Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Bár nem engem kérdeztél, de én úgy szoktam, hogy az eredeti ablaksorból csak a fülek körüli 1-1 ablakot kivágom, a fül körüli részt annyira kigyengítem, hogy könnyen el lehessen törni. Ezután a fül körüli részt jól beragasztózom majd helyére teszem. Az ablakok segítségével pontos lesz a pozíció. Miután a ragasztó megkötött, az ablakos, ragasztó nélküli részt kitöröm és csak a fülek maradnak. Persze nekem elég sok rossz minőségű ablaksorom volt, amiket nem sajnáltam. Egy másik megoldás, hogy szintén berakod az ablaksort és a fülek nyílását körberajzolod, majd a jelölt részt valamilyen műanyag hulladékkal körberagasztod, így alakítva ki a füleket.
Kérdezném, hogy amikor a Fuggerth kocsiszekrénybe beépíted az osztatlan ablakokat, utána hogyan rögzíted a szekrényt az alvázhoz? Mivel eredetileg az ablak öntvényen lévő nyílásokba kapaszkodnak az alváz fülei az ilyen kocsikon, és ebben az esetben ezek nem kerülnek beépítésre.
Kihasználva a festéshez alkalmas időjárást, úgy gondoltam, hogy érdemes kivenni egy nap szabit, hogy haladjak is a régebben elkezdett dolgaimmal. Mivel a román eredetű csuka végének a gittelése nagyon csúnyára sikeredett, a múltkori tetőfestés eredményét szedhettem le, majd gittelhettem, csiszolhattam a keskenyedő tetővégeket. Aztán ma nekiálltam festeni.
Nem kell megijedni, hogy megkukultam, és arra a szürkére festettem a tetőt, amiket később törtfehérre festhettem át, hanem a világosszürke egy olyan egyenletes fedőréteget képez a fehér darabokkal barkácsolt tető gyárilag ezüstösre festett fekete műanyagjának tarka-barka kinézetű színárnyalatain, hogy az alkalmas legyen a kevésbé fedő fehér festék fogadására.
A másik két kocsi, amit festettem, a hosszabb ideje porosodó Dnz pár. Azzal eljátszottam már a kevésbé fedő fehér szín kálváriáját, ez már a második vastag fehér réteg. De lehet, hogy fog is kelleni, mert a felszín nem lett szép, egy kis polírozás fog szükségeltetni, legalább lesz miből leszedni. Aztán, ha nem sikerül, lehet kezdeni elölről a festést...
ITT leírtam, hogyan kell házilag elkészíteni az ablakok előtti kapaszkodót.
Bejelölöd a lyukak helyét (mindenhol függőlegesen, mert egy pici ferdeség is meglátszik: nem lesznek azonos magasságban a kapaszkodók). 0,4-es fúróval kifúrod, majd kreatív hobbi boltban kapható alumínium színű (ezüstözött lágy réz) huzalból csinálsz hozzá kapaszkodót: az ujjaiddal egyenesre kihúzod, majd óvatosan levágod, meghajlítod a végét, beleilleszted, kilógó részt lenyisszantod. Nálam ennek az eszköze egy svájci bicska ollója. Az ablakokat pedig Bedőcs Tomi gyártotta (marta ki).
Ha jól sikerül, egy egyenesbe esnek a kapaszkodók (kisgyőri). Ha nem, akkor külön szintre (első Bak kocsim):
Azt kérdezem, hogy a Cak (vagy Bam?, forgóváztól függően) kocsi esetében miért nem használtad fel az eredeti Roco SNCF kocsi (B11) ablak "üvegét" legalább a folyosó oldalon? A Cak (Bak/Bam) kocsinak is volt az ablak előtt kapaszkodó.
Csendben megjegyzem, hogy én is ezzel a megoldással terveztem a Cak/Bam kocsi átalakítását, de Alkotásu topiktársunk biztos megró a költségek miatt: kellett egy Roco és kellett egy Foggerth donor egy kocsihoz.
