Örülök, hogy kicsit eindult a topic, nem számitottam rá, hogy ez ennyi embert érdekel.
Nemnemsemmi-vel értek egyet teljesen: az olyan topicok, ahol nem lehet valamelyik oldalt fikázni, általában gyorsan elsüllyednek.
Nem igaz az, hogy a Fidesz mindent megtett az M5-ös "matricásítása" ügyében: a Fidesz kicsit próbálkozott, majd semmit nem tett. Nem volt hajlandó kifizetni az AKA által követelt összeget és itt lezárultak a tárgyalások, meg sem próbáltak valami más kompromisszumos megoldást keresni. Úgy gondolták, hogy nem szorulnak erre rá, nyernek majd enélkül is.
A MSZP még ennél is rosszabb: ugyanis a topicnyitóban szereplő népszabi cikk szerint, minden igéretük ellenére ők még el sem kezdtek tárgyalni!
AZ AKA Rt.-t egyetlen dologgal lehetne rávenni az egyezkedésre: fel kellene nekik ajánlani, hogy akkor építhetik meg a maradék 60 km-t Szegedig, ha belemennek egy reális alkuba. Persze ez sem az igazi, mert akkor meg sérül a közbeszerzési elv.
Mégiscsak ki kéne vonulni tüntetni...
(Tegnapi hir volt az indexen, hogy emberek aláírások gyűjtenek a képernyők bal-alsó sarkában megjelenő kis karikákat szabályozó ORTT határoztat ellen. Ehhez gratulálok, ismét sikerült egy fontos dolog ellen fellépni. Az M5 ellen még soha senki nem kezdeményezett aláírásgyüjtést)
Szerintem a politikában vagyunk, úgyhogy mehet a kormányszidás orrba-szájba :)
Amit mondtál, az viszont nem igazán érv szerintem. Attól, hogy megcsináltak egy csomó disznóságot egyébként, mág ugyanúgy ez a helyzet azért is, mert nem sikerült nekik, meg azért is, mert nem akarták. De mondom még egyszer: szerintem ez a mindenkori kormánynak pénzébe kerül, és ezért nem fognak a dolognak valami túlzott lelkesedéssel. Minden kncessziós szerződés más, és nem tudom, pontosan miben különböznek. Lehet, hogy az AKA szerződésében van valami, ami miatt jobban fáj a kormánynak, ha ezt kiváltja, mint a többit.
De mondom, nem akarom az előző kormányt szidni ebben a tekintetben, mert Megyóék is láthatóan azt csinálják, mint a metróval: választási ígéret, hogy mi hű de nagyon fogjuk építeni, aztán nézd meg, hogy amikor a konkrét lépésekre kerül a sor, akkor mi marad belőle.
Vagyis a cél szentesíti az eszközt, szarunk a jogbiztonságra és keresztülvisszük.
Tudod ebben az a gond, hogy az előző kormányzat - mondjuk így - nem egészen európai módszereket használt különböző céljai elérése érdekében - de ebbe ne menjünk bele, mert offtopic -, mivel azonban ők sem tudták megoldani az AKA szerződésmódosítást, ezért attól tartok, hogy nem is nagyon lehet, legalábbis a jogállami játékszabályok betartásával.
Szerintem ha a többi koncessziós társasággal már sikerült megegyezni, akkor csak akarás kérdése lenne a dolog. Nagyon könnyű lenne egy olyan törvényt hozni, ami "véletlenül" csak az AKA-t érinti hátrányosan, és csak a kapus fizetés mellett. Ha ki lehet írni közbeszerzési eljárást úgy, hogy csak egy cég feleljen meg neki, meg úgy, hogy egy bizonyos cég pont ne feleljen meg neki, akkor ezt is meg lehetne oldani. Csak akkor ki kéne fizetni az autósok helyett a pénzt.
1994. május 2-án Schamschula György írta alá, vagyis akkor már a választások után voltunk (?), de még nem alakult meg az új kormány, az ügyvezető miniszter írta alá. De mint mondtam, nem ez a lényeg, valaki elszabta, az a kérdés, hogy lehet ezt rendbetenni.
