Az XM-1-hez, valamint a Yamaha CVS-10-hez kerestem akkoriban billentyűzetet és egy karácsonyi akcióban olcsóbban megkaptam, mint egy "csak keyboardot" :-))
Köszönjük a bíztató szavakat! Igyekszünk a legjobb Hammondot előhúzni a Casioból :-) Ez a hang is -bár élőben nagyobbat üt- splittelve layerezve három Hammond beállításból, és a Line6 roto machine pedálnak köszönhető. Elég rugalmasan lehet igazítani az etalonhoz a hangokat, ezért azt gondolom, hogy használható könnyű kis hangszert sikerült venni olcsón.
Ettől eltérően limitált szériák is kerültek kiadásra, amit egy zenész ismerősöm mutatott büszkén minap, nevezetesen a John Lord Rock Organs kiadás (SRX97) mindössze 12 hangszínnel! :D Viszont a mára megmaradt, eredetileg 70-80 ezres darabokhoz most hihetetlenül alacsony, 7-8000 Ft-os áron juthatnak az ínyenc Rolandosok az Roland East Europe-nál.
A legérdekesebb, hogy a dobozára a NOT FOR SALE felirat van nyomtatva, nem is csak ragasztva! Ehhez képest érdekes hogy hogyan kerültek hazánkba vélhetőleg csak a japán-USA területre készült bővítők. A wikipédia néha hasznosabb itt is mint a hívatalos honlap: http://en.wikipedia.org/wiki/SRX_expansion_board
...ez állat nagyon! Valóban lehet még azt a hangzást ha valaki akarja, és megvan rá az eszköze. Az Attila nevű USA formáció volt még hasonló crunch-os hangzású Billy Joel vezette B3-assal.
A time link nem működött. Richie Kotzen nóta 1:52-nél jön a Leslie, Cream Bade 1:06. Amúgy általában a Clapton koncert videókon nem így szól a Leslie ennél a nótánál (Cream verzió). De nem is azt drive-os hangot hozza az erősítő alapvetően, meg nem is jellemző rá a 70-es évek vége óta, hogy használná a hátsó hangszedőt...csak ritkán.
Őrület tanulságos minden, amit eddig írtatok! És még mindig azt mondom, hogy nem gyári Leslie ládát szeretnék a gitározáshoz. Pont a Trambi által leírtak miatt. Pl alulra eleve kapásból gitárhangszórót raknék, 15"-öset vagy 12"eset, de gitárhangszórót. A hangváltót se 800 hz vágáshoz csináltatnám. Ha úgy alakulna, hogy majd veszek egy Yamaha, vagy akármilyen Leslie ládát, akkor tuti, hogy kipróbálnám gitárerősítővel a gyári, beépített helyett...mert gondolom nem véletlen, hogy sokan (gitárosok) gitárerősítővel hajtják. De most megint magamat ismétlem.
Amúgy a MesaBoogie csinált Revolver-re keresztelt ládát. Abban csak egy 12es hangszóró van, és azt forgatja.
Meg lehet hallgatni, szerintem van ereje, mindene.
A Fender féle Vibratone egy jó hang, mi gitárosok szeretjük, noha nem a klasszikus gitározós Leslie hang.
Meg van egy olyan gyanúm, hogy az a fajta Leslie-gitár hang, amit én keresek, az a csöves gitárerősítő szempontjából egy kb. crunch torzítás. És ezt a torzított/meghajtott hangot kell megforgatni a Lacikával.
Taknyos kölyök korom óta (mondjuk 26 vagyok, de apum zenéin nőttem fel) az a jól eső borsódzás fut végig a hátamon, amikor ezt a hangot meghallom
->
Egyrészt a meghajtott erősítő, másrészt az se mindegy, hogy a gitáron melyik hangszedőt használja éppen az ember. Számos videót megnéztem, és tejlesen kiábrándított, hogy milyen gyíkul szól a gitár a Leslie ládával. Persze. Mert az erősítő se volt meghajtva, és vagy a nyaki hangszedőt, vagy egy osztott állást használt éppen a gitáros. Az a Leslie gitár hang, amit én szeretek, az a lassú forgású Leslie, gitár hátsó hangszedőn, és erősítő kissé megtolva.
Mert ugye ott van még az SRV féle Cold Shot c. dal. Ami köztes állás (nyaki + középső hangszedő) és egy szinte tiszta hangú erősítő. De az meg nem az a Leslie-gitár hang, amit keresek.
