Keresés

Részletes keresés

vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38322

Szerintem most már elértünk ahhoz a fordulóponthoz, hogy ez hivatalos szinten is nagyjából világos.

Innentől anyagi kérdés a páylafelújítás, járműcsere.

 

(Attól, hogy valami a metróhálózat része, még nem feltétlen van 2-3 percenként vonat, és akár szintbeli átjárója is lehet.)

 

Előzmény: Törölt nick (38311)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38321

Ez itt LRT...

Előzmény: vrobee (38320)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38320

igen, járt régen, de azok lényegében kipusztultak, az LRT mint új kategória jött be, a streetcar maradt a városi döcögények neve.

 

Bostonban van egy 56-os villamoshoz igen hasonló vonal. PCC kocsikkal.

Nem streetcar.

Nem trolley.

"High speed line"...

Utastájékoztatás-ügyileg meg a metróhálózat része.

Előzmény: manhattani (38318)
Törölt nick Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38319

Meg, hogy szarik rája elven áll hozzá a főváros, főleg a GHÉV-re, ahol nem volt még bizt. ber csere sem, se egyéb fejlődés, pl. rendes peronok (kivéve az Örsöt), vizuális vagy hangalapú utastájékoztatás (kivéve Örs, Cinkota, Kerepes meg ahol van szolgálat), max. állagmegóvó pályafelújítás, sokszor van két napos vágányzár, de semmi látszatja. A jűrművek pedig öregednek, eljárt felettük az idő.

Előzmény: manhattani (38316)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38318

>Ha amerikában egy bp-i 14-eshez vagy 1-eshez hasonló üzem létesülne, az nem streetcar lenne.

 

Azért, mert a 14-es egy darabon metrónak épült pályán megy? Szerintem "streetcar" lenne. Az 1-es meg pláne.

 

Járt olyan hosszabb, nagy megállótávolságú villamos New Yorkban is, van róla képem és térképem, ha kategorizálták, streetcar-nak mondták.

Előzmény: vrobee (38315)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38317

A Bombin két egyszárnyú -igaz, széles- ajtó van kocsinként, azaz (most utánanéztem) 26 méterre.

A metróból a 75 láb hosszú (22m) kocsikon négy ajtó van.

oldalanként, persze.

Előzmény: vrobee (38315)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38316

>A HÉV-vel pont az a baj nálunk, hogy mostaha gyerek még a BKV-n belül is, ...

 

Kilóg a BKV-ból, mert hogy nem csak B...

Előzmény: Törölt nick (38311)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38315

A streetcar amerikaiul az, amit mi villamosnak hívunk

 

Igen, a streetcar gyakorlatilag a _hagyományos_ villamos, ami szigorúan városi utcákon tekereg, nem teszi ki a lábát.

A magyar "villamos" szó azonban ennél sokkal szélesebb kategóriát takar.

Ha amerikában egy bp-i 14-eshez vagy 1-eshez hasonló üzem létesülne, az nem streetcar lenne.

 

Ahol LRT-t láttam, az a szabad mezőn hosszú utat megtevő jármű volt

 

Hát ez az. És amikor beér a városba, akkor borítja a népet, és lehet átszállni a city streetcar loopra. Ilyet én szabad szemmel nem láttam, csak mestska blogján, de nem egyet. Ja, és _mindkettő_ új építés. Nooormális???

Pedig ott a New Jersey LRT, ott a bostoni trolley, azok azért mennek városban is

 

---

 

A LIRR-en nincs kevés ajtó.

 

A Bombin két egyszárnyú -igaz, széles- ajtó van kocsinként, azaz (most utánanéztem) 26 méterre.

A metróból a 75 láb hosszú (22m) kocsikon négy ajtó van.

Az ajtó előtti tereket a mi HÉV-ünkhöz hasonló palánkok választják le.

2+3 üléselrendezés van.

_Nagyon_ nem metrójellegű forgalomra van tervezve.

Előzmény: manhattani (38309)
v_peti Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38314

Én nem a párhuzamos, hanem a kombinált üzemre gondoltam!

 

Utazz el Ikrényből Győrszentivántra, számold ki, hogy mennyivel lenne olcsóbb, ha nem váltana színt a vasút. Vagy menj el Körnendről Kőszegre vonattal majd visszafelé úgy, hogy Kőszegtől Szombathelyig buszon mész, és számold ki a díjkülönbséget.

Előzmény: vrobee (38306)
v_peti Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38313

Na ja, nem könnyű meghúzni a határt! Na és az USA-ban is van bürokrácia!

Előzmény: manhattani (38307)
v_peti Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38312

Csehország sem?

