Az egyel korábbi hétvégét a rá következő hétfővel kibővítve Szardínián töltöttük, írok róla egy kis beszámolót; remélem, egyre többen hasznát veszitek, hiszen júniustól már Budapestről is lesz közvetlen járat Algheróba. Mi most még Pozsonyból indultunk.
Az autóbérléssel kezdem. Ez nem a kedvenc témám, mert nem vezetek és nincs is autóm, a foglalás viszont az én feladatom szokott lenni. Geodo1 útmutatója sokat segített, innen is köszönöm, és javaslom mindenkinek, hogy tanulmányozza, mert nagyon informatív.
Az Autóbérlés Online honlapján hasonlítottam össze az árakat, az általunk eddig használt Europcar kb. 100 euróért kínálta a legolcsóbb autót 3 napra, a legkevesebbért a Sicily by Car ajánlotta ugyanezt a típusú autót, 44,35 euróért. Ezen gondolkodtam egy darabig, mert nem értem, hogy mitől vannak ilyen különbségek, meg a Sicily by Carról még sose hallottam, de rájuk kerestem a neten, az jött le, hogy léteznek és működnek, úgyhogy náluk foglaltam. Kötöttem hozzá önrész-nullázó biztosítást, napi 6,70-ért. A visszaigazolás két részletben történt, az autóé magyar nyelven, a biztosításé az Axától, angolul.
A reptéren ahogy kiértünk az előcsarnokba, rögtön a Sicily by Car pultjánál találtuk magunkat, de ha nem ott lett volna, akkor se lett volna nehéz megtalálni, mivel kicsi reptérről van szó (a hazautazás napján összesen 6 járat indult, ebből 5 belföldi). Az ügyintézés gyors volt. Bankkártyán 800 eurót zároltak. Megkerestük az autót, annyi problémát találtunk, hogy a tank nem volt tele, a visszaigazoláson pedig az szerepelt, hogy tele tankkal fogjuk megkapni, és tele tankkal kell majd visszavinni. Emiatt visszamentünk a pulthoz, a pasi mutatta, hogy a szerződésben jelezve van, hogy a tank 5/8-ig van csak. Megkérdeztem, hogy akkor mennyivel kell visszavinni, azt mondta, hogy hasonló mennyiséggel.
A tankolás érdekesen ment, először Stintino közelében próbálkoztunk egy kis benzinkútnál, rövid eredménytelen próbálkozás után bentről kijött egy hölgy, megkérdezte, hogy mennyit szeretnénk tankolni, nem nagyon értettük, hogy miért van ennek jelentősége, de mondtuk, hogy 30 litert. Aztán leesett, hogy ő bent beállított valamit, és ha megértettük volna egymást, akkor kaptunk volna 30 litert, közös nyelv híján ő 30 eurónyi benzint engedett. Ennyi pénzért 18,46 litert kaptunk. Később egy másik kis benzinkútnál próbálkozunk, már Algheróban, itt még nehezebben boldogultunk, mert nem kaptunk egyből segítséget. Miután sehogy sem sikerült hozzájutni az üzemanyaghoz, bementem a bárba, ahol a pultos elmagyarázta, hogy először fizetni kell a kinti automatánál, és csak utána indul a benzin. Bankkártyával lehet fizetni, készpénzből pedig csak papírpénzzel. 5 és 20 eurós lehetőséget kínált, arra nem sikerült rájönni, hogy mi van, ha ezektől eltérő mennyiséget szeretne valaki.
Az autót délelőtt 9 tájban vittük vissza, a parkolóban lévő házikóban nem volt senki, így a kulcsot elvittük a pulthoz. Az ügyintéző megkért bennünket, hogy várjunk, elmegy ellenőrizni az autót. Kb. negyed óráig volt távol, mikor visszajött, kiállította a papírokat, mondta, hogy minden rendben van. Ilyenben még sose volt részünk, ha valakinek személyesen adtuk oda a kulcsot, akkor se volt ellenőrzés, úgyhogy mindig csak hetekkel később nyugodhattunk meg, amikor a bankkártyán feloldották a zárolt összeget. Most ez szerencsére már a helyszínen megtörtént.
