Keresés

Részletes keresés

pobeda Creative Commons License 2017.07.02 0 0 52257

Kultúrtörténeti évfordulók július 1-én:
1646: Megszületett Gottfried Wilhelm Leibniz német polihisztor
1818: Megszületett Semmelweis Ignác orvos
1872: Megszületett Louis Blériot francia mérnök, gépkonstruktőr, a repülés úttörője.
1934: Megszületett Sydney Pollack amerikai filmrendező
1944: Megszületett Bart István író, műfordító, könyvkiadó

pobeda Creative Commons License 2017.06.30 0 0 52256

Kultúrtörténeti évfordulók június 30-án:
1884: Megszületett Szép Ernő költő, próza-és drámaíró
1905: Albert Einstein publikálja A mozgó testek elektrodinamikájáról című dolgozatát, melyben bevezeti a speciális relativitáselméletet
1936: Megjelenik Margaret Mitchell Elfújta a szél című regénye
1959: A Kossuth Rádióban elindul a Szabó család című rádiós szappanopera

pobeda Creative Commons License 2017.06.29 0 0 52255

Kultúrtörténeti évfordulók június 29-én:
1456: III. Callixtus pápa elrendeli a déli harangszót
1879: Megszületett Móricz Zsigmond író
1900: Megszületett Antoine de Saint-Exupéry francia író

1930: Firenzében megszületett Oriana Fallaci olasz írónő, újságíró, aki vezető politikusokkal készített interjúkat.

pobeda Creative Commons License 2017.06.28 0 0 52254

Kultúrtörténeti évfordulók június 28-án:
1577: Megszületett Peter Paul Rubens flamand festőművész
1712: Megszületett Jean-Jacques Rousseau svájci francia filozófus
1811: Megszületett Kriza János néprajzkutató

pobeda Creative Commons License 2017.06.28 0 0 52253

Búzadara. Egyre jobb lesz. ;)
https://youtu.be/x-6Qf6nWny0

pobeda Creative Commons License 2017.06.28 0 0 52252

Majd írd meg milyen volt.

Előzmény: eref (52251)
eref Creative Commons License 2017.06.28 0 0 52251

http://momkult.hu/esemeny/unisson-korus-klassz-bent/

 

Karl Jenkins. Azt hiszem, minden ellenérzésem ellenére ezt megjátszom.

pobeda Creative Commons License 2017.06.27 0 0 52250

Kultúrtörténeti évfordulók június 27-én:
1046: Megszületett I. (Szent) László magyar király, aki 1077-től 1095-ig uralkodott.

1787: Edward Gibbon brit történész elkészül A Római Birodalom hanyatlásának és bukásának története című művével.

1880: Megszületett Helen Keller az egyetlen vak-süket-néma írónő.
1927: Megszületett Csernus Tibor festő
1928: Megszületett Kulcsár Kálmán jogász, szociológus
1941: Megszületett Krzysztof Kieslowski lengyel filmrendező, forgatókönyvíró (Három szín: Fehér, Piros, Kék).

gézamalac Creative Commons License 2017.06.26 0 0 52249

Uborkaszezon:

 

 

 

 

 

gézamalac Creative Commons License 2017.06.26 0 0 52248

Már a második ütemtől így látom a dolgot. Ettől még igaz lehet, amit mondasz, a felvételek többségében azonban nekem ez nem jön át. Még az is belejátszhat, hogy nem szoktuk meg, hogy ereszkedő motívumban a dinamika növekszik, az ellenkezője gyakoribb, ezért arról is lehet szó, hogy a fülünk automatikusan reagál.

Előzmény: PETYUS (52246)
pobeda Creative Commons License 2017.06.26 0 0 52247

Kultúrtörténeti évfordulók június 26-án:
1824: Megszületett William Thomson alias Lord Kelvin ír születésű brit matematikus, mérnök, fizikus
1835: Megszületett Hermann Ottó természetkutató, néprajzkutató, régész

1933: Megszületett Claudio Abbado olasz karmester, zongoraművész.

1949: Budapesten megszületett Babos Gyula gitáros.