Érdeklődnék, hogy MÁV 377-es sorozatú gőzmozdony építéséhez van-e valakinek használható jellegrajza? Itt elsősorban nem azokra a vonalrajzokra gondolok, amit a google kidob. Ha igen, lenne szíves kisegíteni vele és átküldeni az e-mail címemre?
Hú, az nem semmi meló ennyi ablakot egyedileg kireszelni. Én az első két kéttengelyes kocsimnál (Az 10057, Bz 52581) csináltam ilyet, aztán megfogadtam, hogy soha többet...
A Cak kocsit oldalfal cserével, vagy az én módszeremmel csináltad?
Megjegyzem: nem föltétlen kell Ganz-Rónai forgóváz, Fuggerth alapra csinálhatsz Kaláka I-et (igaz, hossz-torzított, meg kicsit eltérő a hordmű; persze akkor kell egy csík is a Cakmü/Bam oldalára alulra - III-as korszakban). De nem értem, miért ROCO alvázra tetted rá, miért nem a sajátjára? A régi csatlakozást levágod, kitöltöd, és csinálsz egy új királycsapot.
A WR kocsinál érdemes az ablakokat átműteni, mert elég nagy az eltérés az Ap alaphoz képest. (Valamikor régen én is abban gondolkodtam, hogy megtartom az eredeti ablakosztást, de amikor már azon töprengtem, hogy a Bbmot mögé kellene valami, akkor eldöntöttem, hogy pontos modellt kell készíteni.) A Szécsey-féle monográfiában szereplő alaprajz elég jól használható, de kis pontosítás kellett az egyik végén. Ha kell, lefényképezem (esetleg beszkennelem).
A képeket bezipeltem, majd elküldöm, csak nem most, mert agyonüt a családom, ha most lefagyasztom a netet.
A RAL skáláról én az Elita festékeit használom. Vékony rétegben is szépen takar, a maszkolószalagot nem áztatja fel, gyönyörű élénk színei vannak. Elég hamar szétesik, ezért rendesen fel kell keverni. Olyannyira, hogy csináltam egy adaptert a dekopírfűrészhez és azzal rázatom fel. Meg kell higítani rendesen, az olcsó pisztolyokból is szépen fújható, egyáltalán nem lesz szőrös. Pár hónapja kapható a Memobánál, vagy az elita.de oldalon tudod megrendelni.
Itt ír a légecsertől is, és szintetikus hígítókról is. Valamint, a festékek előzetes felhígításáról is.
A légecsetet a használat után mindig szedd szét, és mosd ki. A nózija befogásával való vissza szötymörgetéssel elég jól ki lehet pucolni, de még marad benne bőven dzsuva.
Patikai benzint (nahát, miért is :) használok a kipucolásra - ez annyira nem büdös, mint a festék hígítója.
Szintetikus hígítót a festék (revell, humbrol enamel) felhígítására. Hát van amikor nem lesz elég híg... akkor nem jön ki az ecsetből :)))
A szagok/illóanyagok veszélyesek. Ahogy előttem is írták, egy szűrős szájmaszkot illik hozzá használni, ha kis helységben, vagy zárt térben dolgozol. Hogy még sokáig dolgozhass :)
Most csak ezekkel a képekkel tudok szolgálni később csinálok jobbat .Jelenleg nem sok időm van a modellekre. :( Szeptember vége felé már több lesz . :)
Igen a WR kocsin tervbe van az alváz átműtés . Az ablak kiosztást csak egy helyen variáltam át ahova kisebb ablak kell . Képeidnek örülnék .
A Cak alatt egy Sncf roco alváz van amit meg kellet hosszabbítani. Tudom Ganz Rónai forgóváz kéne alá később.Ablaksort cseréltem, az ablakokat egyesével reszeltem,illesztettem be, nincs beragasztva még. Igyekszem magamnak megcsinálni ami nem kapható.
A Humbrol/Revell alkidgyanta festékekre rá is van írva, hogy meddig kell kevergetni, persze egy régebb óta üdülő festéknél ez sokkal hosszabb idő. Egy pálcával, esetleg vékony ecsettel addig kavargassad, ameddig nem érzel az alján sűrű trutyit, illetve az ecset szőrei között sincs már sűrű anyag.
