Keresés

Részletes keresés

sirbedevir Creative Commons License 2007.02.08 0 0 56
Ismered az Ászári hajóelektromotor gyárat?
Nagy teljesítményű , sok kilowattos külmotorokat is készítenek, mondjuk nem olcsón.
Előzmény: Törölt nick (55)
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.08 0 0 55

Hát,  fordulékonyság, olyan biztos nem lesz. Jó ha gyengébb szélben képes lesz fordulni. Azért a Balcsira kap egy elektromotort is. De azt hiszem a vitorlázat felrakása előtt, kiprobálom hogyan fordul.

 

Először csináltunk egy sablont, majd a szokásos laminálás. Üvegszövet, paplan, gyanta, stb

 

Ez a sablon 6.2 m hossz 80 cm széles. az optimális merülésnél (0.3m) 330 kg a vízkiszorítása.  (teljes merülésnél 810 kg).  A sablont 30 test legyártására terveztük.(hátha bejön).

Az elképzelt hasznosítási lehetőség. 2 test vitorlás katamarán, nagyon gyors motoros, olcsó horgászhajó.

3 test, az említett lakóhajó

több test: úszóstégek

Előzmény: sirbedevir (54)
sirbedevir Creative Commons License 2007.02.07 0 0 54
Nagyon állat a sablonod. Motorosnak baromi gyors lesz, és tényleg nem kell erős motor hozzá. Viszont a kompromisszum itt is jelen van: enyhén szólva nem lesz túl fordulékony.
Miből készítetted?
sirbedevir Creative Commons License 2007.02.07 0 0 53

Itt az Ős UTH hajó, indonéziában mindenütt ilyeneket használnak még ma is, csupán a vitorlát szerelték le és yamahát akasztottak a végébe. Ennel IBIZA a neve, mert a gazdája (egy alkoholizáló, drogozó mohamedán srác) látott egy újságban egy cikket ibizáról, és romantikusnak találta, annak ellenére, hogy az isten háta mögött egy korallszigeten lakik... A hajótest keskeny, kb 30cm széles, viszont magas, két ololdalon egy-egy bambusz kivető egyensúlyozza. Elmondása szerint a Lombok és Bali közti 120 km nyílt tengert rendszeresen megteszi vele, amikor bulizni megy.
Előzmény: Törölt nick (52)
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.07 0 0 52

Lehet, hogy nem írtam még, elsődlegesen motorosnak készül. De a Balcsira is menni akarok. Ezért rakok rá vitorlát. Biztos hogy vitorlásként nem lesz egy nagy szám.

 Trimarán uszótestekkel nem olyan nagy feladat a lakhatás. A tervezett hajó méretei 6.15m hossz , 2.4 m szélesség. Ez több mint 14 nm. Eddig elkészült a három uszó, és ezek összeépítése. Most tartok 230kg.-nál. Szóval azért van remény.

A kabinra bevált megoldás, 3 cm hab, kétoldalt laminálva 2-3 rétegben. Nekem nagyon bejőtt. Az eddigi hajóimat sólyáztam, 800kg körül voltak, a kocsim se egy extra 140 LE 1600 kg. Lebetonozott sólyán simán kivette.

Hát ha megakarsz szabadulni a kikötő dijaktól akkor tanulmányozd át a www.andreas.hu/uth lapot. Ha mükődik akkor sok ilyen problémára megoldás lehet.

Mi tavaly egy kis 4 méterest vízreraktunk. 3 személlyel vídáman vitte a Dunán hegymenetben egy 6 lovas motor. Ezért mertem belevágni egy nagyobba.

Itt egy fotó (most már jobban állunk a két föfal is fel lett rögzítve.