Előzmény: manhattani (38304)
Törölt nick Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38311

A HÉV-el pont az a baj nálunk ,hogy mostaha gyerek még a BKV-n belül is, amúgy meg nagyvasútnak akar látszani játszák is ,hogy vasút, a bonyolult szabályrendszer, jelzésrendszer, menesztgetések, állomástávú közlekedés stb. És ugye szigetüzem ,mert semmivel sem kompatbilis, nem átjárható stb. Ha villamosként menne akkor egyszerűsített üzemben is mehetne hatékonyabb is lehetne, és hát simán lehetne zárt pályás villamos. A 2-es pl. mehetne tovább a ráckevei vonalán villamosként, a M2-Ghév összekötés esetén meg a lehetőségek végtelenek, van rá több terv is, az is ,hogy vegyes üzemű jármű, ami alsó és felsővezetékről is tud működni. Vagy, hogy Rákosfalváig jár a metró ott pedig közös peronos átszállás, avagy metró Cinkotáig zárt pálya és szintbeni kereszteződések megszüntetésével. Bár akkor már sztem Kistarcsa kórházig kéne kivinni ott P+R parkolót is lehetne építeni az M0 mellé. Van rá több terv is ,de valszeg úgyse lesz még ebből semmi még jó pár évig. Addigra meg úgyis szétrohad anynira a HÉV pálya és jármű egyaránt, hogy úgyis neki kell esni komolyan akkor meg már érdemes így csinálni. Akkor viszont ha metróként akarják azt a pályát használni tényleg kell a nagyvasúti szigorú üzem ill. metrós (2-3 perces követésekre pl. térközös).

Előzmény: vrobee (38308)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38310

vasútnak, na.

Előzmény: manhattani (38309)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38309

>A streetcar amerikaiul az, amit mi villamosnak hívunk (a kevésbé épeszűek közúti vayútnak, ami akkor megy át vasútba, amikor az úton való átjárását András-kereszttel biztosítják :-)  )

 

Ahol LRT-t láttam, az a szabad mezőn hosszú utat megtevő jármű volt, valahogy úgy, mint a LIRR, csak később épült, és (az LRT) villamosabb szerű volt. Valamint azon a pályán nemigen járt tehervonat. (Nem úgy, mint a BKV villamospályáján, de az attól még villamos :-)  )

Szóval nincs sok értelme az ilyen kategorizálásnak.

 

>tök más a funkciója. Pl. kevés ajtó, ...

A LIRR-en nincs kevés ajtó. Lehet, hogy járművönként eggyel kevesebb, ezt nem tudom, de akkor is van elég.

 

Előzmény: vrobee (38308)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38308

Azért ez a kategóriákban gondolkodás nem csak "magyar baj". Ami nekem hajmeresztő, az USA-ban húznak valamiért olyan merev határt a könnyűvasút és könnyűvasút közé (streetcar vs. LRT), hogy hiába találkoznak egy állomáson, át kell szállni...

 

Ez a három New York-i izé, amit említesz, valójában három eléggé különböző üzemvitel. Szó nincs interoperábilitásról vagy hasonlóról.

Amit leírtál, abból annyi stimmel, hogy a Staten Island Railroad metróval azonos kocsikkal megy. (Vagyis... őőő... nem, mert a metróról asszem már kipusztultak az R44-esek).  Előbbi egy-az-egyben a mi HÉV-ünk, de persze szükség esetén -ha megépülne a száz éve álmodott alagút pl.- pillanat alatt integrálható lenne (műszakilag) a metróba, persze forgalmilag zűrös ügy lenne.

A LIRR is közel áll a metróhoz (peronmagasság, alsószedő), de azért a kocsik kivitele elég jelentősen eltér, és nem véletlenül, mert tök más a funkciója. Pl. kevés ajtó, töméntelen ülőhely.

Előzmény: manhattani (38307)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38307

>Na meg nehéz meghúzni a határt. Az M2 egyértelműen metró, a H8 egyértelműen nem metró, de akkor mi a helyzet az M2G-vel, ...

 

Azt gondolom, a magyar vasút egyik rákfenéje, hogy mindent meg akar határozni (meghúzni a határt).

New Yorkba jár a L.I.R.R., épp olyan járművekkel, mint a belvárosi metró, de vasút, mert az útja túlnyomó részét a felszínen teszi meg, és van rajta vécé.

A manhattani metró metró, mert ... metró. (meg nincs rajta vécé).

A Staten Island-i ... izé végig a felszínen olyan járművekkel jár, mint a manhattani metró, nincs is rajta vécé. Akkor most az metró vagy vasút? Nehéz meghúzni a határt. De ez kit is érdekel??

