Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni. Régi dolgaim között találtam ezeket a dekódereket. Kb. 10-15 éve egy német Ebayes vásárlás csomagjában volt. Interneten keresgélve sehol nem találtam, hogy milyen dekóderek lehetnek. Hálás lennék ha tudna valaki segíteni.
Vasúti raktárakról találhatok valahol jó fotókat, esetleg valami főbb méreteket tartalmazó rajzot? Terepasztalra építenék magamnak és a tervezéshez jól jönne valami kiindulási alap
Igen, ér valamit. Nekem biztosan, mert régóta játszom a gondolattal. De hogy pontosan mennyit, az nehéz kérdés. Ugyanis tapasztalatom szerint mostanában mindenki, akinél előkerül valami régi tárgy (legyen az egy régi számológép, vasútmodell, bicikli, pedáloskocsi, vagy bármi más), egyből fanatikus gyűjtőnek nézi az egész világot, elébiggyeszti, a bűvös "retró" címkét, és arczsibbasztó összegekért rakja fel a vaterára :)
Szóval egyhamar nem lesz Moskabel vonatom :)
Na de viccet félretéve, önálló fóruma tudtommal a Moskabelnek nincs; viszont a korabeli (gyártója, a Pénzverde után elnevezett) "Pévé-vasútnak" igen. Ott érdeklődj, szerintem villámgyorsan el fogod tudni adni.
Itt vannak a képek, ha minden igaz és az INDEX nem tréfált meg megint.
Az elv talán érthető magyarázat nélkül is. A lapok lehetnek bármilyen kellően merev műanyagból, amibe könnyen belemegy a rajzszeg de még nem ér át rajta. Ha pedig már kész a pálya véglegesen, akkor lehet és szinte biztos, hogy kell is stabilabban is rögzíteni a síneket. Ez a próbapályám és a munkaidején kívül az ágyam két fal melletti oldala és a fal között tartózkodik a négy lap az élükre állítva.
Így lett a szőnyegvasutam stabil is meg nem is. Ráadásul így a szöszöket sem szedi annyira. (talán)
Továbbgondolva ezzel a módszerrel akár mindegyik gyereknek lehet egy saját köre aminek a nyomvonalát maga találhatja ki egyéni igényeinek megfelelően. Vagy az egyik kör lehet állomásos a másik teher tolatós, a harmadik meg nyílt vonal. Ügyesen összekötve egy-két vágánnyal a három és akkor még analógban is megoldható valahogy a közös játék egyszerre és viszonylag olcsón. A lehetőségeknek pedig csak a fantázia szab határt, mert a modellvasút idővel mindig addig terjeszkedik, ameddig helyet talál magának. Aztán később lehet digitalizálni is, ha egyáltalán eljut a dolog odáig.
A PIKO válók gyengéje a rugójuk és szó szerint, mert idővel elgyengül és vagy már nem is áll át teljesen, vagy nem szorítja a villát a sínhez eléggé és ezért a rövid mozdonyok megállnak rajta. Ha alulról megnézed, látni fogod hol van. A szétszedés szerintem egyértelmű. Kicsit meg kell feszíteni a rugót de nem nagyon, mert akkor meg már nem áll át a váltó. Sajnos el kell találni, nekem sem sikerült elsőre, mivel ehhez is csak érteni kell, ahogy akár a favágáshoz vagy a kvantumfizikához. Tudom bosszantó , de a modellvasutazáshoz is kell tapasztalat és mint mondják, a tanulópénzt mindenhol meg kell fizetni. Én is megfizettem, még sokkal jobban is mint te most. Egy hobbi már csak ilyen, ebben a műfajban az érzelmek könnyen elragadhatnak még egy különben kiváló mérnököt is.
Egyébként meg szerintem a szóban forgó elektromos váltókból a börzén én és valószínűleg mások is már kiválogattuk vagy másfél hónap alatt a jobbnak látszókat, de a rugóikat nekem is "generáloznom" kellett, akármilyen jónak is látszott szemre a működésük.
