Engem már valamelyest az is meglepett, hogy ilyen egyszerűsített hangdekóder létezik, mert egy "fullos" változathoz képest hardverszinten gondolom nem sokkal egyszerűbb (ugyanúgy kell bele a hanglejátszáshoz minden áramkör, legfeljebb flash memóriából kell kevesebb meg a mikrovezérlő nem kell annyira izmos legyen), pedig amúgy nekem is eszembe jutott már, hogy azért jó lenne minden mozdonyba legalább egy kürthang. Külön modulként tippre azért nincs, mert úgy több helyet foglalna és macerásabb is lenne bedrótozni.
A jelenlegi "DCC" káoszom kezd "káosz a négyzeten"-re nőni.
A meglévő mozdonyok címei természetesen alakultak ki, természetesen alakultak a CV beállítások, függetlenül akár a mozdony, akár a dekóder gyártójától.
A mozdonycímeket kis füzetke őrzi, a "CV" beosztásokról nincs nyilvántartás.
Ezt a pálya alakulásával nem tartható tovább, korábban már tettem volna lépéseket, de a multimaus-os kezelés elvette a lelkesedésemet.
Négy számjegyű mozdonycímek alkalmazásával és strukturált címezési rendszert használva mozdonycsoportokat szeretnék kialakítani, amely csoportokon belül alcsoportok lennének.
Dieselüzemű gépek csoportján belüli alcsoportok pld.: "tolatómozdonyok", "ipartelepi gépek" , "mellékvonali gépek", "fővonali gépek".
Hasonlóan alakulnának villamos-, illetve gőzüzemű gépek alcsoportjai is.
Az egyes alcsoportokokon belül az egyes gépek dekóderjei "CV"-inek "masszírozásával" szeretném a mozdonyokat azonos menettulajdonságura hozni mind végsebesség, mind a gyorsulás-lassulás, mind a funkciógombok kiosztása, stb. tekintetében . Ez a játékot is kellemesebbé tenné, és megkönnyítené az egyelőre számomra még reménytelennek tűnő előfogatolások ("consisting" ) kialakítását is.
A játékra megfelelő DCC-központomtól megválva keresnék egy kezelőbarát központot, amely segítségével a "CV" beállítások a dekóder gyártójától függetlenül kezelhetőek , "fle-ba" kimenthetőek, kinyomtathatóak stb. lennének.
Hogy kell-e ehhez külön "software" azt nem tudom.
Az persze szimpatikus lenne, ha fogadná a multimaus-t.
Tillig VT135-ben volt régebben az a hiperszuper bonyolult SUSI - Uhlenbrock Nem 651-es dekódere, ami SUSI interfészen keresztül hajtott egy hangmodult... Ezek szerint nem lett egy sikertörténet....
Vannak emberek, akik szeretnek ürügyeket keresni arra, hogy belekössenek a többiekbe. Egy ilyen ürügy volt az, hogy az én rövid címeim "nem felelnek meg a szabványnak" (az, hogy ennek ellenére gond nélkül működnek, nem zavarta őket).
Ez kb. olyan kérdés, mintha Te a cégednél odamennél az IT-shoz, hogy az előírások ellenére márpedig Te fix IP-vel akarsz felrakni egy eszközt a hálózatra, és engedje meg, mert az az IP amúgy sincs használatban. Erre ő meg azt mondja, hogy "Nem".
A FREMO (és minden olyan rendszer, ahol a közösbe bedobálunk mindenféle mozdonyokat és FRED-eket, felül rá ezt nemzetközi szinten) más tál tészta. Ott simán előfordulhat, hogy egyszer-egyszer valakinek megindul a (nem filléres tételt képező) mozdonya, és eltolja a bakot (láttam már így lekopott tapadógyűrűt), vagy beesik a fordítókorong gödrébe.
Ez (és rengeteg más is) pedig a szervezők felelőssége; a FREMO, mint szervezet pedig ehhez ad egy egységes keretet. Lehet ezen háborogni, vagy értetlenkedni, de ha a szervezők azt mondják, hogy a címet tőlük kell kérni, akkor megtisztelem az amúgy nem kevés befektetett munkájukat annyival, hogy tudomásul veszem.
Ettől függetlenül persze mindig a mindenkori szervezők dolga annak eldöntése, hogy hogyan veszik elejét az említett fordítókorongos eseteknek. Én pl. már simán használtam a Bz-imet FREMO-találkozón is rövid címmel, csak annyi volt a feltétel, hogy egyeztetve legyen a felelős személlyel (más ne használja azt a címet). Azért volt rá szükség, mert így menetrend szerinti szét-és összeakadást tudtunk vinni a játékba; ellenkező esetben természetesen én is magától értetődően alkalmazkodom a szervezők óhajához; illetve ha már adott, nyilván a Magyarországnak fenntartott tartományból választok címet.
