nem ijedtem meg, és elsőre lejött. nem győztem bólogatni. semmi újat nem mondott, elárulom, talán mert sosem voltam materialista, meg tanulgattam is hozzá egy kicsit (és nem ilyen müller péterektől).
a reloaded viszont erősen megkérdőjelezte előttem, hogy a tesók valóban elég felkészültek-e a témában (már a fil. vonalon). sajnos úgy tűnik, hogy nem. ezért írtam korábban, hogy jobb lett volna ezt mellőzni a folytatásokban, és talán már az első részben is.
de, egyébként sikeres megvilágosodást kívánok mindenkinek!
„igazából engem az első részben elindított filozófiai/metafizikai vonal kibontása izgatna leginkább (ha egyáltalán van ilyen neki)”
Van neki. De ne ijedj meg, ha elsőre nem világos.
„és ennek sikerültsége”
Talán most már Baudrillard sem fog panaszkodni.
a helyzet az, hogy még nem láttam a Mátrix- Forradalmakat, csak trailereket. addig nem szeretnék nyilatkozni, amíg mindhárom részt egybefüggően nem láttam. az első és második persze megvan otthon is nekem, úgyhogy akárhányszor nézhető.
köszönöm, el fogom olvasni az általad ajánlott hozzászólásokat, bár a mennyiségét tekintve nem kevés, de ahogy belenéztem, nagyon érdekfeszítő és okos gondolatokkal teli.
előbb még el szeretném olvasni a francia filozófusnak, Jean Baudrillard-nak a könyvét (Simulacra and simulations), ami az első részben is felbukkan Neo kezében, majd a második résztől keményen hivatkozik is rá. nem tudom tudtok-e arról, hogy maga a nagy filozófus tiltakozott a Reloaded vetítését követően, miszerint a Wachowski testvérek félreértelmezték a művét, konkrétan ami a szabad akarat-sors és a döntés szabadságának kérdését illeti. az interjú meg is jelent valamelyik nyári Filmvilág számban. egyébként cyberpunk témában egyáltalán nem vagyok járatos, valahogy nemigazán izgat a műfaj (emberek és gépek harca, stb.), számomra ezek még az ufó-témáknál is idegenebbek, de az is lehet, hogy csak ismeretlen. a sci-fivel ugyanígy állok. az informatikai vonalához szinten nem sokat konyítok, csak alapszinten.
azonkívűl, hogy a Mátrix-trilógia egy bravúrosan és szuperlátványosan megcsinált cyberpunk/sci-fi-akciófilm, amely ezen a vonalon nagyon élvezhető, de igazából engem az első részben elindított filozófiai/metafizikai vonal kibontása izgatna leginkább (ha egyáltalán van ilyen neki), és ennek sikerültsége. nem mintha valami nagy vallásfilozófus lennék, de egy kevés ismeretem talán van a témában.
köszönöm megtisztelő meghívásodat, de már többször leírtam a véleményemet a matrixról itt, és a reloaded topicban is. nem tudom mi újat tudnék még hozzátenni, de ígérem elolvasom amit ajánlottál. nem vagyok matrix-ellenes, ne érts félre, kiderül, ha elolvasod a hozzászólásaimat. jó filmnek tartom, de messze nem hibátlanak, és ezeket a hibáit próbáltam szóvátenni, ugyanakkor az értékeit is hangsúlyozni.
nem látta valaki tegnap a Dunán az EX-kódex című magyar filmet. ezerszer jobb volt mint a matrix, téma ugyanaz: a megvilágosodás. pedig az húsz évvel ezelőtt készült.
Én még új vagyok ezen a fórumon, bevallom ma olvastam el az elmúlt havi összeállítást először, hogy mielőtt leírjam a véleményemet, megtudjam, nem előzött-e meg valaki. És nem. Ezen nagyon csodálkoztam, mert nagyon sok, nagyon intelligens hozzászólást olvastam (leginkább vasjankótól, de másoktól is), de mégsem találtam azt az értelmezést, ami számomra teljesen nyilvánvaló volt. Ha hosszú lennék, elnézést kérek.
