Nyilván a válaszom BMW topictárs részére született, gondolom ezt te is mindenki más értelmezte!
Ugyanakkor írtad, hogy a felezőt csak 10 km/h-ig lehet kapcsolgatni. Nos szerintem lehet magassabb sebességnél is recsegés nélkül, csak a lényeg, hogy a sorrendet betartsuk!
Kuplung - nagy váltó üresbe - kuplung - felező üresbe - kuplung - felező hosszúba/rövidbe - kuplung - Nagy váltó sebességbe. A kuplungok akár duplán gyorsan benyomva (azaz kétszer).
A sok-sok kuplung nélkül irtózatos recsegés lesz, mert a felezőhöz nincs szinkron gyűrű, viszont a sok-sok kuplung hatására a fogaskerekek összeforognak és könnyen összecsúszik a rendszer.
Mondjuk gyorsabb terepről felező ötből érkezve normál három nekem símán reccsenés nélkül már sokszor végrehajtódott. Kis gyakorlással nagyon gyorsan meg lehet csinálni, de nem a legnagyobb forgalomban érdemes ezt megtanulni. Bár álló helyzetben vagy egyes alapjáraton kétégkívül nincs gond.
A difizár valóban össze tud úgy reteszelődni úgy, hogy nem lehet oldani avagy berakni. Ennek gondolom szintén a fogaskerekek összeszorulása, ill. a kormány kihajtott állapota lehet az oka, de ha szükséges használni, akkor majd ezen akkor kell merengeni, ha már megmenekültünk.
Többieknek:
Még valami!
Akinek nincs csörlője, célszerű venni egy kézi 1.0-1.5 T teherbírású ún. "flasencúg"-ot, aminek a segítségével elakadás esetén kézzel ki lehet vontatni a sárból a verdát. Érdemes minél hosszabb lánccal beszerezni, a csomagtartóban elfér, nem akarják éjszaka lelopni és tudsz vele hátrafele is kivonszólódni, amint azt a csörlővel nemigazán.
Nyilván a vontatókötelet is érdemes acélsodronyból készíte(tt)ni (ez esetben a pótkerék fellnijére szépen felrakható a motorháztető alá. Pár elegendően erős sekli sem árt, hogy a láncot és a kötelet tudd egymáshoz illeszteni!
Egy két bőrdeszka a csomagtartóban, kisfejsze, ágvágófűrész, gyalogsági rohamásó és(!) 4 db hólánc (KN90) szintén életmentő lehet. A hóláncból a sima "tecsógazzdaságos", ún. gyémántmintás tökéletes, mert vagy a sárból mented magad vagy mást és kell mondjuk 3 percig, vagy a mély hóban kell országúton avagy terepen, de az országúton úgysem fogsz száguldozni, viszont 4×4-el istenien lehet így grasszálni, miközben a sok-sok újgazdag hülyegyerek a nyárigumis drágakocsijával fetreng az árokban. A hóláncot használat után viszont rendesen át kell nézni, hogy nincs-e szétfeszült szem benne.
Milyen oldalsó visszapillantó tükröt érdemes rárakni a Nivára, a gyári valahogy elrohadt. Nézegettem a Niva truck tükrét, az jó lenne, de nem lehet kapni. Van valami hasonló nagyméretű tükör alternatíva?
"Ha kis baj van akkor a nagy kart, ha nagy baj van, akkor a kicsit is..."
Viszont tili-tolis fordulónál a felező (nagy kar) nagyon sokat segít a kuplung erőltetés elkerülésében, valamint mivel annak hosszú - üres - felező állása van, így nagyon kemény minuszoknál tedd a felezőt üres helyzetbe és amint beindítottad, a felező üres helyezte mellett tedd sebességbe (egyesbe). Nagyon szépen átforgatja menés nélkül a sebváltó olajat, és erőltetés nélkül tud a rendszer melegedni, kenést biztosítani. Ez kemény minuszokban mondjuk az indítás után addig jó így amíg levakarod a havat az ajtóról, ablakokról, stb...
