Kerestem a topikok között, de nem találtam még kifejezetten ilyen témájút. Ez elég meglepő volt. Nos, mindegy, akkor itt van egy, amiben megtárgyalhatjuk a legújabb technológiákat, áttöréseket, hatásfokokat és persze, hogy ki, mikor fogja telerakni és legfőképpen mennyiből a háza tetejét napelemekkel?
Van értelme egy stringnél 15x250Wp, az Y DC túlfeszvédőn kívül 2 biztit berakni DC+ és - ágba? Ill. ha inverter a ház túloldalán van, így az AC a tető alatt megy (kb. 20m) AC túlfeszvédőt hová rakjam? S végül AC t milyen kábelen szokás vezetni? Solar 4 es? MTK 3x4mm2?
Ha Diehl Ako Platinum 3800TLD kikerül északi oldalra, az szerinted élettartam szempontjából mit jelent? Ezen inverter leírásában szerepel, hogy lehetőleg NE LEGYEN LAKÓÉPÜLETBEN, mert veszélyes lehet? (tűz?, sugárzás?, megráz?) 15x250Wp
Szerintem a túlnapelemezés az egyik leghatékonyabb "élettartamrövidítő" megoldás... inkább kegyegjen lejjebb...
Az úgy jónak tűnik. Az én tetőm fémszerkezeten van, így eleve fémesen csatlakozik. Arra azt mondta a villámos hogy legalább a két átellenes sarkára rakjak levezetőszondát villám miatt.
A te esetedben nem tudom kell-e bolygatni ezt a tetőlemez fémes összekötést, meg kellene kérdezni valami okos embert aki ért a villámhárítókhoz, fórum, vagy a dehn tervezési segédletben is sok okosat láttam már.
A szonda a panelek alá biztos jó, tehermentesíti az óráig menő eph-t egy esetleges napelem tartóba csapás esetén.
Be lessz kötve a szonda az Eph ba,de nekem az inverter alá - közelèbe nem megy.Az òràtòl kb 15 m az inverter attól 18 m a panel.( keskeny.jo hosszú a hàzunk)Óránál van a nullázás földelőszonda.odáig 4*25 Alu onnèt. 5*10 Rèzen èrjezik a házba.az inverternek is itt a csatlakozási pontja.mindent bekötottünk az eph ra hol 6 hol 10 m2 - rel.A szondát a kazánháztetőn lèvő panelek közelèben akarom leverni.A tetőm nekem is trapèzlemez.azok toldását fèmessen csatlakozó kábelekkel akarom összekötni.kèsőbb igyekszek kèpekkel illusztrálni.
Üresjáratban úgy hogy nem volt rákapcsolva mèg sem az AC sem a DC oldal.ès mèg nem instaláltuk az Invertert.Mindezt kb Fèl 8 kor.Fèl 10 körül már 560W termelt ès szèpen kúszott felfelè. :)
Panelek EPH -àsa mèg nem teljes.Terveim szrtint a paneleket ès a tartóit is külön földelőszondával biztosìtom még,de ahogy olvastam nagyobb keresztmetszettel.Payagyerek ajánlotta a tetősìkon kìvüli PV biztosìtást.Amit megismèteltünk a Dc dobozban.Egy helyen forrasztottuk az Mc4 csati brlsejèt.Remèlem nem csináltam nagy bajt.
Üresjáratban vagy az inverter is rajta volt? Mivel áramgenerátoros ezért terhelés nélkül gyorsan felszalad a feszkó. Reggel fél 9 körül 250w körül tolta már a 14 panel nálam is.
Mielőtt mindenki nem tudom milyen villámvédelem és a fene tudja válaszok között elveszik javaslom áttanulmányozásra az új OTSZ-t amiben külön is szerepel maga a napelem és mivel az trv be kell tartani, vagyis max annál többet belehet építeni megoldásokba de kevesebbet nem.
