Kerestem a topikok között, de nem találtam még kifejezetten ilyen témájút. Ez elég meglepő volt. Nos, mindegy, akkor itt van egy, amiben megtárgyalhatjuk a legújabb technológiákat, áttöréseket, hatásfokokat és persze, hogy ki, mikor fogja telerakni és legfőképpen mennyiből a háza tetejét napelemekkel?
ha nem lenne szaldó és ilyenem lenne, minimális fogyasztási szokásváltoztatásokkal egész sokat tehetnék az akku kímélésével a hosszabb élettartamért.
Igyekszem nappalra időzíteni a rugalmasan használható nagyobb fogyasztókat, pl. a mosó- és mosogatógép majdnem mindegy mikor megy, tehát lehetőleg nappal indítom el nem este, így kevesebbet kell az akkut használni. Akár még a fagyasztóládára is lehet tenni egy időkapcsolót, kiolvadni nem fog, ha éjféltől napkeltéig nem kap áramot, így nappal fog többet üzemelni. A villanybojler is működhet kora délutánra időzítve. Ha ilyen lenne az áramellátásom biztosan sok hasonló trükköt lehetne még találni, hogy az akku minél kevésbé legyen terhelve.
A termék súlya ismert, ez alapján max. 25, 30 kWh lehet a teljes kapacitása (akkor, ha tényleg pöpec, high-end cellákat, és csúcsrajáratott designt alkalmaztak. volna.).
Ismereteink szerint, amita Tesla sem cáfol a várható, klasszikus értelemben vett ciklusszám max 800 (te is ezt írod), azaz a maximálisan tárolt energia mennyisége 24MWh. Ha nincs túlméretezve (miért lenne? és nem, nem tudjuk, hisz ők sem mondták meg), akkor csak 8MWh.
Az USÁban az áram ára 15 USc/kWh, a veszteségeket is figyelembe véve optimális esetben 3000, pesszimista esetben 1000 USD árú áramot fog élethossz alatt tárolni a rendszer.
Persze számolhatunk 20 éves élettartammal, de akkor számoljunk 200%-os hatásfokkal is. meg ingyen sörrel.
"1000X inkább hiszem el a TESLA mérnökeinek, hogy OK a termék, mint neked,"
Látod, itt a különbség a szakma, és a "háziasszony" között. Én nem hiszek senkinek, egy komoly szakember nem is várja el, hogy neki higgyenek. Itt nem álmokról, meg véleményekről van szó, hanem tényekről. A tények elfogadása pedig nem hit kérdése.
Ha képben volnál az elemekkel kapcsolatban, akkor te se kényszerülnél arra, hogy vakon elfogadj híreket, vagy álláspontokat és te is a tényekre volnál kiváncsi.
Ha megosztod, hogy honnan származnak az ábráid, akkor szívesen rájuk nézek. Így szövegkörnyezet nélkül sajnos nem sokat jelentenek.
(És a repülést és a holdraszállást nem az álmodozók, hanem a mérnökök csinálták, ugye...)
Nézd, tiszteljük meg egymást azzal, hogy hozzáértőnek tekintjük egymást, és nem dilisnek, és ennek megfelelő hangnemet használunk.
Az általad linkelt táblázat engem igazol.
A "szemfényvesztés" ott van (és erre pár hsz-al ezelőtt hívtam fel a figyelmet), hogy mást nevez a szakma ciklusszámnak, és mást a köznyelv. A szakma szerint a ciklusszámot az elméleti kapacitásra vonatkoztatják. Tehát ha egy akksit csak félig sütünk ki, akkor pl. nem 500-szor, hanem 1000-szer tölthetjük fel, de a "ciklusszáma" 500 marad (1000x50%). Tehát egy akksi szakmai értelemben vett ciklusszáma szorozva a kapacitással megadja, hogy mennyi energiát tárol az akkis az élettartama alatt, és ez a fontos adat a megtérülés szempontjából. Ez a ciklusszám Li-ion akksiknál ma még ritkán lépi át a 800-at.
"Aztán saccolj egy statisztikát, hogy mekkora garancia kockázatot vállalsz be?"