Remélem nem haragszotok, hogy ezt a témát felhoztam, mindenesetre én nem bánom, mert mindenképpen előrébb vagyok, nagyon sok okosat, tanulságosat írtatok. Meg manapság sok (zenész) fórumon tapasztalni azt, hogy valaki feltesz egy merész kérdést, és lehülyézik, lehurrogják, és parasztok az illetővel. Ti meg segítőkészek vagytok. Köszönöm! Főleg, hogy nem néztek ki innen, mint az orgonisták ügyibe avatkozó gitárost :)
Tisztelt hölgyek, urak, népzenészek, szeretnék egy pár gondolatot megosztani a gitáros leslivel kapcsolatban
melyeket az "évek és a rutin" mondat velem . Elöször is a gitár eröstő és a orgona , billentyüs erösitő két különböző fogalom , a harmadik a bass erösitő / az igazi jó cucc külön fejezet / 60as-70 es években gyártott pl Austrovox, pl Marlboro erösitőkre több szintű , és "hangszinezetű"bemeneteket raktak univerzális megoldásként /hát szerintem nem volt az igazi/ Világ életemben referenciaként az igazi gitárhangot számomra az Angol gyártásu erösitők, és hangfalak produkálták a 70es években gyártodott Vox ,Laney , Marshall , erösitők Goodmans hangszorókkal /a mai napig szerintem a legjobbak/.
Tehát a konkluzió, hogy ha egy billentyüs erösitöre egy pengetős hangszert kötsz , enervált, nem dinamikus
hangot kapsz , és ez igaz a Leslie erösitöre is. Az alsó korál dob /amely lassabban forog mint a tölcsér/miatt
egy "széteső" nem definiálható hangzásképet kapsz plusz a 40 cm es mély hangszorót sem szereti igazándiból a gitárhang mert nem megy le olyan mélyekig mint az orgona vagy a bögő, és tehetetlenségéből adodóan nem olyan dinamikus mint egy 30 cm-es . Nem véletlenül a Olasz Soltonok/ az Olaszok a Space sond erösitönek nem Leslinek hivták/ hangváltója sem 800 hz -nél vágott , és gyártodtak 30cm es hangszoróval, mert igy zongora ,harmonika és kompromiszumokkal gitár hangokat is lehetett vele megszolaltatni , univerzális .
Fender Vibratone irják hogy gitárra készült / CBS korszaka a Fendernek, marketing fogáskéntsok mindenre ráirták a Fender nevet/ nem tudom mire gyártodott , a 25cm es hangszorójával se orgona se gitár hangra nem volt korrekt szerintem.
Viszont a CBSnek volt egy Olaszországben gyártatott erösitője , mely két 30 cm FANE hangszorót tartalmazott
és a felső hangszoró elött egy kétsebességes forgó dob csináta a dopler hatást . az még mindig a legmegyözöbb számomra.
Orgonára én is sokáig használtam a Marsall fejjel 145 ös lezlit , gitárral nem szólt jól szerintem , viszont
a Marshall erösitöknek az egyik zsenialitása a hangszin fokozata , mellyel az orgona hangot a "kökeménytől" a "simogató" hangig lehetett finomitani.
Különben a Marshall is gyártott forgó rotoros erösitöt de nem lett igazán siker . többet adtak el Amerikába mint Europába /mindenki gyártson olyat amihez ért /
Miket használtak a Gitársok ?Pink Floyd pl a hold sötét oldalánban UNI-VIBE pedált , majd Yamaha ra 200 -ast
majd egy négy 30as hangszorót forgató Maestro Rover hangfalat . Most Gillmur egy 900as leslit dobrotor nélkül
A Motion Sound is készít, Sidewinder néven. Ezek jellegzetessége hogy függőleges helyzetben van a polisztirol dobrotos és passzív.
Pont erre találták ki az orgonákból kimentett lezliegységeket. Az legalább egybe van szerkesztve, megoldott a vezérlése is, csak egy dobozba be kell rakni.
Hát 3-4000Huf és még csak meg sem forgathatod, ha elromlik:-)
Egyébként tényleg minden hangszer -ami nem Hammond- itthon aszimmetrikus a kimenete. De gondolkozom azon, hogy csinálok a keverőhöz egy szimmetrizáló Di boxot 12 bemenettel.