54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 2015.07.01-től
87. § (1) A napelem modulok közvetlen közelében, a DC oldalon villamos távműködtetésű és kézi lekapcsolási lehetőséget kell kialakítani.
(2) A távkioldó egység kapcsolóját az építmény villamos tűzeseti főkapcsolója közvetlen közelében kell elhelyezni.
(3) A kapcsoló felett napelem lekapcsolás feliratot kell elhelyezni.
(4) Abban az esetben, ha az épület homlokzatán helyezik el a napelemet, az épületre vonatkozó homlokzati tűzterjedési határértéket kell teljesíteni.
(5) Napelemes tetőfedés alkalmazása esetén a tetőfedésnek a héjalásokra vonatkozó tűzvédelmi követelményeket is teljesítenie kell.
Van már fogymérőd? Ha igen elég egy meglévő tullap másolata, ha nem mert vadi új akkor az online a legolcsóbb nem hiteles, de ilyenkor az adásvételi is megfelel.
Én lefénymásoltam egy 8 évvel ezelőttit azt raktam mellé, egy szót se szóltak. Szerintem értelmetlen is, mivel meglévő fogyasztó vagy, mindent tudnak rólad, aláírod a tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozatot, mi kell még?
Démásznál az ügyintézéshez a drága 6250Ft os eredeti tulajdoni lap kell, vagy a 3500Ft-os online hiteles lap, vagy az 1000Ft-os nemhiteles online lapot is elfogadják?
"nem 1 délután alatt lesz kész, hanem fél év alatt 5 átépítéssel"
Már hetek óta csak beszélek róla, de nem tettem egyenlőre semmit, az szükséges anyagok beszerzésén kívűl!, mc4 csatik és solarkabel vétele, a + panelok meg, a túlnapelemezés miatt kellenek, de ez nem az átalakítás sara és, egyszeri átépítés lesz, nem 5! :)) Viszont osztom azt a nézeted, h valszeg ugyanott fogok tartani, mintha elsőre így csináltam volna, de ennek ezer oka van amiért nem így történt, de a lényeg, h belátom, h hiába vannak aggályaim esetleges megoldásokkal szemben, még, ha szabványos is az, jelenleg, de el kell fogadjam, h az a legbiztonságosabb, a jelenlegi lehetőségek elérésében.
Elvileg igaz lehet, h le lesz földelve a tető, de, nem egyértelműen, mert, a csavarok, amit a szarufákba hajtottam és azokhoz rögzítettem a tartósint, és amin keresztűl ténylegesen fémesen érintkezve, ha kialakult egyáltalán, így ebben a formában a fémes érintkezés, akkor tényleg földelve van, legalábbis az a pár panel, ami fémesen érintkezik a tartócsavarokkal, de mivel nem olyan az esetleges érinzkezési felület a tetőhély panelok és az emlitett csavarok, közt, mint azt szabvány előírja, csak esetleges semmiképpen nem vehető úgy, h leföldelt a tetőhély, csak esetlegessen és mindezt megspékelve, a csavarok töve, ahol áttörte a tetőhélyat a lemezeken be lett kenve rugalmas, és szigetelő tulajdonságú, gumiszerű tömítőanyaggal, ami elsősorban a beázást hivatott megszüntetni, a csavarok belépési pontjain a tetőhélyon.
"A kettős szigetelésű napelem EPH-zása valóban baromságnak tűnt számomra is, mert látszólag nagyobb bajt hozol a tetőre mint ha semmi sem lenne földelve. Látszólag, aztán a fene tudja mi az igazság."
No! Innentől lesz számomra x akta ez az egész, meg úgytűnik számodra is talán? Mivel mondod is, h "fene tudja, h mi az igazság" De úgy gondolom, h , ha ne aggya istem beb@sz a villám, jobb, ha letud vezetődni valamilyen szinten irányítottan a villámáram, mint, hogy a nagy ívkisülés közepette, jol felmelegítve és kigyujtva mindent, a tetőn és környékén, keresgéli a megfelelő kisülési utvonalát magának? De a fene tudja, szerintem is...