Sajnos a börzék már csak ilyenek. Java részt használt holmikat árulnak, ezért ki lehet fogni nagyon jó dolgokat is olcsón meg nagyon rosszakat is drágán. Mert van ami a helyszínen sajnos nem derül ki, csak komolyabb próba közben otthon. Szerencse, hozzáértés meg komoly önuralom is kell ahhoz, hogy hosszabb távon pozitív legyen az egyenleg, ne csak kiegyenlített, vagy rosszabb esetben negatív. Sokszor az eladó sem tudhatja még a legnagyobb jó szándék mellett sem, hogy pontosan milyen állapotban van a portékája. Bár megnézi pl., hogy mozog-e egyáltalán egy váltó vagy egy motor, de azt már biztosan nem fogja pontosan bemérni és jegyzőkönyvet mellékelni arról, hogy teljesen tökéletes-e, vagy van valami kisebb-nagyobb hibája. Ezt szerintem annyi használt árú esetén nem is nagyon lehet elvárni. Vagy lehet, de úgy sem fog mindig összejönni. Tehát marad a körültekintés.
Mindazonáltal gyerekeknek, állandóan szétszedve és összerakva én sem ajánlom az U vágányokat, pont a fentiek miatt és mert már kicsi erőhatásoktól is nagyon tud deformálódni. Ami azért helyrehozható, de dolgozni kell vele. Ha nincsenek rögzítve valahova, akkor napi szinten kell karbantartani. Rögzítve viszont eddig nekem sem volt velük megoldhatatlan problémám. Az én tapasztalatom szerint a munka sem több velük, mint ha el kellene mennem valahova plusz munkában mondjuk trógerolni, hogy legyen pénz új sínekre. Pl. az én 40 db váltómnál már jelentős energia lenne minimum fél millát, vagy inkább jóval többet összehozni erre.
De azért lehet megoldás, ha sikerül fényképet felrakni ide, megmutatom, én hogy oldottam meg a rögzítést. Viszont az is igaz, hogy a modern síneken is hamar ki tud lazulni az sín összekötő papucs, ha sokat mozgatják. Ha csak nem kimondottan padlóra való sínrendszert használsz.
Ha felmerül valami probléma, kérdés U sínekkel vagy Fuggerth, régi PIKO járművekkel kapcsolatban, kérdezz nyugodtan, ha tudok szívesen válaszolok.
Pálya régi Piko U sínekből... Csak a döntésedhez saját tapasztalatom.
Én 4 éve építettem egy terepasztalt ilyen síneket felhasználva. A váltók is U profilúak, a régi mágneses állítóművel. Szépen megtisztogattam mindegyiket, egyengettem a csatlakozó lemezeket és a befogadó nyílásokat, és lerögzítettem a pályát. Betáplálás sok ponton. Azóta gond nélkül játszom/játszunk rajta. Digitálisan (Z21 start vezérlővel) 3 szerelvény simán elmegy. Vagy analógban - két részre szakaszoltam csak a pályát, egy belső nyolcas, és egy külső kör, amiknek független tápjuk van, tehát leginkább 2 szerelvényre. Lehet, hogy később lesznek gondjaim vele, egyelőre minden szép és jó.
Nyilvánvalóan más a helyzet, ha "szőnyegvasútról" van szó.
Az is igaz, hogy a minimális ívsugárra figyelni kell, a mai járművek nem mindegyike bírja az akkori Piko szűkebb ívét a 380 mm ívsugárral. Vettem már olyat én is, amit emiatt kellett továbbadnom, sok mai mozdonynál/motorvonatnál 420 mm a minimálisan bejárható ív. Üdv és sikeres próbálkozást, Géza
Nyilvánvalóan a meglévő vágányzatról kellene terv, a szándékod már korábban is érthető volt. Sok minden megoldható, de ha nem tisztázott, hogy hogyan és mennyire kell hozzányúlni a mostani nyomvonalhoz, akkor nem fogsz segítséget, értelmes megoldást kapni.
Ha csak egy ívet szándékozol cserélni, akkor egyértelmű, hogy csináltathatsz magadnak egyedi kitérőt, mert a korábban ajánlottak geometriailag nem passzolnak oda.
