Persze, és elő is fordul, látom a haverok kezei között nem egyszer. A szétszedett romokon meg csak ámulok, pl. a legutóbb látott és szétnyúlt Nissan vezérműláncon, aminél szemre is izmosabb a nagyim ingaóráján a WC-lánc, amin a súlyok függenek... És sok hasonló konstrukciós megoldás van, hajszálvékony gyűrűktől a régen 500-as motorokon látott méretű olajszivattyúkig nagy motorokon. Minden ki van hegyezve a működési minimum határáig - gyártási költség, légszennyezés meg a tervezett avulás oltárán-, így statisztikailag is könnyű a hegytetőn néha túlesni... Érdemes megnézni egy azonos teljesítményű heavy duty motort összehasonlításul (akár csak egy kommersz hajómotort, vagy épp csak egy kamionét), és komolyan röhögőgörcse támad néha az embernek, és úgy leszek vele, mint anno a csehszlovák lemezjátszómmal voltam: szétszedés után nem azt nem értem, miért nem működik, hanem azt nem, hogy eddig hogy a fenébe működött?!
ha a fhanszia se az olajat, se a vizet nem eszi, akkor megnyugodhatok? :)
viszont a váltó felől mostanában hangosabb lett az "elektromos" hang, így arra gondoltam, mi lenne ha kicserélném az olajat, mert nem csak az állapotában, de a mennyiségében sem vagyok biztos. mérőpálca ott nincs. :)
na leengedésnél nem túl szép olaj jött le és visszamérve nagyon nem volt meg a szint (3.4 helyett 3 sem volt). így aztán mikor rádobtam a friss olajat érdekes módon eltűnt a hang, meg a váltó is pöpecebben kapcsol. mindezt 80e-nél.
a gyári könyv és szervízleírás szerint ezt soha nem kell cserélni és utántölteni. :)
Hát pont ez itt a kérdés! Tökéletesen megfogalmaztad! :-))))))))))
Egyébként ha igaz a futásteljesítmény, és nem valami űbergagyi olajjal mentek eddig vele, akkor mindenképpen konstrukciós hiba, főleg, ha nem egyedi. Egyszerűen egy motort nem lehetne tönkretenni ennyi futás alatt így sehogysem, ha jó lenne a konstrukció. Az egyik képen jól látható, hogy megégett, elkokszosodott az illető hajtókarcsap, azaz ráheggedt a csapágy, nem anyagszakadás vagy egyéb fizikai hiba történt (a szakértők is megállapították), ez pedig csak elbaxott csapágyméretezés vagy elégtelen kenés miatt lehet, ez utóbbinál -ha a történet igaz- elbaxott a vészjelzési rendszer is...
De még mindig a konkrét Cé apó által citált cikknél maradva:
"nem állt félre József azonnal, amikor a BMW műszerfalán meglátta a sárga jelzést. No meg azért sem, mert hetekkel korábban már látta ezt a piktogramot, amikor az M6-tal saját háza elé parkolt. Akkor a Schneider autóház szerelőjével folytatott gyors telefonos egyeztetésen megtudta, ha nem vízszintes helyzetben áll a kocsi, néha előfordulhat egy-egy vakriasztás a csökkent olajszintre hivatkozva. Óvatos a rendszer. Július 21-én éjjel egy óra körül az Érdi emelkedőn vált világossá, hogy ez az este nem egy egyszerű olajbetöltéssel végződik majd. Az M0-s körgyűrű lehajtójához közeledve Józsi belenézett a tükörbe. Nem hitt a szemének. A vaksötétben suhanó M6-os hátsó lámpái az autó mögött kavargó szürke felhőt világították. Ami ezután történt, azt csak az értheti meg, aki bármilyen autóval került már hasonló helyzetbe. Lehúzódott a szélső sávba, hátha csak az útra szóródott valami, és azt kavarják fel a kerekek. A füstfelhő egyre csak nőtt és követte őket a szélső sávba is. A BMW alól jött."