Én már amúgy beszéltem elvileg szakemberrel is ez ügyben, mikor a fémtetőm meglett, de sajna azt tapasztaltam, h nem egyértelmű az ő véleménye sem, h mit hogyan kellene igazából csinálni, mert volt neki is hasonló megjegyzése, h "fene tudja?" Lehet, csak megint nem a legmegfelelőbb embert kérdeztem meg, vagy akartam felfogadni a feledatra? A Payagyerek, Sándor nevű, ismerőse, olvtársa, barátja, nem tudom, igazán milyen a nexus, de a lényeg, h talán az a pali tudná számomra megmondani a tuttit ebben az ügyben és annak hajlandó lennék fizetni is a ténykedéséért, villámügyben, mert úgy tűnt, h ért is ahhoz amit csinál, nemcsak a fizetséget tenné el.
Nekem sima krimpelő fogóm van, majd megnézem, h egyáltalán mennyire paszol az mc4 drotfogadó részéhez, de lehet be kell szerezzek a kábelok lekrimpeléséhez egy ilyen fogót, megnézem...
A földelés elmélete, az ellentmondás ellenére teljesen logikus.
És értem azt is, h a szonda ugyan gyengébb földelő erővel bír,, mint a földelésem de, villámnál(ami nem lesz!), mégis azon fog inkább levezetődni, túlfesznél pedig a teljes földelési rendszer (eph)semlegesíti a potenciálkülönbségeket. Bár a földelésem nincsen kimérve, mert azt nem lehet csak úgy, hanem kellenek hozzá céleszközök és tudás, ami nekem nincsen, de, mezei módszerrel azt tudom róla mondani, h , ha ráeresztem a fázist, a földelésre, anyi időm sincs, h kimérjem mennyi feszej jelenik meg, marad a földelőszál és a 0 között, mert leverődik a kismegszakítóm. És nem azért, mert nevhám lenne, nekem az nincsen bekötve, max a szolgáltatónál, a rendszerükben.Rengeteg nedves helyen van szondám és összehegesztve, jó fémes kapcsolattal bírnak, nemcsak egy nedves helyre levert vaskaró, mint sok helyen.
"De ismétlem! Ez előtt úgy élted volna le az életed a fémtetőddel, hogy mindez meg sem fordult a fejedben."
Ne hidd! Mióta fém tetőm van, képbe kerűlt a fejemben, h kellene vilámhárító, vagy sem! Ez kb 12 éve dilemma nálam, de mindíg oda lyukadok ki, h nem kell az nekem, mert ártani nem használ?... :)))
"De ismétlem! Ez előtt úgy élted volna le az életed a fémtetőddel, hogy mindez meg sem fordult a fejedben. Márpedig a napelemmel sem nem lesz magasabb a tetőd, sem nem lesz fémesebb, mint annó."
Ne érts félre, nem vitatkozni akarok veled, de egy dolog változik, erre hívták fel a figyelmem anno:
Eddig nem volt leföldelve a tető, ezután viszont le lesz, mivel a tartósínt leföldeled a 6-10mm2 kábellel, az pedig (elvileg, mivel szerelési rendszer függő) fémesen érintkezik a tetővel. Ergo a tető földelve lesz. Nálam ráadásul a tető fém Z profilokon van, azaz minden tetőlemez fémesen össze van kapcsolva.
Nyilván ezer féle tetőlemez szerelési megoldás lehet, olyan is lehet hogy a lemezek elvileg nem érintkeznek fémesen, de a napelem tartószerkezet biztosan érintkezik vele, legalább azzal a pár táblával amin van.
Nem azt mondom hogy "úristen villám csap a házba" de a biztonság megerősítése egy 5eFt-os EPH szondába és a vastagabb kábel kihúzásába került, filléres tétel.
A kettős szigetelésű napelem EPH-zása valóban baromságnak tűnt számomra is, mert látszólag nagyobb bajt hozol a tetőre mint ha semmi sem lenne földelve. Látszólag, aztán a fene tudja mi az igazság.