Nem sokat értek a cyberpunkhoz, és a számítógépekhez sem annyit, mint köztetek sokat. Viszont tudok egy s mást a mitológiákról és a mítoszokról, s ahogy láttam, a Wachowski fivérek is így vannak vele. Nem mondhatnám, hogy nagyon lekötött a körítés, a látványos akciójelenetek, így a Reloaded óta arra használtam ezeket az időket, hogy a film mitikus szimbólumait összevessem más, általam mitikusnak tartott sci-fi/fantasy filmekkel, regényekkel: Star Wars, Gyűrűk ura, Babylon 5 sorozat. És azt kell, hogy mondjam, nincs igazatok, ha azt mondjátok, a 2. és a 3. rész nem szerves folytatása az elsőnek, hogy se füle, se farka, hogy nincs benne filozófia. Hogy nem olyan jól sikerültek, mint az első, az lehet. Ízlésről nem vitatkozunk. De azok számára, akik nem éreztek folytonosságot, íme néhány érdekes azonosság:
- egy átlagos életet élő, egyszerű halandó mindig elvágyakozik abból a kisszerű életből, ami adatik neki (l. Neo, Frodó, Luke, Sheridan)
- egyszercsak találkozik valakivel, aki megnyitja előtte az utat, feltárja előtte, hogy fontos küldetése van (Morpheus, Gandalf, Kenobi, Kosh)
- ez az illető tanítója lesz, tanácsadója
- az indulást gyakran, de nem mindig, egy nő inspirálja, Jung kifejezésével a hős animája, női fele. Ez a Mátrixban szerelmi történetet alapoz meg, míg Luke animája nagyon szemléletesen saját ikertestvére
- kiderül, hogy a világban felbomlott az egyensúly, a sötétség kezd eluralkodni a világosság felett, a tanító elkezdi felkészíteni a kiválasztottat a leendő harcra
- amikor a tanítvány még nincs kész, a tanító meghal, a tanítvány egyedül marad,
- később a tanító feltámad v. más tanító veszi át a helyét (pl. Morpheusz feltámad, de közben Orákulum lesz az igazi tanító, Yoda lesz Kenobi helyett stb.)
- a hős szembetalálkozik önmaga sötétebb felével, és többször összeütköznek, a hős csak gyűlöletet érez „ellentettje” iránt (Smith, Gollam, Darth Vader)
- a hős leszáll a „poklokra”, mielőtt felmenne a „mennybe” (klasszikus bibliai kép, de máshol is előfordul: pl. Jabba palotája egyfajta pokol – a Mátrixban nem titkoltan Merovingi a pokol, az ördög, az alvilág ura, kezdve a szexuális utalásoktól a szado-mazo bárig, egyébként a felesége neve, Perszephoné mindent elárul, hiszen ő volt Hádésznek, az alvilág fejedelmének felesége a görög mitológiában. Itt Neonak azért kell a „poklokra szállni”, hogy megtalálja a „mennyország kulcsát”, a Kulcskészítőt.
- a hős szembetalálkozik a Teremtővel. (Ez a Mátrixban kétszer fordul elő, egyszer találkozik az Építésszel, aztán a Deus ex Machinával. Szerintem ez a kettő egy és ugyanaz, az Építész a Deus-ex-Machina szoftverváltozata, de ezzel lehet vitatkozni.)
- a hős ereje egyre nő
- a hős társai a hőstől függetlenül saját háborújukat vívják a „sötétség” csapatai ellen, de harcuk reménytelen, csak a hősön áll vagy bukik a végkimenetel
- a hős másodszor is elveszíti segítőjét, a végső összecsapásban már egyedül vesz részt.
- a hős összecsap saját ellentettjével, sötétebb, árnyékfelével. A harc folyamán _nem_ bizonyul erősebbnek, mert rájön, hogyha erővel legyőzi a másikat, akkor olyanná válik, mint az. Helyette megadja magát a másiknak, esetleg (mint a Star Warsban, Gyűrűk Urában) sajnálatot, megértést kezd érezni árnyékfele iránt.
- amikor a hős megadja magát az árnyékfelének, az árnyék megszűnik árnyék lenni, a két ellentett EGGYÉ integrálódik. A fény és árnyék összeolvad, magasabb tudati szintre lépnek. A sötétség erői vesztettek, a fényé győztek. A hős _felnőtt_. A hős története a felnőtté válás története is. A gyermeki ösztönöket megzabolázó _felettes én_ győzelme, vagy a tudaté a tudattalan fölött. Erről _is_szól a Mátrix.
És persze másról is. Valóságról és illúzióról, döntésről és sorsról, karmáról, szeretetről, és sok minden másról.