Még nem volt szezon, nem volt tömeg, de azért a kis autó jó választás volt, mert Algheróban így sem volt egyszerű parkolóhelyet találni.
Szia, én is határozottan javaslom az autót végig. És ha több mint egy hétig lesztek, akkor érdemes lenne ketté bontani a szálláshelyet.
Egy Arbatax felett, az én szívem itt mindig Cala Gonone felé húz, szerintem tökéletes, több strand van a kisvároson belül is, lehet sétalni, vannak éttermek, boltok, több ABC, bringa/kajak/hajó kölcsönző stb.). Innen kirándulás a hegyi útra Baunei felé. Itt akár gyalog túrák is lehetnek, de az úton végig menve is sok szépet láttok (tájat, hegyeket, szakadékokat, vadlovakat stb.)
A másik szállás pedig északon, és ott a strandokat bejárni szintén autóval. Nekem itt Santa teresa di gallura jött be leginkább, a városi homokos strandja pazar, a központban jókat lehet sétalni és a közelben is vannak rövid távon még szuper kiránduló helyek. Vagy innen egy napos (reggel oda, este vissza) kompozás át Bonifaccioba Korzikára. Gyalogosan.
Rengeteg szép strand van a szigeten, minden fajtából, tényleg kár lenne Arbataxban maradni végig, az kikötőváros.
Cagliari és Arbatax minimum 2 óra autóval, de akkor nincs nagy forgalom és nem tartod be nagyon a sebességhatárokat;) és tuti nem olcsó a hotel transzfer ekkora távolsagra...
Szóval én ezt mondanám:
- autókölcsönzés
- 4-5 nap Cala Gonone (fakultatív program: hajókirandulás és hegyi túra)
- 4-5 nap Santa Teresa di Gallura (fakultatív program: Korzika komp vagy Castelsardo vagy Porto Cervo vagy környék strandjai)
De ha egy szállás végig, akkor inkább északon a kettő javasolt hely között. Olbiától délre egy kicsivel.
Az a rész (Arbataxtól északabbra) meredek sziklás, úgy emlékszem, és a rejtett öblök többségébe csak hajóval lehet eljutni. Mi Budininál laktunk, arra felé rengeteg szép öböl van. Ha visszamennék a szigetre, most is oda mennék.
Az előre kocsifoglalásban már tényleg jót mondtál. Gyakorlatilag előfordulhat ott, hogy egyáltalán nem tudtok kocsit bérelni. ( mi nem tudtunk) Szóval itthonról, tervezetten, akármennyire is lazára akarjátok fogni, azért a kocsi bérlési időszakában meg kell egyeznetek magatokkal.
Az északi részen nagyon sok szép rész van, mint pl. San Theodoro, Budoni, de azért július már elég necces, sokan lehetnek. Egyet érdemes tudomásul venni. Szardinia elég egyedi, autó nélkül nehéz közlekedni. Van ugyan helyközi járat, de talán naponta 2x ide-oda.
Érdemes egyébként ezt a topicot kicsit visszaolvasni. Nagyon sok hasznos tanács van benne:))
Autót mindenképpen bérelj előre,mert ott helyben sokkal többe fog kerülni, mint egy előre foglalt. Érdemes a reptértől reptérig, akkor minden nap ott van és akkor mentek arra, amerre a kedvetek tartja.
Miért pont Arbatax? Ott semmi sincs. A különleges sziklás parton (ami egy ronda ipari kikötő mellett van) nincs arra sok szép strand, csak odébb.
Szerintem Cagliaritól kb. 3 óra autókázás eljutni oda. Sokkal szebb részek is vannak.
Kompozáshoz, szerintem nagy élmény, az eddigi tapasztalatokról alább pár gyakorlati javaslat. Én próbáltam már belső/külső kabint, volt kabinmentes élmény is (benti padokon vagy fedélzeten felfújható matracon). 6x kompoztam, egyszer repültem és idén is repülő lesz.