Régebben én is rövid címeket használtam. Már csak azért is, mert a magam által készített vezérlő programozása így egyszerűbb volt. Érdekes módon a FREMO-ban, ahol mindenki hosszú címet használ, nem okozott gondot a rövid cím. A komolyabb, gyári DCC központok simán keverték a hosszú címeket a rövidekkel.
De aztán áttértem a hosszú címekre. Ennek "politikai" oka volt. Vannak emberek, akik szeretnek ürügyeket keresni arra, hogy belekössenek a többiekbe. Egy ilyen ürügy volt az, hogy az én rövid címeim "nem felelnek meg a szabványnak" (az, hogy ennek ellenére gond nélkül működnek, nem zavarta őket). A vezérlőmet is átprogramoztam hosszú címekre - de a kezelése miatt csak egy, adott, 100-as tartományra.
Nem hiszem, hogy ilyesmit ennyire integrált formában bárki gyártana, mert elég rétegigény van rá.
Ha valakinek mozdonyba szerelhető, icipicire összenyomott hangmodul kell, vesz egy szipi-szupi, nagyonokos hangdekódert jó drágán.
Ha valaki egy nyomógombbal szeretne pl. kutyaugatást lejátszani, hogy a betörő megijedjen, vagy a kislánya kedvenc maciját szeretné retrospektíve brummogósítani, esetleg – hogy ON is legyek – szeretné, ha csilingelne az útátjáró, ha jön a vonat, arra is (túlzás nélkül) 1000 megoldás van, jó olcsón. Viszont ezeknél az alkalmazásoknál nem szempont a méret.
A kettőnek a metszete... felül rá akkora méretben, hogy egy dekóder mellé férjen be, és nem is helyette...
Én csak egy kiegészítő kis hangmodulra gondoltam, amit a már meglévő mozdonydekóder egyik funkciókimenetre lehet kötni és azt aktiválva ad ki kürt vagy síp hangot.
Így nem kéne lecserélnem kb 10 dekódert, csak egy plusz kis áramkört egy hangszóróval bekötni.
Te műszaki oldalról közelítetted meg, ők pedig belevették az emberi oldalt is, amolyan hülyebiztos megoldást találtak. Véletlen sem lehet olyan címre címezni a dekódert amit "bruteforce" módon nem tud megtalálni a halandó egybites user a lokmausával.
Én személy szerint a szőnyegvasutamon jónéhány évet elprüntyögtem olyan erősítővel (Roco 10764) és parancsközponttal/kézivezérlővel (Roco MM), mint Te. De leírom az én sztorimat. Nem egyszerre bővítettem, hanem összevissza toldoztam-foldoztam, de elégedett vagyok vele.
A Roco 10764-gyel komoly korlát volt, hogy a CV-ket nem tudtam olvasni, így excel-táblában kellett vezetnem, hogy melyik mozdonyomon hová állítottam azt az 5-10-20 CV-t, amihez hozzányúltam. Együtt tudtam élni a dologgal, mert a CV-ket kb. 1-szer kell komolyabban átnyálazni és állítgatni; aztán egyszer-kétszer finomhangolni.
A MM, mint kézivezérlő, nekem teljesen megfelel. Vannak nyűgjei (pl. a mozdonyok közötti váltogatás, meg az 5 karakterben korlátozott mozdonynevek), de ezzel együtt tudok élni, és nekem még mindig jobban kézre áll, mint egy telefont/tabletet simogatni; gyorsbillentyűkkel a CV-ket is relatíve egyszerűen lehet állítani :)
Aztán idővel megleptem a szőnyegvasutamat egy z21-gyel, beszereztem egy PC-illesztőt, meg két-három őskövület LokMaust.
Így már
- tudom olvasni a CV-ket, tehát nem kell feljegyzésekből elővadásznom, hogy mire is állítottam a sebességszabályzás P-tagját, ha véletlenül picit hangolni akarok rajta (ettől függetlenül még mindig dokumentálok mindent :)
- egy levedlett PC-ről tudom állítgatni az állomáson a jelzőket-váltókat (vannak vágányutak, jelzésképek, oldalvédelem, kódos vágányútállítás; szóval elég kényelmes a dolog);
- ha bevállalom a kompromisszumot, hogy egyszerre csak egyik mozdonnyal akarok csörögni-dudálni-villogni, a másikkal-harmadikkal csak tilitolizok, akkor a MultiMaus mellett a két LokMaus a maga 5 funkciójával pontosan megfelel a célnak.
