Ez mind igaz, amiket írsz - meglehetősen régóta rágom is az illetékesek fülét e témában...
Azért mindig is megmarad majd egy olyan szegmense a lemezpiacnak, ami a kézzelfogható, igényes kivitelű termékekre épül. Én pl. nemrég (nem utolsó sorban szentimentális okokból) boldogan adtam 7000Ft-ot egy japán LP-replica Rick Wakeman CD-ért, többek közt a tökéletes csomagolás és a 24bites mastering miatt. (És mondanom sem kell, ugyanez a lemez eddig is megvolt más kiadásban...:)
Én azt gondolom, hogy a régi CD-knek több dolog miatt lehet mégis relative magas az ára:
- Raktárkészletet kell tartani, ez már költséget jelent (legalább tárolásit).
- Ha ez a raktárkészlet messze van, akkor szállítani kell, ami kis tételnél költségesebb.
- Ráadásul amiből kevés van, annak magasabb lehet az ára, mintha "minden sarkon" kapható lenne.
Ezek is lehetnek azok az okok, amiért egy 10 éves CD se sokkal olcsóbb, mint egy mai darab.
Erre viszont megoldás lenne az, ha a régebbi CD-ket (is) meg lehetne venni, le lehetne tölteni az Interneten keresztül. Hiszen így a "szállítási" és a tárolási költség szinte nullára zuhan, ráadásul nem lép fel a "kevés van belőle" hatás sem.
Tény, hogy egy ilyen szolgáltatást üzemeltetni (szerverek, rendszergazdák, sávszélesség, stb) sincsen ingyen, de ha egyszer üzemel, akkor "mindegy", hogy 1000 CD-t tárolnak, vagy 100 000-et (költségek szempontjából).
Kérdés, hogy mennyire lehetne levinni így egy album árát...
"te jöttél elő a szokásos dumával, hogy "nagyon drágák a CDk", miközben saját bevallásod szerint is gőzöd sincs a lemeziparról."
Nem is kell lennie, hiszen boven eleg azt el dontenie, hogy most megeri-e x Ft-ot adni egy CD-ert vagy abbol a penzbol inkabb vesz egy kilo chipset vagy elmegy y-szor moziba.
Es a CD-k tenyleg dragak. Szamomra (megj: magyar viszonyok kozott eleg jol allok anyagilag, es alapjaba veve szeretem a zenet) a CD-k rezervacios ara ugy 3000 Ft tajan van, vagyis nagyjabol ennyi, amennyit max adok ertuk (persze ezt befolyasolja az, hogy konkretan melyik CD-rol van szo). 2000-ert mar ugy nagyjabol kulonosebb fontolgatas nelkul megveszem oket.
(Vagy legalabbis ez volt a felallas ugy egy evvel ezelottig, amikoris ugy dontottem, hogy majortol akkor se veszek semmit, ha fejreall, masolasvedettet meg plane nem. Azota inkabb vacakolok egy kicsit azzal, hogy letoltsem oket (bar persze ritkabb cuccot nem egyszeru letolteni, meg semmi kedvem 128kbites mp3-akhoz, szoval en tenyleg hajlando lennek megvenni a CD-t))
Amugy ugy latom, hogy az arakkal kapcsolatosan kb hasonlokeppen itelem meg a dolgokat, mint nyugaton is sokan, eleg csak az Apple letoltos zeneboltjanak a hihetetlen sikeret nezni.
Lehet, hogy nem az "új" szót kellett volna használnom. Természetesen rengeteg kivétel van, de azért normális esetben a legújabb albumok kerülnek full price kategóriába, a back catalog pedig lecsúszik mid price szintre. Persze ha egy új album nem fogy, akkor hamar áttehetik az olcsóbb kategóriába - de ha egy régi lemez jól megy, akár évtizedekig is a legdrágább szinten nyomatják (ld. pl. a Beatles katalógus).
A budget kategóriás kiadványok eleve fillérekből készülnek: kilóra felvásárolt publishing jogok, gagyi borítók, nem ritkán harmadosztályú masterek, stb jellemzik ezeket. Százezerszámra nyomják őket bagóért - a szupermarketekben jól megy a 20 deka párizsi mellé...
Könyörgöm, ne keverd már a budget-CD kategóriát a normál, új kiadványokéval! Könyvet is lehet kapni 200 forintért - de ezek szerint a legtöbb könyvet ennyiért kéne adni? Csak azért, mert egyaránt papír az alapanyaguk?...
Már ahol. Már amelyik.
Az idén nyáron vettem Bécsben 2 db. 5-ös CD-boxot, nekem tetsző műsorral, boxonként 14 euroért.