Nemmindegy kollégával itt egymást anyázzuk magánban. Szerintem az a gáz, hogy a szerződés elég jó lehet az AKA részére, rá lehetne persze a pályára kényszeríteni így vagy úgy a kamionforgalmat, de ez a fő problémát (elviselhetetlen útdíj) nem oldja meg. És most nem akarom az egyes politikusokat szapulni, csupán azt szeretném megjegyezni, ha a magyar érdekeket oly harcosan képviselő Orbán kormánynak 4 év alatt nem sikerült megegyeznie az AKA-val, akkor nem lehet, hogy ez nem azért történt, mert nem akartak megegyezni, hanem azért, mert nem bírtak?
És ezügyben leszarom a kamionosok érdekeit, engem az érdekel, hogy ha Szegedre akarok lemenni, akkor egy korrekt összegért gyorsan, biztonságosan megtehessem. Amire per pillanat a vonat (a sima gyors is 3 órán belül leér) a legjobb megoldás, Szegeden belül viszonylag normálisan lehet tömegközlekedni, meg nem is olyan nagy hely. Ez persze nem vigasztalja azokat, akik gyorsvonattal nem elérhető helyre mennének, vagy nagyobb csomaggal utaznának.
Ha jól emlékszem, a mostani választások előtt azért morgott az ellenzék, mert a közt. elnök előbbre hozta az időpontot, és így közelebb került márc. 15-hez, és a nemzetieskedő pártok ezt ki tudták használni. Ezek szerint akkoriban későbbre esett a választás. És azt se feledd, hogy ha még a választás meg is volt addig, legalább egy hónap, amíg megalakul az új kormány. Addig az előző osztogatja a pénzeket ügyvezető kormányként, lásd Orbánék.
De ez valamilyen szinten tökmindegy, mert ha jól tévedek, akkor a koncesszió csak annyit jelent, hogy egy alapvetően állami feladat átvállalásáért cserébe a későbbi bevételek a koncesszió tulajdonosát illetik. Arról viszont nem rendelkezik, hogy ezek a bevételek hogyan jussanak el hozzá. Tudtommal az M1, M3 is koncesszióban maradt, csak átálltak egy olyan rendszerre, amelyben az állam juttatja el az üzemeltetőkhöz a díjat, amit a matricák formájában beszed.
Tehát még ha nem is a Horn kormány kélszítette elő és írta alá ezt a koncessziós szerződést, akkor is tehetett volna arról, hogy ne menjen rá a gatyánk.
Tévedés, az még a Horn kormány előtt volt.
Az viszont tényleg szívás, ami most van, mert a jelenlegi koncessziós tulajdonosnak érdeke a jelenlegi helyzet fenntartása, és hát ha nem akar megállapodni, akkor akármit mond a _mindenkori_ kormány, nem lesz megállapodás.
Az azért nekem kevés indoklás, hogy neked nem jutott eszedbe jobb módszer. Ettől még nem lesz valami elfogadható. Attól, hogy be van jelentve, még nem lesz "jogtiszta", mert ahhoz az is kéne, hogy megkapja rá az engedélyt. De nem fogja (szerencsére, teszem hozzá).
Az miért kizárt, hogy a hagyományos érdekvédelmi módszerek célhoz érjenek?
Persze. Már ezt írtam egyszer: lehetne államosítani az M5-öt megint. Aztán adj munkát a rohamléptekkel kivonuló multik itt maradó droidjainak 8-/
Ne nézd hülyének az előző kabinetet, megtették ők, amit meg lehetett.
Amit inkább nem értek, az az, hogy az 5-ös út melletti falvak polgármesterei és felnőtt férfilakosságuk miért nem ül ki a ház elé kamiongumira vadászni flóbertpisztollyal.
A LÉNYEGET nem érted.
Szerinted Józsi bácsi Alsókeresztespókfaván mi a túróval vehetné rá a kormányt, hogy tárgyaljon? Minden nap telefonáljon? Leszarják...
De ha az öreg trabicsekkel ELŐRE BEJELENTVE, "jogtisztán" minden héten kedden 10 és 14 között félpályás útzárat csinál, arra már odafigyelnek.
