A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Akkor te még gyakorlatilag a kezdeti lelkesedés szakaszában vagy, de majd amikor sokadjára kell megválaszolnod az olyan jellegű kérdéseket szintentartó vagy továbbképzés jelleggel, hogy a megállóból a közeledő autós veszélyeztetése, zavarása, vagy akadályozása nélkül állhatsz-e ki, akkor lehet, hogy kevésbé leszel már bezsongva. Bár mondjuk egy igazi BKV-snak tök mindegy, hogy mit csinál, csak kapjon valami lehetőleg minél egyszerűbb parancsot, ami után normálisan ki is van fizetve, azt' jónapot, de szerintem az ilyen "oktatás" inkább valami kresz vetélkedő felkészítésre lenne jó, viszont ettől senki nem lesz jobb buszvezető. Ha már rászánjuk az időt meg a pénzt, akkor olyan dolgokkal is lehetne foglalkozni, aminek tényleg hasznát veszi az ember a mindennapi munkája során, de nyilván minden jól van így ahogy van és én vagyok a f@sz ezúttal is :P
(A másik "úr" meg amúgy nem tudom mit köszönget, mintha bármi is múlna rajta... :))
Ha arra a telepre gondolsz, amelyik Dunaharaszti legvégén, a híd előtt/mellett van, annak azért van kerítése, csak annyi buszuk van, hogy már a telep elé is kidobálták őket a placcra.
Én 2021 szeptemberében estem át a kékítőn, ami akkor Óbudán volt. Semmi BKK ellenes szösszenetet sem tapasztaltam.
Az ellenkezősét igen, hogy bizonyos esetekben ajánlatos az együttműködés.
A forgalomban pedig - főleg az elmúlt napokban - a BKK forgalom irányítás részéről is a maximális együttműködést és támogatást tapasztaltam.
4 napos csuklós múlttal lettem kényszer helyzetből KT és mindenben segítettek, még "haza találni is" a szolgálat végén.
Minden fontos epizódnál hívtak telefonon, hogy ne nekem kellejen hívást kérni vagy kezdeményezni és minden útvonalat, tennivalót meg tudtunk beszélni.
Valószínűleg az irányításnak ez egy nagyobb teher volt mint egy tapasztalt, hely és vonal ismerettel rendelkező KT, de semmi olyan utalást nem kaptam ami éreztette volna velem a tapasztalatlanságomat.
Persze, mert a kékítő - kétségtelen hasznossága mellett - a lelkekre is akar hatni, és ennek identitásoépző része a BKK és minden ehhez tartozó dolog fikázása. A "második" kékítőmet már a BKK idején csináltam, és kifejezetten kényelmetlen volt hallgatni a félinformációkon alapuló utálkozást/félelemkeltést. Csak a gyakorlati oktatónak mertem elmondani, higy BKK-s vagyok, ott nem volt gond mert amúgy a csordaszellem nem érvesűlhetett, és nagyon normális kollégát kaptam.
Ismerős négerként ment valaki helyett szerződésest csinálni civil céghez.
Egy napra.
Az igazi sofőr aznap lagziba ment.
Nem Ő nősült.
Éjjel kb. 2,30-kor kellett jelentkeznie.
(510-es út melletti a telephely aminek még kerítése sincs.
Jelentkezett.
Elkérték a jogosítványát és megszondáztatták.
Majd kezébe adtak egy kulcsot meg egy papírlapot kinyomtatva.
A kulcs egy BOVA buszhoz tartozik.
A papírlapon meg a napi teendők, honnan és mikor indul, hová volt felsorolva.
Település név szerint.
De hogy milyen útvonalon jut el oda, onnan milyen útvonalon hozza el a munkásokat a bérlő céghez, hol vannak megállók, stb. semmi.
első gond:
- hogyan indítsa be a BOVA-t ?
- A műszerfalon melyik gomb, kapcsoló mit jelent, mit működtet ?
- s így tovább.
Olyanról már nem is beszélünk, hogy egy szót sem kapott arról, hogy kit engedhet fel a buszra, kell e ellenőrizni a felszálló utazási jogosultságát és ha kell hogyan ?
Maradt a szájhagyomány.
Kigurult üresen vagy 40-50 km-t az első felszállási pontra.
Ott kereset valakit akiről vélelmezte a hajnali órákban, hogy vele akar majd utazni.
Az utasai irányították, melyik faluból melyikbe menjen?
Hol álljon meg?
Kiket vegyen fel.
A célállomásnál hová menjen be igazoltatni?