Előzmény: v_peti (38302)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38306

Egy 20 km-es MÁV és egy 20 km-es Volán bérlet jóval drágább, mint egy 35 km-es közös, de a bevételiesést a többletutats kompenzálja

 

Peti!

Nincs bevételkiesés!

 

Szövetség előtt:

- Pista vesz A és B között egy 20km-es buszbérletet 4567 Ft-ért, mert általában úgy végez, hogy a buszt éri el.

(Ha nem, akkor qrvaanyázik, és vár másfél órát.)

- Jóska vesz A és B között egy 20km-es vasúti bérletet 4567 Ft-ért, mert általában úgy végez, hogy a vonatot éri el.

(Ha nem, akkor qrvaanyázik, és vár másfél órát.)

 

- A volánnak van 4567 Ft bevétele.

- A vasútnak van 4567 Ft bevétele.

 

Szövetség után:

- Pista vesz A és B között egy 20km-es közös bérletet 4567 Ft-ért, mert általában úgy végez, hogy a buszt éri el.

(Ha nem, akkor megy vonattal, és boldog.)

- Jóska vesz A és B között egy 20km-es vasúti bérletet 4567 Ft-ért, mert általában úgy végez, hogy a vonatot éri el.

(Ha nem, akkor megy busszal, és boldog.)

 

- A szövetségnek van 2x4567=9134 Ft bevétele. Ezt elosztja a szállított utasok arányában, így

 - A volánnak van 4567 Ft bevétele.

- A vasútnak van 4567 Ft bevétele.

Előzmény: v_peti (38301)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38305

Na meg nehéz meghúzni a határt.

 

Ez teljesen így van.

A könnyűvasút (LRT) kifejezést egy állati széles kategória a hagyományos villamostól a metróig.

Én a "közúti vasút"-ságra helyezném a hangsúlyt, tehát a teljesen szeparált, automatizált stb. rendszereket nem sorolnám ide, de persze kapacitásban is van átfedés, gördülőállományban is lehet átfedés.

 

Az M2 egyértelműen metró, a H8 egyértelműen nem metró, de akkor mi a helyzet az M2G-vel, ha az előbbi kettő össze lesz vonva?

 

Az eredmény egyértelműen metró /gyorsvasút/ lesz :) .

A gödöllői HÉV belső szakasza az, ami gyakorlatilag egy múlt század elejéről itt maradt döcögő és alaposan túlterhelt vicinális (nem könnyűvasút...), ez nyilván alaposan át lesz szabva a felújítás során. A külső szakasz jellege -Cinkotától kifele- nem mond ellent a gyorsvasútságnak.

Előzmény: v_peti (38302)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38304

Peti, nem szeretnék azzal rád pirítani, hogy Szlovákia, Csehország, Lengyelország tőlünk nem nyugatra van...

Előzmény: v_peti (38303)
v_peti Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38303

Peti... Tőlünk nyugatra már rég fölszámolták a vici közlekedést! Emellett autópályákon, vasúti fővonalak mentén vígan futkosnak a buszok! Talán ezért gazdagok...

 

Mégis hol? 

 

Németországban ez gyakorlatilag tilos, ezért alig van ilyen, bár mostanában akarják eltörölni a tiltást.

Ausztriában nem hinném, hogy Linzbe vagy Salzburgba tömegével mennének bécsből a buszok, ha egyáltalán megy valami. Grazba van busz Bécsből, de nem tudom miért? Más helyeken meg vagy nincs vonat, vagy lassabb, mint a busz, ezért van busz.

Franciaországban átlós irányban a vasút még a pécsi igazgatóságot is alul tudja múlni. Párizsba meg a TGV-vel még a gyorsvonat (140-160) sem tud versenyezni, nemhogy a busz.

Horvátországnak meg egyszerűen abszurd formája van, és a vasút is hiányos egyes helyeken. (tengerpart)

Szlovéniában távolsági közlekedésről nem beszélhetünk távolság híján.

Szlovákiában a hegyek miatt alig van normális fővonal.

Lengyelországban meg akkorák a távolságok, hogy a busz már büntetés lehet.

Csehországban lehetnek párhuzamosságok, és szerintem vannak is.

Belgium és Hollandia esetén annyi vonat van, hogy nem érdemes azt lenyúlni, csak kiegészíteni.

Svájcban nincs párhuzamosság, csak állítólag egy helyen.

Spanyolországban nagyok a távolságok, és szépen épülget a nagysebességű vasút, na de ott a hosszú távolságok miatt a busz eleve lassú.

Romániában az állami buszos vállalat alig él, ha még van; így iránytaxi rendszer van inkább és maszek buszok, így itt biztos sok a párhuzamosság, na de a vasúti menetrend sem kínálati.