Előzmény: sirbedevir (49)
sirbedevir Creative Commons License 2007.02.07 0 0 51
Hood! Mi lett a SUDÁR héjjal, amiről írtál 2003-ban? Megépítetted?
epoxi Creative Commons License 2007.02.07 0 0 50
nos azt hiszem mindenki kiválasztja és megmássza a saját hegyét. az utvonal is szabadon választott.
sirbedevir Creative Commons License 2007.02.07 0 0 49
ha "lakni" akarsz vitorláson, akkor annak baromi nagynak kell lennie. Ez nekem is kérdéses volt, mert még egy b18-as is olyan alacsony kabinú és olyan forró a műanyag miatt nyáron, hogy lakni nem igazán alkalmas. Az enyém kompromisszuma: fa építésű (jóval hűvösebb), álló belmagasság, ezért viszont lomha, nehezen cirkál és a fa minden hátránya (évente javítgatás, néha beázás stb)
Egy vitorláshajót amin "lakni" akarsz, felejtsd el hogy szállítod... Esetleg daruzás után traktorral a telelőhelyig.
Trélezeztél már kisebb hajót is? Nem egyszerű egy 300 kilós hajó sólyázása sem. Ott vannak a kishajókikötők folyóvizeken is meg a balatonon is - évi 50-60 eft. Vagy illegális kikötő (én évekig tartottam egy aluminium kiránduló csónakot a balatonon ingyen...) A kuplungcsere többe kerül az autódon...
Lakni való vitorláshajóhoz pedig kénytelen vagy kifizetni a kikötői díjat (nekem 300eft egy idény) plusz 2db daruzás plussz téli tárolás. Kegyetlen pénzek, de ha találsz jobb megoldást, vevő lennék rá, mert nehezen nyögöm ki... Már gondoltam arra is hogy eladom a fél hajót...
sirbedevir Creative Commons License 2007.02.07 0 0 48


Ezt a 7.5 m-es vitorlást 2 éve vettem 370 eft-ért, amiben a tomos külmotor is benne volt, kívül felújítottam, egész tavaly nyáron nyúztuk. Idén tavasszal tervezem hogy megépítem a belsejét (6 ágy fér bele), mert egyenlőre üres belül.



Tavaly csináltam egy surf deszkát is.
sirbedevir Creative Commons License 2007.02.07 0 0 47
Kompromisszum, kompromisszum, kompromisszum...
Tudok mutatni olyan hajót amilyenről írsz, csak az nem egy hajó, hanem minimum kettő...
Olyan, mintha olyan autót szeretnél, ami 3 liter gázolajat fogyasszon százon, 170 -el menjen a sztrádán, elhúzza tréleren a hajódat, 4 ezer a negyedéves kötelezője és ha kell 7-en befértek, és lehetőleg 300000ért megvehesd használtan.
Nem gúnyolódok, hanem éppen én is így próbáltam gondolkodni éveken át és szoptam eleget miatta. Ha egy kabrio suzuki samurai-al akarsz menőzni a városban, készülj fel hogy minden napodat másnapos agyrázkódásban szédelegsz, mert kemény laprugós és minden aszfaltos zökkenőnél a koponyádhoz préselődik az agyad.
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.07 0 0 46

Hajózni és barkácsolni!

 

Ühüm, hát a kudarc lehetősége mindig fennáll. de ha nem ment volna el a kedved a következő jobban sikerül. Meg hát nem mindig kapsz olyan hajót, amilyet szeretnél ezért építesz egyet.

Sajnos én nem kaptam, pedig több nemzetközi hajókiállítást is felkerestem.

Ha tudsz olyan tipust ami a következő kritériumoknak megfelel, lehet hogy én se építek.

A hajó súlya felszereléssel, motorral  együtt ne haladja meg a 700 kg.-ot

Középkategoriás személyautóval, utvonal engedély nélkül vontatható legyen, ne igényeljen állandó kikötőt

Három személy normális körülmények között lakni tudjon rajta  4-5 hetet.

Alkalmas legyen folyókon és tavakon való közlekedésre is.

Egy tankolással képes legyen megtenni a Dunán hegymenetben minimum 200 km-t. átlag 8 csomós sebességgel.

A merülése ne legyen több 0.3m-nél, és legyen legalább 5 nm olyan hely ahol kényelmesen állhatsz is.

Egyébként hajót nem szabad egyedül építeni. Ha Te is kérdeztél volna, biztos nem törik el az összekötőd.

Az meg hogy beleálltál a vízbe, az profin megépített katamaránnal is előfordul. 15 évvel ezelőtt valaki kihivta versenyre az én kis hajómat. Ö volt a gyorsabb, de én beértem a célba. Olyan szép bukfencet én még hajóval nem láttam. Szóval lehet hogy az nem is építési hiba volt.

De,

többet segítenél mindenkinek ha a kudarc okait írnád meg, mert lehet hogy akkor már mas is tanul belőle, és sikeresen felépíti a megálmodott kis hajóját.

