Kerestem a topikok között, de nem találtam még kifejezetten ilyen témájút. Ez elég meglepő volt. Nos, mindegy, akkor itt van egy, amiben megtárgyalhatjuk a legújabb technológiákat, áttöréseket, hatásfokokat és persze, hogy ki, mikor fogja telerakni és legfőképpen mennyiből a háza tetejét napelemekkel?
Ausztráliában, USA partvidéken, de még Londonban is vannak ilyen giga-factory-k, ahol tengervízből édesvizet állítanak elő, sokszázezer liter/nap.
de szerintem nagyjából mindegyik klasszikus szűrős megoldás.
ha már elpárologtatós, akkor -elvileg- vákumos rendszert használnak (amikoris a forráspontot lecsökkentik)
kisüzemileg szerintem egy "elfőzős" verzióban bazi nehéz lenne megoldani a hátramaradó só gépiesített eltávolítását.
Ha meg az elmaradott területen élő kezére van bízva, akkor szerintem 1-2 hónap alatt tönkre fog menni. (Vagy ha nem megy tönkre, akkor lesz rajta olyan vastag sóréteg, hogy gyakorlatilag képtelen lesz a víznek hőt átadni)
szvsz.
de én a kurblis rádiót se tartottam nagy ötletnek, mégis ilyen helyeken tarol...
persze csak ensz adományként, mert fizetni azért se fizetne senki.
Ez hasonló pofátlan lenyúlás a froniusnál is, az inverter ára a logger. Valaki a napenergia topicban írt már alternatív megoldást, ac loggert, de nekem se volt még időm utánajárni. Ha találsz valami okosat akkor engem is érdekel.
Ja igen importőr szerint a solarlog alkalmas erre, a legolcsóbb megoldás is 130-150e forint lenne!!! Igaz ekkor akár óránkénti bontásban is nézegethetném, hogy vajon mikor hozza be a solarlog költségét. :)
Viszont maradt még egy probléma: Ha már egyszer 30 évnyi adatot tud tárolni, jó lenne valahogy gazdaságosan kiolvasni is... Erre még nem találtam megoldást.
Elvileg RS232 n keresztül egy laptoppal tudna kommunikálni ha lenne valami program hozzá, bár ez a service bus.
A 485 ös busz egy 485>USB átalakítóval köthető laptopra (win), de a régi program a Diehl től nem kompatibilis a 3800TLD vel, az újat meg csak a gyári PV stick el árulták (485>USB átalakító ez is), de már nem forgalmazzák.
Jó lenne valami infó, tapasztalat, hogy RS232, vagy 485>USB n keresztül lehetne értelmes adatokat kinyerni az inverterből, hogy legalább a termelési adatokat lehessen látni, ill. tudomást szerezni arról, ha pl. sokszor áll le inverter pl. impedancia probléma miatt.
Elolvastam én is ezt a Diehl inverter telepítési könyvet.
Amit ír:
- lakótérbe nem ajánlott
- IP66, -20C - +60C közötti működési hőmérsékletű.
- direkt napfény ne érje
- a gyári fali tartóval kell szerelni.
Simán kirakható jól szellőző helyre, ahol a naptól védett.
Bődület nagy borda van rajta, nem hiszem hogy túl meleg lenne a cucc üzem közben (értem ez alatt hogy 80C teljesen üzemi körülmény egy félvezetőnek). Ha nyár lenne egyébként egy hőmérővel meg lehetne nézni a leendő helyét, hogy milyen idő van ott. Nálam a déli féltető alatt van a hőmérő külső egysége, pár fokkal van ott melegebb mint más helyen árnyékban.
Van ilyen helyed? Féltető a járda felett, stb?
Rakható nem lakótéri helyiségbe is ahogy Payagyerek mondta, lépcsőfordulóba, ilyesmi helyre.
Padló fölé közvetlen biztos nem tenném mivel nagy galiba ha elérik a gyerekek, plusz a légáramlás miatt a szöszöket, porcicákat begyűjti.
Annyival még kalkulálj (nem tudom milyen jól szigetelt a házad) hogy azért 150W körüli teljesítménnyel fűteni fog, az kicsi helyiségben számításba veendő.