No, de tényleg nem magyarázok tovább...
Úgy látom, felesleges...
Tudtommal a kormánnyal szemben mindenféle vállalkozás tehetetlen. Hiába van azon a szerződésen 9236723 pecsét, ha a kormány hoz egy újabb törvényt, ami a "Dél-Alföldi régióba irányuló forgalomra vonatkozó adótételek szabályozásáról" vagy akármi lópikula szöveggel szól, máris megszarolhatja törvényes eszközökkel a céget, ha netán az nem akarna belemenni a dologba.
Épp ezért úgy gondolom, hogy az AKA kénytelen tárgyalni, ha a kormány erre kényszrítei. Ha nincs tárgyalás, akkor az azt jelenti, hogy a kormány nem akar tárgyalni. Fogalmam sincs, miért. Lehet, hogy azért, mert a mostani kompenzáció összege (ha egyáltalán fizet a kormány) bakfütty ahhoz képest, amennyi plusz költséget a koncesszió átvállalása jelent a matricás plusz bevételekhez képest. De mondom, a konkrét okot nem tudom, mivel a konkrét számokat sem ismerem.
A lényeg, hogy a kormányt kellene tárgyalásra kényszeríteni. Épp ezért hülyeség, amit itt mondanak, hogy törvényes eszközökkel rákényszeríteni a fuvarozókat a pályára, hogy aztán majd a tiltakozásukkal elérjék, hogy az autópályára vonatkozó törvényes szabályozás megváltozzon. Ezzel saját magát kényszerítené az állam :)
Szerintem az AKA szerződés gyenge pontja ott van, ahol tiltja a párhuzamos utak fejlesztését.
Ez ugyanis több indokkal is támadható. balesetveszély, lég és zaj szennyezés, emberi jogok, stb. Szóval ezzel kellene zsarolni az AKA-t. Persze ha az van a szerződésben, hgoy az állam korlátlanul felkerekíti az AKA nyereségét 8%-os megtérülésre, akkor nincs megoldás.
Amúgy az Orbán kormány felkérte az egyik gazdasági kutatóintézetet, hogy találjanak fogást a szerződésen. Nem találtak:( Ezt onan tudom, hgoy a srác, aki dolgozott ezen, az ismerősöm.
Amit viszont szerintem érdemes lenne megfontolni, az az, hogy a külföldi kamionok tranzitdíjába beépíteni az M5 és M1 díját is. Mivel ha jól sejtema magyar fuvarozók nyugaton illetve a balkánon is ahol van autópálya, ottan azon mennek, ezért retorzió nem igazán érhetné őket.
Mint (volt) szegedi (mostmár bp-i) lakos említem meg, hogy mikor bevezették a fizetős rendszert az M5-ösre a szeged és környéki teherfuvarozók sikítozva emelték a pesti fuvardíjat kétszeresére, a pályadíjra hívatkozva.
Ehhez képest...
Szóval kurv@ra nem kell sajnálni a teherfuvarozókat és igenis kellene valamit tenni, hogy felkényszerüljenek a pályára ui. ismétlem az áraikban a pálydíj benne van. Perszejól jön az a kis extra haszon...
Bocs, elfeledkeztem arról, hogy te az egyetemes igazság birtokában vagy. Most, hogy megvilágosultam, már egyértelmű, hogy ha valaki nem ért egyet veled, annak csakis és kizárólag az lehet az oka, hogy még nem érti a lényeget.
Nem lehet ennyire nehéz a felfogásod...
Ha a folyamatos (TÖVÉNYES!!) korlátozások miatt CSAK az autópálya marad, mert még mindig "olcsóbb", mint két nap alatt megtenni 400 km-t, akkor a pályára fog kényszerülni. Viszont ebben az esetben már hangosan fog sikítozni a magas pályadíjak miatt, esetleg annyira hangosan, és olyan sokan fognak sikítani, hogy megunja a kormány, és lép.