Meddő vitát lehetne nyitni megint a szakemberek felfogadásán és, h miért igen, vagy nem fogadják, fogadom fel a szakembert. Felesleges... Erről is brekegtünk már eleget nem? :)
"Nem lehet mindent felelősségteljesen fórumtippek alapján eldönteni."
Ez így igaz! De mindenképpen hozzálehet jutni olyan többlet információkhoz, amiket az érintett témakörben az ember nem tud éppen és lehetnek ezek apróságok is akár, de nem elhanyagolhatóak, sőtt, nagy dolgok múlhatnak rajtuk!
Az MC4-hez présszerszám kell, ami szabályosan befordítja a sodrott kábel erei közé a fém lemezke-szárnyakat.
A mi esetünkben nem a villámhárítás a lényeg. Alapvetőleg is 1 jókora ellentmondás a kettős szigetelésű napelem EPH-zása. Szerepe inkább akkor érvényesül számunkra, mikor sztatikusan töltődik. Ezt folyamatosan levezetjük, így nem bír felhalmozódni veszélyes feszültségszintre.
Amúgy ez hétköznapi jelenség.
6-os réz az előírás, de én inkább 10-essel szeretem.
Ha meg bírod oldani, akkor én tartanám magam ahhoz, hogy egyenes levezetés 1 vastag alusodronnyal a fal mellett (pl. 25-ös) 1 saját földszondára. Ekkor a villámáram (ami nem lesz) levezetése nagyobbrészt ezen történik a házon kívül.
Bár az EPH zöldsárgád ekkor is a házban megy, de csak kisrészt fog rajta levezető áram folyni.
De ismétlem! Ez előtt úgy élted volna le az életed a fémtetőddel, hogy mindez meg sem fordult a fejedben. Márpedig a napelemmel sem nem lesz magasabb a tetőd, sem nem lesz fémesebb, mint annó.
Ha vannak jelentősen magasabb tereptárgyak, épületek a szomszédságodban, azok a villámhárítók számodra, melyek védenek téged. Így Te csak másodlagos levezető lehetsz, jóval csekélyebb árammal.
Tehát közvetlen villámáram levezetésére nem kell számítani.
Nem megsértődni, csak viccelek! :)) Remélem ennyi humort tudsz emészteni és belefér a világnézetedbe?
A te hozzászólásaidból is sokat merítettem és köszönöm azokat is! Annak ellenére, h voltak, maradtak nézet beli különbségek, viták, de szerintem így van jól! Az emberek nem egyformák, így kerek a világ? :)
"
Ha jól emlékszem fém tetője van az ívfény kollégának, gondolom nincs leföldelve (több helyen, a sarkainál)."
Jól emléxel, fémből van! Leföldelhetetlen, mert a tetőhély panelok galvanikusan,, szigeteltek egymástól a rajtuk lévő bevonatuk miatt és azt nem lehet, h fémesre csiszolom mindegyik panelt és bevonom ephba őket, mert, akkor, mivel plé az alapanyag, így 2-3 év múlva lerozsdálna a fejem felett a tetőhély. így ez sajna felejtős., max feredéj kalitka gyanánt szolgálhat, ha jól írtam le, a nevét... :) Csak a"Lőrincék" miatt írom...
Így ebböl kiindulva, volna értelme ennek?
"leföldelni a tetőt legalább a 2 átellenes sarkon 3-4m-es szondával,"
Mivel csak 1-1 panelt tudnék leföldelni a sarkokon, persze tudom, h a villám áttud húzni, egy ilyen bevonatos szigetelés két fémlap között,( szikraköz?) de akkor, ebből kiindulva, áttud húzni simán a levezető földelés drotjára is és egy 170nm2-es tetőről van szó, tehát nem 1700nm2, mondjuk, ahol a nagy távolság miatt lenne célszerű ismételgetni a földelés csapolásokat? Tehát így is lenne értelme a sarkoknál levezető földelés kialakítására szondával, ahogy írtad? Mellesleg azért is kérdezgetem ezt, mert nem szeretnék, a rettentően jó földelésekkel sem, szívópontot kialakítani, minnél nagyobb felületen a villám számára! De, ahogy írtam is, ez nekem x akta és , ahogy olvasgattam róla, tőlem sokkal okosab embereknek is, mivel a "hülye villám" oda is beszok, b@szni, ahova amúgy akár száz éve még egyszer sem...