Ha szóba kerülhet több ív cseréje is, akkor elképzelhető, hogy gyári sínelemekkel, esetleg némi egyenes vágánymező rövidítéssel meg lehet úszni. A skicced alapján feltételeztem, hogy egy 180 fokos ívből akarsz kiágazást. Csináltam hozzá kétféle javaslatot, a sárga a bontandó, a piros az építendő rész. De még egyszer, a tényleges vonalvezetés ismeretének hiányában ezek csak találgatások.
"Kérdeztem tőle pár dolgot mikor megvettem, többek között ezt is, h analóg pályán ezt lehet-e futtatni, és ugyanezt mondta, h le kell dugózni a dekódert, de megnyugtattam, h nem tervezem, ez csak egy kérdés volt. Digitools hangdekóder kell hozzá egyébként, ezt mondta is."
A leírtak alapján nagyon nem kerek a dolog! Kipróbáltad, megy egyáltalán?
Ha digitális, akkor minek bele DigiTools hangdekóder? Hogy kettő legyen benne?
Nem kell "ledugózni a dekódert", csak engedélyezni kell benne az analóg üzemet. Ha van benne! Szerintem nincs.
Nagy a valószínűsége, hogy a Posch féle tuning szett van benne, és akkor annak a saját elektromos alaplapja van a mozdonyba szerelve, ahhoz viszont nincs vakdugó! Ergo: ha nincs benne dekóder, akkor azt teheted bármilyen pályára, nem fog megmozdulni. Így nem biztos, hogy jó üzlet volt...:-(
A sínek. Az egyik képen, amit betettél, eléggé viseltes az egyik vágánymező. Nem baj, csak, ahogy írtam, lesz vele munkád, amíg ezeklből üzembiztos pályát építesz.
"Sajnos elkövettem azt a hibát, h megláttam ezt a két váltót, már egyből a földszinten, megörültem neki, és meg is vettem, 9ezer volt a kettő."
Ennyi pénzért van ROCO geoLine váltó is. Az sem fenékig tejfel, de ezektől fényévekkel jobb, igaz nem passzolnak a meglévő vágányanyagodhoz. A következtetéseket Rád bízom.
A régi PIKO mozdonyokon, és a Fuggerth modelleken kívül, ezekkel a sínekkel lesz bajod majd más szempontból is. Ugyanis a mai - értsd 1995 után gyártott - modelleket már nem ezekhez a sínekhez, pláne nem ezekhez az ívekhez tervezték! Lesz/lehet majd olyan mozdonyod, kocsid, amik elakadnak, siklanak majd a váltók szűk ivein, vagy beakadnak a váltók állítóműveibe.
Ez az M41 nekem nem egyértelmű. A fényképen pont nem látszik, hogy tényleg van-e benne dekóder, ha van, akkor miért mondja az eladó, hogy Digitools hangdekóder kell bele? (Lehet hogy sima, hangnélküli dekóder van benne?)
A sínnel az a helyzet, hogy senki nem mondta, hogy nem lehetséges használni az U profilú sínt, de közel sem olyan megbízható az áramszedés rajta, mint az alpakka profilsínen, az esztétikáról nem is beszélve. Vigyázz, hogy a gyerekek nehogy emiatt a bizonytalan működés miatt unják meg a modellvasutat!
Amikor nekem volt U profilos sínem, akkor minden csatlakozásnál a sín külső oldalára csatlakozást áthidaló vezetékdarabot forrasztottam, így tudtam kiküszöbölni a gyakori érintkezési hibákat. Ma már kizárólag anyagi megfontolásból vesz a modellező régi (U, vagy kalap) sínt, modellezési szempontból ez egy barkács megoldás.
Szerintem ne költs sokat régi sínre, próbáld ki és meglátod mennyire válik be a használatban. Az akadozó váltót meg biztos meg lehet javítani, bár az kétségtelen, hogy nem illik így eladni (esetleg a következő börzén keresd meg az eladót, ha van benne tisztesség, kicseréli).
Később láttam, h aki eladta, az a Facebookon a Fuggerth csoportban admin. https://www.facebook.com/groups/928995840873892/ Kérdeztem tőle pár dolgot mikor megvettem, többek között ezt is, h analóg pályán ezt lehet-e futtatni, és ugyanezt mondta, h le kell dugózni a dekódert, de megnyugtattam, h nem tervezem, ez csak egy kérdés volt. Digitools hangdekóder kell hozzá egyébként, ezt mondta is.
