Hát ha továbbra is ilyen magas lesz az olaj ára, az olejtermelők készüljenek a krízisre. A magas olajár fejlesztheti az alternatív energiák kihasznosítását, a technika fejlődhet, olcsóbbá válik, és az olejtermelők becsődölnek. Éppen ezért volna az érdekük az olajár fékezése elsősorban nekik, mert míg viszonylag elfogadható az ár, nem fogja annyira megérni az alternatív energia és a kutatás sem lesz addig intenzív.
Erdekes hogy ezt felhoztad , mert pont a multkor gondolkodtam rajta , hogy tulajdonkeppen az asvanykincsek azok az egesz emberisege, az hogy eppen csak nekik volt olyan szerencsejuk hogy oda szulettek , nem jelenti azt , hogy az egesz vilagot szipolyozhatjak az olajert cserebe.
Mondjuk ez majd az utolso hordo korul lesz erdekes.
Kicsi és nyitott gazdaság vagyunk. Ha a Karácsony-szigeteken fingik egy lepke, a magyar gazdaság azt is rendesen megérzi. Az említett országok közül melyik ilyen?
Tényleg, Szlovákiában már létezik járulékfizetési kötelezettség a szőnyegeken, nyakkendőkön, stb.? Ha ezt nálunk sikerül átverni a szavazógépezeten, ebben is előbbre fogunk járni.:-)
Ez pedig egy létező probléma nálunk, még ha nincs is annyira szem előtt. Nyugat-Magyarországon már évek óta egy csomó területet az osztrák szomszédok művelnek (vmiért nekik megéri...), elvileg bérlik a földeket. Csakhát léteznek a zsebszerződések is ugyebár.
Mi lenne, ha anelkul folyna a vita, hogy masokat minositenel? Itt ahogy eszrevettem oriasi kulonbsegek vannak velemenyek kozott, ennek ellenere nem jellemzo egymas minositese. Mi lenne ha megmaradnank a vitazas mellett, es nem sullyednenk a Monika, meg Balazs show-k szintjere. Ha mar nehezmenyezted a media butito hatasat, akkor talan kerulni kellenne azt a stilust.
Termofold. Teljes mertekben igazad van abban, hogy egy orszagnak a strategiai fontossagu kincsei koze tartozik a termofold. Mindenfelekeppen aldasos lenne, ha hazai kezen tudna maradni, viszont azt sem szabad megengedni, hogy ezek a foldek leromoljanak azert mert egyes esetekben a tokeszegeny ( vagy hozzaertes hianyaban ) tulajdonosok nem tudjak karban tartani. Tehat itt s valoszinuleg valamilyen koztes megoldas lenne a jarhato ut. Ha szeretned vitazhatunk errol a temarol is, mert nagyon fontos resze a nemzetgazdasagnak, azonkivul csaladi vallalkozasunk is mezogazdasaggal foglalkozik ( amellett, hogy minden tagjanak megvan a maga egyebb munkahelye ), igy egy picit bele tudok latni.
Pl. attól, hogy a propagandisztikus lózungok helyett a kormány ténylegesen tenne valami érdemi lépést is e szektor fejlesztésére, a kedvezőbb üzleti környezet megteremtésére, vagy arra, hogy az uniós támogatásokból ne csupán üveggyöngyöket juttassanak a kkv-knak.
Altalaban nagyon jo angol nyelvtudas, gyakori konyhanemet. Sokan ha nem is beszelnek, de ertenek magyarul ( a szlovakok), van akivel ugy dumalok, hogy en magyarul, o angolul.
Más. Van valakinek infoja, szlovák minkavállalók körében (felsőfokú végzettség) milyen nyelv(ek) ismeretére lehet számítani, és milyen szintű nyelvtudásra?
Ellenkezőleg! Közgazdasági közhely, hogy a magyar gazdaság egyik fő problémája éppen a kkv-szektor relatív fejletlensége, technológiai elmaradottsága, tőkehiánya stb., s ennek megfelelően az európai átlagnál lényegesen kisebb részesedése a GDP termeléséből.
Nem a híráramlás akadt meg, pl. lehet tudni azexport felfutásról , meg a Samsung elbukásáról is (hogy többet ne említsek), hanem az emberek igyekeznek rövid pórázon tartani az emlékezetüket. Az illetékes politikusok meg leginkább egymással foglalkoznak.