Ez azon múlik, hogy minek tekintem a T-t. MA a befektetők jelentős része kamunak, szerintük a kockázat 100%-os, és a trükk az, hogy az egész bulit rövidebbre tervezik, mint az a 2-3 év, mire a dolog kiderül. Ennek elenkezőjéről M. akkor tudná a szakmai befektetőket meggyőzni, ha megfelelő dokumentumokkal, jegyzőkönyvekkel és szabadalmakkal állna elő. Ezt nem teszi, hanem éppen úgy jár el, ahogy más, lufifújó szélhámosok (nézd meg a most összeomlott magyar BTEL esetét). Nem mondom, hogy a T átverés, szélhámosság, csak annyit, hogy meg sem próbál erről meggyőzni.
"A teslánál nyilván jól ismerik ezeket a statisztikákat :-)"
OK, hagyjuk a hitkérdéseket, ha gondolod tekintsd a Roadstert egy sikernek, vagy hidd azt, hogy a TM nyereséget termel, ezek eléggé ingoványos kérdések ahhoz, hogy ne legyen "objektív" igazság. Sokminden belefér.
De amit a cellákról írsz az viszont kínos:
1. nincs "'szupertitkos "rakétatechnika"." Nincs, mert ha lenne, akkor arról tudnánk. Tudnánk, mert akkor nem kamu termékekkel hakniznának a világban, hanem az eredményeket mutatnák be, de nem teszik. És nincs azért sem, mert nem szabadalmaztatták. Mikor a világ, és a részvényeseik kezdtek feszengeni a TM gáz, semmitmondó szabadalmain (ugye techno. cég értékét lényegében a szabadalmai adják), akkor M. inkább bekamuzta az "open source" stratégiát, de nem, nem állt elő egy akár minimális mértékben forradalmi cellával. ÉS persze nincs azért sem, mert a Tesla pakkokat folyamatosan boncolják, és ha volna bennük bármi meglepő, arról tudnánk.
2. Nem szerencsés irreális ciklusszámokról álmodozni. MAradjunk a földön, de oldjuk meg a problémákat meglévő eszközökkel. (ÉS ciklusszámnak azt nevezzük, amit a szakma annak nevez...)
------------
M. olyan stratégiát használ, ami a szélhámosságokat jellemzi. Ebből nbem következik, hogy ő is szélhámos, de a menedzserek nem véletlenül kerülik a semmitmondó, "premature", ellenőrizhetetlen bejelentéseket (és ragaszkodnak pl. a szabadalmakhoz). Mert a hitelesség tőke, amit nem jó elveszteni. Ő egy más rendszerben építette fel a cégét. Az elmúlt egy év már nem igazán hozta a számokat.
ezt hol "garantálja"? Hol írja le? Tényleg érdekel.
Min. 5 éve igyekszem mindent elolvasni a Li-ion akksikról (ideértve a TEsla saját szabadalmait), és sehol nem láttam ilyen számokat. Pusztán termosztálással és töltésvezérléssel nehéz elhinni, hogy akár közel ilyen hatást lehetne elérni.
3500 dollár egyszerűen számolva az 980000 Ft, ami jelenlegi áramáron 28000 kWh áram. Az nálam 1866 nap, ami 5,11 év. Megérné, ha nem lenne szaldó? Valószínűleg.
A Panasonic 18650 3400mAh LiIon cella energiasűrűsége ennek duplája. Pillanatnyilag ez az általam ismert, kereskedelmi forgalomban kapható legnagyobb energia/tömeg arányú akku. A Tesla viszont olcsóbb, mint ha ilyenekből állítanám össze ugyanazt a kapacitást. Ezért írtam, hogy a Tesla - ha falra nem is feltétlenül éri meg - villanymotoros kishajóba pont jó lesz. :-)
hosszasan tudnék vitatkozni, de úgyis ki lenne moderálva :)
úgyhogy inkább elfogadom, hogy más az értékrendünk, és másként ítélünk meg dolgokat.
