A MÁV-nál és a volánnál is megvan a gondolkodni képtelenség mint kóros betegség, meg, hogy azért őrzik a székházat, nehogy a logika bejöjjön, ill. a nem tudja a jobb kéz mit csinál a bal. Ezért kéne térségi közlekedési társaságokat létrahozni és közös vezetőséggel működtetni. A Bp-i köpontból lövésük sincs vidéken mire van szükség, csak a számokat látják, az meg csalóka, statisztikát ugye hamisítanak is, azóta mióta egyáltalán létezik olyan ,hogy statisztika, de még hamisítani sem kell feltétlenül csak éppen úgy mérni, hogy azt adja ki, amit láttatni akarnak. Lásd. szakadó esőben munkaszüneti napon végzet utasszámlálás, amit már lehetett mutogatni igazolandó, hogy gazdaságtalan a vasút, meg is szűnt, az meg akkor már senkit sem érdekelt, hogy Barkasokkal kellett a csomagokat a busz után vinni, mert anynira tele voltak a buszok. Ugyanitt 50 milliót még rá kellett költeni a buszos közlekedésre is pl. buszvárók, buszfordulók, várótermek építésére.
Annyi szerintem az nyilvánvaló, hogy itt (ha összesítve nézed) bevételkiesésről nem nagyon van értelme beszélni. A Bp-bérlettel ellentétben, az kicsit más szitu volt. Viszont meg kell tudni osztozni...
Szóval számomra az a látszat, hogy a volán - amelyik ugye a több utast viszi - némi joggal f*sik attól, hogy a bevételek "testvériesen" lesznek elosztva, és hogy a "racionalizálás" fölülről az ő rovására fog végbemenni. (Amíg nincs rendes megrendelő szervezet, ami szervezi és _tételesen kifizeti_ a szolgáltatást, addig nem nagyon lehet mást várni, mint ilyen-olyan nagypolitikai ötletek, fellángolások mentén való reformkisérleteket, amiből esetleg néha valami féltökű dolog valóra válik. És amíg ez így van, addig a biztos bevétel az, amit az utas direktben a kasszába beadott...)
A MÁV-ot meg igazából qrvára nem érdekli, hogy hány utasa van. Talán azt nem bánja szerintem, ha arra téved néhány, mert akkor könnyebb faluromboló vasútbezárókkal riogatni, de olyan nagyon nem forszírozza a dolgot...
Asszem annyi tény, hogy a jogszabályi háttér eddig nem nagyon kedvezett a közösségi szövetségeknek.
Akinek ez mindenekelőtt érdeke, az elsősorban a júzer, és amíg nincs olyan szervezet, ami őt képvielje...
Tények ismerete híján csak a látszatra hagyatkozhatom. Az, hogy ilyen makacsul nincs közös bérlet, csak arra utalhat, hogy egyik, vagy másik nem akarja.
A MÁVról az a látszat, hogy nem nagyon akar több utast (úgy viselkedik, hogy inkább kevesebb utast akar...). A Volánról meg az a látszat, hogy nem akar több olyan utast, amelyik a MÁVnak is fizet! (Mivel túlnyomórészt a jegyárbevételből él, azt szeretné, hogy neki fizessenek.)
Azzal önmagában nincs nagy gond, hogy egy hónapra előre el kell döntened, melyiket választod. De gondolj bele, hogy ha majd olyan fontos leszel mint utas, hogy a vonatos, a buszos, a léghajós cég nekiáll kopogtatócédulákat gyűjteni, és térdenállva könyörög, hogy az ő bérletét vedd meg, miközben kilátásba helyezi a bérletár csökkentését és elmondja mindenféle csirkefogók gyülekezetének a konkurens közlekedési ágat. :)
Én azt választanám, ami hamarabb indul és hamarabb odaér.
És baromira idegesít, ha ezt azért nem tehetem meg, mert hó elején el kellett döntenem, hogy a 4567Ft-os buszbérletet vegyem-e meg, vagy a szintén 4567Ft-os vonatbérletet.
Ezen senki sem nyer semmit, ez csak az emberek szivatása.
Nagyon ritka, hogy egy villamosvonalat visszaépítsenek. Ez vagy nosztalgiaokokból, vagy puszta véletlenségből fordul elő leginkább.
Teljesen más céllal létesülnek villamosok, mint annak idején.
És igen, korábban a buszok a régi villamosvonalakat jobban, hatékonyabban kiváltották.