PETYUS Creative Commons License 2017.06.26 0 0 52246

Ha a 17. ütem felütésére gondolsz, az bizony hangsúlytalan a folytatáshoz képest. Előtte van piano meg crescendo, de a felütés hangsúlyossága a folytatáshoz való viszonyban mutatkozik meg.

Előzmény: gézamalac (52245)
gézamalac Creative Commons License 2017.06.25 0 0 52245

Nem barokk zenei példa ugyan, de ha a felütésen ff áll, akkor esélyes, hogy hangsúlyos kell legyen, mint pl. Beethoven 9. indításánál.

Előzmény: PETYUS (52237)
pobeda Creative Commons License 2017.06.25 0 0 52244

Kultúrtörténeti évfordulók június 25-én:
1852: Megszületett Antoni Gaudi katalán építész
1887: Megszületett Karinthy Frigyes író, költő, műfordító
1903: Megszületett George Orwell angol író
1924: Megszületett Sidney Lumet amerikai rendező, forgatókönyvíró (Gyilkosság az Orient expresszen; Tizenkét dühös ember).

 

:)

pobeda Creative Commons License 2017.06.24 0 0 52243

Kultúrtörténeti évfordulók június 24-én:
1883: Trefort Ágoston vallás-és közoktatásügyi miniszterf falavatja a budapesti Technológiai Iparmúzeumot
1890: Megszületett Baktay Ervin festőművész, művelődéstörténész
1910: Megszületett az Alfa Romeo márka
1912: Megszületett Petrányi Gyula orvos, belgyógyász, immunológus. A klinikai immunológia, az autoimmun betegségek kutatásának iskolateremtő alakja, több korszerű immunológiai diagnosztikás és terápiás eljárás magyarországi bevezetése fűződik a nevéhez (pl. biopszia, nukleáris medicina). Foglalkozott kardiológiával, a keringési rendszer rendellenességeinek diagnosztikájával és klinikai terápiájával is. Jelentős tevékenységet fejtett ki az intézményszervezés és orvosi szakképzés területén is.
1950: Megszületett Tolcsvay László zenész

pobeda Creative Commons License 2017.06.23 0 0 52242

Kultúrtörténeti évfordulók június 23-án:
1873: Megszületett Beck Ö Fülöp szobrász
1912: Megszületett Alan Turing brit matematikus, a modern számítógép-tudomány egyik atyja. Nagy hatással volt az algoritmus és a számítógépes adatfeldolgozás hivatalos koncepciójának kidolgozására az általa feltalált Turing-gép. Szabályba foglalta a Church-Turing tézist, amely szerint minden számítási modell és gyakorlati számítási modell azonos az általa feltalált géppel, vagy annak részegységével. A második világháború alatt német rejtjelkódok feltörésével foglalkozott, a háború után az egyik legkorábbi digitális számítógép létrehozásán fáradozott és provokatív írásokat tett közzé, többek között a gépek gondolkodásának lehetőségéről.
1934: Megszületett Nepp József, Kossuth-díjas rajzfilmrendező (Gusztáv sorozat, Mézga család).

gézamalac Creative Commons License 2017.06.22 0 0 52241

Legyen clavichord, azon volt dinamika, ha nem is összemérhető a modern zongorákéval.

Előzmény: eref (52236)
pobeda Creative Commons License 2017.06.22 0 0 52240

Kultúrtörténeti évfordulók június 22-én:
1633: Galileo Galilei az inkvizíció kényszerítésére visszavonja nézeteit arról, hogy a Föld kering a nap körül
1767: Megszületett Wilhelm von Humboldt porosz államférfi, nyelvész
1850: Megszületett Goldziher Ignác orientalista
1882: Megszületett Somlyó Zoltán költő, műfordító
1898: Megszületett Erich Maria Remarque német pacifista és antifasiszta író
1906: Megszületett Billy Wilder amerikai Oscar-díjas rendező, író, producer (Legénylakás, Van, aki forrón szereti).
1913: Megszületett Weöres Sándor költő, író műfordító
1948: Megszületett Cserháti Zsuzsa énekesnő
1953: Megszületett Cyndi Lauper amerikai énekesnő, zeneszerző, színésznő

PETYUS Creative Commons License 2017.06.22 0 0 52239

Olyan ütem végére, amelyet hangsúlyos folytatás követ.