Szándékosan vettem ezt meg, mert a 3 gyereknek gondoltam 3 vezérlőt a kezükbe, és akkor minimum három mozdony is fog kelleni. Bár pont ez az egyetlen amin elgondolkodtam, h elnéztem a digitális árakat, több mint 100ezer egy mozdony, tehát 4-5százezerért kellene venni pár mozdonyt, hát nem vagyok benne biztos, h ilyen drága játékokat gyerekekre bíznék. Analógból egyszerűbb lett volna ez az egész, 30-40ezer egy mozdony, ~150ezer belőlük 4-5 darab, aztán csak nyugodtabb vagyok, ha valamit összetörnek, nem százezres a kár egyből. De ott meg nem lehet a mozdonyokat külön vezérelni. Vagyis ahogy írtad is, lehet szakaszolni, volt is ilyenem a gyerekkori sínek között, de nem sokat használtuk. Pedig emlékszek, mikor először meglett, meg a kis vasúti térközjelző-lámpák hozzá, hát kábé az összes szomszéd gyerek nálunk vonatozott a házból.
Az M41-est azért vettem meg, mert antikolt, de csak egy kicsit. Pont ez tetszik, h csak kicsit koszos. És a magyar dízelekből gondoltam, h vennék már párat, nem azért mert ilyen mélymagyar lennék, inkább "csak". M41, M61, M62, M40, M43, M44, M47, M63, Bzmot És pont szembe jött egy M41-es, ráadásul amennyire átnéztem az árakat, 45ezer az teljesen rendben van érte. Már csak egy hang dekóder kell bele.
Pénz egyébként van erre az egészre, ez nem gond, inkább csak az elveim, értelmetlen dolgokra nem szeretek költeni. :/ Ezért nem akartam egyből a síneket is lecserélni, mert nem látni felületi sérülés nyomokat egyiken sem, hiába ki tudja milyen régiek. (1985-ben kaptam kb az első készletet.) Azokon látni csak felületi hibát, amiket ezen a vasúti börzén vettem hétvégén, egy váltószett, otthon vettem csak észre, h ez inkább a kukába való.
Az egyik váltót kézzel nem is lehet átváltani a végállásba, mérges is vagyok a bácsira, h volt pofája egyáltalán árulni ilyeneket. Sajnos elkövettem azt a hibát, h megláttam ezt a két váltót, már egyből a földszinten, megörültem neki, és meg is vettem, 9ezer volt a kettő. Amilyen gyatra fényviszonyok voltak ebben a művházban, a félhomályban nem is láttam, h milyen állapotúak. Állítólag az elektromosnak 4500 darabja, a kézi váltónak 3500. De szerintem inkább attól függ, mennyibe kerül, h mennyire tűnik jólszituáltnak az éppen aktuális vevő, elegáns ruha = drága ár. Aztán az emeleten már teljesen jó állapotúakat is láttam, olyan dobozban, amit még szerintem ki se bontottak, és csak 6ezer volt a pár az elektromosból.
Ez utóbbi eladónál vettem egy cipősdoboznyi sínt, még 10ezer se volt. (20egyenes, 24 R2 ív, 32 R1 ív, meg az apró.) A többi árusnál, ahol láttam síneket, 400 volt darabja az egyeneseknek, és 2-3száz az íves. Ezek is szintén teljesen jó állapotúak. Na ezért kérdeztem, h ezek a sínek mennyire jók a digitális üzemhez, mert ha ez ilyen, h 10ezer egy ekkora dobozzal, akkor maradnék ennél a síntípusnál egyelőre.
Ami a dekóderek beépítését illeti, van Weller pákám, szoktam néha forrasztani, ha kell valamit, de villanyvasutat nem fogok, inkább keresek valakit aki megcsinálja. :))
Ezekről a felületi oxidációkról olvastam már, meg, h a digitális jelfolyamot erősen befojásolja a rossz minőségű sín, de szerintem ezek teljesen jó minőségűek.