Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3186

Tűnődj már el azon, hogy tavaszközepétől-őszközepéig biztosan PLUSSZOS most is a meglévő napelemek termelése!

Napi átlagban.... különben nem maradna tartalék télre, ugyebár?!

 

Ergo nem kell több napelem, mint most.

Hisz most is az éves NULL szaldóra játszik a rendszer....

Előzmény: mmormota (3185)
mmormota Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3185

Két esetet vettél számításba:

1. napelemről megy a ház mikor süt a nap, veszed az áramot mikor nem süt

2. napelemről megy a ház plusz akkut töltesz mikor süt a nap, akkuról fogyasztasz mikor nem (csak akkor veszed az áramot ha lemerül)

 

Értelemszerűen nagyobb napelem kell a 2. esetben, hiszen a fogyasztás pont mint első esetben, és még tölteni is szeretnél. 

Előzmény: Törölt nick (3184)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3184

Miért is...?

 

Éppen az a gond, hogy a NAPSÜTÉSKORI többletet eltegyük estére-éjszakára.

Ezzel csökkentve a szolgálatói puffer iránti igényt!

 

Azaz napelem alapban van elég, nem kell többlet :-)

Előzmény: mmormota (3183)
mmormota Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3183

A számításba be kellene venni a plusz napelem árát is, ami azt a többletet biztosítja amivel az akkut töltöd.

Előzmény: Törölt nick (3177)
naox Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3182

"és te 25-30 kWh-nak saccolod a súlyból."

nem saccoltam, csak leírtam az objektív maximumot.

A tényt pár hónap múlva megtudjuk, amikor elkészül az első darab. Addig erről fölösleges álmodozni, az csak vakítás, objektív hazugság.

Előzmény: Törölt nick (3180)
szocske_ Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3181

ha nem lenne szaldó és ilyenem lenne, minimális fogyasztási szokásváltoztatásokkal egész sokat tehetnék az akku kímélésével a hosszabb élettartamért.

Igyekszem nappalra időzíteni a rugalmasan használható nagyobb fogyasztókat, pl. a mosó- és mosogatógép majdnem mindegy mikor megy, tehát lehetőleg nappal indítom el nem este, így kevesebbet kell az akkut használni.
Akár még a fagyasztóládára is lehet tenni egy időkapcsolót, kiolvadni nem fog, ha éjféltől napkeltéig nem kap áramot, így nappal fog többet üzemelni.
A villanybojler is működhet kora délutánra időzítve.
Ha ilyen lenne az áramellátásom biztosan sok hasonló trükköt lehetne még találni, hogy az akku minél kevésbé legyen terhelve.

Előzmény: Törölt nick (3180)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3180

Nos, 7 kWh-ának adják el napi üzemre és te 25-30 kWh-nak saccolod a súlyból.

(10 kWh-ásnak backup-ként)

 

Ha nincs túlméretezve (miért lenne?)

Alighanem bizony túl van méretezve.

A 20 év pedig moderált üzemviszonyok között reálisnak tűnik.

 

Plusz alighanem erre is kap az USA polgár 30% állami támogatást, mivel napelemes rendszer része.

...és máris más a matek :-)

 

Előzmény: naox (3179)
naox Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3179

Akkor számoljunk.

A termék súlya ismert, ez alapján max. 25, 30 kWh  lehet a teljes kapacitása (akkor, ha tényleg pöpec, high-end cellákat, és csúcsrajáratott designt alkalmaztak. volna.).

Ismereteink szerint, amita Tesla sem cáfol a várható, klasszikus értelemben vett ciklusszám max 800 (te is ezt írod), azaz a maximálisan tárolt energia mennyisége 24MWh. Ha nincs túlméretezve (miért lenne? és nem, nem tudjuk, hisz ők sem mondták meg), akkor csak 8MWh.

Az USÁban az áram ára 15 USc/kWh, a veszteségeket is figyelembe véve optimális esetben 3000, pesszimista esetben 1000 USD árú áramot fog élethossz alatt tárolni a rendszer.

Persze számolhatunk 20 éves élettartammal, de akkor számoljunk 200%-os hatásfokkal is. meg ingyen sörrel.

Előzmény: Törölt nick (3177)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3178

...és persze AMÍG LESZ itthon gratis! szaldós elszámolás, addig a cucc itt érdektelen.