 

 

 

Előzmény: sirbedevir (45)
sirbedevir Creative Commons License 2007.02.07 0 0 45
Hajózni akartok vagy csak barkácsolni? Amíg túl nagy volt bennem a lelkesedés, én is építeni akartam: fél év alatt egy légópincében budapesten összehoztam egy 5 m-es katamaránt. Majdnem meglepetés ért amikor kész lett, és nem akart kiférni a pincefordulóban... Aztán valahogy ki lett centizve némi vakolat levésése mellett, ez a mázli tette lehetővé, hogy szerintem csúcstartó lettem a balatonon az egy hajóval történő hajótörések számát illetően. ...
Az első próbaúton jó közepes szélben száguldottunk hugommal, aki bátran vállalta a berepülőpilótasegéd szerepét. Az első fordulóban úgy 1.5 km-re a parttól halk recsegés, majd a hugomat távolodni láttam a katamarán másik felével. ( a törzsek illesztését a fedélzethez elméretezhettem ) Nem tíz perc volt amíg a röhögéstől fulladozva a szétesett hajót úszva kiráncigáltuk a partra. Miután átépítettem a csatlakozást, könnyű szélben néhányszor sikeresen visszatértünk vele, majd a következő közepes szélben egyéb tervezési gondokra is fény derült. Nevezetesen a túl éles hajótestprofil egy hátszelezés alkalmával belefúródott egy hullámba, és nem akart kijönni alóla. Aztán megindult meredekebben lefele. Láttatok már hajót orral előre szaltózni? Addig én se. Az alu árbóc némileg átformálódott.
A saját káromból tanultam meg a következőt: a hajók alakja, méretezése, technológiája egy sokezer éves evolúciós folyamat eredménye. Ha mindenáron építeni akartok: MÁSOLJATOK le egy bevált tipust, max a saját igényetekhez formáljátok némileg. Ennek is rengeteg buktatója van, ezért ezt sem javasolnám. Vegyetek egy leharcolt szebb időket megélt hajót (anyagár negyedéért meg lehet szerezni...) és építsétek át, újítsátok fel a saját igényeiteknek megfelelően. Elképesztően sok munka ez is, de így hajózni fogtok!
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.06 0 0 44

Szia!

Sajnos csak holnap tudom lemérni, de küldeni fogom.

 

Előzmény: epoxi (42)
epoxi Creative Commons License 2007.02.06 0 0 43

szia

elküldtem

Előzmény: Törölt nick (41)
epoxi Creative Commons License 2007.02.06 0 0 42

szia

küldj a rudazatról és a vitorlákról egy méretarányos rajzot, hasonlót mint a mailban lévö.

Előzmény: Törölt nick (40)
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.05 0 0 41

Kaphatok én is a titokzatos mail-ből? Bár hajót egyenlőre nem építek, de érdekel minden, ami hajó tervezés.

 

toce_kukac_mailbox_pont_hu

 

kösz.

Előzmény: epoxi (37)
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.05 0 0 40

Öszintén, elakadtam.

 

Kérném a segítséget.

 

A hajótest laterális súlypontját kiszámítottam, de a vitorláét nem értem.

 

A hajó egyébként egy UTH hajó lesz, 3 testtel. Mondhatnám trimaránnak, de ez nem a hagyományos egy + kettő test, hanem 3 teljesen egyenértékű nagyon keskeny test. Ez ebben az esetben csak annyit jelent kogy nem kell az összekötővel foglalkoznom. Valószinűleg a vitorlás tulajdonságai eltérnek majd a megszokottol, de a tervező szerint a kataknál jelentősen nagyobb  (40-50%) sebesség várható, ugyanakkora vitorlafelületnél. Szóval ez egy kisérlet, és nem egy bevált vitorlás építés.

 

Ha hajlandó vagy segíteni írd meg légyszi, milyen adatokra van szükséged.

 Köszi.

Előzmény: epoxi (39)
epoxi Creative Commons License 2007.01.29 0 0 39

ha elakadsz szivesen segítek, néhány egyszerü fogással azért egyszerűsíthető az ügy. ezért küldtem a mailt, hogy lásd az ősszetetségét. a kati azért problémásabb mert a rudazatott az öszekötöre teszik és utolag a talpat vándoroltatni macerás.

érdemes azután továbblépni ha megvan a rig és ahoz meghatározni a talp helyét.

Előzmény: Törölt nick (38)
Törölt nick Creative Commons License 2007.01.29 0 0 38

Megjött.

 

átfutottam, valószinüleg eltudok ezen indulni. Ha bajom lesz, még jelentkezek ha megengeded.

Előzmény: epoxi (37)
epoxi Creative Commons License 2007.01.29 0 0 37

szia

mail ment. a többi tapasztalati uton.

Előzmény: Törölt nick (36)
Törölt nick Creative Commons License 2007.01.29 0 0 36

Köszi!

 

Mondanám azt hogy sokat segítettél, de inkább rengeteg kérdés merült fel.

A  vitorla súlypontja. Grosz? Fok? vagy a kettő együtt? A két súlypontnak hogyan kell egymáshoz viszonyulni? Esetleg, hol lehet kicsit alaposabban utánanézni.