Először is elnézést a bogas írásért, de láthatod, h próbálok fejlődni, mivel , már nagybetűzök, mint a kis iskolás. :) Remélhetőleg a többi is javul majd, de, "hajlott korom", miatt nehézkes a fejlövődésem :)))
A földelés egyértelmű, a bekötéseket tekintve is, de azért kérdeztem, h elég e a 6mm2-es kábel, mivel , most már csak egy fog lemenni a minusz dc kábel mellet és nem 2, ahogy eredetileg akartam, így feleződik a kábel vastagság, az eredeti tervhez képest és mivel nem tudom a szabvány mit ír elő, ezért kérdeztem az átmérőt, de gondoltam is, h vastagabb kell, mint 6-os, így már. Ez mc4-et meg valszeg berakom, már csak a későbbi megbontás miatt is, ha esetleg valami röcög a rendszerben idővel, gyorsabb széthúzni a csatikat és méregetni, mint a panelok hátulját bontogatni, így rizikózva esetleges ip védettség csökkenést a dobozoknál. Az mc4 csatikat már amúgy is régen megvettem. No! Köszönöm a sok segítséget, nem csak neked, a többieknek is, de neked mégjobban, sőtt, már sanszos, h minimum pár sörre feljogosultál, részemről, mert pár lila ködöt sikerűlt eloszlatni a beteg fejemben... :))
Bár sokan nem értenek vele egyet, de ezért KELL a megfelelő szakember és a HELYSZíNI SZEMLE egy telepítésnél. Mindegyik egy kicsit más, és nagy galibákat lehet elkövetni, de ezt sokan nem hajlandóak megérteni, inkább spórolnak 30-40eFt-ot egy 1.5MFt-os beruházásnál. Nem lehet mindent felelősségteljesen fórumtippek alapján eldönteni.
A villámhárító meg végképp ilyen dolog, egy jól méretezett aranyat ér, egy házilagos pedig nagyobb kárt csinál mint hasznot.
A saját szememmel láttam olyan rendszert, ami "úgy szoktuk" alapján készült és hogy-hogynem a szalmatároló oldala, ami kerítésfonatból készült, az vezette le a villámot, mert nem volt körültekintő a villanyász. A drót pedig maradéktalanul teljesítette az izzószál szerepét.
Igazad van. Én már nem emléxem, hogy kinek-milyen tetője van, meg lemegy pincébe, meg átmegy gerincen, mert akkor Lexikon lenne a nevem. :-) Pláne, hogy más rendszerek járnak a fejemben.
Látatlanban amúgyis nehéz helyeset mondani. Sőt! Néha akár még "szarvashibát" is képes az ember nyögni 1 ismeretlen helyre.
Egy nagy rendszernél terveztettünk azt is, lindab csarnokra került napelem. Az egész annyiból állt, hogy a gerincen és az ereszcsatornáknál kiemelve végigfutott egy sodrony a tető síkja felett kb. 50cm-rrel, így kiemelte a becsapási zónát a napelem síkjából.
Olcsó, egyszerű volt, bízom benne hogy hatékony is, remélem sosem derül ki. Hozzáteszem esély van rá, mivel erdőszélen, villám által látogatott helyen van.
Osztom payagyerek véleményét, egy kis kiegészítéssel, mivel körbejártuk anno a kérdést rendesen.
A kérdések nagy részére én sem válaszolnék, ki lett vesézve régen.