Az olyan helyeken viszont, ahol nem szaldó rendszer van, piacképesnek tűnik.

 

Szigetüzemnél pedig a fenti a matek játszik, asszem.

Előzmény: Törölt nick (3177)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3177

Nekem a vevőnek érdektelen, hogy a full kapacitású ciklusok száma az nagyjából fix (pl. 800), mert a fizika/kémia működik.

 

Számomra a TERMÉK a lényeges, ami megoldja az én gondom!

Azaz az x évig való pufferként működést.

 

Nem érdekel, hogy ehhez esetleg 2X annyi cella kell a dobozba és csak 30-50%-ban van kihasználva az ELÉG SOK napi ciklushoz.

Elég, ha a TELJES élettartama során a pack nem drágábban kezel 1 kWh-t, mintha megvenném azt a szolgáltatótól!

 

Mondjuk 5000 kWh az éves fogyasztásom.

Mennyi mehet ebből át a pufferen éves átlagban, mondjuk 40% ?

Akkor 2000 kWh és ez naponta ~5,5 kWh veszteséggel >> ~6kWh

Ennyit kéne megvennem a szolgáltatótól.

 

Mondjuk 20 év az általam elvárt élettartam.

Akkor jelenáron 6x365x38,4x20=1681920 Ft a határköltségem.

(de, állítólag az áram reál áron drágulni fog...)

 

Mivel az USA cuccok itt az EU-ban cirka azonos árúak Euróban, mint dollárban és most éppen közel 1:1 az árfolyam.

Jó felé tévedek, ha 300-al saccolom az árat: 1682/0,3=5600 USD/EUR a határ ár.

Ehhez képest a 3000 USD ajánlat nem rossz :-)

Nagyjából 10% belső hozamot takar !

 

Vagyis nekem a vevőnek a TERMÉK jó üzlet, megéri.

 

Az meg hidegen hagy, hogy közben az akkuk menyire vannak kihasználva benne.

A lényeg, hogy 20 évig tudja a fenti napi átlag 6 kWh mozgatását...

 

----

Azaz nem a szakmai tájékozottságodnak szólt a megjegyzésem.

Hanem az abból adódó piaci "vakság"-nak.

Ami szerint a termék nem jó, nem alkalmas a meghirdetett célra.

 

Szerintem alkalmas és a zseniális trükk az benne, hogy

az akkukat ügyesen menedzselve megoldja a feladatot.

Úgymond statisztikai alapon...

 

Előzmény: naox (3175)
naox Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3176

"1000X inkább hiszem el a TESLA mérnökeinek, hogy OK a termék, mint neked,"

Látod, itt a különbség a szakma, és a "háziasszony" között. Én nem hiszek senkinek, egy komoly szakember nem is várja el, hogy neki higgyenek. Itt nem álmokról, meg véleményekről van szó, hanem tényekről. A tények elfogadása pedig nem hit kérdése.

Ha képben volnál az elemekkel kapcsolatban, akkor te se kényszerülnél arra, hogy vakon elfogadj híreket, vagy álláspontokat és te is a tényekre volnál kiváncsi.

Ha megosztod, hogy honnan származnak az ábráid, akkor szívesen rájuk nézek. Így szövegkörnyezet nélkül sajnos nem sokat jelentenek.

 

(És a repülést és a holdraszállást nem az álmodozók, hanem a mérnökök csinálták, ugye...)

Előzmény: Törölt nick (3172)
naox Creative Commons License 2015.05.07 0 0 3175

Nézd, tiszteljük meg egymást azzal, hogy hozzáértőnek tekintjük egymást, és nem dilisnek, és ennek megfelelő hangnemet használunk.

Az általad linkelt táblázat engem igazol.

A "szemfényvesztés" ott van (és erre pár hsz-al ezelőtt hívtam fel a figyelmet), hogy mást nevez a szakma ciklusszámnak, és mást a köznyelv. A szakma szerint a ciklusszámot az elméleti kapacitásra vonatkoztatják. Tehát ha egy akksit csak félig sütünk ki, akkor pl. nem 500-szor, hanem 1000-szer tölthetjük fel, de a "ciklusszáma" 500 marad (1000x50%). Tehát egy akksi szakmai értelemben vett ciklusszáma szorozva a kapacitással megadja, hogy mennyi energiát tárol az akkis az élettartama alatt, és ez a fontos adat a megtérülés szempontjából. Ez a ciklusszám Li-ion akksiknál ma még ritkán lépi át a 800-at.

