A kérdés engem is relative hosszú ideig foglalkoztatott. Számos helyen utánanézve egyetlen információ, amit szerezni tudtam az volt, hogy az emlitett MCD 36 biztosan működik a gyári háj rádióval. A www.fiatbravo.net oldalon található fórumban ismételten számos - igaz meglehetősen mezei - tulajdonos foglalkozik a kérdéssel. Amennyire ebből leszűrhető csak ez a jó changer (egyetlen olyan hozzászólást, ismerőst nem találtam eddig, akinek az eredeti rádiója más changerrel működik). A Média Marktba (és egyéb helyekre) ellátogatva az egyetlen érdemi javaslat az volt, hogy vegyem meg a tetszés szerinti changert, majd próbáltassam ki a helyszini szerelővel, hogy jó-e. Ha nem jó, röpke 30-60 perces papirmunka után visszaveszik (+ szerelés, sorbanállás, újabb cucc próbája, ha nem működik). Ezt nem vállaltam be. Végül is néhány napos vajúdás után megadtam magam, megvettem a Grundigot, és most inkább CD-t hallgatok a kutakodás helyett. Ha neaggyisten van egy changered, amit szivesen felhasználnál, végül is nem olyan nagy ördöngősség kipróbálni otthoni körülmények között sem. A rádiókivételt GT leirja (asszem 370-80 hozzászólás környékén, két lemezrugó oldalt, alul, a csatlakozót nem kell forrasztani, csak bedugni). Ha megy, jó ( permanens beszereléshez a CD zsinórvezetést biztos leirja GT sokkal szaxerűbben mint én tudnám), ha nem, nem. Hát ennnyi, amit én tudok.
kg
Udv mindenkinek. Lenne egy kerdesem Fiat hifivel kapcsolatban. A baratnom vett egy Fiat Bravot amiben az eredeti dragabb CD-vezerlos 6 hangszoros Grundig radiomagno van CD tar nelkul. Kerdesem van e valakinek tapasztalata azzal hogy az eredeti (Grundig) hat CD-s tar (MCD-30 vagy MCD-36) helyettesitheto e valami massal, ill. letezik e valamilyen utangyartott verzio amivel olcsobban meguszhato a dolog (a 68kHuf-ot kicsit sokkalljuk). Ha valaki esetleg osszetorte az autojat (azert ne tegye) es a CD tar epsegben maradt jo aron atvennenk.
Na, csak megtaláltam az a hírdetést, amit kerestem!
Nem az ATC, hanem a Megalarm Kft, mondjuk pont a Superchips-szel karöltve kínál - ezek szerint - Nektek is, a Bravahoz is tuningot a következőképpen:
"A legújabb eljárás alkalmazásával nem szükséges a computer kiszerelése és a chip kiforrasztása a chiptuninghoz" => www.megalarm.hu
A Bravaban egyébként hol van a motorvezérlő-elektronika?
Hello, Granturismo ! Szabin voltam a mai napig és nem voltam computer közelben. Hi-fi ügyben tényleg velem beszéltél. Most már bármikor összefuthatunk, hogy megnézd a cuccot.Most olvasom az eddigi leveleket, a chip-tuning és a küszöb-borítás is most foglalkoztat éppen.Tényleg van olyan chip-t.megoldás, ami nem üti a garanciát ? És az ua. jó, mint a "beforrasztott"?
Üdv: bubó
Hát elmodtatok egy pár lehetöséget, hogy lehetne megvizsgálni,hogy menyire káros a motor szempontjából ez házi kipufogó tuning.
De ebböl ugy is az lesz, hogy érdemi választ senki sem tud majd adni kérdéseimre(a szakmában foglalkozó emberekre gondoltam).
Sajnos ezt is a saját pénztárcámon fogom megtapasztalni.
Milyen nyári gumit használtok???(melyikötök rendelkezik "peres" gumival)
Épp cserén godolkozom, és érdeklödni szeretnék a gyakorlati tapasztalaitokról.
T.Gábor.
Pontosan errol beszélek. Nem rugalmas, nem mozgó alkatrészes rendszerrol.
Kell egy áramlásméro, egy nyomásméro (hoálló kivitel) egy homéro. Ki kell fúrni a csorendszert, el kell helyezni az érzékeloket. Aztán biztosítani kell, hogy a mérés a megfelelo pillanatban történjen, tehát kellene valamiféle motordiagnosztikai müszer a triggerelés miatt. Én azt mondom, ez a feladat meghaladja bármelyikünk lehetoségeit. (Nem a képességeit) Ezzel a módszerrel azt mérnénk, hogy mekkora az a folytás ami fölött létrejön a kipufogószelep káros hoterhelése. Van egy másik megközelítés, hogy mekkora az a homérséklet amely tartósan káros hatású a kipufogószelep(ek)re. Tehát a másik lehetoség, hogy üzem alatt a kipufogó szelep homérsékletét mérjük tartósan. Igaz, ehhez csak egy hoérzékelo kell, de egy a motor belsejében lévo alkatrész, amely ráadásul még mozog is?! Szerintem ezt is felejtsük el!