"EZERT FONTOS AZ, HOGY A MAGYAR TERMOFOLD NE KERULJON IDEGEN KEZRE." Bizony, fontos, hiszen a magyar kéz a termőföldön termett kukoricát nem fogja elpöfögtetni a gazdagokkal, hanem odaadja a szegényeknek. A magyar kéz karitatív. :)
"csak éppen szerintem el lehetne kezdeni építgetni egy kkv alapú gazdaságot is" A kapitalizmus feltalálása óta ismert, hogy nagyüzem nélkül nincs hatékony kisüzem. :)
Kis- vagy középvállalkozás (KKV) az a vállalkozás, amelynek 250 főnél kevesebb alkalmazottja van, ÉS
az éves nettó árbevétele legfeljebb 50 millió eurónak megfelelő forintösszeg, vagy a mérlegfőösszege legfeljebb 43 millió eurónak megfelelő forintösszeg, ÉS
amelyben az állam, az önkormányzat közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedése - tőke vagy szavazati joga alapján - külön-külön vagy együttesen sem haladja meg a 25%-ot.
Ha! Mondod te. Ha nagyanyamnak farka lett volna, akkor o lett volna a nagyapam. Mondom en. olyan scenariorol vizionalsz, ami bekovetkezhet, de addig is mi van? Inkabb ne csinaljunk semmit, es legyunk szegenyek, mert mi lesz ha egyszer szegenyek leszunk? Ha nagyon felsz a recessziotol, akkor vandoroljal ki a Szaharaba, ott a recesszio biztosan nem fog akkora sokkot okozni, mint pl. nalunk.
K+F-hez.
Dolgoztam az A380 fejlesztesen Hamburgban. Ugy saccolom csak ott abban a varosban tobb, mint 1000 mernok dolgozott azon a projekten, osszessegeben tobb 1000 fejleszto mernok tobb, mint 10 evig. A fejlesztes meg tart, es meg tartani is fog tobb 10 evet. Milyen KKV tudja ezt megcsinalani? Csak 1 geprol van szo.
Udv. Eddig 3 multinak dolgoztam, mindegyikben meg volt a terem az ervenyesulesre. :))) Az uram batyam hozzaallas nem a cegmerettol fugg. Viszont a nagy multik sodorvizeben beszallito vallalatok szazai, ezrei talaljak meg a szamitasukat, nem is akarhogy.
"A termelésre és főleg az innovációra gondoltam azzal, hogy szerintem a multiknak igen alacsony a hatékonysága."
Ezzel vitatkoznék. Az ipari szabadalmak, oltalmak legnagyobb része hozzájuk kötödik. Kis vállalatok legfeljebb akkor rúgnak labdába, ha maga az iparág is kibontakozóban van. Mint pl. a hetvenes években a IT felfutása, terjedése idején a microsoft, oracle, sap, apple (mára óriáscégek), vagy mint az internet felfutásakor tizenpár éve a google (kb. 100 milliárd USD értékű ez összevethető nagyságrend a magyar GDP-vel), ebay, cisco, amazon és társai.
Kiforrott iparágakban esélyük sincs a KKV-knek. Egy új autó kifejlesztése százmilliókba kerül. Egy repülőgép milliárdokba. Mármint USD vagy akár EUR. Talán még egy kisebb ország (mint mi) is belerokkanna, ha önerőből kellene.
Meg aztán a nagyságrendek. Az audi a teljes magyar export kb. 1/3-a. 1db üzem. Jó, nagyüzem, de mégis. Vagy nézd meg, adott egy jó feltételekkel bíró, de periférián kallódó ország (Szlovákia). Betelepül oda pár autógyártó multi és beszállítóik - az ország fellendül. Ugyanaz az orszég, ugyanazok az emberek. Számomra egyértelműnek tűnik, mi a katalizátora a fejlődésnek (de hívatkozhatnék Írországra is)
Másrészt egy alacsony saját tőkéjű vállalkozás nem is tud megfelelő mennyiségű jövedelmet kivenni, meg ha nagy bevételei is voltak. Ilyenek az adók Mo.-n. És akkor még ott van a fejlesztés, disztribúció, support, ... stb.
A KKV korlátai elég erősek. Meg persze törvényszerű, a tőkekoncentrácó körükben is beindul, beindulna (kevés KKV azért be tudja magát verekedni a nagyok közé, persze mind erre törekszik)
Szerintem is a multik számára kell ismét vonzóvá tenni az országot, nagyon gyorsan. Rengeteg jelentős beruházásról már így is lemaradtunk.
Ja, akartam is irni, hogy pont a nagy multik teremtik meg a lehetoseget a KKV-knak az ervenysulesre.