Csak egy kis kiegészítés a végére. Mit szóltok ehhez:
- Szerintem az Orákulumnak köszönhető a Smith vírus elindulása. Az Orákulum meg akarta változtatni a Mátrixot, mert ő volt a „változás, a kiszámíthatatlan, az intuíció”. Talán emberpárti volt, több szabadságot akart az embereknek. Szerintem _ez_ volt a döntése, nem az, hogy segít Neónak. Persze a kettő összefügg, mert a Smith program azáltal vált egyre erősebbé, hogy az Oráculum Neót kezdte támogatni (hogy hogyan támogatta, és mitől nőtt annyira meg Neó ereje, azt nem tudom, talán az Oráculum befolyásolta egy kicsit Neó Mátrixon belüli programját – varázssütikkel :-), de az is lehet, hogy egyszerűen megtanította _hinni_ magában). Szóval az Oráculum erősítette Neót, erre az Építész elkezdte erősíten Smitht, hogy fennmaradjon az egyensúly. A végén Neó és Smith is annyira erősek lettek, hogy kicsúsztak az Építész irányítása alól. Már csak Neó volt képes megállítani Smitht, és ezt úgy tette, hogy egybeolvadt vele, így a Deus ex Machina őt megölve minden Smitht elpusztított. De ennek ára volt: Zion megmenekülése, és az, hogy az emberek szabad akaratukból elhagyhatják Ziont. Ezt az Oraculum végig tudta. Ahogy az Építész mondta: veszélyes játszmát játszott, de nyert.
(A kislány helyét még nem sakkoztam ki a történetben, de alapjában úgy érzem, nagyon is helye van benne. Ő annak kifejeződése, hogy a gépeknek is vannak érzelmeik, tudnak szeretni. Ő a kapcsolat lehet a gépek és az emberek között, vagy egy második Oráculum. De ezt sosem fogjuk megtudni.)
Amit én nem értek: hogyan szaporítják a gépek a "keltetőkben" szundikáló embereket?
Klónozással? Akkor viszont miért különböző mindegyik, mint a "valóságban"???? Neonak ébredésekor is Neo fizimiskája volt (jó, haj nélkül), mint a Mátrixban "élő" megfelelőjének.
A kislányt nem kijuttatni akarták, hanem bejuttatni... Mintha azt mondta volna az apa, hogy kint csak olyan programoknak van létjogosultsága, melyeknek komoly funkciójuk van. A Mátrixban meg elférnek a szökevény programok is...
(A kiscsaj nem tudom milyen progi lehetett, de ha olyan szép napfelkeltét varázsolt az égre, talán rajzprogram???)
A kislány egy termesztett ember agyába mehetett volna, legalábbis nekem így logikus. A dolog hasonlóan történhet, ahogy Smith átköltözött a való világba. Az, hogy miért álik meg a gépek ilyen eszetlen (metróállomás) módjára a dolgot? Ki tudja? Talán nem érik fel ésszel a dolgot, ezért kell ez az "elutazás" metaforája. A mátrix végén a kislány vélhetőleg bekötve tér vissza, ahol, hogy ott legyen a rebootnál.
A világűr, vagy legalábbis a felső stratoszféra meghódításának nyitva maradt kérdése több, mint kínos. Azt sem lehet igazán érteni, hogy a felhők fölé érve az őrszemek miért hullanak le a Logos-ról. Ez is kínos. Én csak azért vakargatom a fejemet, mert ezeket a jeleneteket értelmes emberek rakták össze. Közben elfelejtettek gondolkodni?
üdv!
Nekem nagyon bejött a 3. rész, csakúgy mint a 2. Persze sok dolog nem világos, de azért nagyja érthető volt. :) A zioni csata csúcs volt, bár a gépek valóban elég hülye taktikát alkalmztak miután betört a többezres falka. Ami számomra kissé homályos volt az a metrós rész a film elején. A kiscsajt a szülei ki akarták menekíteni a Mátrixból, ugye? Na most pontosan hova? Aztán meg pár jelenettel késöbb a csajt mégis ott találjuk a Mátrixban az Orákulummal. Na, akkor hogy is van ez? :)
Na engem még két dolog foglalkoztat nagyon a Matrixban.
1.) Mikor ugye a Nabukodonozor (vagy mi) legénysége csatlakozni kíván a matrixba, akkor minek kell csak úgy a semmiben űrhajókázni. Egyáltalán minek kell útrakelni hozzá. Mert olyankor folyamatosan haladnak, tehát nem kapcsolják rá a hajót semmire. Vagy a mátrixba GPRS-el kell csatlakozni, és zionban nincs térerő??? Miért nem lehet lentről becsatlakozni?