A mai új vonalak inkább egy olyan űrt céloznak meg, amit sem az egykori villamosok, sem a buszok, sem a metrók nem tudnak megfelelően ellátni.
Vannak persze vasútvonalak, amiknek nincs jövőjük
Ez a lényeg. A villamossal együtt a helyközi/távolsági vaskerekű közlekedésnek is van egy (mérsékelt) reneszánsza, de nem azon a területen, ahol régen működött. A tanyasi vicik nem nagyon fognak újra gombamódra szaporodni...
Ahhoz képest, hogy a 2. világháború utántól (a tengerentúlon inkább a 30-as évektől) a korszerűtlen, elavult, vegetáló közlekedés jelképe volt legtöbb helyen, mára gyakorlatilag a korszerű közlekedés jelképévé vált. Most világszerte épülnek villamosvonalak (vagy mondjunk inkább közúti vasutat, mert nem feltétlen a klasszikus vonalakról van szó), és nem is csak a fejlett világban.
Egy-kettő nem nagyon számít.
Metróvonalból sincs sok (valsz. jóval kevesebb, mint villamosvonalból), mégis meghatározó szerepe van a metróüzemeknek a városi közlekedésben. A villamos mai helye teljesen máshol van a városi közlekedés ranglétráján, mint mondjuk 1910-ben volt. Más céllal is létesül. Azt a feladatot már sosem fogja betölteni, amit akkor. Kapott újat...
Az utolsó mondatom a közjó érdekében történő félénk érdeklődés. Ha a válasz a tovább is, akkor ajánlatos felkeresned orvosod, gyógyszerészed, ma már nagyon komoly színvonalon álll a pszichiátria, nem csak az elektrosokkos cuccok vannak, képesek teljesen helyrehozni egy ember elmeállapotát, ha megvannak a kellő körülmények és akarat.
Az, hogy te mit számolsz lapokon, meg én mit látok a valóságban ,két külön dolog. A vicinálisokat se használja senki, megmondták a számok, amiket a munkájukat - nem - végző "számlálók" saját kézzel írtak be. Aztán mégis . . .
De én amúgy nem vagyok elvakult antistatisztika-harcos, hiszek a tudománynak és a számoknak, csak nem mindegy, honnan közelíted meg a kérdést, és hogyan értelmezed. Sajnos rengeteg, fent említett korú embert látok temetőben feküdni, míg az idősebbek (az említett korosztály) szemlátomást tovább élt. Talán zajlódhattak le olyan társadalmi változások az utóbbi 50-60 évben, amelyek ahhoz vezettek, hogy ezek az emberek korábban haltak meg, mint kellett volna, vagy várható lett volna (piszkosul szétdolgozták magukat a szocializmus építése közben, szívva a fasza kémiai anyagokat mondjuk egy mosószergyárban, vagy gyógyszergyárban). Az átlagéletkor mellesleg itt, Kelet-Magyarországon tudomásom szerint statisztikailag is csökkent, és eleve alacsonyabb, mint a nyugati régiókban. Ergo amit én láttam, az megállhatja a helyét. És még mindig kérdés, hogy a hosszú életet élő nagy öregek mit csináltak másképpen, mint ma.
Mellesleg, ha olyan kedved van, meddig tudod kivetkőzni magad az erkölcs és a jómodor, valamint illendőség kötelékeiből? Tettlegességig, vagy tovább is? Kapásból lehülyézni valakit, az egy dolog, mert jó kedved van. De meddig tovább?
Országos, tudományos módszerekkel végzett adatgyűjtés szerint az átlagos életkor az idő múlásával folyamatosan nő. Ezt nem írja fölül az, hogy te mit láttál egy temetőben.
Pl.: Kiszámolható, hogy Budapesten naponta hány ember hal meg. Ez kissé hullámzó, mert bezavar a főleg tavasszal és ősszel magukat megöngyilkolók száma, de ez a hullámzás nem veszélyes. A napi halál szám a lakosság száma (ami úgy 2 millió) osztva az átlagos élettartammal, osztva 365-tel. Na, ez a szám folyton csökken, és még annál is jobban, ahogy csökken Bp lélekszáma. A temetők sírköveinek feliratától tök függetlenül.
Elmondhatnád, miért, hogy ne hülyén haljak meg. Az internet csodás találmány, rengeteg mindenttudó félisteni bölccsel találkozni, remélem, megosztod velem az elmeállapotom okát, mindenki okulására.
Mostanában zavaróan sok olyan ember hal meg a környezetemben, aki ennél jóval fiatalabb, és nagy átlagban 45-55 között születtek. Nem tudom nem észrevenni ezt.
