Kitzoli néven talán még emlékszel rám. Változott a világ, sajna bucsút kellett mondanom a dunai hajózásnak. ezért most keresek egy normális vízparti campinget ahol letudnák tenni egy mini lakókocsit meg egy 360-as katamaránt. A Te törzshelyeden most mi a helyzet?
Köszönöm a hozzászólásokat, nagyon sokat segítettetek. Egyébként GPS fórumtársnak üzenem, hogy mi ismerjük egymást...Én voltam megnézni "Rudikát" tavaly nyáron. :-)
Off: időközben én is hajótulajdonos lettem (a Wildflower túl nagy lett volna...ezért egy kis Tabur 320-ast vettem).
Még egyszer nagyon köszönöm...kicsit most már tudatosabban tudok keresgélni.
Pont így érdeklődtem én is közel 15 évvel ezelőtt - amikor lakókocsizásra adtam a fejem.
Pontokban:
1) Papírok. Igen, lényegesen olcsóbb egy rendszám és papírok nélküli lakó - mint egy rendszámos, vagy csak ideiglenesen (max. 6 hónapra) kivont lakó. Ha valóban telepítés a cél - akkor egy fillér pluszt se fizess az élő rendszámért, mert csak a költség és a nyűg lesz vele (pl. műszaki vizsga) - amit viszont soha nem fogsz kihasználni. Ha nagy 5 személyes valódi lakhelyben (és nem csak alvóhelyben) gondolkodol - akkor az egy (vonórúd nélkül) minimum 5,5 méteres - de inkább 6-6,5 méter hosszú lakókocsi lesz.
Ha lesznek közműveid, akkor arra bátran rákötheted a lakódat és egy valódi lakóhely lesz belőle - ami nem csak nomádkodásra jó.
2) Márkák. Szinte tökmindegy a 2000 után gyártott lakókocsiknál. Különösen igaz ez a német nyelvterület márkáinál, amelyek szinte mind a Knaus-hoz tartoznak úgy, hogy a márkaneveket megőrizték, de a cégek a Knaus-é.
Kicsit gyengébb (fapadosabb) az Adria, az angoloktól meg óvva int mindenki, egyrészt mert "rossz oldalon" van az ajtója (telepítettnél nem számít) de főleg az ottani klíma miatt, ami igencsak kikezdi a tartósságukat - de ez nem bizonyított.
3) Méret. Amit linkeltél az az - ikertengelyes az tényleg egy "derék" méretű bódé - bár (csak úgy ránézésre) ehhez egy igen bivaly autó is kell. Sík úton annyira nem, de a legkisebb emelkedőn is rendesen megfingatja a 150 lóerő alatti motort.
Erre még tedd hozzá, hogy autó+bódé meghaladja a 3500 kilót - és akkor már a C-jogsi is befigyel.
No, de ha telepíted - mindez nem számít - a szállítás meg legyen az eladó gondja.
4) Közművek. A villany nem kérdés - mert minden lakó ráköthető a vezetékes, 230 V-os hálózatra.
Van, amelyik a vezetékes vízre is, sőt, még a szürkevíz-lefolyóra is. Ha nincs ilyen előkészítés - akkor minimális vizes-barkácsolással megoldható. Egyszer kell megcsinálni. Még vezetékes gázra is kötheted (ez már macerásabb egy kicsit) - de tudni kell, hogy minden beépített gázkészülék PB-re, vagy propánra van tervezve - tehát mindenhol fúvókát kell cserélni, ha metánra állsz át.
5) Ablakok: áltatlában minden lakó-ablak vízszintesig felnyitható - így csak a nyílás mérete szabja meg, hogy mit tolhatsz be.
6) Elősátor. Az elősátornak egyetlen mérete van csak - ez a behúzó-méret. Ezt úgy képzeld el, hogy veszel egy madzagot, az egyik végét leszegezed a talajba és elindulsz vele felfelé a behúzósínben és a bódé másik végén lefelé - egész a talajig. Ott elvágod a spárgát és megméred a hosszát. Ez a behúzóméret - eszerint kell keresni elősátrat is. Van használtban is, de van új is a kereskedésekben - egy nagyobb, zsír-új komplett elősátor cca. 1300-1500 Euró. Mondom: újonnan. Használtban nagy a szórás (állapottól függően) 200 ezertől- 7-800 ezerig mozognak (általában).