2.) Azt hiszem már említette itt valaki, de én is észrevettem azt nagyon nagy buktát, mikor Neo és Trinity mennek a gépekhez, csinálnak egy faja manővert, és felmennek a felhők fölé. Ergó, a nap nem is olyan elérhetetlen, hiába "perzselték fel az eget", ha egy ember álltal épített gép el tudja érni, akkor a gépek is. Ha meg elérik, akkor a matrixra nincs is szükség, mert ugyanúgy nyerhetnék az energiát a napból, és nem is lenne ilyen bonyolult dolog, mint a matrixot fenntartani. De ha már itt tartunk, akkor Zion honnan nyeri? Lecsapolják picit ők is a bioenergiaforrást? Vagy erőművük van? Olyat a gépek miért nem tudnak építeni?
Az EMI(EMP)-t nem lehet a filmen bemutatott modon vedekezo fegyverkent hasznalni. Tamado fegyverkent, raketaval celbajuttatva, a sajat eszkozoktol jo messze elpukkantva nyilvan hatasos lehet.
Ha gond nelkul jut minden hajoba egy EMI/EMP mert Zionban sorozatban gyartjak akkor ezzel mar regen el lehetett volna takaritani az osszes gepet. Na mind1 ez csak a sok logikai bukfenc egyike. Az elso reszben volt annyi gondolat es kepi ujitas, hogy az ember konnyeden elnezte ezeket a bakikat. A masodik es harmadik resszel pont az a baj, hogy sokkal tobb a baki es sokkal kevesebb az azt kompenzalo gondolat es uj kepi otlet.
age nt: "Ezek azok a dolgok, amikbe olyan könnyű belekötni egy sci-fi-nél - ezért nem hívják dokumentumfilmnek."
Ööööö, sajnalon de ez igy nem igaz. Az igazi sci-fik logikailag konzisztensen vannak megkonstrualva es tekintetbe veszik az ismert fizikai torvenyeket. (olvass mondjuk Niven-t vagy valami hasonlot) Amikbe konnyu belekotni az a kommersz szemét amit a sci-fi cimke raragasztasaval probalnak eladhatobba tenni.
Igen! Vegulis en ezeket a hiszterolibeket hivtam az egyenjogusaggal fekvo es ebredo embereknek. Nyilvan nem mindenki ilyen. Amugy sem vagyok hive a "hulye amerikaiak" jellegu altalanositasoknak.
"ennek a fegyvernek a hasznalata az elso reszben is hulyeseg volt. Amikor is kikapcsoltak mindent a hajon"
Nos, erre azt lehet mondani, hogy azért kapcsoltak le mindent, mert észrevétlenek akartak maradni...
"gyakorlatilag nincs az a helyzet amikor ertelmesen lehet hasznalni"
Csak ha mást már nem tehetnek...
Ezek azok a dolgok, amikbe olyan könnyű belekötni egy sci-fi-nél - ezért nem hívják dokumentumfilmnek.
Miért mozognak olyan bután a polipok, mi védi meg az embereket a konzervdobozokban, miért kell talicskával rallyzni a csata közepén... Ezek is érdekes kérdések lehetnek...
Nekem ez egy történet, vagy inkább ötlethalmaz, amiből több-kevesebb sikerrel csináltak 3 mozit. Az első filmen sokat agyaltak Wacsóék, jól megírták a forgatókönyvet, és bár tele voltak ötletekkel még két filmre, ezek már nem lettek olyan kiegyensúlyozottak, átgondoltak. Gondolkodhatsz azon, hogy miért nem építenek védelmet az EMI ellen minden egységre, meg azokon az egyéb /;)/ kérdéseken, amit felvet a film; létezik -e valóság, döntés, sors; van -e különbség a "mesterséges" és "szerves" intelligencia között... Meg is próbálja válaszolni /a filmek is, meg pl. a könyv is/, de talán a te válaszaid fontosabbak, azokhoz pedig nem kell megvenni a könyvet. A lényeg /már ha van ;)/, hogy gondolkozz. Hogy min, az rajtad múlik.
Teljesen igazad van abban amit irtal. Egy dolog van amihez nemi hatterinfot hozzatennek. Irod: "az amerikai egyenjogusaggal fekvo es ebredo emberkek kozhelyeibol"
A hollywoodi filmgyartas kozeleben gyakorlatilag csak hiszterolibeket lehet talalni, nemelyikuk erosen szelsoseges. Az amerikai filmekben lathato ideologiai propaganda elsosorban nekik "koszonheto", szo sincs arrol, hogy az atlag amerikai mindenben mindig ugyanigy erezne. Sot az amerikaiak egy jelentos reszenek is elegge tele van a bocskora a Hollywodbol arado propagandaval. De sajnos gyakorlatban nem sok mast lehet tenni mint, hogy az ember nem vesz meg olyan filmeket amit tulideologizalnak.
mivel a mátrix-trilógiából nem tudtuk meg valójában, hogy milyen mély a nyúl ürege, kárpótlásul most megtudhatjuk két megjelent könyvből: Keanu Reeves szakmai életrajzából és William Irwin: Mátrix filozófia című koholmányából.