Masrhaság, pont nekik lenne jó. Pont az nem jó, hogy egyszerre meg vonat és busz, egymás közöttm egosztva az utasokat, így az a mondjuk 30 utasm egoszlik vlaamiylen arányban, így ahelyett, hogy menne valami ,ami nyereséges, mert 30 ember buszon és vonaton is bőven behozzaa változó költségeket, és ugye az állandó az így is úgyis megvan, lesz két veszteséges járat itt is és ott is.
Vagy pont reneszánsázt fogja élni a vasút mint ahogy mostanában a villamos teszi. Hány nagyvárosból írtották ki a villamost nemcsak nálunk, hanem nyugatabbra is? Most meg nem győzik építeni vissza, mert rájöttek ,hogy busszal nem pótolhatók. Korábban megszüntetett viciket is nyitnak újra Németországban is pl. ütemes menetrendben is járnak korábban bezárásra ítélt viciken a vonatok felújított pályán, máshol beleintegráltak tram-train rendszerbe.
A benzinárak növekednek ,ahogy fogy az olaj és egyre nehezebb kitermelni a megmaradt készletet, már most 430, de könnyen lehet akár 500 ft fölött is, és akkor bizony válhatnak széles bicikliutakká az autópályák is. Vagy ha az nem is, előbb-utóbb még a most jellemző klozettra is kocsival féle elkényelmesedett személet is változhat, mikor ha nem is teszi le végleg az autót, de nem nő a seggéhez.
Vannak persze vasútvonalak, amiknek nincs jövőjük, eljárt felettük az idő és új feladatot sem lehet találni nekik, azokat be kell zárni, ez nem kérdés, vagy pedig lehet belőle hajtánypálya pl.
>Tőlünk nyugatra ez már evidens, de nemcsak nyugatra!
Peti... Tőlünk nyugatra már rég fölszámolták a vici közlekedést! Emellett autópályákon, vasúti fővonalak mentén vígan futkosnak a buszok! Talán ezért gazdagok...
>De kinek lenne rossz - rajtad kívül - a közös bérlet léte?
Rajtam kívül?? Mér', nekem rossz lenne? :-)
Mihelyt lett Budapest bérlet (a hatósugaram Bp és szűk környékére terjed), azóta van.
Annak lenne rossz az országos közös bérlet, aki nem vezeti be.
A Budapest-bérlet egyik nagy ellenzője a MÁV volt.
Országosan egyik nagy ellenzője a MÁV mellett a Volánok. Mert olyan bérlettel, amivel a MÁVnak is fizetnek, felülnek a kényelmes, télen meleg, tiszta, nem rázó, barátságos buszra.
De akkor már minek vonatozni? Mehet gyalog, vagy lóval is, milyen egészséges az! Közelebb vagy a természethez, ráadásul totál zöld vagy (a lónak 0 a károsanyag-kibocsátása), amit kitol, az meg mehet a szántóföldre.
Amúgy a dédapás dologhoz: amikor temetőben járok, sokszor látom, hogy az első vh körül születettek milyen sokáig éltek. Legtöbbje 80, de inkább 90 éven felül halt meg, zsákszámra találkozni az élt 1903-1999 táblákkal. Most meg hamarabb döglik meg a jóember :S Technikai fejlődés ide vagy oda.
Vagy bárhol másról két pont között egyszerre vonat és buszbérletet mondván hol ez hol az kell? Inkább az a jellemző ,hogy egiyket ak ettő közül aztán ha kell órákat vár, ameddig jön a másik max. néha havonta párszor vesz jegyet ha nagyon siet, de ez elhanyagolható változás. A közös bérlet egyértelműen mindenkinek jobb lenne.
Tévedés: Haténykonyság úgy lehet növelni, ha bezárják az összes vicinálist és busszal helyettesítik. 10 év múlva nemigen fogunk már vicinálisokat látni, csak nosztalgia menetben.
Tőlünk nyugatra is sorra zárják be a mellékvonalakat, sőt már bezárták régebben.
Azt kell megértsed, hogy szeretjük vagy nem szeretjük a vasutat, egyszerűen sokkal kevésbé költséghatékony mint a busz, de még a személygépkocsinál is. Ezért, különösen ilyen szűkös gazdasági helyzetben be fogják zárni a mellékvonalakat, ha tetszik, ha nem. Egy fontossági sorrendben nekem az egészségügy, oktatás stb mögött van.