 

"Aztán saccolj egy statisztikát, hogy mekkora garancia kockázatot vállalsz be?"

Ez azon múlik, hogy minek tekintem a T-t. MA a befektetők jelentős része kamunak, szerintük a kockázat 100%-os, és a trükk az, hogy az egész bulit rövidebbre tervezik, mint az a 2-3 év, mire a dolog kiderül. Ennek elenkezőjéről M. akkor tudná a szakmai befektetőket meggyőzni, ha megfelelő dokumentumokkal, jegyzőkönyvekkel és szabadalmakkal állna elő. Ezt nem teszi, hanem éppen úgy jár el, ahogy más, lufifújó szélhámosok (nézd meg a most összeomlott magyar BTEL esetét). Nem mondom, hogy a T átverés, szélhámosság, csak annyit, hogy meg sem próbál erről meggyőzni.

 

"A teslánál nyilván jól ismerik ezeket a statisztikákat :-)"

Ez csak hit. ÉS a szmájli indokolt.

Előzmény: Törölt nick (3171)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3174

A vízhűtés pedig, vélhetően e miatt jó, ha már 10 évgaranciát adnak rá.

Itt is még a kapacitás 80%-a megmarad...

Előzmény: Törölt nick (3163)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3173

...és íme, hogy hol jár a világ konkrétan a napelem célú alkalmazásban.

Látod ott alul azt a  6000-es számot?

(nomeg, hogy kik jegyzik a diagramot)

 

Törölt nick Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3172

Manapság itt jár a technológia... jelzem ekkor még a kapacitás 70%-a elérhető.

 

Ezzel a magam részéről le is zárnám a témát, mert

1000X inkább hiszem el a TESLA mérnökeinek, hogy OK a termék, mint neked,

hogy "de nem lehet megcsinálni, mert én olvastam sok-sok akku adatlapot".

 

Nem gondolom, hogy érdemes volna veled tovább küzdenem, ahhoz túl sarkos/beszűkült a szemléleted.

Ha rajtad múlna még mindig nem lenne repülőgép sem... asszem, nemhogy TESLA autó.

Előzmény: Törölt nick (3171)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3171

Nézegesd ezt a tabellát.... közben gondolj arra, hogy egy

szokvány háztartásban vajon milyen is  lehet az átlagos DOD ?

(vagy akár a tesla autóban, vagy a toyota priusban...)

 

Aztán saccolj egy statisztikát, hogy mekkora garancia kockázatot vállalsz be?

Azoknál (törpe kisebbség) akik az átlagnál intenzívebben használják a pakkot.

 

A teslánál nyilván jól ismerik ezeket a statisztikákat :-)

És így mernek egy üzletileg vállalható termék speckót adni...

Előzmény: naox (3168)
naox Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3170

"így kompletten vonatkozik rá a gari"

ezt nem tudod, ugye?

Előzmény: Krinyo (3161)
naox Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3169

 

OK, hagyjuk a hitkérdéseket, ha gondolod tekintsd a Roadstert egy sikernek, vagy hidd azt, hogy a TM nyereséget termel, ezek eléggé ingoványos kérdések ahhoz, hogy ne legyen "objektív" igazság. Sokminden belefér.

De amit a cellákról írsz az viszont kínos:

1. nincs "'szupertitkos "rakétatechnika"." Nincs, mert ha lenne, akkor arról tudnánk. Tudnánk, mert akkor nem kamu termékekkel hakniznának a világban, hanem az eredményeket mutatnák be, de nem teszik. És nincs azért sem, mert nem szabadalmaztatták. Mikor a világ, és a részvényeseik kezdtek feszengeni a TM gáz, semmitmondó szabadalmain (ugye techno. cég értékét lényegében a szabadalmai adják), akkor M. inkább bekamuzta az "open source" stratégiát, de nem, nem állt elő egy akár minimális mértékben forradalmi cellával. ÉS persze nincs azért sem, mert a Tesla pakkokat folyamatosan boncolják, és ha volna bennük bármi meglepő, arról tudnánk.