(én már akkor láttam ufókat, mikor még nem is léteztek).
"jó lesz nekünk, jó lesz nekünk, űrhajósból űrhajók leszünk, egy kalandot őriz a formalin, túl a hús törékeny szobrain, jó lesz nekünk, jó lesz nekünk, lesz végtelen sok égitestünk, feltárul minden titkos világ, felébred az álom, és mi alszunk tovább."
Lehet, hogy mar leragott csont, akkor sorry. De szerintem az Epitesz szabalyosan rabeszeli Neot a valasztasra. Addig hecceli, amig biztos nem lesz, hogy azt az ajtot valasztja, amin vegul kiment.
Amikor meg Neo repult T. megmentesere, tisztara TIE hangja volt ott az epuletek kozott.
Jah..mai tudomanyos ertelemben ennek a fegyvernek a hasznalata az elso reszben is hulyeseg volt. Amikor is kikapcsoltak mindent a hajon...igaz? Ugyhogy ezt hagyjuk. Viszont amit en mondani akartam, hogyha egy ilyen jellegu fegyvert fejlesztesz akkor nyilvan te kiepited a vedelmed ellene kulonben csak kamikaze akciokra alkalmas, a mostani ertelemben vett EMI-t gyakorlatilag nincs az a helyzet amikor ertelmesen lehet hasznalni. Tehat ha a filmben van egy olyan fegyver amit ugy lehet hasznallni, hogy ne tedd tonkre a hajodat, ezt logikusan meg kell tudnod csinallni, minden egyes egysegre.
Eszem agaban sincs tonkretenni sem az ebreszto oramat sem a draga mikromat!
;)
De mint mondtam az EMI a legkisebb gondom, es egyben amugy is a legmegfoghatatlanabb fegyver a filmben. Egyszeruen nem tud erdekelni, hogy mukodhet e a fizika mai allasa szerint vagy sem, amikor smokingos csavok vezetik a harcilepegetoket. Es kulonben is! Vannak dolgok amik valtoznak, vannak amik nem!
EMI/EMP, elektromágneses impulzus, a kikapcsolás "az ellen nem véd" :) Ilyen impulzus keletkezik villámláskor, vagy atombomba robbanásakor is (töltött részecskék nagy sebességgel haladnak). A tényleges rongálást az indukció nevű jelenség okozza, ha túl nagy áram indukálódik a vezetőben akkor az a vezető javíthatatlanul szétég.
egyszerű kísérlet: tegyél be egy működőképes de kikapcsolt elemes ébresztőórát a mikrohullámú sütőbe...
Rendben! Ezt el is fogadom. Mindenesetre az EMI ilyenforman egy hasznalhatatlan fegyver. Es akik EMI fejlesztenek ki es hasznaljak, mind fedelzeti mind objektum vedelmezo fegyver azoknak egyertelmuen (plana a kozpontba) az EMI aktivalas idejere siman le kell tudniuk kapcsolni az elektronikus egysegeket akar egesszeben akar egysegenkent. DE! Ez belatom szorszalhasogatas, ugyhogy alapjaban veve igazat adok. Viszont ez volt talan a legkisebb problema, ugyhogy ha nekem el tudod mondani, hogy miert ultek felmesztelen pilotak a lepegetokben akkor szivesen fogadok barmilyen felvilagositast, elvegre en csak egy ehhez nem erto csajszi vagyok.
Nem mintha a többivel egyetértenék, de csak egy apró észrevétel:
"A hajot be kell vinni a varoskozpontba mert EMP az ottan nincsen mert minek...csak a hajokra kell a kozpontot felesleges vedeni.."
Már hogy ne lenne EMP, erre csak egy rövid idézet a filmből:
- Uram, aktiválni kéne az EMI-t!
- Ha most EMI-zünk, a dokk elveszik!
- Uram, a dokk már elveszett...
Szóval lett volna ott EMP, csak a parancsnok tudta, hogy utána védtelen marad a dokk, mert az EMI ugyebár tönkrevágja az automata ágyúkat meg minden hóbelevancot. Aztán jött Niobe, Morpheus és Link, akiknek muszáj volt EMP-zniük, mert ott volt a nyomukban kismillió Sentinel, és nem lett volna szerencsés dolog, ha azok ott egy-két másodperc múlva mind rágabalyodnak a hajóra...