Mivel a motor utastér fűtő köre hamar langyul, így közben mire végzel, a kocsi már nem lesz dermesztően hideg. Persze ha van még +gazdaságos" szivargyújtós ülésmelegítőd akkor az külön gyönyör, hogy beleülhess
Nincsen. Ezért is írtam, hogy NIVA diffizár bekapcs=UAZ összkerék bekapcs. Hozzáteszem, akinek ez iszonyatosan hiányzik, annak nem feltétlen Nivát kellene használnia, hanem valami "komolyabbat". A NIVA oda való, ahova kitalálták. Mezőre, felázott sáros földutakra. A szovjetúnióban ezt a járművet az orvosok, agronómusok, erdészek járművének szánták. Lehet igen nehéz terepeken is ütni, vágni és ott is bizonyítani fog, mert egy nagyon eltalált konstrukció, de pl egy UAZ-hoz képest ezt sokkal erősebben csökkent élettartammal viseli el.
Nem csak az 1,7i-ben, hanem az összesben ugyanazt.
-első, legrövidebb kar: differenciálzár előre tolva ki van kapcsolva, hátrafele húzva zár. A differenciálzár bekapcsolását a műszerfalon egy narancssárga lámpa jelzi.
-hátsó kicsivel hosszabb kar: terepváltó/felező elől terep(felező, rövid) fokozat, ekkor az autó lassabb, de erősebb. Középen üresben van, lopáskésleltetőnek se rossz, mert olyannak, aki nem ismeri a szerkezetet, eltart egy ideig mire rájön miért nem megy az autó. :-) Hátsó állásban országúti fokozatban van, ez a normális állása.
Mindkét kart ajánlott álló helyzetben kapcsolni, természetesen kuplungot használva. Néha kissé nehezen akarja bevenni, ilyenkor az előző állásban kell hagyni, kuplungot kissé kiengedni, újra benyomni, majd ezután újra kapcsolni.
Felezőt országúton is nyugodtan lehet kapcsolni, de tudni kell, hogy 80-at így üveghangon, pörgetve tud csak menni. Szóval érdemesebb országútiban. Én olyankor használom, ha nagyon centizni kell parkolásnál.
Diffizár nem a kerekek közti diffit zárja, hanem a két tengely közöttit. Nagyon csúszós úton, vagy nagy sárban kell használni.
Mivel a NIVA állandó összkerékhajtású, ezért kell a két tengely közé is diffi. Kanyarodásnál mind a négy kerék más íven fut, emiatt más a fordulatszámuk. A 2-2 kerék között van diffi, ez kiegyenlíti a két kerék köztit. De a két diffinek a fordulatszáma is más, ezért kell közéjük is kiegyenlítőmű. Ha ez nem lenne, a hajtáslánc állandóan feszülne, ami az alkatrészek fokozott elhasználódását és nagymértékű gumikopást eredményezne. Egyszerűbb, nem ennyire kifinomult terepjárókon(Pl. UAZ) ez a középső kiegyenlítőmű nem kell, de emiatt ott az összkerékhajtást csak szinte elakadásközelben szabad használni.
Az így létrejött 3 kiegyenlítőműnek viszont van egy rendkívül kellemetlen tulajdonsága. Már egy kerék kipörgése esetén is ledifferál az egész rendszer és nem tud továbbhaladni. A kapcsolható (diffizármentes) összkerékhajtásnál viszont tengelyenként kell egy keréknek megpörögnie ugyanehhez. Ezt a hátrányt küszöbölik ki ezzel a központi kiegyenlítőműzárral. Tehát ezt zárva ugyanazt kapjuk, mint egy UAZ-nál az összkereket bekapcsolva.