A felütés (Auftakt, ütemelőző) olyan hang vagy hangcsoport, amely már az utána következő ütemhez tartozik, annak a dallamnak része, kezdőhangja(i), de még az ütemvonal előtt van. Mivel az ütem fogalmát úgy találták ki, hogy az a zene periodikus hangsúlyváltozásaihoz igazodva a hangsúlyos ütemrésszel kezdődik, ezért az a reguláris eset, amikor a felütés hangsúlytalan, a leütés (az ütem eleje) pedig hangsúlyos.

Az nem ritka, hogy pl. egy 4-es tagolású ütemben nem a 3., hanem a 4. ütésre esik a mellékhangsúly, mint ahogy az sem, hogy egy 3/4-es ütemben a 3. negyeden mellékhangsúly van. Mindkét esetben a még nagyobb főhangsúlyt készíti elő egy félig hangsúlyozott felütéssel.

Előzmény: eref (52238)
eref Creative Commons License 2017.06.22 0 0 52238

Kösz! Ezek szerint valami olyasmiről lehet szó, hogy az ütem végére is tesznek egy hangsúlyt.

Előzmény: PETYUS (52237)
PETYUS Creative Commons License 2017.06.22 0 0 52237

(1)

A vonásnem azt jelenti, hogy melyik hangot indítjuk a vonó elejével (kápánál, békánál), és melyiket a hegyével.

Ezzel többnyire nem a karmester szokott foglalkozni, hanem rábízza a koncertmesterre vagy a szólamvezetőkre, hogy írassa be ceruzával mindenki kottájába, vagy ha anélkül is tudják egységesen vonni, akkor nem muszáj, de ki van osztva a felelősség, hogy a vonók egyszerre járjanak, olymódon hogy az legjobban szolgálja a hangzást.

 

(2)

A felütés a zeneiskolában tanultak szerint hangsúlytalan, ha a zeneszerző hangsúlyos felütést akar, akkor azt a kottában jelölnie kell, különben nem úgy lesz végrehajtva.

A cikket olvasva viszont azt értem belőle, hogy kialakultak olyan előadói divatok, szokások, hogy bizonyos zenei helyzetekben hangsúlyos felütéseket játszanak akkor is, ha a kottában nincs jelölve, de Vashegyi helytelennek tartja ezt a gyakorlatot és szeretné letisztítani a zenéről az ilyen lerakódásokat.

Előzmény: eref (52236)
eref Creative Commons License 2017.06.22 0 0 52236

No, elolvastam. Alapos, informatív, tartalmas interjú. Amit általánosságban elmond a "régizenélésről", abban nem sok új van, elmondták ezt már a nagyok: Harnoncourt, Kujikenék stb. A Petrovics Emil-es példázata viszont zseniális - nyilvánvaló túlzásával épp arra világít rá, hogy a "régizenés" előadásmódban éppen nem a zene régisége számít*, hanem ez egy előadói megközelítési mód - nem véletlenül nevezik Historically Informed Performance-nak: az előadó informálódik, a kottán kívül is gyűjt adatokat arra, hogy hogyan, milyen hangszeren stb. játssza a darabot. Ha a szerző már nem él, természetes, hogy a "történelemhez" fordul. Természetes az is, hogy minél régebbi a zene, annál ritkábbak, homályosabbak, ellentmondóbbak a források, annál több tér van a kísérletezésre, a különféle, akár gyökeresen ellentmondó előadásokra (a kereskedelmi szempont erre persze rásegít, ez tagadhatatlan).

 

A hangrögzítés egyfajta uniformizálódással járt együtt, s ez biztosan nem tett jót a zenének, a zenészeknek – hirtelen mindenki egyformán akart játszani - ezt én sem értem.