Ennyiért nem drága. Szerintem kb. ez a reális ár.
A világ legnagyobb lemezkiadója, a Universal Music Group októbertől mintegy negyedével csökkenti zenei CD-lemezei árát. Egyelőre nem tudható, hogy az Universal Magyarországon is csökkenti-e a CD-k árát, a zenei DVD-ket azonban a jövő héttől olcsóbban adják.
Ezúton mondanék köszönetet a Warner Music-nak, hogy elvett az életemből 20 percet azzal, hogy mp3-at készítsek a Tubular Bells 2003-ból, mert a másolásvédett lemezen található, mindössze 128(!) kb/s-es stream lejátszása egy 2100-as Celeronon 97% prociidőt vett el!
Megnézném én azt a bíróságot, ami szerint egy CD-lejátszó rendeltetésszerű használatával (a digitális kimenet használata is ez) törvényt sértek, amikor a kifizetett CD-ről saját célra másodpéldányt készítek...
A filctollal viszont (akármilyen röhejes is) már szándékosan próbálod átverni a védelmet, tehát ez más téma.
Analóg másolatot biztosan szabad csinálni, a digitális kimenetben már nem vagyok biztos.
Ugye valamelyik másolásvédelmi eljárást egy filctollal ki lehetett iktatni, így aztán elvileg szegény toll is "copyright circumvention device" lett...
Jut eszembe: amikor először megjelent (volna) a piacon az R-DAT (forgófejes, azaz a közismert konzumer verzió) a 80-as évek közepén, a nagy kiadók rohangáltak fűhöz-fához, hogy ezt megakadályozzák, mondván: "ha az emberek házilag is készíthetnek digitális másolatot, senki nem fogja megvenni az eredeti CD-t". Három évig sikeresen meg is akadályozták a DAT piacra dobását (ahelyett hogy kihasználták volna az új formátum ELŐNYEIT), amíg megszülték a "zseniális" ötletet: építsenek minden készülékbe másolásgátló modult! Rákényszerítettek minden DAT-gyártót, hogy beépítsék ezt a szar SCMS-t minden konzumer készülékbe (MA IS OTT VANNAK!), de természetesen SEMMIT nem értek el ezzel (azon túl, hogy a piacon ellehetetlenítették a formátumot), hiszen egyrészt az SCMS is megenged egy digitális másolatot, csak a másolatot nem engedi digitális úton továbbmásolni... :)) Továbbá: ahogy boltokba került az első DAT készülék (talán 87-ben?), a (nem is annyira fekete)piacon már rögtön be lehetett szerezni hozzá az ellenszert, az SCMS-dekódert, kb $50.-ért.
A professzionális készülékekben pedig soha nem is volt SCMS (ott nem kötelező), ill. ha van, akkor kikapcsolható - tehát az ég világon semmi hatása nincs ennek az egész cirkusznak.
A lemezipar (és a közönség) viszont szegényebb lett egy (a megjelenés idején) ígéretes formátummal, amire lett volna kereslet, hiszen akkoriban ez volt az egyetlen digitális hangrögzítésre képes konzumer készülék. (Persze az R-DATnak máig vannak gyenge pontjai, de az adott korban nagy durranás lehetett volna.)
pl. az USÁ-ban a DMCA, Németországban pedig az új szerzői jogi törvény szerint tilos a másolásvédelmi eljárások kikerülése. Én úgy tudom, hogy ott is csak a másolásvédelmi technológiák feltörése büntetendő, az viszont nem, hogy egyszerűen az asztali CD-játszód kimenetéről készíts magadnak egy másolatot az általad megvásárolt lemezről.
Ami a különböző konzumer formátumok hangminőségét illeti: amikor a CD megjelent ('82 végén), a minősége még lemaradt a legjobb lemezjátszók vagy szalagos magnók által nyújtott hangzástól (pl. a kezdetben meglehetősen rossz A/D-konverterek miatt). Később sokat javult a helyzet, de közben (hosszas huzavona után) megjelent a piacon a DAT, ami eleve jobb minőségű lehet, mint a CD. Ma pedig a DVD-A ill. SACD formátumok is messze felülmúlják a CDt hangminőségben. És hangsúlyozom, hogy ezek csak a házi felhasználásra szánt formátumok - a profi világban természetesen mindig is voltak ezeknél is jobb minőségű cuccok.