A főbb komptársaságok esetében az ellátás lényegében ugyanaz, minőségbeli különbség nincsen, csak az aktuális ár és hajó menetrend a döntő
Kabin túlzottan drága, csak 4 fő esetén éri meg (legalacsonyobb kategória kb. 100 EUR per út) a Moby kompon 4 fősben 5-en is elférnek, mert az egyik ágy alapból szélesebb
Simán lehet kényelmesen aludni (hálózsák, felfújható matrac) a folyosókon, fedélzeten, hosszú ülőpadokon - WC/zuhanyzó van közös felhasználásra , ebben is van tapasztalat, bátran ajánlom a kalandoroknak. Ahogy láttam egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel, így sietni kell a jobb helyekért a beszálláskor. De ha felkészült vagy, akkor a saját kempingágyadban bárhol el tudsz aludni a hajón.
A külön pénzért kapható ülőhelyet semmiképpen nem javaslom (7-8 EUR per út), egy külön teremben buszülésen éjszakázni 30-50 emberrel minden csak nem pihentető. Nem kabinos zuhanyzót viszont itt találsz a legkönnyebben a hajón, de ehhez nem kell ülőhelyet váltanod.
Indulás előtt egy-két órával mindenképpen ott kell lenni, mi láttunk olyat, akit már nem engedtek fel.
Kikötésnél késésre mindenképpen kell számolni pontosan még sosem érkezett komp amikor utaztam -, plusz egy óra már jónak számít, ez mindkét irányba igaz. De kikötés után is készülj akár félórás vagy órás várakozásra, attól függően, hogy hogyan ürítik ki a parkoló szinteket
Mindig csomagold külön táskába a kompon szükséges cuccodat (váltóruha, fogkefe-fogkrém stb.), a többit nyugodtan a motorodon vagy a járművedben hagyhatod
Kabin esetén, amihez külön fürdő és WC is tartozik, adnak megfelelő számú törölközőt, ágyneműt, takarót, ezzel nem kell külön készülni
Akciók általában vannak, de jóval előre foglalni a jobb árak miatt leginkább az általam nem ajánlott nyári szezonra érdemes csak. Elő-utó szezonban adott héten foglalva is kb. 10 EUR volt a felár per fő, mintha két hónappal korábban foglaltuk volna
Nekünk nagyon bejött, azért is voltunk háromszor. Bejártuk északot, és épp amikor komppal érkeztünk, délre mentünk. Északon, két alkalommal összesen egy hónapot, délen egy alkalommal 3 hetet voltunk. Minden esetben szeptemberben, amikor már elkezdődött majdnem mindenhol Európában az iskola.
Számoljatok azért azzal, hogy júliusban nagyon sokan lesznek, ennél többen csak augusztusban vannak, ami az olaszoknak a szabadságos hónapjuk. Ahogy hallottam, akkor mozdulni sem lehet.
Jó nyaralást! ( mondom én, aki épp most érkezett vissza a nyaralásból. Tehát frissen igazolom, hogy egy jó nyaralás sokat jelent:))
Igen, és pont ezért írtam a végére hogy mindenki saját maga döntse el hogy mit választ, a saját belátása és biztonságérzete szerint! (de a börtön azért erős túlzás volt ....)
Mi a Sardinia Ferries-zel mentünk, rendben volt a hajó is meg a kabin is. A legjobb tényleg az benne hogy egy ilyen hosszú út után le tudsz zuhanyozni és tudsz egy jót aludni kényelmesen. És persze este a kivilágított kikötőből kihajózni majd másnap a napfelkelte a hajón... hát nekünk is nagyon tetszett!
A komp Golfo Aranciba érkezik Livornóból, vagy Civitavecciából, és ahhoz igazán közel van Isola Rossa. Még azt sem hiszem, hogy másfél óra, szerintem kevesebb.
Mi 3x voltunk Szardinián, és különféle módon. Repülővel, hajóval Nizzából Korzikán keresztül és komppal. Nekünk a komp jött be a legjobban, hiszen annál jobb nincs is, mint amikor az embernek ott a saját kocsija, ugyanis elég drága az autóbérlés, autó nélkül viszont meg se lehet mozdulni.