7) Válogatás. Arra a célra amit felvázoltál - és valóban újszerű a bódé - akkor amit linkeltél az bőven megéri az 1,6 millát. Ismétlem: ha valóban olyan, ahogy leírják. Mobilházban egyrészt soha nem kapod meg ezt a belső színvonalat - másrészt árban köszönőviszonyban sincsenek ezzel az árral.
FONTOS:
Ezek az én magánvéleményeim - saját tapasztalat alapján.
Anno én is sok jó tanácsot kaptam tapasztaltabb kollégáktól - ezért gondoltam leírom neked az általam szerzett tapasztalatokat is.
1) Papírozás. Gondolom olcsóbb egy műszaki nélküli, forgalomból (ideiglenesen vagy véglegesen?) kivont lakókocsi, mint egy olyan, amit az ember bármikor az autó után köthet.
Jóval olcsóbb, és később sincs fenntartási költséged (kötelező biztosítás, műszaki vizsga, gépjárműadó). Gondold át, hogy akarod-e mozgatni valaha is. De ha igen, akkor viszont a túl nagy nem célszerű, mert nagy/erős/nehéz autó és magasabb kategóriás jogosítvány kell hozzá.
2) Márkák. Ez tudom, hogy megosztó téma, ezért csak annyit kérnék, hogy meg tudnátok említeni pár olyan gyártmányt, ami egyértelműen az átlagnál jobb minőségűnek számít?
Egy bizonyos kor felett abszolút nem a márka, hanem az állapot számít. Ne legyen beázott, az sokkal fontosabb.
4) A lakókocsi csatornára kötése minden típusnál megoldható? Milyen vizes blokk megoldás a legélhetőbb a lakókocsin belül?
Több-kevesebb munkával igen. Azt azért ne felejtsd el, hogy a lakókocsik vizesblokkja hosszú távon csak erős kompromisszumokkal használható, ebből a szempontból tényleg jobbak a korábban emlegetett angol gyártmányok.
5) Van különbség abban, hogy mekkorára nyithatóak a lakókocsik ablakai?
Nincs, mindegyik felnyitható 90 fokban (ha tovább nyitod, ki is tudod venni).
6) Mindenképpen szeretnénk elősátort a lakókocsihoz.
Behúzósín van mindegyiken, tudsz utólag is venni hozzá.
Igen, a mobilház lenne a másik lehetőség. De arra sajnos egyelőre nem futja, és úgy gondolkodtunk, hogy inkább a kínálat felső részéből egy lakókocsi, mint az alsó részéből egy mobilház. Persze semmi sincs kőbe vésve, köszönöm. :-)
Igazából ha tényleg ilyen nagyot akarsz, akkor inkább mobilházat keress, 7-8 méteres lakókocsit úgyis értelmetlen bárhova vinni, és egy mobilház sokkal komfortosabb.
Ha jól gondolom, hogy melyik az angol lakókocsi, akkor azokkal nekem csak annyi a bajom, hogy nem nagyon látok belőlük olyanokat, amelyek tényleg nagyok (6 méternél nagyobb belterűek). Persze nem rég óta nézegetem az itthoni kínálatot.
Most egy csomóan meg fognak köpködni, de ilyen célra egy rendes fürdőszobás és konyhás angol lakókocsit vegyél. Egyszerű a külső közművekre kötni, eleve úgy tervezik őket, hogy sokan életvitelszerűen használják egy helyben.