Ennél ezt jóval egyszerűbben oldják meg. Kb.: Letakarnak egy nagy területet a sekély vízzel elárasztott partszakaszon, majd a párolgó víz, napenergia hatására (immáron só nélkül) kicsapódik pl. a fólián, kondenzálódik, amit egyszerűen egy tartályba vezetnek, oszt nem kő se napelem se napkollektor...
Van egy termék ötletem, amit azután kompakt módon lehetne értékesíteni Afrikában és Közel-Keleten. Mivel nem spanyolviasz gondolom más is gondolt már rá, esetleg számolgatott is. Ez érdekelne.
Tehát napelemes energiával tengervíz forralás, só és édesvíz szétválasztás, édesvíz gyűjtés palackba, tartályba. Ezt lehetne családi (mondjuk egy panel) és ipari méretekben is megvalósítani. Az érdekelne, hogy milyen berendezéseket kell belerakni és ez mennyire lehet kompakt? (kbm, kg) És persze mennyi édesvizet tudna termelni egy panellel egy nap alatt?
Nem lennék én abban annyira biztos hogy minden 5kW-ra van benne tervezve.
Ugyanaz a panel, a doboz, de valószínűleg a teljesítmény félvezetők kisebbek/kevesebb van bennük.
Bevált dolog ez, így sok spórolható a gyártási költségen.
Az autóknál is látszólag szoftveresen butított a "standard power" és a "high power" változat, valójában az azonosnak tűnő alkatrészek már tűrésből válogatottak, stb... A gyengébb motor "feltuningolása" szoftveresen az erősebb szintjére általában jelentős élettartam csökkenéssel jár.
A hűtés szempontjából teljesen mindegy, a kisebbik 130W-ot, a nagyobbik 250W-ot disszipál, a gép hűtése pedig ennek a többszörösét elbírná.
Ettől függetlenül egy inverter arra van tervezve, hogy maximális teljesítményen járjon órákig. Az hogy napi 3 vagy 6 órán keresztül teszi ezt az teljesen mindegy számára, tehát a túlnapelemezés nem csökkentheti jelentősen az élettartamát.
Persze egyetértünk, én is tűlnapelemezném, csak olyan jól esett kötekedni (perszeettől az élettartama, fogalmazzunk szebben, nem lesz hosszabb, mintha nem lenne túlnapelemezett...).
Másrészt sztem az IGTL3 ua., mint IGTL5 szoftveres korlátozással, így ez esetben még a magas hőmérséklet se játszik annyira, hiszen valszeg mindent 5kW ra terveztek ebben az inverterben... :)
Akkor egyre gondoltunk. A lakáselosztóban lévő előírás, mivel a szolgáltató védi a saját hálózatát (és jól jön az fordítva is a fehasználó védi a kintről bejövő cuccok ellen magát), az inverter mellé meg az inverter védelmében tehető, de nem kötelező, másodlagos hatások ellen, magánszorgalomból.
Mondjuk oda valószínű valami kisebb fokozat is elég erre a célra. (mellesleg az inverterben is vannak ha jól tudom varisztorok ilyen célra)
Ez logikus, h ami bírna, amúgy, 5kw-ot folyamatos üzembe,( mert bírnia kell) az a 3kw-nál nincsen túlterhelve egyáltalán, mégha éjjel, nappal is menne ezen a teljesítményen! Az inverter feszültséghatárát megközelítő napelemmező talán tényleg többet árt, mint a nagyobb amperszám a bemenetén az inverternek, és éppen ezért is akarnám én is a 2 stringet, más egyébb ok miatt is többek közt... Így talán a kondik tovább bírják, mint a nagyobb feszejjel?
Manapság már a lakáselosztóba is kérnek patront. Mivel az inverter hosszú kábelen lóg ezen csatlakozási pontig, így magas lehet a benne indukált túlfeszlökés. Ezért kell őt ott helyben védeni és ez esetben már a nullát is.
A lakáselosztóban még lehet, hogy csak a fázisvezetőt.
Szia! Az AC oldalon miért kell az inverterhez is AC patron, miért nem elég csak a lakáselosztónál? Nekem is 20m-rre megy az AC kábel és csak a főelosztóhoz kellett tenni. Esetleg az invertert védendő teszed be a hosszú kábelen indukálódó túlfesz miatt villám esetén?