A kabin meg azért nem drága, mert ennél egy szárazföldi szállás sokkal drágább.
Ha időben értek a kikötőbe, akkor nem kell széket foglalnotok, mert rengeteg hely van mindenhol, a folyosókon, presszók környékén, de miután padlószőnyeges az egész, nagyon sokan a földön ülnek( éjjel ott alszanak takarókkal, vagy hálózsákban). Az időben alatt azt értem, hogy bizony jó ott lenni a komp indulása előtt már 2 órával( sokan ennél hamarabb is érkeznek), hogy azért erre az elég hosszú útra jó helyet kapjatok. Az teljes út időtartama alatt az autótokhoz nem tudtok( és nem is lehet) hozzáférni, úgyhogy érdemes egy előre elkészített pakkot összerakni, amire a hajóút alatt szükségetek lehet.
Köszönöm, én azt hiszem megpróbálom a netes foglalást, úgy láttam vannak akciók remélem sikerül elcsípni egyet.
Oda felé mindenképpen foglalok kabint, visszafelé én úgy gondolom nem fog kelleni.
A mi szállásunk Isola Rossán lesz , ahogy néztem az kb 1,5-2 óra kocsival. Vezetni pedig felváltva szoktunk a férjemmel, így azért kibírható lesz . A leghosszabb amit eddig kocsival megtettünk az Bp-Nápoly oda vissza, ha azt kibírtuk akkor ezt is :)
Mi mobilynes-el mentünk és a Mahartnál vettünk jegyet előtte kb. 2 hónappal.
Ami meg a kabint illeti, hát mi éjszaka jöttünk vissza is, kabinban, mert én meg azt gondoltam, hogy csak kipihenten tudom végigvezetni egyben hazáig az utat. Arról meg már nem is beszélek, hogy Villasimiusból érkeztünk, ami eleve már 4 óra volt a kompig.
Igazad van, mert kompolás után reggel 8-kor indultunk hazafele. Nem nagyon álltunk meg, és este 8-ra voltunk itthon. Ez tényleg 12 óra.
én korzikára utaztam livornoból és genovába a moby-val. nem foglaltunk kabint, én túlságosan drágának találtam, igaz, mindkét út nappal zajlott (bár az odaút a teljes éjszakai autózás után, reggel hatkor indult a komp ötórás útjára).
nekem semmiképpen sem volt életem élménye; kulturált, jól felszerelt kompok ezek, de azért csak kompok. se jobbnak, se rosszabbnak nem találtam az utazást velük, mint bárhol másutt a hasonló eszközökön. hozzáteszem, az én tűrőképességem ezeken a kompokon nem túlságosan magas, úgy 5-6 óránál van. aki kifejezetten szeret így hajózni annak biztos sokkal élvezetesebb. bevallom, én nagyon tudom unni egy-két óra után. :)
a két társaság közül sztem azt válaszd amelyik olcsóbb, mivel mindkettő igényes, normális társaság. mi a társaság oldalán foglaltunk, lévén így nem jött rá senkinek sem a jutaléka. sokszor vannak mindenféle akciók, érdemes rendszeresen nézegetni az oldalaikat, és elcsípni egy ilyet, rengeteget lehet ezzel spórolni (hiszen a teljes árú jegyek bizony olaszosan drágák).
Köszönöm az biztos hogy oda éjjel megyünk visszafelé viszont nappal. Kabint én is szeretnék foglalni, mert azért 10-12 órás vezetés után azért csak kényelmesebb lesz. Visszafelé viszont úgy gondolom hogy nem kell kabin végül is kipihentek leszünk :)
Ti melyik társasággal mentettek? A jegyet neten foglaltátok vagy a mahartnál?
Életem egyik legjobb élménye volt a kompolás Szardiniára és vissza.:))
Mindkét hajós társaság megbízható, kényelmes. Mi foglaltunk fülkét alvásra. Ha szabad valamit javasolnom, akkor próbáljatok éjjel kompolni. Nyertek egy napot. Este 11 körül van a bechekkolás( ami szintén óriási élmény), és úgy reggel 6 körül ér be a komp. A kompon minden van: éttermek, mozi, disco, és nem utolsó sorban csodás látvány a hajóról a napfelkelte is.