A z21-et meg kellett venni (kezdőkészletből bontva, így elég jutányos áron volt, mostanában 35-40e szokott lenni). A PC-illesztő, három LokMaus összesen lehetett vagy 15-20e (az egyiket kb. három hete egy ezresért vettem). A "bizbert" futtató kis laptop szintén ingyen volt. A szoftver... nos abból lehet drágát, olcsót, ingyenest, hivatalost, beszerzéshibásat begyűjteni ízlés szerint.
Nem kizárt, hogy a CV-k macerálásához is találnék szoftvert, de annyira nem mozgatott meg a dolog... Behangolom a sebességszabályzást, beállítom a funkciókat, és kész; ehhez a MultiMaus pont elég.
Következő lépés egy "Freischaltkode" lenne (illetve már meg is van), így már Etherneten keresztül is lehet macerálni a z21-et (a már meglévő PC-illesztő mellett); ezt igazából azért vettem, mert saját mikrovezérlős eszközöket faragokk, akik beszélgetnek a z21-gyel.
A MultiMausban is az advanced consisting az ajánlott megoldás
Hát úgy ajánlott, hogy "jobb híján..." :). Kb. 12 éve váltottam kényszerből MultiMausra, akkor visszalépés volt, hogy CV-be kell írogatni címeket egy be- és kikapcsoláshoz. A korábbi központom, egy Dynamis (ami ugye szintén egy végletekig butított változata volt az akkori Navigatornak) 15 évvel ezelőtt tudott mozdonyokat előfogatba rakni anélkül, hogy a Felhasználónak kellett volna bajlódnia a címekkel és CV-kkel.
Mondjuk az is vicces funkciója volt, hogy mozdonyonként lehetett a funkciókat "monostabilra" konfigurálni (azaz ha elengedtem a megfelelő gombot, ki is kapcsolta a funkciót) :)
Váratlan ajánlatot kaptam a következő központra, mondván, hogy a tabletem segítségével sokkal könnyebben birkózhatok a CV-k állítgatásával, meg minden egyébbel, mint a meglévő eszközeimmel (Roco 680801, Multimaus):
TAMS- MasterControl 2 (mc²), V2-9, Silver Edition
A kérdésemből látható, hogy nem vagyok túlképzett a DCC rendszerek tekintetében.
Minden oktatást és kioktatást szívesen fogadok, mert régiek az eszközeim.
A MultiMausban is az advanced consisting az ajánlott megoldás, POM módban simán be lehet állítani a dekódereken consist címet. De ugye a MM tíz éve már túlhaladott, Z21-ben nagyon egyszerű és rugalmas.
Én pl. a szerettem rövid címeket használni, mert a hosszúcímek az előfogatolásnál korlátot jeletettek; a címeket pedig szerettem strukturáltan kiosztani, és véletlenül bizonyos dízelgépeim mind 100 fölé kerültek.
Aztán amikor MultiMausra váltottam, szembesültem a korláttal, hogy a MM "gondolkodik" helyettem.
Persze kinek milyen az ízlése: én is kioszthattam volna a címeket 1-től sorban felfelé, úgy is elműködött volna a rendszer.
(A váltással döbbentem rá egyébként arra is, hogy Rocoék az előfogatolást sem különösebben támogatják; a korábbi vezérlőmben simán előfogatba tudtam kapcsolni mozdonyokat. De hát az előfogatolás is csak ízlés kérdése, az is kinek hiányzik... :)
Ehh... és ugye a CV-ket se lehessen állítani, mert a LokMaus nem tud olyat?...
Pont erről írtam. A DCC nem egyenlő a LokMaus-zal. A LokMaus pusztán egyetlen gyártó egyetlen eszköze, felül rá a két számjegyes korlát is az XPressNet miatt volt benne (ettől függetlenül már a LokMausban is egy teljes értékű parancsközpont van, például a mi asztalunk alatt is egy LokMaus a parancsközpont, ő állítja a váltókat(!), miközben a LokMausról, mint XPressNetes vezérlőről nem tudsz ilyen parancsot kiadni). Egy integrált, vagy egy akármilyen nem-XPressNetes parancsközponttal már a kezdetek óta kellett tudnod 3 számjegyű műveleteket végezni.
Egyéb esetben egy parancsközpontgyártó max. egy 7-szegmenses kijelzőn tudott volna spórolni olyan áron, hogy a parancsközpontjával nem lehet 99 fölötti CV-ket kezelni, és az alatt sem tudsz egy CV-be 99-nél nagyobb értéket beírni. Azért ez elég nagy érvágás...