Jártam úgy új Humbrol festékkel, hogy amikor elkezdtem fölkavarni, valami tök már színt láttam. Aztán hosszas kevergetés után megváltozott, és a festéskor aztán rendben volt végül. Persze nem tudom, hogy az évtizedek során mit változtattak ("ócsítottak" ?), mert a régi, kb. 50 éves darabokkal nem volt ilyen bajom.
Meg vegyél a festéshez aktív szénszűrős maszkot a saját egészséged érdekében! Főleg ha nitrózol! És ha van módod rá, inkább a szabadban (pl. egy terszon, vagy erkélyen) fessél. 1-2 éve én is áttértem az ilyen helyen történő fújkodásra. Hátránya, hogy megfelelő időjárás kell hozzá!
Elég sokat festettem már MH colors MÁV kékkel, nekem jó színű volt (pl.: Tillig kocsik közé besorozva az ilyennel festet kocsit egyáltalán nem lóg ki a sorból). Azt viszont biztos, hogy nagyon alaposan fel kell keverni, mert a világos pigmentek szeretnek lemenni az aljára, ha nem kevered fel jól, a tetejével túl sötétek, az aljával meg túl világosak lesznek a festett járművek.
Hígító:
Én minden festékhez, amit használok "lakkbenzin hígító"-t és "aromás hígító"-t használok, régebben (5-10 éve) soha nem volt velük problémám, de az utóbbi időben nekem is szoktak gondjaim lenni, sokszor kicsapódik a festék (ilyenkor egy színes folyadék helyett átlátszó lében úszkáló színes szemcsék lesznek), aztán gyorsan elkezd leülepedni:
- volt olyan hígító, ami mindig mindennel ezt csinálta (miután erre rájöttem, csak a festőfelszerelés takarítására használtam)
- volt olyan, ami soha
- van, hogy azonos márkájú és típusú festékből az egyik színnel működik, a másikat viszont kicsapja
Szerintem vegyél pár különböző márkájú hígítót (lakkbenzin, aromás, esetleg nitro) festék vagy barkácsboltban, és egy kis festékkel próbáld ki őket, hogy melyik jó.
üdv, egy kis festős ügyben kérném segítségeteket... Nekiláttam légecsettel kísérletezni, játszadozni.
próbaképpen vettem az mhban máv kék festéket, mh colors néven futót... Használt már ilyet valaki?
A kisebbik bibi, hogy nem tudtak adni higítót hozzá, mert nem volt, de azt sem tudták megmondani, hogy kb mi való hozzá. Olajbázisú, úgyhogy kipróbáltam egy sima barkácsos szintetikus higítót, de azzal nem tűnik jónak, csomós lett...
A nagyobbik gondom, hogy maga a festék is kicsit türkizzöldes. Már első ránézésre sem tetszett a szín, mellétettem többféle máv kocsit, és határozottan van egy enyhe olajzöldes árnyalata... Ilyet tapasztalt valaki?
Egyébként ha nem innen, akkor RAL színkódú föstéket honnan érdemes beszerezni?
411-118, másodjára és akkor legyen néhány nagyobb felbontású kép is:
1-2 segítség viszont jól jönne a befejezéshez:
-A keresztfej színe az inkább fekete kellene, hogy legyen? Mintha néhány képen inkább arra hajazna, de a sötét olajos fém színt nehéz megkülönböztetni a feketétől.
-Egyik rendezvényen szerepelt csillagos ütközőkkel is a gép. Ezt csak ezen a rendezvényen viselte, vagy jellemző volt rá egy darabig? Megvannak a matricák, nem tudom felkerüljenek-e. No és a másik oldalon volt-e ilyen csillagos ütköző?
-Egy antenna féleség mintha virítana a szerkocsin. Erről lehet valami jobb képet találni esetleg?
Köszönöm bárkinek aki ezekben tud esetleg segíteni.