Abszolút nulla tapasztalattal szeretnék egy kis nyaralótelekre egy nagy lakókocsit vásárolni. Mivel rengeteg kérdés merült fel bennem, ezért arra gondoltam beszámozom őket, hátha valaki akár csak egy-egy kérdéssel kapcsolatban tudna segíteni (nagyon hálás lennék érte). Az alaphelyzet az, hogy a lakókocsit leginkább nyáron (2 felnőtt 3 gyerek) szeretnénk használni, rövidebb időkre (hétvégente). A telekre a villany, víz, csatorna és gáz is beköthető, amelyet a gáz kivételével rövid távon tervezek is bevezetni. A lakókocsi tehát alapvetően egy helyben állna, idővel a közművekre fixen rákötve. Nagyon halvány lehetőségként esetleg az is felmerülhet, hogy nyáron egy-egy hétre elvontatnánk nyaralás céljából. Szóval ennyi lenne az előzmény, és amiben a segítségeteket kérném, az a következő:
1) Papírozás. Gondolom olcsóbb egy műszaki nélküli, forgalomból (ideiglenesen vagy véglegesen?) kivont lakókocsi, mint egy olyan, amit az ember bármikor az autó után köthet. Még az is lehet, hogyha tényleg csak fix használatra szeretnénk megvenni, akkor papír nélküli is szóba jöhet? Szóval ti mit ajánlanátok a fenti használati célra? Egyáltalán vételárban milyen különbség a reális egy műszakis/rendszámos és egy csak telepítésre hirdetett ugyanolyan lakókocsi között?
2) Márkák. Ez tudom, hogy megosztó téma, ezért csak annyit kérnék, hogy meg tudnátok említeni pár olyan gyártmányt, ami egyértelműen az átlagnál jobb minőségűnek számít?
3) Mivel öten használnánk ezért jó lenne ha lenne benne öt gyárilag kialakított fekvőhely...de erről le tudnék mondani. Ha élhetőbb a belső kialakítás négy ággyal, akkor az ötödiket el tudnám képzelni ideiglenesen a "folyosón" is. Ezzel kapcsolatban egy konkrét eladó példánnyal is szemezünk, mit szóltok hozzá?
4) A lakókocsi csatornára kötése minden típusnál megoldható? Milyen vizes blokk megoldás a legélhetőbb a lakókocsin belül? Láttam olyat, ahol mobil wc van, amit ki lehet venni a zuhanyzás idejére, de olyat is, ahol együtt van fixen a wc és a zuhany. Gondolkodom azon is, hogy a telken készítek külön egy kis kerti wc-t és/vagy zuhanyt, így a lakókocsin belül fel lehetne áldozni az egyik funkciót (talán inkább a zuhanyzót), hogy a Wc-nek több hely jusson. Szóval kinek mi vált be...vagy hasonló lehetőségek esetén milyen megoldást választanátok?
5) Van különbség abban, hogy mekkorára nyithatóak a lakókocsik ablakai? Megoldható szerintetek, hogy a használaton kívüli lakókocsiba az elején vagy a végén lévő ablak kinyitásával egy-két kajak berakható és tárolható legyen?
6) Mindenképpen szeretnénk elősátort a lakókocsihoz. Ha egy példányt elősátor nélkül hirdetnek, akkor van esély utólagosan hozzávalót beszerezni, vagy egy univerzálisat hozzá illeszteni? Vagy jobb ilyen esetben elengedni a dolgot, mert úgysem lesz jó az illeszkedés?
7) Most még egyelőre csak a tájékozódás fázisánál tartunk. Ha azonban sikerült a főbb szempontokat tisztázni, és feltűnik egy jó vételi lehetőség, van-e esetleg egy olyan hozzáértő fórumtárs, aki tisztelet díj ellenében eljön velem szakértő szemmel átvizsgálni a kiszemelt példányt?
Nagyon jó. Szeretnélek látni valahol vadulósba, (nem csak itt a fórumon fotelből) télen és 10 nap után majd kérek egy kanna forró vizet tőled a 12 Voltos bojleredből. Ha gond nélkül adsz akkor mindent elhiszek neked. Csak szólj, merre vagy? Hol állsz és kipróbáljuk?
Majd megkérdezi hogy " szoktál-e horkolni amikor alszol " ha igen akkor elküld alvás laborba .
Nem mindegy az neki, hogy amikor elalszol a volánnál vezetés közben - akkor csendben szunyókálsz-e 140-el a sztrádán... vagy horkolva? :-))))
Megjegyzem, hogy az itteni (házi) orvosi vizsga csak egy vicc ahhoz képest, mint ami a szomszédos és baráti országban van. Ott sokmindent el lehet sumákolni, de fülészeti és főleg a szemészeti szakrendelést - azt nem.
- Például ha valaki még szemüveggel is szarul lát - annak kakukk a jogsi. - De ha szarul hall, az is csak max. B-t vezethet de ezt is csak úgy, ha túlmértes tükröket szerel a gyáriakra (vagy azok helyett).