A különböző formátumoknak persze csak a max. elérhető hangminősége meghatározható (többé-kevésbé), a minimum mindig is csak a hangmérnökök/kiadók fülére/lelkiismeretére volt bízva. A ma kapható CDk túlnyomó többsége is meglehetősen rosszul szól - nem elsősorban a technológia határainak, sokkal inkább a nemtörődömségnek (és az agyonkompresszált hangkép divatának) "köszönhetően".
a BMI/EMI ÖSSZES új kiadványa másolásvédett :-( Talán nem az összes, "csak" a kiemelten kezeltek, de nem tudom. Mindenesetre elég nagy hülyék, hogy nem veszik észre: ezzel maguk alatt vágják a fát. (A BMI egyébként nem lemezkiadó, hanem egy amerikai szerzőijog-védő szervezet.)
Legszívesebben visszavinném az ilyen CD-ket a boltba, csak hát nem azért vettem meg Elég egyet megvenni ehhez, ha komolyan gondolod. Valószínűleg már a bolt sem akarja majd visszavenni, úgyhogy abszolút járható út lehet a fogyasztóvédelem is.
Az a szomorú ebben az egész történetben, hogy a "zenészek jövőjéért aggódó major kiadók" valójában a legkevésbé sem törődnek a szerzőkkel, zenészekkel - hiszen akkor nem szívatnák őket évtizedek óta minden elképzelhető módon - hanem kizárólag a saját seggüket féltik. Nekem ne jöjjön a "zenéért aggódásával" az a szarházi ingyenélő, aki britniszpírszek és laszkecsapok piacra dobásával foglalkozik!...
másrészt SE JOGI, SE TECHNIKAI AKADÁLYA NINCS a copy-protected lemezek másolásának. Gondolom neked nem kell ezt kifejteni, de a többiek kedvéért tegyük azért hozzá, hogy ez pillanatnyilag Magyarországon így van, de pl. az USÁ-ban a DMCA, Németországban pedig az új szerzői jogi törvény szerint tilos a másolásvédelmi eljárások kikerülése. Ez az, amiért a saját célú másolás jogát a hajadra kenheted, amint a lemezeket másolásvédelemmel látják el.
(Ki kell hogy ábrándítsalak (megint), de az emberek többsége nem a minősége miatt szokott rá a CDre, hanem a praktikuma miatt. Hogy a CDre másolt hanganyag milyen minőségű, az csak nagyon kevés vásárlót érdekel. Sajnos. És a CompactDisc hangminősége soha nem is tartozott a legjobbak közé!) Kifejtenéd részletesebben, hogy pontosan mit értesz a hangminőségen? (Nagyjából sejtem, hogy mire gondolsz, de örülnék, ha egy kicsit bővebben írnál róla.)
Most nem a CD-re írt mp3-akra gondolok, hanem az eredeti vagy másolt CD-kre.
(Ki kell hogy ábrándítsalak (megint), de az emberek többsége nem a minősége miatt szokott rá a CDre, hanem a praktikuma miatt. Hogy a CDre másolt hanganyag milyen minőségű, az csak nagyon kevés vásárlót érdekel. Sajnos. És a CompactDisc hangminősége soha nem is tartozott a legjobbak közé!)
Rendben van, ne perelj, ha nem akarsz - pedig szerintem ennek volna értelme. Amerikában talán pont azért nem merték sokáig ezt meglépni a kiadók, mert ott ennél sokkal kisebb ügyekben is perel mindenki. Ma már több cactus-disc van ott is, de nagyon ügyelnek a korrekt tájékoztatásra - ellentétben pl. a magyarországi szándékos félretájékoztatással.
Az előbb még az volt a problémád, hogy szerinted nincs jogod lemásolni egy kaktuszos lemezt. Elmondtam, hogy de igen, jogod van ehhez - erre most azzal jössz, hogy az egyik másolatod nem sikerült. ÉÉÉÉÉSS??? :)))
Most akkor miről is beszélünk? :)) Egyébként többször leírtam, hogy hogyan lehet lemásolni - nem fogom ismételni. Egy szóval sem említettem a védelem "feltörését"! Ez valóban illegális lenne - de azt semmi nem tiltja, hogy ha tudod, más módon készíts másolatot. Ha elbénázod, vagy nincs kedved foglalkozni vele, OK, akkor ne vegyél ilyen lemezt - vagy ha megveszed, nyugodtan pereld be a kiadót, mert megtévesztettek, ill. törvényes jogaid gyakorlásában gátolnak.