Hmm. Ez a kipufogó probléma valóban ennyire bonyolult lenne? Hiányos fizikai műveltségem elismerése mellett is úgy érzem első látásra a kipufogórendszer modellezhető egy egyszerű fojtószeleppel, amely ha a kipufogószeleptől elég távol van elhelyezve (turbulencia) gyakorlatilag csak ellenállása révén befolyásolja a szeleptől való gázeláramlást. Tudtommal sem rugalmas, sem mozgóalkatrész nincs a rendszerben.
Valóban az autóra vonatkoztatott ellenállási értéknek a megállapitása gyári együttműküdés nélkül nehéz lenne (hosszútávú terhelés), de az illető kipufogórendszernél csak egy nyomás és egy áramlásmérőt igényelne.
A GT által elmondottak szerint nincs olyan, könnyen megszerezhető forrás amely ezeket a dolgokat igényesen és limitált műszaki műveltséggel rendelkező felhasználóknak taglalná. Ilyen cimmel pld: "Bravo kalauz". De érdekes lenne a "Korszerű robbanómotorok működése" c. könyv is.
Tipp?
kg
T. Gábor
Részben igazad van. Ezek a bizonyos kvantifikációk megvannak a gyárban, a tervezok birtokában. Hiszen a motor fejlesztési szakaszában vizsgálták/mérték sok ezer mellett ezeket a jellemzoket is. Nyilvánvaló, hogy ezeket az adatokat a gyár nem publikálja, hiszen nem szeretné világgá kürtölni iszonytos pénzbe került fejlesztéseinek részleteit. Nem igazán tolünk, földi halandóktól félti, hanem a konkurrenciától, hiszen ezen adatokat a FIAT még felhasználja a motor esetleges átalakításakor/továbbfejlesztésekor.
Meg aztán tegyük fel, lenne egy táblázatod benne egy nyomásérték, hogy a kipufogó szelep nyitását követo x-edik másodpercben a kipufogó rendszer y pontján a max. nyomásérték z Pa és a kipuff. gáz homérsékelete ugyanekkor w fok. És akkor mi van? Mivel, milyen eszközzel, milyen módszerrel méred meg ezt szabatosan házilagos körülmények között? Vagy hogyan teszik meg ugyanezt a szakik a sarki muhelyben? Többek között ezért is olyan drágák a Remus/Sebring stb.. rendszerek. Ok megvásárolják a gyáraktól ezen adatokat illetve rendelkezésükre áll egy olyan muszerpark, fejlesztoi/teszteloi környezet, amellyel képesek ellenorizni ezen adatokat, illetve kontrollálni saját gyártmányaik jellemzoit.
A másik dolog Cr2 irta, hogy a Ford Fiesta rendszere a tesztporton keresztül programozható. Én a Ford rendszereket nem ismerem, de abban biztos vagyok, hogy a Bravo befecsi rendszereknél ilyen lehetoség nincs. A Superchips(elore gyártott tuningchip) rendszerek pedig SZVSZ nem igazán jók, hiszen az eloregyártással pont a lényeg, az adott motorpéldányhoz való optimalizáció nem valósul meg.
Üdv GT
A chiptuningnál ott van a gond, hogy gyárilag a chip nem cserélhető formában kerül beépítésre. Ahhoz viszont, hogy hozzá lehessen nyúlni, ki kell onnan robbantani, és kivehető formára forrasztani - mellesleg beletöltve az új tudást. Ezt a manipulációt azonban a szervizek kiszúrják, és ugrik a gari.
Kedves GT!
A kipufogós esszéhez:
Igen gondolatébresztő fejtegetés.
Bennem felmerült, hogy nyilván ez a kályhafojtószelep-állás, vagy méginkább a rendszer áteresztőképessége/ellenállása kvantifikálható és a motorhoz is megállapitható egy tartomány, amely még nem okoz károsodást. Nyilván még sok, ehhez hasonló az ambiciózusabb autótulajdonos számára hasznos információ valahol fellelhető. Tudsz ilyen forrást? Te honnan meritettet ezeket az impressziv ismereteket?
Biztos, hogy a Bravo chiptuningja csak hardveres (processzorcserés) úton működik? Esetleg egy garanciamegtartó metodika nincs véletlenül?
GT
Köszönöm a kimerítö jelentést:)))) Nagyon tetszett a kájha csö és a kipufogó rendszer öszehasonlítása:))))
De most komolyan.
A notor teljesíténye érezhetöen növekedett, de nem olyan mértékben mint amikor a katalizátor lett levéve!?!?
Bocs,hogy untatlak benneteket az ülés problémámmal.Szombaton végre a szemem láttára emelkedett fel és most már minden kiszálláskor csinálja.Az egész kb.1 perc alatt megtörténik.