Valóban vakriasztás volt jelentős olajfogyás mellett?
Ja, és még valami: a Főfőnökségi Eltávozás-Ellenőrzési Bizottság egyetlen tagja egybehangzó szavazással úgy döntött, hogy a 23-27.-ei motorozásra az engedélyezettségi státuszomat "OK"-ra módosítja. :-)))))))))
Ilyen van a Phetitben is. Igaz, non-űbertekkniccsként csak 8 osztatú a skála, azaz csak 12,5%-onként tudom, mennyi az olajszint, azaz amikor pl. az olaj a min és a max szint közötti 53%-on áll, akkor én azt hiszem, hogy csak 52,5%. Persze nehéz ettől nyugodtan aludni, de megszoktam. De hát ez csak egy olcsó népautó. És hogy az M6-hoz hasonlóakat produkájunk a motorjával, ezt tengeralattjárónak kellett használni... :-))))))))))))
Userként könnyű szétgyilkolni a technikát. Én N vezetése közben is sokat gondolkodtam anno az 1.0 wrc esetében, hogy 50 Le ide-oda, én itt nem szeretnék váltófogaskerék lenni. Körmöskapcsoló és szinkrongyűrű meg pláne nem... A wrc mégis bírta, ma is vidáman szaladgál... Ezért is erőltettem az automatát a Phetitnél, ami akkor jó ötletnek tűnt.
Ha olajnyomás nélkül marad full fordulaton egy full terhelt motor, a mai konstrukcióknál az élettartam kb. 3(!) másodpecre csökken.
És de, széttörik benne minden, ez pont a legjellemzőbb halál, meghegged a hajtókarcsapágy és szakad a hajtókar, és szétver mindent. Ezek a mai motorok szinte mind kenési elégtlenség miatt makkannak meg. Ezek manapság egyszerűen a statisztikailag várható terhelésekre vannak tervezve, optimalizált élettartammal (nem maximalizált!), ezt nem mondja ki egyik gyártó sem, de ma már a motorok is olyanok, mint a fékek: nekem soha nem fogyott el egy autón sem a fék közúton. Pályán viszont szinte egyik sem bír ki egy kört sem... Gyakorló motorkonstruktőrtől hallottam a sztorit, hogy a fékpadon állandóan szétrobbanó prototípusok után mekkora küzdelem volt a projektvezetéssel, hogy ugyan lehessen már pluszban betervezni egy kb 1 eurós terelőlemezt a karterben és "kapjanak" még 1,5 mm-t a hajtókarcsapágyak szélességére. Meglett nagy nehezen, és lám minden probléma elmúlt.
Amúgy ezeknek a motoroknak olajnyomás kell. A cikkben szereplő hibajelzés olajszint-jelzés volt, azért sárga, mert nem okoz közvetlen bajt, nem is értem, Tomcat mit rugózik rajta. Amíg az olajnyomás névleges, addig elvileg nem lehetne baj. Mondjuk az is egy komoly probléma ezeknél a konstrukcióknál, hogy az olajnyomás-vészjelző rendszer enyhén szólva kőkorszaki, jellemzően egy ponton és elég nagy időállandóval mér nyomást, azaz csak akkor szól határozottan, ha már nagyon megszűnt minden kenés, pedig jellemzően furfangos hibák miatti "tranziens" nyomáscsökkenések (lásd vanos) is tudják akár szép lassan legyilkolni a motort.
Én mindentől függetlenül úgy gondolom, hogy József beszopta, de egy M-es állítólag sportos űbertekkniccsnek a 21. században szerintem nem szabadna behalnia 70e km-nél, akármi is van, még ha tolják neki, akkor sem... Itt egyértelműen kenési rendellenesség volt, azt meg júzerként nehéz előidézni, talán csak a szar olajjal, szűrővel lehet, ha amúgy jó a konstrukció.