Előzmény: epoxi (35)
epoxi Creative Commons License 2007.01.27 0 0 35

szia.

az árbóc komplett (nagyvitorlarúd, állókotélzet is) elfogadható ár.

az árbóctalp helyének meghatározása egyensúlyi kérdés, , a vitorla sulypontjának és a laterál felület sulypontjának fügvényében és egyedi építésnél, ha ezeket figyelembe veszed még mindig ellehet valamenyire tévedni csak már nem anyira fájdalmasan.

Előzmény: Törölt nick (33)
Törölt nick Creative Commons License 2007.01.16 0 0 34

Bocsi!

A helyes cím: www.andreas.hu/uth. Meg a lett kettő t, van ilyen.

Előzmény: Törölt nick (33)
Törölt nick Creative Commons License 2007.01.16 0 0 33

 Üdv mindenkinek!

Remélem jó helyen járok!

Már kezdtem azt hinni, hogy csak egyedül akarok hajót építeni! Ugye ezen a topikon nem zavaró hogy motor is van a hajón? Kezdő vagyok, de kellőképpen optomista.

Eddigi tapasztalatok. egy kisérleti test befejezése, motoros hajólevél. egy trimarán építése, szintén motoros, majd az első motoros átalakítása, kényelmetlenebb, de jobb let.

Mostani terveim, egy UTH hajó építése, érdekes elmélet, akit érdekel nézze meg a www.andreas.hu  cimen. elmélet ellenörizve.

 

a célok: olyan kishajó építése ami könnyen solyázható (személyautóval), két személynek lakható, vitorlásként és motorosként is megállja a helyét, és ha a nagyobb motort leveszem róla (60-as Yamaha) papir nélkül is vezethető. Most már kész a testek sablonja, sőt az első testet már kivettük a formából.

No és itt jönnek a kérdések. Első 130 e Ft-ért komplett árboc grosszal, fokkal, génuával (a grosz kicsit viseltes kb 10m2) baráti ár-e?. Második egy trimarán testen 6.12 m hossz, hol kell elhelyezni az árbocot. 1/3 2/3 arány megfelelő-e?

Előre is köszi a segítséget!

salesguy Creative Commons License 2007.01.06 0 0 32
irtam mailt
Előzmény: kuhrner (31)
kuhrner Creative Commons License 2007.01.05 0 0 31

Sziasztok!

 

Van!

 

Ha szükséges, adok nevet, telefonszámot.

 

Mailem publikus, ha vkinek szüksége fenti adatokra, kérem, oda irjon.

 

Üdv, Attila

Előzmény: salesguy (30)
salesguy Creative Commons License 2006.12.29 0 0 30

egy jó kis link

lehet mazsolázni:)

 

http://www.bruceroberts.com.au/

 

de a nagy kérdés..tenyleg van e kishazankban hajóépitő aki bevallalná egy 43' fémhajó összehegesztését..

A.Haxa Creative Commons License 2006.07.19 0 0 29

Szia lab!

 

Hol az oldalad most?

Előzmény: lab (10)
pirinene Creative Commons License 2006.06.26 0 0 28
Engem is foglalkoztat a gondolat már vagy 5 éve, hogy kéne egy hajót építeni, de ahogy látom Te sem kapkodod el :-).
Sajnos itt magyarországon nem sok amatőr hajóépítő van. Viszont az USA-ban és Ausztráliában nagyon nagy hagyományai vannak a családi hajóépítésnek.
Még mindíg rétegelt lemezből építenek, vannak tervezők akik kifejezetten erre vannak kihegyezve és igen olcsók a tervek (pl. Phil C. Bolger).
Van egy könyv "Boat wait an open minds" amiben 75 kishajó terve van azt kéne megszerezni. Nekem az AS 29 teccik a legjobban igen egyszerű, könnyű megépíteni a hasáb alakú hajótest miatt, hosszához képest tágas, akár vontatható is (3T rélerrel), alacsony merülésű, percek alatt dönthetők a merevítés nélküli árbocok, akár lápos mocsaras vagy éppen folyami vitorlázásra is jó, ezen kívül elsűllyeszthetetlen és óceánjáró.

http://www.ace.net.au/schooner/as192939.htm


snejderfáni Creative Commons License 2006.02.16 0 0 27
Hááát, én csak kajak- és kishajóépítőt ismerek a III. Nagyvárad utcában, de ő ebből él, nem gondolom, hogy megoszt "külsőssel" bármilyen információt.
Előzmény: HOOD (26)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!