Félig OFF, de talán bent maradhat:
De azt muszáj megjegyeznem, hogy te is a saját prekoncepciód áldozata vagy.
Pl. az, hogy egy első termékfotó bemutatása alapján máris a komplett adatlapot/vizsgálati eredményeket követeled, az tökre értelmetlen.
Ha autós hasonlatokat nézünk, akkor ez olyan, mintha egy gyártó első 3D-s rajza alapján máris tengelytávot, ülőlapmagasságot és hosszat, meg tank méretét kérdeznéd.
Autós körökben is még el fog telni 2 év, mire ilyen adatokat egyáltalán becsülni fog bárki.
A gyár pedig addig is reklámozza majd, mint "legtágasabb, legtakarékosabb, stb. jármű a földön", és elviszik az üres vázat (ami a fotó után kb. 1 évvel készül el) legalább 3 autószalonra, kiállítási tárgynak.
És ők szemfényvesztők szerinted?
Amit Musk csinál, arról majd az idő eldönti, hogy siker lesz-e.
Az biztos, hogy pár évvel ezelőtt ígért olyan elektromos autót, aminek mindegyik paramétere láttán azt "ordította" a szakértő társadalom, hogy szemfényvesztés, lehetetlen, értelmetlen.
Aztán amikor a Roadster sikeres lett, és az utakon, "szakértők kezében" is bizonyított, akkor meg elkezdték hinni, amit mond, de még mindig csak részben. Ha mást már nem tudtak kifogásolni, akkor azt mondták, hogya Model-S-t ennyiért lehetetlen lesz árulni.
És végül mégis árulja, sőt nyereséget is termel.
ON:
az a 10kWh-s doboz szerintem egyáltalán nem csoda...
ki lehet kalkulálgatni, hogy mondjuk ebből mennyi fér bele:
és ez "gagyi" kínai termék, amit megvehetsz Európában is vagy 10 helyen, nem pedig szupertitkos "rakétatechnika".
lehet, hogy félreszámoltam, de nekem az jött ki, hogy ebben a Tesla dobozban 10kWh-nyi akku elfér 5-6x.
Vagyis simán lehet akkora pakkot rakni bele, amiből ha kiveszel 10kWh-t (és utána az elektronika letilt), akkor bőven 70%DOD fölött vagy még mindig.
És ezeknek a celláknak 80%DOD-nál mondanak 2000 ciklust élettartamra. 70%-nál meg 3000 is lehet.
De vannak nagyobb/nehezebb cellák, mint a Winston-éi, amik 70%-ra 5000 ciklust állítanak magukról.
És ehhez még bonyolult hűtőrendszer se kell...
(az áramoknak nem számoltam utána csak most: 66 cella kiad 15kWh-t, azzal bőven megvan a 70%os DOD, ahhoz 211V nominális fesz tartozik, amit ha csúcs 3000W-tal sütsz, akkor ~14A, legyen közben egy inverter, ami csak mondjuk 95%-ot tud hatásfokban, úgy ~15A jön ki. Az 0,2C. Mégcsak langyos se lesz...)
Ha érdekel a dolog, és van rá pénzed, akkor összerakom neked, kb 3-4 hét alatt a kezedben lehet.
Hogy hányszor tölthető fel, lényegtelen a felhasználó szempontjából, ami fontos, az a garancia. A kapacitás ott van, 10 kWh-t kapsz 3500 dollárért 10 éves garanciával (azért nincs részletezve, hogy mire vonatkozik, mert ez egy csomag, így kompletten vonatkozik rá a gari), amit további 10 évvel meghosszabbíthatsz. Ez elég megtérülési idő számításhoz. Az alkalmazott akksi paraméterei megint nem releváns a felhasználó szempontjából, gondolom majd lesz róla pontos datasheet, abban benne lesz.
sajnos ez itt nemkívánatos, pár hónapja volt egy házi tesla-akku, napelemes tároló átalakításról indult eszmecsere, azt is kimoderálták.
csoda, hogy az inverterekről még szót lehet itt ejteni, hiszen az is épp annyira része a napelem-táblának, mint az akkus tárolás vagy akár szaldós elszámolás.