Igen, vannak kiadók, akik meg akarják gátolni, hogy lemásold - de egyrészt az ilyen kiadók hamar ki fognak múlni, másrészt SE JOGI, SE TECHNIKAI AKADÁLYA NINCS a copy-protected lemezek másolásának.
az asiandubfundation enemy of the enemy cdmet nem tudtam lemasolni, mert bar nincs technikai akadaly ugye, lattam is a trackeket, megis teljesen zajosan masolta le, ezen felul meg a 1 perc utan aprocska szunet is bemaszott a zeneszamba.
szoval milyen technikai akadaly nincs?
persze lehet, hogy bena vagyok es nem ertek a masolasvedelmek feltoresehez, de miert is kene ertenem hozza??
megakarjak akadalyozni, hogy lemasoljam, betomoritsem magamnak, es a torveny nem tesz semmit, senki nem tesz semmit, csak mondjak, hogy lelehet masolni. Igen, vannak kiadók, akik meg akarják gátolni, hogy lemásold - de egyrészt az ilyen kiadók hamar ki fognak múlni, másrészt SE JOGI, SE TECHNIKAI AKADÁLYA NINCS a copy-protected lemezek másolásának.
mellesleg popzenenel is kb az eneket kell felveni profi studioban mondod te.
akik magat a zenei alapot csinaljak a popsztarok ala azoknak eleg komoly cuccuk van otthon. Ja, és ők ugye ingyen dolgoznak?... :)) És ha a zenekar (előadó) saját maga készíti el a felvételt, akkor azt ugye ingyen odaadja majd a kiadónak?... :)))
vagy ki akarom rakni mp3ba mert ugy megis 7 album fer egy cdre es ha mp3mas diskmanem van akkor mennyivel kenyelmesebb mar, nincs cd csere, nincs nalam 10 cd (suly) stb
senki nem irta le, hogy azert nem vesz mert "mivan ha ellopjak?" ezt csak te kepzelted bele
es barmit mondasz, akkor is megakarjak akadalyozni, hogy lemasoljam, betomoritsem magamnak, es a torveny nem tesz semmit, senki nem tesz semmit, csak mondjak, hogy lelehet masolni.
a masik meg, kazettat ne adjanak mar cd aron, mennyivel rosszabb minoseg mar, erre azzal jossz, hoyg van orszag ahol alig van kulonbozet, kazettat 4000ftert? ami kopik? romlik a minosege minden lejatszassal? demagnetizalodik? ne mar.
ja es vannak lemezek itt mo-n is amit csak neten rendelhetsz, vagy megveheted par lemezboltban. es nicsn kozbeiktatva kiado, es 1500 ft, es a zenesz zsebe megy a penz. es a promoico az volt, hoyg felleptek, egyre nagyobb kozonseg elott, es elkezdett a promo felvetel terjedni kez alatt aztan a kovetkezo lemezbol lesz csak penz, de ez reszukrol tobbnyire na es.
igaz persze h ezek nem nagyzenekar megmozgatasaval keszultek, de nem is dj foximaxi mixelt ossze ket szamot vagy nyomott meg ket gombot... mellesleg popzenenel is kb az eneket kell felveni profi studioban mivel akik magat a zenei alapot csinaljak a popsztarok ala azoknak eleg komoly cuccuk van otthon.
Valóban, este volt, kihagytam a szerzői jogdíjat. Ez ugye 220,- HUF, ami a kisker árban ~410,- Ft-ot jelent. Ennyivel nő az összes ár. Azaz az 1990,- Ft-os ár helyett egy 2390,- - 2490,- Ft-os ár már működhetne.
A reklám 3 millió HUF-ját te írtad, de én is pontosan tudom, hogy akármennyit el lehet ilyen címen költeni - kérdés, hogy az a CD-nek vagy az együttesnek-előadónak a reklámja, azaz hova számolod el :-)
A zene kiadásához nem értek. Amit ismerek, az a könyvkiadás, illetve diplomám okán a közgazdasági fejtegetésben már kompetensnek érzem magam.
A könyvkiadásban különben alacsonyabb az áfa, de több az árrés...
A Philips (tudtommal) még nem perelt, de panaszt emelt (abszolút jogosan), és ennek eredményeképp a külföldi nagy kiadók már nem is merik CompactDisc-nek nevezni a kaktuszos szaraikat. (Nézd meg az újabb kiadványokat: nincs rajtuk CD logo és a szövegben is csak "disc"-ként említik a lemezt.) A magyar forgalmazó viszont szándékosan megtévesztő "másolásvédett CD" matricát ragaszt ezekre is. Ezért már perelni lehetne. Sőt a fogyasztóvédelmet is érdekelhetné az a témakör is, hogy egy ilyen terméket a kereskedőnek szabad-e az igazi CDk közé kitenni a polcokra. Meggyőződésem szerint nem szabad, hiszen ez is a vásárló megtévesztésének egyik eszköze.