Ami azért lett zűrös mert neki nem volt belépője a bérlő telephelyére.
s így ment le a nap.
Jó hosszú nap.
Megcsinálta de elmondása szerint nem csinálná újra.
Azért az alapképzés ettől sokkal "személyre szabottabb" szerintem.
Nekem semmi okom nem lehet panaszra, sőt!
Egy utcás vidéki városban éltem le az eddigi életem nagy részét (Salgótarjánban).
OFA-s sorozat gyártott jogsim és GKI-m van, ami köztudottan hagy némi kívánni valót maga mögött!
Amikor besegítőként jelentkeztem Kőbányára, semmilyen tapasztalatom nem volt nagy kategóriában, sem helyismeretem.
Ahol lakom még csak személyautóval sem kell kereszteződésben egymás mellett fordulnunk, kettőnknek, hármunknak.
Rengeteg támogatást és segítséget kaptam, még úgy is, hogy besegítőként átlag havi 6 napot tudtam menni.
Volt lehetőségem a tanulóbusszal oktatóval a kötelező 10 óra többszörösét levezetni, a szóló típus vizsgákon egész műszakokat mentünk, vonalakt jártunk be.
Ami nem ment jól egyik nap azt gyakoroltuk másnap. Én úgy gondolom, hogy addig nem engedtek ki a forgalomba egyedül még az mindenki számára nem volt megnyugtató.
Szeptembertől már fő állásban dolgozom Kőbányán, azóta csuklóssal is, most hogy az árvíz helyzet miatt lemondták a 26-ost, (oda voltam beosztva) helyette csuklóssal voltunk műszakonként
ketten-hárman árvízvédelmi tartalékként beosztva, egy-két kör volt a Margit szigetre, a védekezésben résztvevőket kellett bevinni és onnan ki, a műszak hátralévő részében KT-ként voltunk "kezelve".
Egyik nap 5-öst másik nap 7-est csináltam, nyilván nem tökéletesen, de átlagos késésekkel haladtam. Egyértelmű, hogy van aki ettől már sokkal előrébb van és 100-as nagyságrendben ismeri a vonalakat.
Én most elég jól elvagyok ezzel is, majd a többi jön még ahogy adja a beosztás, vagy az irányítástól a kérés.
Én magamban úgy könyveltem el, hogy engem a BKV rázott gatyába! Amikor főállásba igazoltam át, fel sem merült bennem, hogy máshová kacsintgassak. Tényleg csak összetehetem a két kezem, hogy 50 évesen
Na ja, hiába van a BKV-nál képzés, ha kb arról szól, hogy ha segédmotoros kerékpárral szállítom a kapát lakott területen kívül bicikliúton, akkor az mennyivel nyúlhat túl hátra és hogyan kell megjelölni... Elmegy rá minden évben néhány óra, de buszvezetés szempontjából semmi haszna nincs, közben meg egyesek még azt se tudják, hogy egy stop táblás kereszteződésen hogyan kell szabályosan áthajtani.
Nem szabad ranglétrát állítani, hogy ki hol van a másikhoz képest.
A D kategóriás jogosítvány és a GKI nem ruház fel mindenre, minden szolgáltatónak a saját (és utas biztonsági) érdeke, hogy a járművezetőt saját és faladat igényeinek megfelelően képezze.
Én azért nem állítanék ranglétrát a különböző tevékenységek között mert a fordítottja is igaz, hogy aki nemzetköziben dolgozik és éppen hosszú autópályás utakat jár, az nem feltétlenül érzi magát jól Budapesten a belvárosban. Sajnos nem egy példa van rá, hogy aki az elmúlt pandémiás időszak miatt átigazolt a Budapesti szolgáltatók valemelyikéhez, hetente írta a négypéldányost mert koppant valami.
Nem szeretnék hivatkozni senkire de az oktatóknak is az a tapasztalata, hogy egy belvárosi autóbusz vezetőt több vagy teljesen más inger ér egy Nyugati tér - Margit híd budai hídfő között mint egy másik autóbuszvezetőt 4 óra autópályás vezetés közben.
Tehát mindenképp a különböző feladatokra különböző képzések kellenek ezek a képzések pedig legyen a szolgáltató és vagy vállalkozó tevékenysége,
egyrészt a saját, másrészt a biztonságos közlekedés és vagyonvédelem érdekében.
10 féle D kategóriás jogosítványt fölösleges csinálni, ott az alapokat kell elsajátítani, a többi a munkaadó és a munkavállaló együttes dolga.
Ez nem csak a sofőr szakmában van így, bárhol ami jól működik, ott a cégek saját elvárásaiknak megfelelően képzik a dolgozót.