Olaszországot passzolnám.

Ukrajnában a nagy távolságok és a rossz utak miatt nem érdemes távolsági buszt indítani, rövid távon viszont az irányaxik a nyerők, de a kapacitáshiány miatt ezt nem bánják a vasutasok.

 

Előzmény: manhattani (38271)
v_peti Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38302

Európában amúgy szinte biztos, hogy több ilyen épül, mint metró. Nem csoda, a metróhálózat már a nagyobb városokban kiépült, most a hálózati űröket kell kipótolni, ill. a könnyűvasút a kisebb városoknak ideális metrópótló lehet.

 

Egyik svájci városban 2 ilyen vonal épült. Az egyik tényleg LRT jellegű, de a másik a sűrű követéssel (ca. 5 perc rémlik) és a kialakításával már eléggé metrószerű.

Na meg nehéz meghúzni a határt. Az M2 egyértelműen metró, a H8 egyértelműen nem metró, de akkor mi a helyzet az M2G-vel, ha az előbbi kettő össze lesz vonva?

Előzmény: vrobee (38293)
v_peti Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38301

Egy 20 km-es MÁV és egy 20 km-es Volán bérlet jóval drágább, mint egy 35 km-es közös, de a bevételiesést a többletutats kompenzálja. Másfelől meg ha a nyuggerek kvázi és tényleges ingyenutazása is véget ér egyszer, azzal is lesz többletbevétel.

 

Kvázi ingyenutazás: A nyugger bejön a busszal, a sofőr nem pecsételi le a 90%-ost. Na de ha megszűnik a párhuzamos busz, és a nyuggernek vonatra kell átszállnia, akkor ez már nem lesz így. Persze akkora jobb lenne a pecsételőst elfelejteni, és helyette 62 év felett korlátlan 50%-ost adni, mert a teljes ár szívás, a 16+2 pecsét kevés, pecsét nélküli utazás meg tulajdonképpen csalás.

 

Előzmény: vrobee (38291)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38300

konkrétan olyan szövetségekre gondolok helyköziben, mint a TfL, MVV (majd egyszer talán a BKK)...

Előzmény: manhattani (38296)
v_peti Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38299

A vonat sokszor km-re hosszabb és ezt még IC-pótdíj is súlyosbítja. :(

Előzmény: A laszka (38282)
v_peti Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38298

A két regionális vasút csak önmagában volt, a közút nem kötődött hozzá, azaz a Volánok esetében nem volt semmilyen integráció a regionális vasútakhoz csatolva.

Előzmény: manhattani (38296)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38297

Elég öreg vagyok hozzá :-)

Előzmény: vrobee (38295)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38296

Úgy látom, inkább ráerősítettél a látszatra! :-))

 

>Asszem annyi tény, hogy a jogszabályi háttér eddig nem nagyon kedvezett a közösségi szövetségeknek.

 

Volt két térségi vasúti csoportosulás, úgy tudom, a MÁV qrta szét őket... :-)

Előzmény: vrobee (38291)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38295

nyilván. de gondolom, ismered az ide vágó viccet..:)

Előzmény: manhattani (38294)
manhattani Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38294

>a volán - amelyik ugye a több utast viszi - némi joggal f*sik attól, hogy a bevételek "testvériesen" lesznek elosztva, ...

 

Nem testvériesen kéne (a nagytestvér kapja a túlnyomó részt), hanem utasarányosan :-))

Akár utaskm, akár ülőhelykm, akár vezetőlábméretkm arányosan osztanák el, a Volán örömében f*sna :-)))

Előzmény: vrobee (38291)
vrobee Creative Commons License 2012.03.19 0 0 38293

Mondom, a villamosvonalak nem _vissza_ épülnek, a közúti vasút / könnyűvasút mint műfaj támadt fel lényegében hamvaiból, de ez a villamos nem az a villamos. A folytonosságot a kettő közt leginkább a túlélő üzemek adják.

Ez nem azt jelenti, nem is állítom, hogy ettől az lesz a legfontosabb közlekedési mód.

De amit metrónak neveznek, és épül, azok egy komoly része is inkább könnyűvasút.

 

Európában amúgy szinte biztos, hogy több ilyen épül, mint metró. Nem csoda, a metróhálózat már a nagyobb városokban kiépült, most a hálózati űröket kell kipótolni, ill. a könnyűvasút a kisebb városoknak ideális metrópótló lehet.

A Távolkelet, a fejlődő világ kicsit más tészta - óriási városok óriási tömegközlekedési deficittel, itt többnyire ahol felmerül a kötöttpálya, szóba sem kerül a "könnyű" műfaj.

Előzmény: manhattani (38289)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!