelvőrára se kéne járni, ha nem olyanok lennének a nyelvtanárok, amilyenek (tisztelet a kivételnek). Ez persze a nyelvtanár-képzés kritikája is. Hogy tanítsa a nyelvet az, aki az egyetemen a 4. félév után nem hallott 1 szótse az adott nyelven.

 

Úgy soha nem fogja megszeretni és élvezni az irodalmi alkotásokat a gyerek, akármilyen kicsi is a követelmény, ha a magyartanára még hangsúlyozva felolvasni se tud.

Előzmény: Kagakusha (834)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!