Egy ilyen orvosi vizsga egy tiszta kálvária - minimum 2 napja rámegy a kuncsaftnak - mert vagy 5 szakrendelésenkell sorban állnia (ülnie), hogy minden szakorvostól megkapja a pöcsétet.
Pont most hirdeti egy magán(!)klinika - mint óriási szenzációt - hogy náluk akár (!) 1 nap alatt is megvan az orvosi vizsga a jogsihoz.
Persze, ez nem olcsó mulatság - többszöröse az államinak, ahol viszont várni kell - de e luxust meg kell fizetni.
Én anno még akkor megcsináltattam Ausztriában a jogsit, amikor még nem volt benne lejárati idő. :-)
Azóta bele kellene íratni a B96-ot, de amíg nem feltétlenül muszáj, addig nem akarom. Bár az új jogsinak már lenne lejárata, azért az sem valami zivataros, valami 25 vagy 30 évre szólna.
Szerintem hozzáigazítják. Vagyis ha pechedre pont egy nappal azután van a szülinapod, hogy lejár a jogsid, akkor egy nap híján egy teljes évvel rövidebb időre fogod megkapni az igazítás miatt.
Sajna akkor Te is nagyot buksz az új szabalyozáson.
Én sem vezettem vagy 30 éve C-vel és valszeg már nem is fogok. Úgyhogy, ha eljön az idő, ami sajnos nincs messze, én azért a többletért inkább leadom a C-t. Többet ér az 1 év mint egy olyan kategória, ami egyébkent már nem kell semmire
Az idén decemberben fog lejárni, és márciusban van a születésnapom.
Ráadásul A,B,C PAV1 jogosítványom van, és a korom miatt már csak két évre érvényesítették, az új jpgsim 15 hónapra lesz érvényes, hacsak a C-t nem vetetem ki.
Az utolsó érvényesítésnél mondta a háziorvos, hogy kiveszi a C-t és akkor három évre hosszabbítja. Mondtam, hogy inkább bukom az egy évet, de kell a C. A doki jól ismer, és megkérdezte, mikor vezettem utoljára teherautót? Mondtam, nemrég, 1979-ben a határőr koromban. Harsányan röhögött, és mondt, hogy így már érthető a ragaszkodásom. :-)
Az alapból járó évet visszaveszik a születésnapodig. Így mindenki bukik hacsak nem a születésnapjan kell hosszabbítani. Én tavaly tavasszal hosszabbítottam jogsit és buktam 9 hónapot mert a születésnapom decemberben van. :(
onnan érvényesítik ahonnan lejár, ráteszik a kortól függő éves hosszabbítás éveit+a születésnapig terjedő időt.
Hát ez az - ezen háborodtam fel én is.
Mert nem ráteszik a szülinapig terjedő időt... hanem leveszik.
Vagyis lefelé kerekítenek, nem felfelé.
Ha szülinapod előtt 1 hónappal járt le - akkor buktál 11 hónapot az érvényességből, mert az előző évi szülinaptól állítják ki.
Nekem jelenleg külföldi jogsim van - áprilisban jár le - a szülinapom viszont júliusban van.
Cserélni akarom magyar jogsira - de előre szóltak, hogy az érvényessége az újnak 2020 júliusától fog ketyegni - mert az a legközelebbi (visszafelé mért) szülinapom. Lefelé kerekítés, hejjj..
Én meg úgy hallottam, hogy mindegy meddig szólt az előző érvényesség - ha most mész el orvosira, az új jogsid csak az előző (!) szülinapodtól fog szólni. Vagyis lefelé (!) kerekítik az évet.
Így bukok én közel egy év érvényességet - mert áprilisban jár le a régi jogsim - a szülinapom viszont júliusban van.
Így a folyó évet bukom, mert az új jogsim előző évi szülinapomtól fog szólni.
de akkor nagyon a nyár közepére esik a következő orvosim ami a jövőre nézve nem túl jól jönne ki, egy esetleges egész nyaras Görög, vagy Horváth miatt!
Álljunk meg: az orvosi vizsga (a jogsi érvényessége) nem szülinaptól-szülinapig szól?