2. Nem szerencsés irreális ciklusszámokról álmodozni. MAradjunk a földön, de oldjuk meg a problémákat meglévő eszközökkel. (ÉS ciklusszámnak azt nevezzük, amit a szakma annak nevez...)

------------

M. olyan stratégiát használ, ami a szélhámosságokat jellemzi. Ebből nbem következik, hogy ő is szélhámos, de a menedzserek nem véletlenül kerülik a semmitmondó, "premature", ellenőrizhetetlen bejelentéseket (és ragaszkodnak pl. a szabadalmakhoz). Mert a hitelesség tőke, amit nem jó elveszteni. Ő egy más rendszerben építette fel a cégét. Az elmúlt egy év már nem igazán hozta a számokat.

 

Előzmény: bananatree (3162)
naox Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3168

"2000 garantált ciklus."

ezt hol "garantálja"? Hol írja le? Tényleg érdekel.

Min. 5 éve igyekszem mindent elolvasni a Li-ion akksikról (ideértve a TEsla saját szabadalmait), és sehol nem láttam ilyen számokat. Pusztán termosztálással és töltésvezérléssel nehéz elhinni, hogy akár közel ilyen hatást lehetne elérni.

Előzmény: Törölt nick (3163)
Krinyo Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3167

Most csak durván becsültem, mire lesz, már ennél olcsóbb lesz.

Előzmény: szocske_ (3166)
szocske_ Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3166

de mire itt lesz számold rá a vámot és a 27% áfát, félek inkább 2M körül lesz a vége :S

Előzmény: Krinyo (3165)
Krinyo Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3165

3500 dollár egyszerűen számolva az 980000 Ft, ami jelenlegi áramáron 28000 kWh áram. Az nálam 1866 nap, ami 5,11 év. Megérné, ha nem lenne szaldó? Valószínűleg.

Előzmény: mmormota (3164)
mmormota Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3164

ki lehet kalkulálgatni, hogy mondjuk ebből mennyi fér bele:

http://en.calb.cn/product/show/?id-630

 

A Panasonic 18650 3400mAh LiIon cella energiasűrűsége ennek duplája. Pillanatnyilag ez az általam ismert, kereskedelmi forgalomban kapható legnagyobb energia/tömeg arányú akku. A Tesla viszont olcsóbb, mint ha ilyenekből állítanám össze ugyanazt a kapacitást. Ezért írtam, hogy a Tesla - ha falra nem is feltétlenül éri meg - villanymotoros kishajóba pont jó lesz. :-) 

Előzmény: bananatree (3162)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3163

Ha jól láttam ebben vízhűtés van.... 

 

A 10 év az 3650 nap, ha csak 2X cella van benne, akkor is elég a 2000 garantált ciklus.

Alighanem 10 évnél tovább is, ha felváltva/ügyesen menedzselve történik a kisütés/töltés.

 

Hisz alighanem nem túl soxor  fog maxon dolgozni a pakk:-)

 

Előzmény: bananatree (3162)
bananatree Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3162

hosszasan tudnék vitatkozni, de úgyis ki lenne moderálva :)

 

úgyhogy inkább elfogadom, hogy más az értékrendünk, és másként ítélünk meg dolgokat.

 

Félig OFF, de talán bent maradhat:

 

De azt muszáj megjegyeznem, hogy te is a saját prekoncepciód áldozata vagy.

Pl. az, hogy egy első termékfotó bemutatása alapján máris a komplett adatlapot/vizsgálati eredményeket követeled, az tökre értelmetlen.

Ha autós hasonlatokat nézünk, akkor ez olyan, mintha egy gyártó első 3D-s rajza alapján máris tengelytávot, ülőlapmagasságot és hosszat, meg tank méretét kérdeznéd.

Autós körökben is még el fog telni 2 év, mire ilyen adatokat egyáltalán becsülni fog bárki.

A gyár pedig addig is reklámozza majd, mint "legtágasabb, legtakarékosabb, stb. jármű a földön", és elviszik az üres vázat (ami a fotó után kb. 1 évvel készül el) legalább 3 autószalonra, kiállítási tárgynak.

 

És ők szemfényvesztők szerinted?

 

Amit Musk csinál, arról majd az idő eldönti, hogy siker lesz-e. 

Az biztos, hogy pár évvel ezelőtt ígért olyan elektromos autót, aminek mindegyik paramétere láttán azt "ordította" a szakértő társadalom, hogy szemfényvesztés, lehetetlen, értelmetlen.

