„semmit érte nem várván; és a ti jutalmatok sok lesz,”
A mondat első felét „ semmit érte nem várván”, azonnal értelmetlenné teszi a mondat második fele: „a ti jutalmatok sok lesz,”.
Ezt az elvárást legfeljebb egy ateista ember tudja teljesíteni, egy vallásos már nem. (az ateista mivel nem hisz Istenben, ezért a mennyei jutalomban sem.)
Isten Egyházat alapított, voltak apostolok, evengélisták, aztán egyházatyák. Ezek tanítottak szóban és írásban is. Az írásos tanításból lett a Biblia is.
Nem a Biblia az alapunk tehát. Hanem mi vagyunk a Biblia alapja.
A ~ kinyilatkoztatott formája a →Tízparancsolat. Izrael arra kapott meghívást, hogy mint különleges ajándékot, az isteni szövetség és a kiválasztás jelét és Isten áldásának biztosítékát elfogadja Isten törvényét és szerinte éljen (MTörv 4,78; Zsolt 1,12; Zsolt 19,89). - Jézus nem akarja megszüntetni az ósz-i törv-t, mely nagy részben megegyezik a ~nyel, hanem beteljesíti azt (Mt 5,17), kifejezetten parancsolja a tízparancsolat megtartását, ami a term-es erkölcs parancsa is (Mt 19,17-19). A kinyilatkoztatás nemcsak jóváhagyja a ~t, hanem annak értelmét is megmagyarázza (vö. Mt 5,21-48; „kezdetben nem így volt” Mt 19,8; vö. 19,3-9): parancsai a szeretet megvalósítására irányulnak (vö. Mt 22,40). Az ÚSz magába foglalja az összes érvényesnek ismert természetes erkölcsi szabályt, és beépíti a Krisztusban megalapozott, Isten és ember közötti kapcsolatba, az ember ker. céljába, ezáltal a ~ az →új parancs alapja lesz. - Szt Pál tanítja, hogy Isten nemcsak Mózes törv-ében nyilvánította ki akaratát (Róm 2,14-16): a pogányok bár nem ismerik Mózes törv-ét, vannak fogalmaik Istennek Mózes törv-ében kinyilvánított akaratáról, nyilvánvaló módon igazodnak egy törv-hez, mely a belsejükbe (a szívükbe) van írva, s mely lényegében megegyezik a mózesi törv-nyel. Az erkölcsi normáknak ezt a pontosabban nem körülírt magvát minden ember ismeri, aki birtokában van az emberi természetnek, s ezekhez a pogányok szívébe is beleírt törv-ekhez járul a →lelkiismeret. Így az Isten kifejezetten kinyilatkoztatott, pozitív erkölcsi törv-e, a tízparancsolat előtt és mellett minden emberben él egy szívébe írt erkölcsi törv. is, egy természetes normatudat, melyet többé-kevésbé isteni, föltétlen követelménynek érez az ember. - ...
Tehát megkörösztöl a pópa bulgár orthodoxnak, ha megvallom, hogy sohasem fogom a vásárnapi misét látogatni (helyette fát vágok, ablakot pucolok, vásárolok, házat föstök sat.), mert a Tízparancsban szombat van...?
Mózesnek még receptet is diktált, miként készítsék el számára.
Jushua meg imádta a zsenge faggyújá báránykát, de még a likas testével is leült Péterékkel halat majszolni.
Ennek a fényében, ha mitológiai főhős, és a mítoszi fia is imádta a húst, aki nem úgy jár el, az nem is igaz hívő!
A vérért is rajongot Jehova, és a bélszínért, a vesepecsenyéért:
11. És vágd le a tulkot az Úr előtt a gyülekezet sátorának ajtajánál. 12. Azután végy a tulok véréből, és hintsd azt ujjaiddal az oltár szarvaira; a többi vért pedig töltsd mind az oltár aljára. 13. És vedd a kövéréből mindazt, a mi a belet fedi, és a májon lévő hártyát, és a két vesét a rajtok lévő kövérrel együtt, és füstölögtesd el az oltáron.
17. A kost pedig vagdald tagjaira, és mosd meg a belét és lábszárait, és tedd rá tagjaira és fejére. 18. Azután füstölögtesd el az egész kost az oltáron: égőáldozat az az Úrnak, kedves illatú tűzáldozat az Úrnak.
39. Az egyik bárányt reggel áldozd meg, a másik bárányt pedig áldozd meg estennen. 40. És az egyik bárányhoz végy egy tized lisztlángot, egy negyed hin-nyi sajtolt olajjal vegyítve; italáldozatul pedig egy negyed hin-nyi bort. 41. A másik bárányt estennen áldozd meg, ugyanazzal az étel- és italáldozattal készítsd azt, mint reggel; kedves illatul, tűzáldozatul az Úrnak.
Ezekkel semmi gond, míg egyéni preferencia vagy tanács.
Nekem is vannak hóbortjaim. Pl. nem dohányzom, nem iszom alkoholt, van egy rakás háziállatom, utálom a modern zenét, nem olvasok krimit és indiános könyvet, utálom a kalandfilmeket, nem szeretem a smink nélküli nőket, nem tetszenek a szőke nők, szeretem a cicanadrágos nőket, de nem szeretem a miniszoknyásokat, stb. De ha ezek bármelyikéről azt állítanám, ezt a Bibliából olvastam ki, akkor már baj lenne. Főleg ha azt kezdeném terjeszteni, kötelező a hóbortomat betartani.
Valami ilyen White asszonyság esete. Inteligensebb volt az átlagnál, nőként képest volt vitában leverni képzett férfi teológusokat. Közösséget is tudott építeni. Hivatalosn mint nő nem lehetett egyházfő, de mindvégig ő volt új egyháza tényleges vezére.
Aztán halála után jött egy új messiás, Armstrong bácsi, aki "rájött", az adventizmus nem elég kemény, így keményített. Így lettek az armstrongista egyházak. Ott nem csak szombatmánia van, hanem az összes zsidó ünnepet megülik, míg az adventisták alkalmazkodnak az általános keresztény szokásos: azaz csak húsvét és pünkösd, de kürtzengés nap, engesztelés nap, s sátoros nap az nincs.
Meg az armstrongisták Háromság-tagadók, míg az adventisták de facto elfogadják a niceai-konstantinápolyi hiszekegyet.
Emiatt az átlag protestáns az armstrongizmust jellemzően pogány vallásnak tekinti, míg az adventizmust jellemzően elfogadja kereszténynek.
Szerintem ez minden olyan gyülekezetnek, felekezetnek jellemzője, amelynek a Bibliából kiragadott hitelvei vannak, amely hitelvekkel egyetértésről vallást kell tenni a tagsághoz.
Ezek a hitelvek a pápistáknál olyan szinten vannak jelen, hogy akár a Bibliát mellőzve is vallani kell a tagsághoz.
- nem mindig, mert esetenként előfordul, hogy ezekből semmit sem kell vallani a tagsághoz.