Amikor mi csináltuk a rendszert a szabvány úgy szólt hogy a tartósínek földelése EPH pontba:
- legalább 6mm2, ha a villámvédelmi berendezéstől a védőtávolság be van tartva, azaz nem tud a villám átverni a napelem földelésbe
- legalább 16mm2 ha a fenti nem teljesül, mivel a villámáram is megjelenhet rajta.
Ha jól emlékszem fém tetője van az ívfény kollégának, gondolom nincs leföldelve (több helyen, a sarkainál).
Azaz a tartósín földelésével leföldeli most a tetőt egy 6mm2 kábelen, a villanyóra alatti földelőszondán.
Ha belecsap a mostmár leföldelt tetőbe a villám, akkor ez a kábel fog világítani a villanyóráig, lerendezve mindent menet közben. Apróság, de tipikus telepítési hiba, láttam már galibát ilyenből.
Ezért ilyen esetben a következőt szoktam csinálni (nekem is ilyen tetőn van)
- leföldelni a tetőt legalább a 2 átellenes sarkon 3-4m-es szondával, ez a villámvédelem része
- rakni egy szondát az inverter közelébe (ha a villanyórától távol kerül az inverter), kialakítani egy EPH pontot, ebbe kötni a levezetőt, az AC védőföldet, és a napelem földelését. A napelemtől 10-16mm2 kábellel lejönni a földeléstől.
így egy esetleges villámcsapás esetén le lesz vezetve a túlfesz rendesen.
Nyilván erre vannak a becsületes tervezők hogy ezt megtervezzék, mivel kis apróságból nagy baj tud lenni.
Az MC4-es csatlakozók elég jól ki vannak találva, nem véletlen a használatuk. Nedvesség ellen lehet vazelin spray-t használni a csatikhoz. 5-10A-ról beszélünk, nem hegesztőáramokról. Minden része ónozott, a hüvelybe meg rugós érintkezőgyűrű van a jobb érintkezésért. Ha szépen van szerelve nem lehet vele gond.
A direkt villám ellen nem igen tudsz mit tenni. Még a legjobb villámhárító is csak a ház leégése ellen véd Az elektromos eszközöket cserélni kell. A mágneses mező olyan nagy, hogy a vezetékekben indukálódó feszültséglökést nem bírják ki a berendezések.
A másodlagos villám ellen viszont lehet tenni. A két vezeték egymáshoz viszonylag közeli vezetésével lehet csökkenteni a hurok méretét. Jó minőségű Y kapcsolású DC túlfeszültség levezetővel az invertert meg lehet védeni. Persze egy napelemes biztosítási csomag sem árt! :)
10db napelemnél kb. 300V MPP, az IG TL 3.0 kilőve. Ez nem galvanikus leválasztású inverter. 13 tábla kell a stabil nyári működéshez.
A másik kettő jó lehet 10 napelemtáblához. Mind a kettő nagyfrekvenciás transzformátort tartalmaz, tehát leválasztja a hálózatot a napelemektől.
10-13 táblánál 1 stringgel el tud üzemelni mind a kettő, 14nél az plus-os 1stringgel, míg a galvo 2 stringgel működik. ha 14-nél többet is fel szeretnél később tenni, akkor inkább a galvo-t preferáld.
Az invertert 40%-kal túl szabad napelemezni, azaz 16 tábláig bővítheted később.
Az invertert lehetőség szerint hűvős belső helyiségbe(pince, garázs) tegyed, mert legnagyobb ellensége a nyári meleg.
A napelemek erősen áramgenerátoros üzemmódúak. Kisebb megvilágításnál először az áram csökken, és amikor már szinte nincs leadható teljesítmény, akkor csökken le hirtelen a feszültség. A napelemek feszültsége a hőmérséklettől jobban függ. Minél melegebb, annál alacsonyabb a kapocsfeszültség.
A hatékonyság szempontjából a TL a jobb választás, mert itt nincs a transzformátoron teljesítményvesztés.