Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Jó oldalra ragasztottad a 3 szellőzőt? A kocsit nem igazán ismerem, de két képet találtam, és ott mintha másképp lenne. Azon az oldalon, ahol az alulról befalazott ablak van, ott csak 1-1 db van, a másik oldalon látok 3-at:
köszi! igen ez volt az! csak arra nem látok semmi infót a honlapjukon, hogy megvenni hol és hogyan lehet (meg hogy vajh mennyibe kerül). ezért minden estre írtam nekik egy e-mailt.
Az egyik kasztnin hasonlón csináltam, csak nem csavarhúzóra hajtogattam rá :). majd utána még gitteltem, mert egyrészt valami szemcsével sikerült egy két karcot húzni a tetőbe, meg a végfal csatlakozásnál nálam is ott volt egy kis mélyedés.
A másiknál elsőkörben végignyaltam a teljes rücskös tetőt gittel, mondván, hogy azt jobb csiszolni. Le is csiszatoltam, majd valamikor ráfújok próbaképp alapozót, hogy így mit mutat.
Ami pedig az ablakot illeti, véletlenül akad egy egész jó módzser. Épp a bauhausba shopiztam be, amkor belebotlottam ezüstszínű lakkfilcbe. Gondoltam miért ne próbáljak rá... és bevált, iszonyat flottul le lehet vele kenni a keretet, már már szebb, mint a gyári (ami persz azért nem tette túl magasra a lécet...).
Maga a szín is egy jó kérdés egyébként. A gyári fuggerthé ezüstös színű, az igazi meg világosas szürke. Próbaképp az egyet kifestettem nullásecsettel revell vízbázisúval "alumínium"színűre, jó sokat elpöcsöltem vele, cserébe legalább szép sem lett. Ma a másikat lakkfilccel kihúztam kábé két perc alatt ezüstösre, és az szép is lett :D
Lehet, hogy maholnap kimegyeg valami pantone-ba, és beszerezk egy ablakkeret szürkét is, (ha létezik ilyen).
A tető dolga egyszerű: először is lemaszkolod 1-2 réteg bármilyen olcsó maszkoló szalaggal az oldalát a tető-oldalfal csatlakozásnál levő kis dudorral, majd fogsz egy kb. 300-as polirpapírt, azzal lecsiszolod az oldaltól kicsit távolabb eső részeket. Az oldalhoz közelebb esőnél én egy kis csavarhúzóra (kb. 3 mm pofaszélességűre) ráhajtogattam ugyanebből a polirpapírból egy darabot, és a keskeny, tetőszéli maradékot ezzel szedtem le. Ha már nincs rücsök, akkor jöhet a 600-as, illetve a 600-as vizesen. Esetleg lehet még finomítani vizes 1200-assal. A tetőn a végelem forma csatlakozásánál kell majd egy kicsit gittelni is, mert az illesztésnél van egy gödör, amit inkább így célszerű eltüntetni, mint mélyebb csiszolással.
De ha nekifogsz ennek, akkor már nem csak a rücsköket érdemes eltávolítani, hanem a ronda illesztési lépcsőket is a kocsi végén. Pl. a kisgyőri kocsimnál ilyen lett, ahogy a 17. képen láthatod:
eredeti fuggerthet (úgy hiszem), de sajnos nincs rajta semmilyen festék. Egyébként épp az lenne a cél, hogy kb olyan legyen az ablak, mint a gyári. Olyasmi "hatást"céloztam be, hogy egy gyári fuggerth kocsi mellé téve is egyfelől tök konzisztens legyen a látvány, másrészt viszont legyenek át/kialakítva olyan jellemző részletek, elemek, amik a gyári kocsin egy kicsit el lettek nagyolva.
(Most pl épp két kasztnin is azzal bíbelődtem, hogy miképp lehet a rücsis tetőt szépen és hatékonyan simává gittelni és/vagy csiszolni...)
Egybéként nem is az idővel magával van a gondom, hanem hogy ha sok időt cseszek el valamire, amivel végül aztán mégsem leszek elégedett :)
Eredeti ablakot használsz? Vagy milyet? Ha gyárit, és nincs egy síkban a keret az átlátszó résszel, akkor elvileg működőképes lehet, amit írsz, bár én soha nem próbáltam. Meghagytam rajta az eredeti festéket.
Amikor erre nem volt mód, akkor 0-ás ecset hegyével (laposan tartva a pamacsot) festettem óvatosan, letámasztott kézzel. Először próbálj meg gyakorolni valami roncson!
