Kb. ugyanannyira jó hővezető, mint az égetett agyag (tömör tégla). Itt egy táblázat: http://hu.wikipedia.org/wiki/H%C5%91vezet%C3%A9si_t%C3%A9nyez%C5%91
A falfűtés nekem is jó lenne, de félek, a gipszlap nem adja le a hőt a szobának, és a víz úgy megy vissza a gerincbe, mintha mi sem történt volna. Elég a falfűtésnek, ha csak "vakolatfűtés" lesz belőle? Azaz a PKC beton magját nem is fűti (arrafelé 5 cm habot lát), csak a gipszkarton lapokat. A gipszkarton lapok jó hőleadók? Nem marad hideg a szoba, miközben ott kering a melegvíz a csövekben?
Dehogynem vált be. Ott azért picit más a helyzet, a 2. réteg csak 9,5 ös ami jóval könnyebb. Az agyonhornyolt alsó kartonnak pedig jó tartást ad a flexragasztóval beágyazott sűrű csőrendszer, ami a belső neoporrétegbe helyezett vastag gerinvezetére támaszkodik.
Egyébként annyiban nem vált be hogy picit lassab a reakciója mint a vakolt falfűtésnek, viszont tovább is tartja a meleget. Most azt fogom kipróbálni az egyik készülő tetőtéri szobámban, hogy nem ragasztok 2. réteget hanem csak 2 réteg üvegszövethálós vékonyvakolattal látom el.
A falfűtés témánál pont te irtad azt, hogyan lehet 2 réteg gipszkartont ragasztani prokonceptes falra: " a 12,5 es tűzgátló gipszkartont flexragasztóval a falra telibe ragasztani, horonymaróval kimarni a csövek helyét flexragasztóval beágyazni a csöveket, majd 9,5 gk-t ragasztani rá flexragasztóval telibe kenve"
Szerintem túl van hangsúlyozva ez a hangszigetelősdi. Kertesház esetén ezt felesleges nézni, ha csak nem az m0-ás mellett akarsz építkezni, de ott meg minden hangszigetelés felesleges. Nem lesz semmi bajod a pkc házban, ha nem hiszed, kérdezz meg bárkit, aki ilyen házban lakik.
HA lécvázra rakod a kartont, akkor nem kell félned a könyvespolc felszerelésektől sem, mert a "roppantós" gk dübel nagyon tud tartani. Ha pedig a két réteget ragasztva szeretnéd felrakni, azt már az eps nem biztos hogy megbírja, ha csak nem a földre ülteted a kartonok alját, ami annyira nem szabályos.
Én a hanghullámok terjedéséhez annyira nem értek, de gyanítom hogy a belső próbálkozások hanggátlásra leginkább a benti hangok elnyelésében vagy visszaverésében segít. Nektek pedig a kinti hangokat kellene fékezni. De lehet hogy most hülyeséget írtam.
Nem járok jobban akusztikailag, ha az 5cm tömör(pl 50kg/m3) ásványgyapot helyett inkább két réteg gipszkartont teszek? A gipszkarton testsűrűsége 20-szorosa a gyapoténak, tehát plusz 1 centi gipszkarton 4-szer nehezebb, mint 5 cm tömör gyapot.
Ha négyszer nehezebb, a hanggátlása (a kritikus mély hangokra) is négyszer jobb, nem? Hol tévedek?
Tehát akusztikaikag jobban járok, ha 2 réteg gipszkartont teszek a belső EPS habra ? Már csak az a kérdés, hogy légréssel, vagy légrés nélkül?
Ez bennem is felmerült, de pl egy 5cm-es 50kg/m3 testsűrűségű kőzetgyapotot teszek belülre. Mégpedig úgy, hogy lenne ellenléc is a föggőleges gipszkartont tartó lécek alatt. A kőzetgyapot kijönne <1000 Ft/m2-ből.
A gondot az jeletette, hogy így már 10 cm-re lesz a falsík a betontól, azaz ha rögzíteni akarok valamit, nem 5 centi, hanem 10 centi vastagon kell "aládeszkázni" (pl konyhaszekrény felakasztásához). Mondjuk, a konyhába nem tenném ezt a gyapotfalat, oda nem kell hangszigetelés :)
Egy nehezebb (pl könyves) szekrényt (pl a nappaliban) már nem mernék a kartonokat tartó lécvázhoz fogatni, tehát el kellene érnem a betonmagot.
Ha hangszigetelést akarsz, sokkal egyszerűbb megoldás is van:
Belül nem ragasztani kell a gipszkartont, hanem lécvázra szerelni. Normál tetőléccel fellécezed a falat, ebben a vastagságban minden gépészet, villany, stb elfér, nem kell bemarnod a polisztirolba semmit, és a maradékot kitöltöd kőzetgyapot táblákkal. Ha extra dolgot is akarsz, le is fóliázhatod "solflex tél"-lel, és lesz egy tuti belső kialakításod, hangszigetelve, és mellé a belső hőszigetelésed is javul, a légtöörségről nem is beszélve. Soha nem fogod még fűtetlenül sem hidegnek érezni a falat. Én így építettem az előző könnyűszerkezetes házamat, és nagyon jó volt.
Tényleg, lehet egyáltalán pl egy 25mm Heraklith táblát kívülről az EPS-re ragasztani? Ennek tömege 12 kg/m2. Dübelezés elég esélytelen, mert vastag az EPS (ekkor 10cm kellene legalább a fagyapot alá, hogy alámenjek az U=0.2W/m2K-nek, amit megcéloztam).