Amíg csak mi páran háborgunk itt magunkban, addig szarnak ránk. (A falvakra, városokra, iskolás gyerekekre, akik hosszú percekig nem tudnak átmenni az úttesten, az épületekre, amik repedeznek az állandó kamion-forgalom miatt...)
No de tényleg nem magyarázom tovább... ha még most sem fogod a lényeget...
Namost szerinted a kamionosnak mit kéne csinálnia? "Csakazértis" kifizetni a díjat, "bosszúból"?
Figyu, a kamionos arra fog menni, amerre neki érdemesebb. Az autópályával üzemanyagot, menetidőt spórol meg. A személygépkocsikkal ellentétben ezt a fuvarozók fillérre ki tudják számolni, mennyit. Ha ennél több a díj, akkor nem fog rámenni.
Ha nem tetszik nekik a rendszer, akkor a szövetség fog tiltakozni. A kamionok meg közlekednek. Vagy szerinted mit kéne csinálniuk? Álljanak le?
Az autópályát hiába állod el, az állam szerződésben garantálja a hasznot. Vagyis ha egész évben egyetlen autó sem megy a pályán, a cég az előírt hasznot akkor is beszedi AZ ÁLLAMTÓL!
De úgy látom, nem érted a lényeget.
Olyan ez, mint a klasszikus mesében. Ez szalad ahhoz, az szalad amahoz, amaz szalad másvalakihez, mindenki meg akar kérni valakit, hogy "büntessen" "akárkit". Egyszer csak beindul a lánc, és végül (mittudomén...) lesz a kisfiúnak pohár teje, vagy mi a szösz...
---
Úgy látom, nagyon jól érzed magad az ördög ügyvédje szerepében :-))
Szó se róla, kell ilyen IS... :-))
Lehet, hogy nem fogalmaztam elég világosan. Ha nem az ellen lépsz fel, aki a sérelmedet okozta, akkor a btk-ban részletezett cselekményt hajtasz végre. Itt nem a kamionos a vétkes, hanem az autópálya jelenlegi megoldásának létrehozói. Inkább az autópályát kéne elállni blokáddal, hogy ne legyen bevétele, vagy még inkább a minisztérium bejáratát.
"Gondolod, hogy a fuvarozók szövetsége egyébként ül ölbe tett kézzel?"
Pontosan azt gondolom, hogy amíg nem húsbavágó a dolog, addig igenis nagyívben szarnak az egészre.
Mindig eszembe jut az a kép, hogy a Győr-Hegyeshalom közti szakasz (miután átadták, és Győrig ingyenes volt a pálya) TÖK ÜRES VOLT, ugyanakkor az osztrák, német, jugo, török (és persze MAGYAR!) kamionok szépen Mosonmagyaróvár belvárosán nyomulatk folyamatos sorokban Győr felé, hogy ne kelljen fizetni... Pedig a kamionforgalom "elszívása" a városokból-falvakból SOKKAL FONTOSABB, mint a személyautóké!! Gondold el (nem tudom, BP-es élsz-e), milyen más lenne a BP-i közéeledés , ha a főútvonalakról (Hungária krt, Nagykörút, sugárirányú főutak) eltüntetnéd a kamionok, pótos IFÁk, Kamazok és egyéb hasonlók 80%-át... Vágyálom...
Egészen biztosan megkeresném a módját, hogy megszünjön ez az állapot :-))
Ha mondjuk azért tennéd, mert téged valaki erre kényszerít, akkor azon kell "megtorolni".
Ha csak úgy, akkor közvetlenül rajtad.
De azért ugye Te is érzed, hogy most kicsit ördög ügyvédje vagy?
Mert a játék NEM azzal kezdődik, hogy a csúnya bácsik megszivatják azokat a szegény kamionosokat, hanem azzal, hogy azok a csúnya autópályások olyan drágán mérik a pályát, hogy a szegény kamionosok kénytelenek inkább az ingyenes úton döngetni, ezzel gyakoraltilag állandó sztresszben tartva pármillió helyi lakost és párezer autóst, és ezek a szegény lakosok és autósok megpróbálnak valamit kitalálni, hogy a szegény kamionosoknak a csúnya autópályások ne adják olyan drágán a pályát.