Egyébként a lassú haladással nem érdemes foglalkozni, mert a modellek építése / átalakítása nem lóverseny, ott alaposan át kell gondolni az alkalmazható technológiát, anyagokat. Ha megnézem a favázas kocsimat, akkor az 2012 novembertől 2015 májusáig készült. De megérte az idő ráfordítást. Persze meg lehetett volna csinálni sokkal hamarabb is, de nekem "ihlet" kell, hogy jól tudjam csinálni. (Rosszul meg nem akarom.) Vagyis bőven volt olyan szabadidőm, amikor elvileg csinálhattam volna, de mégsem csináltam.
lassan építenék magamnak jópár fuggerth kocsit, és felemrült egy kérdés: ablakkeretek festésére van-e valami ügyes okos módszer? Sajnos elég béna vagyok, és ha cirógatom ecsettel, akkor az akárhogyis, de elég hitványra sikerül (amellett, hogy soká is tartana ~30 sor ablak kipingálása)
Valami "tamponnyomás" jellegű technikánval próbálkozom, de eddig mérsékelt sikerrel, de el tudom kézeplni, hogy ez vezet valahová, és hogy nem feltétlenül rossz irány. Vagy "meríteni" valami sekély festéktócsába...? (úgy képzelem, "gyárilag" is valahogy így csinálták) Más hogyan csinálja/csinálná?
(((Arra egyébként közben rájöttem, hogy érdemes első körben valami fakockára feszített csiszolópapírral kiscit megcsiszatolni az ablkasort, és akkor szép határozott sík profilja lesz a keretnek, ami határozottan jobban áll, bónuszként a festék is jobban tapad...)))
Egy picit megint közelebb vagyok a befejezéshez. Az ajtókra felkerültek a párkányok - beleértve a most fabrikált átjáróajtót is. Erre kellett zárcímert is ragasztani, ami nem kevés kínnal járt. A helyére került a kézifék doboza (vagy micsodája).
A következő feladat a soufflet feletti lemez, meg a felfüggesztés.
Bocs, de nem értem. Először lefújom az elejét sárgára, maszkolás nélkül. Utána lemaszkolom a sárgának maradó felületet két, kb. téglalap alakú darabbal. Esetleg a csatlakozónál kivágom a közepét, hogy a szélek pontosan illeszkedjenek. Majd a csatlakozót is lemaszkolom. És fújom telibe kékkel. Mit kell telibe maszkolni?
Mondjuk én is a kéket fújtam meg először, majd megcsinált a maszkolást és mehetett a sárga.Nekem egyszerűbb volt így. De ha mégsem bízol a sárgafesték takarásában, akkor lefújod valami világossá előtte. De nyilván airbrass esetén. Flakonossal elég vastag lesz a rétegkülömbség.
De, telibe maszkolásról van szó ,ugyanis halál pontosan akkora felületet kell kitakarni amekkora a sárga rész és nemárt ha a szélek is pontosan derékszögűek, pontosan meghatározott kezdő és végző kontúrokkal. Na most ezt megcsinálni egy alakos felületen szopás. Sokkal egyszerűbb körbekeretezni. Jó festékkel kell fújni és nem lesz gond se a színnel se a takarással, se a vastagsággal.
Köszönöm a tanácsokat. Akkor szerintetek előbb a sárgát fújjam és ha kimaszkolom az elejét akkor csak kékkel? Mondjuk maszkolás szempontjából könnyebb csíkokkal körülvenni a sárgát és úgy ráfújni de akkor legközelebb először a sárgát viszem fel. Csak nehezebb úgy maszkolni szerintem. Vékony szalagom van. de majd próbálkozok vele.
Puruttya retuspisztolyom nem volt, amiről meg írtam, az meg nagyon jó. Szerintem megéri azt a párezer Ft. különbséget.
Ha először a sárgát fújod, akkor csak a sárga helyét kell maszkolni a kéknél, szó sincs telibe maszkolásról. Ráadásul kérdéses, hogy egy sötétebbre fújt világos mennyire tud takarni, vagy mennyire torzul a szín. Esetleg nagyon vastagon kell fújni a világosat a sötétre. (Az elméletet mondtam, mert én is festettem fekete Fugi kasztni tetejét tört fehérre - mert nem volt más lehetőségem. Alapozáshoz meg nem vettem külön festéket.)
Egy puruttya tizenezer forintos pisztollyal is lehet csodákat művelni.
Nálam a sorrendet a maszkolás dönti el. Olyan sorrendben jönnek a színek ,ahogy egyszerűbb és szebb a maszkolás. Itt pl. egyszerűbb a sárgát keretezni, mint telibe maszkolni.
Szerintem Vegyél egy jó retuspisztolyt (pl. Alder AD 340) meg egy hozzávaló kompresszort, és azzal gyönyörűen fogsz tudni festeni. Cca. 35.000 Ft-ból megvan a kettő.
Festés: először a világossal festünk, aztán a sötétebbel.