Kerestem a topikok között, de nem találtam még kifejezetten ilyen témájút. Ez elég meglepő volt. Nos, mindegy, akkor itt van egy, amiben megtárgyalhatjuk a legújabb technológiákat, áttöréseket, hatásfokokat és persze, hogy ki, mikor fogja telerakni és legfőképpen mennyiből a háza tetejét napelemekkel?
Kérnék akkor valami linket általános energiatárolásra vagy hálózati kiegyenlítésre kereskedelmi alapon... Mer' ami nekem volt, az már nem él, ugye, ahogy írtam.
Nem, ólomakku helyett használt nem OK. Olyan se, ahol csak árulják, tervezik, estébé.
a nagy "áttörést" a kompozit rotorok hozták. Két hatalmas előnyük van: könnyűek és erősek, ezért nagyobb energiasűrűség érhető el velük, másrészt ha robbannak, akkor azonnal "porrá" mennek, és nem keletkeznek sokgrammos, hangsebesség felett repülő repeszek, mint a fémből, így nem kell betonfallal körbevenni a kütyüket.
És nemcsak a ciklusszámuk a durva, hanem az alacsony "önkisülésük". A moderneké csak pár százalék/nap. HEtekre lehet velük energiát tárolni.
Az erős vakum és a mágneses levitáció miatt az energia veszteség elég alacsony, igen jól használhatóak napi ingadozás kiegyenlítésére (napelem pl.) viszont mivel drágák ezért manapság elsősorban nem akkumulátor helyett használják őket, hanem olyan feladatkörökben ahova az akku nem jó, pl amikor nagyon nagy áramot kell rövid ideig leadni.
De ahogy megy le az áruk ez változni fog. Régi kiforrott technológia, és környezetbarát. Inkább ilyet a házba mint akkumulátort.
Láttam ilyet anno szerverpark UPS-ként. Iszonyatos fordulaton forgott mágneses csapágyazáson, és soha sem vesznek belőle ki annyit hogy megálljon. Ha jól emlékszem védőgázban vagy vákuumban volt a légellenállás csökkentése miatt. 30évekről beszéltek élettartam ügyileg.
A csapágy az érdekes, mert ez sok milliárd fordulat. A többiből (tekercsek, elektronika) kinézem hogy tartós lehet. Gondolom valami érintésmentes felfüggesztés lehet csak.
1C körüli vagy feletti kisütésnél is lehet szükség rá. Lúgosnál. Van ahol külön kis motor kergeti egy kis radiátoron át. Citroen Berlingóban és társaiban van ilyen tudtommal.
Mindegyik ma használt akku esetén ismert a hőmérséklet hatása egy csomó fontos paraméterre, pl. a ciklusszámra is. Ennek ismeretében nem meglepő, hogy a kommersz alkalmazásoknál ritkán alkalmaznak hűtést, hisz _tudjuk_, hogy nincs értelme.
A hűtés leginkább a gyorstöltés miatt fontos, nem tudom a házi pakkokban lesz-e, ahol ugye nincs ilyen elvárás. (Más se tudja, még nem közölték.) Sok értelmét nem látom, C/10 körüli töltésnél nem sokat segít.
Amúgy úgy 80 éve sok Edison-akksinak volt hűtése (van a Ni-hidroxidnak egy fázisátalakulása 40 fok körül, ami szétcseszi az akksit), szóval szó sincs róla, hogy ez valami forradalmi dolog volna. Ha szükséges, használják.
Eleve, a "napelemes akupakk" fogalom eléggé újkeletű. Talán fél éves. Talán 2 kommerciális modell van, ami még nem is kapható. Szóval nem tudom, hogy mire is gondoltál...
Ja, de azért vegyük bele azt is, hogy a nyári túltermelést még nehezebb eltárolni a téli szűkös időkre, mint az áramnál. Utóbbinál legalább el tudom használni hűtésre, mosásra, a sok meleg vízzel meg nem nagyon lehet mit kezdeni. Egyszerűen nem praktikus ennyi melegvizet termelni, hacsak nem úszómedencét fűtesz. :)
Az igazi nagy előnye az, hogy -szemben az akkuval- már fel van találva, és csak a finomítás van hátra. Itt teljesen reális az az elképzelés, hogy pár év intenzív mérnöki munka után megbízhatóan, stabilan működő termékeket kapunk, aminek az árát (ismét szemben az akkuval) a tömeggyártás érdemben tudja majd csökkenteni.
Önmagában az akksi nem volna környezetszennyező, ha eléggé magas lenne a ciklusszáma. Sajnos az akksiknál korántsincs olyan ütemű fejlődés, mint az informatikában: a ciklusszám-problémát 100+ éve nem tudjuk megoldani. A tesla/merci akksi is csak egy tök kommersz Li-ion akksi, tök kommersz ciklusszámmal.
Szóval a dolgok mélyére kéne nézni, és abbahagyni a fejlődés-fetisizmust. A problémákra nem álmokkal, hanem megvalósítható tervekkel válaszolni. És akkor lesz valódi fejlődés.
A notebook akkukból már amúgy is hegyek épültek. Nem kell több akkumulátor. Környezet barát megoldásokra van szükség. Az akkumulátor éppen az ellenkezője.
Mi a borzasztó környezetszennyező? 7-10 kWó Li aksi? Ha abban tárolom a napelemek fel nem használt energiáját? Egy normál villanyautóban ennek min. 2-3 szorosa van. Egy jó Teslában 85 kWó.