Sziasztok
A cimkekrol jutott eszembe egy erdekesseg:
Az en Bravomban nincsen(sajna) egy darab legzsak sem,(bar valamiert ugy remlik,hogy a kereskedo azt is emlegette...:)viszont a kesztyutartoban van egy cimke a gazgenerator 2005-ben vagy mikor esedekes cserejerol.Na ilyenkor mi van?? :))
Ciao
Ezt a történetet én is pontosan így ismerem ;-). Pontosan ebből a megfontolásból kérdeztem rá a Fiestához egy komplett Remus rendszerre, 165000+üveg. Gondolom, a Bravahoz is hasonló összeg lehet. Egy Golf IV-en hallottam komplett Remust, gyönyörű. Gyönyörű, csak kicsit húzós az ára...
Szevasztok!
Már megnyugodtam,hogy az ülés problémám megoldodott,de ma kiszálltam a kocsiból és visszanéztem már kezdett emelkedni.Szépen 1 perc alatt felnyomta magát.Ha meg oda ülök megfigyelni tuti,hogy nem mozog.
Én meg most értem vissza.
A Kipufogó Klinika nem ma kezdte a szakmát, nagyon sok rendszert készítettek. Azt, hogy van-e Bravo specifikus rendszerük azt kérdezd meg. Egyébként a BS(a tulajdonos asszony monogramja) jelu saját dobok mellett árulnak Remust is.
Na nézzük a kipufogó rendszert. Szóval a motor tervezésekor a kipufogó oldali alkatrészek méretezésekor figyelembe veszik a kipufogó rendszer fojtásának mértékét, amibol következtetni lehet a gázlengés sebességére. A gyorsabb gázlengés növeli ezen alkatrészek hoterhelését. Egy igen szemléletes példa: Biztosan megnéztél már egy hagyományos szeneskályhát. Ott, ahol a kályhacsovet csatlakoztatjuk elötte mindig van egy szabályzókar, amivel a kányha füstkimenetén egy lamellát tudunk elmozgatni. Begyujtottunk. Ha azt akarjuk, hogy a kályha begyulladjon (nagy legyen a teljesítménye) elol az ajtaján egy kis rést nyitunk. Azaz plusz levegot adunk neki, akárcsak a kocsin ha lenyomjuk a gázpedált. Ilyenkor a kályha a teljesen nulla fojtás és a sok levego miatt hangosan lobog. Ha ilyenkor leoltod a lámpát láthatod a kályhacso csatlakozás környéke teljesen áttüzesedik. Ha a kályha égését lassítani akarod két dolgot csinálhatsz: bezárod a nyílást (nem adsz neki levegot) vagy eltekered a szabályzókart (vagyis folytást helyezel el a kályha kipufogó rendszerében. :-)) A kályha az ilyen lobogástól nemnagyon károsodhat, de a kipufogószelepek (amelyeket nem az adott terhelésre terveztek) bizony hosszú távon károsodhatnak. Ezt a has/kb.-ra készített rendszereknél nem lehet megjósolni. Ezért a mester teljesen korrekten járt el az esetedben. Ennél már csak az lett volna korrektebb, ha el sem vállalja a dolgot. A gázlengés szempontjából a legnagyobb folytást adó elem a katalizátor, hiszen apró méhsejt szerkezetu nyílások ezrein kell a motornak átpréselni a kipufogógázt. Nyilvánvaló, hogy a kat. eltávolítása érezheto változást okozott a menetteljesítményekben. Régebben mikor egy-egy modellt azonos motorral árusítottak katalizátorral és anélkül is mindig megfigyelheto volt a teljesítménykülönbség. (pl. Alfa 33 1.7 16V kat.=132LE nélküle=137LE), de ezen modellek kipufogó rendszerének különbözosége nem csak a kat. meglétében/hiányában nyilvánul meg.
SZVSZ ugyanilyen kritikus az elso dob, amely már a kat. elott bizonyos folytást képez. Nem kis szerepe van a kat. üzemi homérsékletének kialakításában. Nyilvánvaló hogy a katalizátor feladatát csak egy bizonyos hom. felett tudja ellátni, viszont a túl magas hom. a kat. tönkremenetelét eredményezheti. Az én véleményem az, hogy mindenképpen a korrekt megoldás vagy egy autóspecifikus komplett rendszer vagy az elso dob és a kat. visszatétele és a középso és a hátsó dob variálása. A kat.-t követo dobok variálása már kevésbé veszélyes, lévén a fo fojtást adó elem mögött helyezkednek el. Gondold ezeket át!
Viszlát hétfon. GT
granturismo
Most értem vissza a monitor elé.
Igen ugyvan ahogy mondod.
Most mentem vele egy kicsit többet tartósan nagyobb sebességgel. Azt vettem észre, hogy érezhetöen nyomatékosabb a motor. Csak nagyon kiváncsi vagyok rá, hogy ez menyire gyilkoja a motort!
Bizony. Budakalászi Renault: náluk vásárolt, náluk folyamatosan szervizelt (ha kiégett a helyzetjelzô, már vitte a tulaj - céges kocsiként szerepelt) 3 éves, ~80e km-s Mégane Classic 1.4 RL. Kereken 1.4 M-ért akarták beszámítani az újba, aztán családon belül 1.75M-ért elkelt - így is kb. 150.000-rel a piaci ára alatt...