 

Bach-ot érdekelte, hogy csembalón, orgonán vagy zongorán fogják előadni valamely művét? - Zongora nem volt Bach korában, Steinway főképp nem.  (Odaföntről azért valószínűleg örül, hogy most is játsszák a műveit, és talán azt se bánja, ha zongorán.) Számomra a fő kérdés itt az, hogy hozzátehet-e az előadó olyat a műhöz, ami a mű megszületésekor nem állt (nem állhatott) rendelkezésre (a nagy dinamika pl. a zongoránál). Azt a vitát, hogy csembalón vagy zongorán kell Bachot játszani, értelmetlennek és terméketlennek tartom - a csembalista játssza csembalón, a zongorista zongorán. Biztos, hogy szegényebbek lennénk Gould, Kocsis stb. interpretációi nélkül.

 

Két kérdés zenészekhez: (1) mi az a vonásnem? (2) mi az, hogy a felütés hangsúlyos vagy nem hangsúlyos? Példákkal tudná valaki illusztrálni.

 

Egyelőre ennyi - bárkivel szívesen beszélgetek a témáról, most már több időm lesz. Sajnálnám, ha tns nem maradna velünk - trollok mindig akadnak, a legjobb fegyver ellenük a pagedown es az ignore.

 

 

*Nemrég szereztem be az alábbi gyűjteményt - romantika és századforduló HIP-felfogásban! Eddig kb. egyszer tudtam végighallgatni, egyelőre érdekes, izgalmas, néha kifejezetten provokatív. 

 

Előzmény: tnsnames.ora (52229)
pobeda Creative Commons License 2017.06.21 0 0 52235

Kultúrtörténeti évfordulók június 21-én:
1834: Cyrus Hall McCormick szabadalmaztatta az aratógépet.
1856: Megszületett Stróbl Alajos szobrász
1905: Megszületett Jean-Paul Sartre francia filozófus, író
1982: A zene európai ünnepe

tnsnames.ora Creative Commons License 2017.06.21 0 0 52234

Jót akartam avval, hogy a végiggondolást-indukáló témát idehoztam, és nem szimplán FB-dobozba zártam csak ami bennem hullámokat vert.

Ez lett belőle, legyen mindkettőnknek tanulság ez!

Látnivalóan tényleg kiöregedtem a kommentelésből.

De gyorsan tanulok, egyre pontosabban tudom hogyan kell tényleg véglegesen eltünni: ebben nem fogok hibázni.

Semmi szükségem olyan kioktatós beszólásra, ami mellé semmi ontopik mondandó nem társul.

A szájkaratét sosem műveltem, nem vénségemre fogom elkezdeni.

Legjobbakat mindenkinek!

Előzmény: pobeda (52228)
tnsnames.ora Creative Commons License 2017.06.21 0 0 52233

Igy van eref, egy köcsög, tiszteletlen bunkó vagyok. Kösz a jelzést.

Előzmény: eref (52231)
tnsnames.ora Creative Commons License 2017.06.21 0 0 52232

Így van, abszolút egyetértek.

Előzmény: gézamalac (52230)
eref Creative Commons License 2017.06.21 0 0 52231

Legalább annyira tiszteld meg, hogy nem téveszted (?) el a nevét. :(

Előzmény: tnsnames.ora (52229)
gézamalac Creative Commons License 2017.06.20 0 0 52230

Pár dolog kiverte a biztosítékot nálam is.

 

A hangrögzítés egyfajta uniformizálódással járt együtt, s ez biztosan nem tett jót a zenének, a zenészeknek – hirtelen mindenki egyformán akart játszani – pont nem, Clemens Krauss és Knappertsbusch talán egyformán játszik, két véglet, s sorolhatnánk.

 

A D-modell alkalmatlan 1870 előtti művek lejátszására? Bach-ot érdekelte, hogy csembalón, orgonán vagy zongorán fogják előadni valamely művét? S mit át nem írt nem billentyűs hangszerről billentyűsre, s viszont, saját és nem saját műveket.

 

A zenekar tag, aki a saját kreativitását hozzáadhatja a játékához – erről már beszéltünk, hogy néha, nagyon korlátozott mértékben, s nemcsak a modern zenekarnál, egy korabeli Tafelmusik zenész esetében is nehéz elképzelni, hogy sok tere lehetett volna erre.