A parszaz milla szerszamgepgyarra, hat asszem eleg keves. Ja, pont az egyik leghuzossabb teruletet kellett neked is emliteni. :)))) Asszem nem sok olyan orszag van, ami szerszamgep gyartasban maradandot tud alkotni.
Ugy latszik a hiraramlas megakadt a 2 nagy gyar letelepedesenel. A helyzet az, hogy a nagy osszeszerelo uzemeket ossze lehet pakolni, es el lehet vinnimas orszagba, relative kis ido alatt. Viszont amit itt senki sem emlegetett, az az ami azota tortent. Sorban erkeznek a beszallito cegek. Tobb 10 kissebb ceg erkezett az orszagba, hogy ezeket a nagy gyarakat kiszolgaljak. Erdemes megnezni a pozsonyi Volkswagen tortenetet. Mit kezdtek el gyartani, minek a gyartasat vittek el, es mit gyartanak most. Most gyartanak Tuareg, Touran, Audi Q7, Porsche Cayenne, Skoda Octavia. VW Polo gyartasat megszuntettek, attetek Belgiumba. Tehat amellett, hogy nott a legyartott evi darabszam, attertek a nagyobb erteket kepviselo kocsik gyartasara. Hasonlot varok a masik ket gyartol is. Szlovakiabol miert menne el az autoipar? Itt van a legfontosabb piac kozepen, olcson lehet gyartani, ifrastruktura, munkaero, beszallitok, kellemes adoszabalyok helyben. Az is elkerulte a figyelmeteket, hogy a KIA tovabbi beruhazast eszkozolt, bovitette a motorgyarto kapacitasat, amibol szeretnek ellatni a csehorszagi Hyundai gyarat is. Vartunk egy nagy inveszticiot, hogy a PSA egy hasonlo nagysagu gyarat epitsen +-ba, de az nem jott ossze. Gyanitom az oka, az, hogy abban a regioban egyszeruen meg egy autogyar mar nem ferne el. Nem volna hozza eleg munkaero. Ugyanugy elkerulhette a figyelmeteket a Getrag - Ford inveszticioja is, ahol sebessegvaltokat gyartanak, a felfutasa a termelesnek ez even, es a kovetkezo 2 evben varhato. Tobb ceg tervez idehozni K+F reszleget is. Most gyakorlatilag ott tart az orszag, hogy a jelenleg meglevo ipart minosegileg kell fejleszteni, mert tobb munkaero gyakorlatilag mar nincs ( marmint mobil munkaero ), illetve azokat a regioakat kell megcelozni, ahol tovabbra is magas a munkanelkuliseg. Egyebbkent a tamogatasi strategiat is ennek megfeleloen modositottak, tobb tamogatast kinalnak az elmaradott regiokat megcelzo tarsasagoknak. Ja, majd el felejtettem. Sokan atsiklottak felette, par honapja targyalta ujra Szlovakia Ukrajnaval a munkaero kvotakat. Most nem tudom biztosan, de vagy nagysagrendekkel emeltek a kvotat, vagy eltoroltek a korlatozast. Mindenesetre Ami kritikus az orszagban, az az infrastruktura, mar tobbszor irtam mekkora hazardot jatszik a kormany azert, hogy meggyorsitsa az epitkezeseket ( emellett persze szepen lehet halaszni ), a kepzett munkaeroben mutatkozo hiany, illetve a nehezen csokkentheto munkanelkuliseg. Ez utobbi azert csokkentheto nehezen, mert a hianyos infrastruktura miatt sokak szamara messze vannak a munkahelyek, vagy - es eppen ezert a hosszu ideje allastalanokat nehez elhelyezni munkahelyen. Vannak kezdemenyezesek, uj torvenyek stb. ami legalabb reszben probalja orvosolni ezeket a problemakat atmenetileg. Pl. attelepulesi tamogatas ahhoz, ha valakinek at kell telepulnie a munka utan, a mar emlitett korlatozasok enyhitese, torlese a kulfoldi munkavallalok elott. Ugyanakkor mostani felmeres eredmenye, hogy a munkakepes lakossagnak mar csak a 25 %-a menne kulfoldre dolgozni a tavalyi 30 % helyett. Ugyanakkor probaljak hazacsabitani a kulfoldon dolgozokat is. En is igy kerultem haza. Masfel ev utan majdnem a duplajat kinalta nekem a munkaadom, mint amennyit kaptam amikor leleptem. :))))
Ugyanakkor nagyon remelem, hogy a kormany nem fog atesni a lo masik oldalara, es nem kezd l nagyban osztogatni, mert akkor tenyleg baj lesz. Eddig is rontottak a versenykepessegunkon egy oldalon, van amin javitottak elozo kormany ota ( ebbol van a kevesebb ), van amit mar sikeresen szetloptak ( nem tudom miert van az, hogy olyan kormany meg nem volt a Foldon, amelyik ne lopott volna ), es van a hihetetlen arroganciajuk, ami remelem elobb utobb, de inkabb 2 even belul megfekszi a valasztok gyomrat, csak ahhoz jobb ellenzek is kellenne. Jelenleg sajnos az ellenzek inkabb onmaga szetzilalasaval van elfoglalva, amit "szeretett" kormanyunk erosen tamogat. :(((( Szoval nem csupa rozsaszin nalunk a jovokep, de azert pofatlansag lenne panaszkodni.