Aztán amikor a Roadster sikeres lett, és az utakon, "szakértők kezében" is bizonyított, akkor meg elkezdték hinni, amit mond, de még mindig csak részben. Ha mást már nem tudtak kifogásolni, akkor azt mondták, hogya Model-S-t ennyiért lehetetlen lesz árulni.

És végül mégis árulja, sőt nyereséget is termel.

 

ON:

az a 10kWh-s doboz szerintem egyáltalán nem csoda...

ki lehet kalkulálgatni, hogy mondjuk ebből mennyi fér bele:

http://en.calb.cn/product/show/?id-630

és ez "gagyi" kínai termék, amit megvehetsz Európában is vagy 10 helyen, nem pedig szupertitkos "rakétatechnika".

 

lehet, hogy félreszámoltam, de nekem az jött ki, hogy ebben a Tesla dobozban 10kWh-nyi akku elfér 5-6x.

Vagyis simán lehet akkora pakkot rakni bele, amiből ha kiveszel 10kWh-t (és utána az elektronika letilt), akkor bőven 70%DOD fölött vagy még mindig.

És ezeknek a celláknak 80%DOD-nál mondanak 2000 ciklust élettartamra. 70%-nál meg 3000 is lehet.

De vannak nagyobb/nehezebb cellák, mint a Winston-éi, amik 70%-ra 5000 ciklust állítanak magukról.

És ehhez még bonyolult hűtőrendszer se kell...

(az áramoknak nem számoltam utána csak most: 66 cella kiad 15kWh-t, azzal bőven megvan a 70%os DOD, ahhoz 211V nominális fesz tartozik, amit ha csúcs 3000W-tal sütsz, akkor ~14A, legyen közben egy inverter, ami csak mondjuk 95%-ot tud hatásfokban, úgy ~15A jön ki. Az 0,2C. Mégcsak langyos se lesz...)

 

Ha érdekel a dolog, és van rá pénzed, akkor összerakom neked, kb 3-4 hét alatt a kezedben lehet.

Ha ilyen szép doboz kell rá, akkor 6-8 hét.

 

 

 

Előzmény: naox (3160)
Krinyo Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3161

Hogy hányszor tölthető fel, lényegtelen a felhasználó szempontjából, ami fontos, az a garancia. A kapacitás ott van, 10 kWh-t kapsz 3500 dollárért 10 éves garanciával (azért nincs részletezve, hogy mire vonatkozik, mert ez egy csomag, így kompletten vonatkozik rá a gari), amit további 10 évvel meghosszabbíthatsz. Ez elég megtérülési idő számításhoz. Az alkalmazott akksi paraméterei megint nem releváns a felhasználó szempontjából, gondolom majd lesz róla pontos datasheet, abban benne lesz.

Előzmény: naox (3160)
naox Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3160

"Mit kéne még tudni róla felhasználóként"

-Hányszor tölthető fel (ciklusszám)? Ez nélkülözhetetlen adat ahhoz, hogy élettartamot/megtérülést számolj.

-Mire terjed ki a 10 éves garancia? Az autók esetén pl. az akksira nem terjed ki a garancia, pedig ott szó sincs napi töltésről.

-Alkalmazott akksi paraméterei. Ez alapján tudod összehasonlítani a konkurrens termékekkel.

HA megnézel egy solar-akkut, akkor látod, hogy ezeket a gyártó nem titkolja, hanem "henceg" velük.

Előzmény: Törölt nick (3157)
ShaReRe Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3159

Ezt ontopiknak értékelem :)  Viszont felhasználói szempontból is jó lenne majd információ. Erre gondoltam, hogy még hónapok kérdése.

Előzmény: Törölt nick (3157)
szocske_ Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3158

sajnos ez itt nemkívánatos, pár hónapja volt egy házi tesla-akku, napelemes tároló átalakításról indult eszmecsere, azt is kimoderálták.

csoda, hogy az inverterekről még szót lehet itt ejteni, hiszen az is épp annyira része a napelem-táblának, mint az akkus tárolás vagy akár szaldós elszámolás.

Előzmény: naox (3154)
Törölt nick Creative Commons License 2015.05.06 0 0 3157

Mit kéne még tudni róla felhasználóként ... íme?

Előzmény: ShaReRe (3155)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!