 

S ami már többször több helyen előjött, s te is említed: az úgynevezett "korhű" előadások irdatlan szélsőségek között mozognak, és szerintem minden együttes nagyon is fontosnak tartja, hogy egyéni, csak rá jellemző arculatot, játékstílust alakítson ki, és nem szép kimondani, de márcsak kereskedelmi szempontból is.

Előzmény: tnsnames.ora (52229)
tnsnames.ora Creative Commons License 2017.06.20 0 0 52229

Brutális és nagyon hosszú interjú.

Vasvári Györgyöt párszor láttam MÜPA-videón, ott kifejezetten rokonszenves figura benyomását keltette.

Informatív is a szövege, látszik is, hogy szívét-lelkét beleteszi az egészbe.

Olyan mint a legtöbb zenész-interjú: verbálisan/szövegben nagyon jó (tudok vele azonosulni), de zenei produktumban nekem többször nagy csalódás (nem hallgatom őket, nem kottásítom őket).

Volt ilyen avantgarde szerzőnél is, itt a topikban is előkerült, tán limola linkje révén (évekkel ezelött).

Ittam a szerző szavait, míg a művei hallgathatatlanok voltak.

De ez fordítva is igaz volt: Kocsist zenészként szerettem, miközben nem éreztem őszintének a (sokszor udvarias, belterjesnek érzett) szavait (műtétje elött): ez egy csapásra és nagyon megváltozott műtétje után.

 

Na ez a Vasvári-interjú viszont egy kicsit kiakasztott.

- Petrovics Emil mint régi zene, mert pár hónapja meghalt? Ez még exrapolációnak is durva, nemhogy ha komolyan gondoljuk. Legyen már annyi autonómia az előadóban, hogy ne firtasson szerzőnél infókat csak azért, hogy ne "régi zene" besorolású legyen. (Értsd jól).

- Tudom, hogy a szakma azt mondja, hogy nagyon sokat tudunk/kikövetkeztetünk mára, hogy régen mi és hogyan szólt. Én ebben nem hiszek. Abban az értelemben nem hiszek, hogy a mai előadók pontosan, hogy autonómok és szélsőségesen képesek maguk képére formálni az "autentikus" előadást. Emmlékszem eref annó szóvátette, hogy miért "autentikus"-at mondok, miért nem "korhű"-t (és egyébként emiatt váltottam is terminológiát). Nem hiszem el, mert laikusként nem vagyok képes elhinni, hogy "Il Giardino Armonico" tempójában játszottak Vivaldi idejében.

- A korábban taglalt nézetem szerint most is ketté kell választani az (a) ismerkedős analitikus és (b) élvezkedős zenehallgatást. Analitikusan nézve érdekes lehet egy-egy "felderített" korabeli előadás (és információi), de ez távolról sem biztos, hogy élvezetes és többször hallgatható lesz. Egyszerűen ahogy nincs időugrás/-utazás, úgy bennünk már "akkumulálódott" többszáz évnyi tapasztalat (implicite), nem ugyanaz a hatás keltődik bennünk, mint egy Vivaldi-kortársban. Igen a vibrato hiánya fájni is tudhat, szélsőséges esetben.

- Nehéz kérdés, hogy (a) törekedni kell-e referenciafelvételre, avagy (b) a mindenáron új két szélsősége között hol van a helyes. Én annyit szoktam elvárni, hogy minden előadás legyen aktuális, közönségpárti. De érte Vasvári "uniformizálós" problémafelvetését, és jogosnak is érzem a gondolkodást felőle.

- Nem Mozartnak kell felismernie saját művét, hanem a ma közönségének kell örömet szerezni.

- Nekem futurisztikusan hangzik, hogy majd feltalálnak 100 év múlva olyan hangszert amin jobban fog majd szólni egy mű, mint ma.

- Malcolm Bilson vagy Simon Standage: na az ő felvételeik a rémálmaimban se jöjjenek elő.

- "Barokk legyünk vagy szabadok" - ez jó poén :)

Előzmény: pobeda (52228)
pobeda Creative Commons License 2017.06.20 0 0 52228

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!