Az első kicsi a diffizár karja. Hátsó állásba húzva zárja a központi diffizárat (első, hátsó tengelyt össze). Nekem eddig több autón is nagyon nehézkes volt kioldani, csak az autó többszöri megmozdításával sikerült, így gondolom, ez a normál állapot. Eddig igazából egyszer volt olyanom, amikor 100%, hogy anélkül nem mozdult volna meg az autó önerejéből, de végül is ezért találták ki. Úgy akadtam fel, hogy egyik kerék a levegőben volt és így csak az pörgött, a többire nem ment hajtás. Nagyon nagy sárban is használtam rövid szakaszokon, de nem vagyok róla meggyőződve, hogy anélkül nem küzdötte volna át magát rajta.
A mögötte lévő nagyobb a felező kapcsolója. Hátul van normál állapotban, középen van egy üres állása, előre tolva "felezi" a fokozatokat. Úgy tudom az előbbivel ellentétben, ezt lehet haladás közben is használni, kb. max. 10 km/h-ig.
A cég beszerzője roppant büszkén jelentette, hogy van bontott 5 sebességes váltó valahonnan az ország másik feléből, olcsón.
Én csak pár dolgot kérdeztem tőle, pl. az olcsó hosszú távon tényleg olcsó-e, nomeg vajon miért bontott, mert ha egy Nívát rommá törnek, a négykerekes hajtás miatt vagy az első, vagy a hátsó kardán biztos megfeszít a vátót, nomeg hogy 2004 előtti vagy utáni a váltó (okulva a lentebb elhangzottakból), ill milyen az áttétele? Erre csak annyit tudtam meg, hogy jó lesz...
Mindenesetre van akinek kéne a roncs váltóm, így jeleztem, hogy ki ne dobják, mert elviszem! Remélem megjegyezték...
Ugyanakkor még meg fog oldódni pár műszaki gond is. Pl. hűtőcsere - ugyanis a hűtőm már három éve csepeg a befolyó csonk tetejénél - így nincs túlnyomásom, csak egy közlekedő edényem a repedés és a kiegyenlítő tartály vonzatában, valamint a belső durván csapágyas ventim is cserés lesz. Végre...
A fékek (totálisan*), a lengők és a gömbfejek most lettek cserélve, a régi ülést meg fél éve dobtam ki belőle.
Tiszta új lesz... hurrá...
(csak várjam ki a végét)
___________
* a fékeimből csak a pedál, a tartály és a csövek maradtak eredetiek, minde ki lett cserélve. Igaz a fékerő különbség a műszaki vizsga előtt egy héttel előbb elől 35, hátul 28% volt...most már egész jól fog. Illetve, hogy jobban azt nem tudom, de másképp az biztos... Ugyanez igaz a lengőkre is
Rajtad ez már gondolom nem segít, de hallomásból tudom, hogy van aki az újabb bordás(?)tengely és a rajta lévő fogaskerekek cseréjével próbálja megelőzni az ötös váltó kínját. Szakszerűbb választ nem tudok, de ha minden igaz áttételesen a Gubacsi úton lévőktöl jött az infó, érdemes lehet ott érdeklődni.
Na most nekem most hullott szét a sebességváltom. Nincs 1, 2. és 3. fokozatom.
Szeribntem orságitas váltóm volt, akkor most mi klee bele az 1.7i-s verdámba? Pláne, hogy volt itt arról szó korábban, hogy az ötsebességes váltót átszabták a hiányos kenése miatt.
amúgy a gond az az, hogy az egest nem veszi be, a kettest kilöki, csak ottartva van valamim, a hármast meg csak recsegve-ropogva veszi be
Nekem meg van egy Lancia Dedra ülésem baloldalon... :-)
Kicsit más élmény vele az atózás, pláne, hogy a beszerelésnél igyekeztünk arra is koncentrálni, hogy az ülés és a kormány közötti kb 4,5 cm-es gyári eltolódást valamennyire korrigáljuk. Most már cak olyan 2 cm van, ami a könyöktámasz nagyvonalú hazsnálatával roppant kényelmessé teszi a haladást foprgalomban