Én személy szerint nem érzem magam többnek attól, hogy Budapesten vezetek és nem vidéken, de kevesebbnek sem attól aki külföldre jár rendszeresen.
Mindkettő megtanulható, szerethető vagy nem szerethető.
A képesítés, képzettség kevés helyre elég önmagában. Minden munkába bele kell tanulni. Ez teljesen OK szerintem, a közösen és időigényesen tanítható általános alapokat kell a képzésnek megadnia, a többi az adott munkahely dolga, ill. meg lehet követelni munkahelyi tapasztalatot, ha ezzel a cég nem akar foglalkozni, és hajlandó megfizetni az árát...
1993-1997 között igen fájdalmasan jöttünk rá, hogy holvannak ők attól, hogy................
Kb. 1993-tól futott fel a magán turista busz piac külföldre.
A Volánbusz azon buszvezetői akik már 1990 előtt is járták Európát az igények kb. 8-10%-át tudták kielégíteni függetlenül attól, hogy maradtak a Volánbusznál vagy maszekhez szegődtek.
Ennél is nagyobb baj volt, hogy a magán cégek utazás szervezői szinte semmit se tudtak se a buszokról, se a csoportokkal való foglalkozásól (hisz nem tanulták) se Európáról.
Felvettek mindenkit akinek D jogsija volt.
Hosszú 1000-2000 km-s utakra.
azt is aki a Sülysáp-Úri között vezetett előzőleg Robur buszt és azokat is akiket már a BKV-tól, Volán-tól is kirúgtak ittasság vagy lopás miatt.
Kaptam én a görög útra szolnoki városi buszvezetőt aki már Kelebiáig azon sopánkodott, hogy mikor állunk már meg pihenni.
De a spanyol utaknál se sokra mentünk az olyan sofőrrel (amúgy büszke volt arra, hogy állandó 25-ös Budapesten).
Például a Genova-Ventimiglia 110 km-es szakaszt, hiába rá esett volna a sor, nem mertük rábízni.
Éjszaka meg társam ült mellette ébren mert nem mertük egyedül hagyni az emeletes bal első ülésében, 72 utassal a háta mögött.
Igen sokan nagyon hamar kikoptak.
Megcsináltak 1 vagy 2 utat és többségük önként (ez dícséretükre legyen mondva) kijelentette ez nem neki való.
Hol vannak ők attól, hogy önállóan elvezessenek egy buszt mondjuk Spanyolországba, holott a papírjaik alapján alkalmasak lennének rá.
Ugyanúgy, ahogy egy Csenyéte-Baktakék helyközin edződött buszvezető sem feltétlenül azokkal a skillekkel van felruházva ami mondjuk a 15-ösre alkalmassá teszi. Ezért is van nálunk a "kékítés", egy hasonló belső képzés minden szolgáltatónak a saját üzleti érdeke, meg kell húzni értelmesen azt a vonalat, amelyik elválasztja egymástól a közlekedés- és utasbiztonsági készségek és képességek számonkérését a szolgáltatásminőségi kérdésektől, előbbi közérdek, utóbbi szolgáltatói (amely persze közszolgáltatás esetén nyilván erősen a közérdek felé hajlik, de más aspektusból).
Mondjuk ez a "tud vezetni" sok embernél azért eléggé teoretikus, mert ha át kell ülni egy másik típusba vagy el kell menni egy másik vonalra, akkor már meg is állt a tudomány... Hol vannak ők attól, hogy önállóan elvezessenek egy buszt mondjuk Spanyolországba, holott a papírjaik alapján alkalmasak lennének rá.
Ha már fantáziálunk, akkor én lehet, hogy inkább egy helyi/vonaljáratos és egy különjáratos kategóriát vezetnék be inkább, előbbinél a hajtás módja különbözeti vizsgákkal kezelhető lenne, utóbbinál meg nem az a lényeg.
Igen, eddig megvan, illetve az is, hogy szeptember közepére volt tervezve a szerződéskötés, de gondolom ebből eddig semmi nem lett, illetve olyat is hallottam, hogy meg lett támadva az eredmény. Ezt kellene megerősíteni/megcáfolni/kiegészíteni, hogy de úgy tűnik, hogy a topicban burjánzó mindig mindent tudó emberek ezúttal távol vannak...
félOFF(?): az árvízi védekezésben megint megismétlődhet a 2013-as 'attrakció', amikor a szentendrei HÉV födém védelmében buszokkal-trolikkal volt megpakolva az úttest Batyi és Margit-híd között?