Egy dekódergyártó részéről úgy készíteni dekódert, hogy szembe megy a szabványokkal, és ne is lehessen 99 fölötti címet beállítani, meg akkor már 99 fölötti CV-ket sem használni, meg a többi változót is max. 99-re bekorlátozni, mert mi van, ha valaki pont kétdigites kijelzővel rendelkező eszközzel akarja programozni... hát ha nem is lehetetlen, de mindenképpen értelmetlen.
Ezért nem tartom logikusnak. Persze simán lehet, hogy valamelyik gyártó bevállalta...
Így a kezdeti dekóderek is alapban 1-99 között vitték a rövid címet.
Nem értem miért lenne bennük ilyen korlát... mert ha valaki nem programoz bele a dekóderbe expliciten ilyen korlátot, akkor a dekódernek kellene hallgatnia a 100..127-es tartományra, legfeljebb a központ nem tudja megcímezni.
Sőt, mi több, erről az NMRA expliciten rendelkezik is: "A digitális moztonydekódereknek a teljes tartományt támogatniuk kell, méghozzá oly módon, hogy ez a cím a Felhasználónak könnyen állítható legyen. Parancsközpontok oldaláról elfogadható a tartomány korlátozása mindaddig, amíg ez a korlátozás világosan és egyszerűen fel van tüntetve a csomagoláson és a használati útmutatóban.".
Persze nem kizárt, hogy valóban voltak dekóderek a piacon, akik szembementek ezzel az előírással, csak az okát nem értem.
Ellenben az XPressNetből viszont relatíve későn, a 3.0-val került ki a két számjegyes korlát.
A minap egy olyan ötlet villant be, hogy mivel sokan nem szeretik a hangos mozdonyokat, többek között én sem annyira, bár van 2-3 dízel meg egy gőzös.., de pl. a villanymozdonyoknál nem izgat és hosszú távon (kb. fél óra játék után) zavar a hangjuk. Viszont a kürt hangja jól jönne sokszor. Szóval a sima dekóderes mozdonyok egyik funkciókimenetéhez nem lehetne egy kürthang generátort csinálni? Nem értek hozzá nagyon, de sztem lenne rá kereslet, ha nem túl drága és elég pici lenne a beépítés szempontjából. Tényleg csak egy általános duda hang vagy gőzösökhöz síp kellene, akár úgy megoldva, hogy amíg a funkció be van kapcsolva addig szól. Mint pl. a MÁV szignál generátor.
Épület világításokhoz keresek DCC vezérlő elektronikát. Az elég drága Digitools-on kívül (már 21 000 Ft 8 kapcsolható szektor, DigiSwitch) van még lehetőség?
Szia, POM és xPOM csak a teljes verzióban van (fizetős)! Csak PROG nevű menüben van lehetőség CV programozásra. Talán legjobb lenne egy másik(z21) központal kísérletet tenni. Jelenleg nekem más ötletem nincs. Hátha benéz ide néhány szakértő.
Igen, ezt mozdonyokkal is tudja, sőt, virtuálisan speed match-csel, így bármi bármivel tud együtt közlekedni. Elvben... Gyakorlatban azért a hangdekóderek különbözősége miatt lehetnek problémák.
A dekóderekre beállíthatsz consist címet is, ez bármely vezérlővel működni fog, ekkor azonban alapból a funkció parancsokat a legtöbb dekóder ignorálja, ezt a CV21 és 22-vel lehet átállítani.
Ok. Ez az én olvasatomban a direkt CV kiolvasást adja. Ilyenkor picit ciceg a motor a mozdonyban, amikor éppen kiolvassa a központ a dekódert. Már futottam bele kis motorral rendelkező mozdonnyal olyanba, hogy olvasni nem lehetett, csak írni a dekódert, mert a régi központom kicsit nagyot hall. Próbáld meg rövidebb összekötő vezetékkel a sínt, és a központot...hátha.
Csak ő van a sínen. A Pom-ot nem tudom micsoda, de úgy szoktam, hogy a program csatlakozóval kötöm a boxot a pályához, aztán az irányítón kiválasztom a CV menüpontot, megadom a kiolvasni kívánt CV számát és a felfele nyílra nyomok. Más mozdonyoknál működik.
Ez egy virtuális consist mód, amit a Z21 app hoz létre, és külön-külön mozdonycímként küld a sínbe? :) Így minden kocsi más valós címen van, de a z21 app fogja őket egybe az F0 bekacsolására?
Igen pont ezt írtam: "vagy eltolom kocsinként f4-f5 stb a végzár ki/be kapcsolást". egészen F24-ig van rá lehetőség, ez 14 vagont jelent, annyi meg nincs is.