Autóbérlés ügyben osztanám meg a visszaigazolt foglalásom történetét:
Helyi kölcsönzőt kerestem a neten, melyről kedvező véleményeket találtam és levelet küldtem nekik, megjelölve az időpontot, és, hogy reptéri felvételt és leadást szeretnénk egy B kategóriás autóra (júliusban utazunk, vagyis csúcsszezonban, csúcsárakkal). A visszajelzés már a következő napon megérkezett, részletes tájékoztatással. Az autó bérleti díja 217 euró, 7 napra, benne vannak a reptéri és az egyéb adók, a korlátlan km, és a kötelező biztosítások 1000 euró összeghatárig.
A további biztosítási díjak opcionálisak, de a biztosítások befolyásolják a letét összegét:
Rate not include: fuel, refilling fuel Euro 16,00(our cars are all with fuel full tank;you must pay refilling only if you don't return the car with full tank), parking and trafic fines, Superkasco insurance for elimination responsability for damages to the car for Euro 12,00 for day, Superfurto insurance for elimination responsability in case of fire and theft of the car for Euro 5,00 for day,SuperPai insurance ( insurance personal driver ) Euro 5,00 for day,
collection in other Sardinya Company station ( Euro 60,00),
babyseat Euro 31,00
second driver Euro 05,00 per day. Minimum deposit ( if included SuperKasco + SuperTheft) Euro 500,00
Minimum age 23 years
Bár az ajánlatban szerepelt, hogy amennyiben a supercasco és a superfurto biztosításokat is megkötjük, 500 euró a letét összege, gondoltam, hogy teszek még egy próbát, és visszakérdeztem, hogy ebben az esetben mennyi a letét összege, jól értettem-e a dolgot. A válaszlevélben azt írták, hogy ebben az esetben 300 euró lesz a letét összege. Visszaírtam, hogy így megfelel a dolog, és küldtek is egy visszaigazolást a kölcsönzési szerződés létrejöttéről, valamint egy felhatalmazás- szerű, hivatalosnak tűnő felhatalmazást, hogy a bérleti díj felét, azaz 168 eurót levonhatnak arról a Visa kártyáról, melynek az adatait megküldöm számukra, vagy átutalom banki átutalással az összeget. A felhatalmazáson szerepeltetnem kellett a sofőr nevét is, tehát gondoltak arra a lehetőségre, amikor nem a sofőr nevére szól a terhelendő kártya. Annyit írtak ezzel kapcsolatban, hogy a kártya szólhat más nevére is, de a sofőrnek és a kártyabirtokosnak is jelen kell lennie majd az átvételkor. "The owner of the credi card can be the driver or not, but He have to be present at the moment of the rent."
A végeredmény: 336 euróba került az autó 7 napra, reptéri felvétellel-leadással és 300 euró lesz zárolva a helyszínen letétként. Előlegként 168 eurót levontak a kártyáról, ekkortól vált hivatalossá a foglalásunk.
Minden egyéb a helyszínen fog kiderülni, de a tripadvisor fórumon csak jót olvastam róluk, és eddig valóban korrekt cégnek tűnik. Ha valakit érdekel az elérhetőségük, itt az oldaluk:
Érdeklődni szeretnék, hogy aki utazott már komppal Szardíniára mi a véleménye róla. Mi júliusban fogunk utazni és mindenképpen autóval megyünk. Már utána néztem és úgy tudom két társaság indít a szigetre kompot az egyik a mobylines a másik a sardinia ferries esetleg vélemény valamelyikről, valakinek? Minden tanácsod szívesen fogadok :)
"az autóhoz regisztrálva legyen sofőrnek akié a bankkártya különben nincs jogosultságuk baleset esetén levonni a pénzt"
Ez többnyire így van, de néhány kölcsönző engedélyezi az utas kártyájának a használatát is, anélkül, hogy második sofőr lenne, persze a kártya tulajnak alá kell írni, hogy részéről rendben.