Akkor ezek szerint az igtl 3-as megeggyezik az igtl 5-össel a belsejét tekintve? Csak mert nekem a 3-as van, és, ha így van, akkor csak a szoftver ami a teljesítményt szabájozza?
A félvezetők nem lesznek attól melegebbek hogy névleges teljesítményen többet megy az inverter. Hiszen nem nagyobb teljesítményen túlhajtod, hanem többet járatod névlegesen. Annyira túl vannak hűtve a kis disszipációjukhoz képest hogy nem hiszem hogy sokkal melegebb lenne benne mint normál esetben. A félvezetők nem igazán öregendek, a szűk keresztmetszet a kondi, annak a hőfoktól és feszkótól függ az öregedése, a maximális feszkó környékén gyorsul a folyamat. Van egy tippem hogy az a vezető inverter halálok is, és javítható az inverterek 90%-a. Majd ha sok öreg inverter lesz itthon ezt javítják a volt TV szerelők. Én nem paráznék ezen, már így is több para poszt van szegény napelemes rendszerekről mint pozitívum.
Az igtl 5.0 inverter 19,1kg súlyú. Az igtl 3.0 is 19,1kg. ;-) Az igtl 3-as 3kW-on húz határt.
Nem growatt, ehe, stb. inverterről beszélek.
Soxor leírtam, hogy a bemeneti DC/DC konverter elektronika kiszabályoz munkapontból, mikor több a DC teljesítmény, mint a szoftver által beállított. (ha 1kW-ra állítom az invertert, akkor 1kW-on) Márpedig a napelem csak akkor ad maximális teljesítményt (a mindenkori megvilágítás függvényében), ha munkaponton van járatva! Ha nincs, mert kiszabályoztunk, akkor csak annyit ad, amennyire történt az elszabályzás.
Innentől kezdve tehát az inverter rész nem kap több teljesítményt a névlegesnél.
Ráadásul a munkapont kiszabályzást épp olyan irányban végzi, ami nekünk jó (nagyon jó!).
Azért csücsül benne 2 venti, hogy az érzékeny cuccok ne menjenek 45° fölé. Ha a "tőgázas" hűtés ellenére sem bírja 45 és az alatt tartani az invertert, akkor szintén ugyanúgy (mint túlnapelemezéskor) leszabályozza a teljesítményt annyira, amelyen már megy a hőmérséklettartás. Ezért csikarnak rusnya hozamot a (hibásan) padlásra telepített inverterek.
Több az üzemóra. Ennyi. Ha kihasználtság szóval jellemzem, szebben hangzik.
...de már annyit írtam róla, mint 1 megszállott hittérítő.
Ha az a kérdés, hogy szétválasztható-e a DC túlfeszpatron és az olvadóbiztik helye, akkor igen. Lehetnek a biztik fönt 1 külön dobozban és lent a DC patronok az inverternél.
AC
Az esetedben az inverterhez kell 2db AC túlfeszpatron (fázisra és nullára is). Ez után jön a 20m kábel, melynek inkább 3×6-os MT-t javasolnák. A lakáselosztóban ismételni kell az AC túlfeszpatront és a kábelt kismexakítón keresztül elindítanod az inverter felé.
A lakáselosztóban lehet, hogy csak a fázist kell patronozni.
Van persze, minden túlfeszvédő elé kell olvadóbizti. Napelem-hosszú kábel-bizti-túlfeszpatron-inverter a helyes sorrend.
Az AC-t ne solar kábelen vidd, arra való az MTK 4mm2 kell is a nagy távolság miatt hogy kicsi legyen a feszkóesés.
Az ac túlfeszvédőt általában az órához szokták kérni (főelosztó) hogy a hálózatot védje, az érdekli őket. Van hogy kimondottan a villanyóránál lévő főelosztóhoz kellett becsatlakozni az AC oldallal, leválasztókapcsolóval hogy ott le lehessen oltani a napelem kört.
Ha az AC túlfeszpatront az óra után közvetlenül teszed a mért oldalra akkor két legyet ütsz egy csapásra mivel téged is véd a karóról bejövő túlfeszek ellen. Egyre kell figyelni, a kismegszakító átég mint a szar, ezért kis 10x38mm olvadóbetétet tegyél a mért oldalra sorban, majd túlfeszlevezető, így villám esetén leold, elvileg még a levezetők sem mennek tönkre.