A multik azért elég nagy hatékonysággal dolgoznak, dolgoztatják a pénzt. Van szerencsém tudni, milyen tőkeköltséggel diszkontálja a pénzügyi tervekben a jövőbeni pénzáramokat egy-egy nagyobb név.
Persze, lehet biztosítót alapítani pár száz millával is. Meg szerszámgépgyárat is. De ellenfele lesz majd vajon pl. a Kitamuranak, Komonak, Haasnak ez a gyár? Aligha.
A nagyvállalatok finanszírozását pedig nagybankok végzik. a PGSM-nek adnak 100M USD kölcsönt, egy KKVnek aligha (németnek, amerikainak sem!) A forrásoldal tőkeszerkezetnének kialakítása, kötvéánykibocsátás, kölcsönfelvétel szervezése pedig külön tudomány, nem mellesleg pont a tőkeáttétel miatt lehet hatalmas saját tőke arányos jövedelmekre szert tenni. A tőke tulajdonosok is örülnek, mert nekem van egy olyan érzésem, hogy a világban sokkal-sokkal több pénz van, mint amit a reál projektek képesek felszívni (mármint a megfelelő jövedelmezőségűek, nyilván dilinyós ötlete garázsbarkács bt-re van mindenkinek). Ezt a pénzbőséget tapasztalom lépten - nyomon a munkámban.
Viszont az építőiparnak, akár a helyinek is jó munkát adnaka a multik profiltól független, csarnokok, székházak felépítése, karbantartása, raktárak, ... stb. Van egy csomó olyan kiszolgáló tevékenység, ahol a multikhoz csapódó KKV-knek van tere. Önállóan szvsz nagyon kevés képes megállni a lábán.
Mindannyian azt szeretnénk, ha Magyország is jó úton haladna. De sajnos nem látni az alagút végét. Pontosabban én nem látom. Úgy érzem a FIDESZ ha átveszi a hatalmat, szintén a maga által determinált kényszerpályán fog mozogni. Ez 7 rossz a magyar gazdaságnak. Talán az MDF-nél látni valami tudatalatti felvilágosodást, de úgytudom nincsenek szakembereik. Ez nem is volna baj, mert lehet találni értelmes embereket Magyarországon, de el fognak talán tűnni a legközelebbi választásokon. Hol a kiút? Egyenlőre Magyarországon nem látni.
Például vegyük Ficot. Sokan kritizálhatjuk, de megint azt jelentette ki, ha esetleg nem veszik fel Szlovákiát az eurozónába akkor is tovább fogják tartani a kritériumokat, mert ez Szlovákia érdeke. Azt mondta ha euro nem lesz, az csak politikai döntés. Tehát ha euro lesz, ha nem, már a döntés előtt a biztonság érzetét akarják kelteni gazdasági szinten. Felkészültek egy esetleges elutasításra. Politikai szinten nagy sértődöttséget fognak mutatni, ha nem csatlakozhatnak az euroövezethez, de gazdasági szinten már most stabilitásra törekednek. Pedig elég valószínű az euro. Mégsem estek a ló túloldalára. Pedig más szinten jó nagy széltoló.
théta a "monokultúra" aminek nevezed valóban nem jó. Valóban nem jó, ha egy iparágon bukik a gazdaság. De Szlovákiának akkor más esélye nem volt. Úgy gondolkozott jobb egy (monokultúra), mint semmilyen (monokultúra). Ez így van a mai napig, de már jelennek meg más iparágak is. Elsősorban az elektronikával foglalkozó cégek. (Panasonic, Sony). Tehát nem névtelen kis cégek. A Samsungban úgy tudom már sok külföldi is dolgozok. Persze megvan az autóipar veszélye, de ezt a rizikót vállalták, bár annak idején sokan támadták Szlovákiában szintén.