Lényegtelen, hogy mi van biztosítva, a szerződés a kölcsönző és a bérlő (megnevezett sofőr) között jön létre. Ha megnézel egy bérleti szerződést abban benne van, hogy minden biztosítás semmis, ha az autót arra jogosulatlan vezette, azaz nem a sofőr vagy a második sofőr.
Tehát ha okoz az "illegális" sofőr egy balesetet, akkor a bérelt kocsiban keletkezett kárért és a másik autóban keletkezett kárért, illetve akár még a másik autóban utazók kórházi számláját is könnyen neki kell állnia...
Arra meg, hogy majd hazudjuk ki vezetett, nem biztos, hogy mindig lehet számítani mert ugye lehetnek tanúk stb. Egy kis koccanásnál még talán OKez elmehet, de egy súlyos balesetnél akár a börtönt is vállalja a másik fél helyett?
Remélem értitek mire akarok kilyukadni ezzel?
most tényleg, ha a kártya miatt csináljátok, akkor nem éri meg egy társkártya a párodnak? évi 5eHUF talán a díja..
----
egyébként azt tudom, hogy mindenki jól vezet és semmi gond nem lehet. ismertem egy sofőrt, aki lenyomott 20 évet balesetmentesen, aztán a nyugdíj előtt néhány héttel okozott egy halálos balesetet. Nem volt komoly anyagi kár, egy sima ráfutásos eset volt de olyan szerencsétlenül sérül a másik sofőr, hogy tragédia lett belőle.. ----
Végeredményben az igaz, hogy Olaszországban elég magasak az extra díjak, de van megoldás az olcsó biztosításra, meg arra is, hogy a megfelelő embernek legyen a kártya a nevén stb. és ne kelljen ilyen olyan trükköt alkalmazni, hogy néhány ezerért hatalmas kockázatot kelljen vállalni.
persze, ha baj van és nincs önrésznullázás akkor baj van, ez így van. de azért nem mindegy az sem, h mekkora az a baj. márpedig ha kiderül, h még meg is sértettük a szabályokat, akkor jóval nagyobb lesz a gebasz, lásd amit dundalk is írt (mert persze, az autó van biztosítva, de te meg szerződést szegtél, hiszen alá is írtad, h nem vezet más, csak az, aki...)
és mondom, ez még csak a dolog praktikus része, ott van még az erkölcsi is...
Nem tudom pontosan ez hogy van, elvileg az autó kellene hogy legyen biztosítva nem a sofőr, de akár országonként, cégenként is változhat. Viszont konkrét tapasztalat még évekkel ezelőttről: Nizzai bérlésnél nem figyeltünk arra hogy a párom nevére béreltük az autót és a helyszínen az én nevemre szóló bankkártya volt. Nem adták oda az autót csak úgy hogy vagy veszünk második sofőr opciót az én nevemre vagy kötünk zero excess biztosítást. Ott mondta a csaj hogy ez azért van mert ha balesetet okozunk kell hogy az autóhoz regisztrálva legyen sofőrnek akié a bankkártya különben nincs jogosultságuk baleset esetén levonni a pénzt. Ergo így mindegy ki vezetett lényeg hogy regisztrálva volt az adott bérelt autóhoz. (a második sofőr még mindig olcsóbb verzió volt)
Szerintem a végén mindig ide lyukadunk ki: Ha külföldön autót bérelsz és valami gebasz van a vezetés alatt az szívás, a gyatyád rámehet. Viszont ha bebiztosítod magad minden ellen akkor a 150 euro bérleti díj felmegy 300-ra... Na így mindenki maga döntse el melyiket választja.
Ok, tény nem volt még balesetünk se külföldön se itthon, szóval én így nem gondolom végig a dolgot! És ezért is írtam hogy mindenkinek a maga rizikója... Nálunk is az van hogy nekem van hitelkártyám de a párom jobban vezet. Pl. Palermóban én be nem ültem volna a volán mögé! És hát igen, sajnáltam azt a plusz pénzt a második sofőrre.... (valami 13 euro/napra emlékszem ami 1 hétre számolva elég durva)