Pedig eléggé rezeg a léc. A "hanghidak" ellen már az is eszembe jutott, hogy kívülről (vagy belülről?) beburkolom fagyapot réteggel (pl 2.5cm Heraklith). És így az egér sem tud bejönni a PKC áthidalóin át (nem lesz "lyukas" a ház). Mondjuk a fagyapot rögzítése sem lenne egyszerű a habon át ...
A prokonceptnek ez az egyetlen hátránya, a rengeteg előnyéhez képest. De mint más is írja, valakit nem zavar, vagy nem veszi észre hogy egy kicsit jobban beengedi a hangot mint egy téglafal. Emiatt nehogy lemondj róla.
A sarokelem pedig teljesen felesleges. A pkc a legrégibb ilyen magyarországi gyártó, és neki van a legkidolgozottabb rendszere a 25-ös elem kapcsán. Minden megvan hozzá, sarok, falvég, íves, áthidaló, stb. 2006-2007-ig csak ezt gyártotta. Amikor építkeztem, akkor jöttek ki a vastagabb elemekkel, de csak a falelemet hozták ki, és a kiegészítőkhöz gyártanak vastagítóelemet.
A sarokelem amúgy is felesleges, mert minden második sorba rakható csak, hisz átfedés kell az elemek közt. A zsilipelemmel lehet a vastagabbaknál kipótolni a sarkokat. Nálam a pince készült 25-ös elemmel, és a pkc rendre kiszámolta, hogy milyen anyag kell, én meg csak falelemet akartam volna tőlük, de miután ugyanannyi a fajlagos ára a sarokelemnek, falvégzárónak, hagytam magam. De volt olyan falvégzáró amit beépítettünk a falba, mert nem tudtuk hova felhasználni.
Nálam pkc a ház, sima 3rétegű műanyag ablakkal, és ha becsukom a nyílászárókat, eléggé csönd van. Nem messze megy el a hév tőlem, meg egy forgalmasabb főút, de semmi nem hallatszik be a házba. Mégy a 200m messze lévő templomharangot sem halljuk, pedig szabad rálátás van. A purhabos nikecell ragasztás jó ötlet, házilag ténylag olcsóbb is lehet, és ráadásul ráér, nem is kell azonnal megcsinálni. Tényleg gondolkodj el a 30-as elemen, sokkal stabilabb, de a 25-ös sem rosssz azért, de a 30-sal könyebb dolgozni.
A vakolható kőzetgyapot teljesen felesleges egy ilyen házra.
Sajnos a vakolható kőzetgyapotot 10cm vastagon nem úszom meg 3000...4000 Ft/m2 alatt. A hőszigetelő képessége nem jobb, mint az EPS-é, csak éppen a nagyobb testsűrűség miatt jobban nyeli a hangot. Lassan elvész a Prokoncept minden előnye ...
Sajnos ez a tapasztalat, és leginkább a polisztirol összekötések miatt van. Az eps féleségek rossz hangszigetelők. A tégla jobb ebben, de még az isoteq is sajnos, mivel ott műanyag átkötések vannak.
Nálam 30as elem+5cm eps nél a kinti fal melletti beszédet bentre lehet hallani. Na de azért nem olyan tragikus a helyzet, rengeteg 25 ös elemből épült pkc házban élnek vígan!
Mi a baj a PKC hangszigetelésével? Erről nem hallottam és most éppen meglepődök. A táblázat az U=0.25 W/m2K falazatokat hasonlítja össze hangszigetelési szempontból. Ugyan itt az Isoteq szerepel, de ugyanaz az anyag, mint a PKC (kivéve az összekötő elemet). A régi házunkban nem volt bajom a Pth30+5cmEPS hangszigetelésével sem, akkor most miért kapnék rosszabbat?
Én is a ragasztásnál maradok. Viszont ragasztónak én pur alapú terméket néztem ki, a tytan styro 753-at, youtube-on lehet videót találni. Egyszerűbbnek és gyorsabbnak tűnik a kivitelezés, főleg házilag.
Nem számolod el, lényegesen olcsóbb ha utólag ragasztasztod fel az eps-t, persze főleg önerős építésnél. A telibe ragasztás jó megoldás, nem kell dübel, 1 cm-es glett vassal telibe kell kenni, ragasztó sem kell több, mint a téglafalas pogácsázáshoz.
Azon még esetleg gondolkozz el, hogy 30 as elemből rakod a falat és homlokzati kőzetgyapotot ragasztasz fel. A 30 as elemmel egy önerős jóval ügyesebben bánik, stabilabban megáll, betonozásánál ez nagyon fontos!!! A pkc sajnos nagyon rossz hangszigetelő, a kőzetgyapottal ez teljes mértékben feljavítható! Sarok elem nem lényeg, sima falelem és be kell szépen dugdosni a zsilipeket a sarkokba, nem macera, ráadásul olcsóbb is.
Köszönöm a tanácsokat! Az én számításom szerint több, mint 1000 Ft-tal kerül többe minden 5cm vastagságnövekedés (négyzetmétere) a PKC elemeknél. Plusz a macera a sarkoknál (nehezebb építeni, mindenképp sarokelem kell).
Tehát olcsóbban jövök ki, ha utólag teszem rá a hőszigetelést a normál (5-15-5) falelemre. Még ha grafitost teszek rá, akkor is. Pláne, ha sima EPS-t rakok. Ebből ugyanezért az 1000 Ft-ért 10 cm vastagságot kapok. És mivel "csak" 20%-kal jobb a grafitos elem szigetelése, a nem grafitos sima EPS éri meg jobban.
Dübelezéssel nem számolok, a sima, vékonyrétegű ragasztás (nincsenek hézagok, mint a téglafalnál) elég kell, hogy legyen.
Hol számolom el magam? A munkadíjaknál? Ez önerős kivitelezésben lenne.
Elvileg igen, a betonmag kerüljön a betonfödém szélére. Azt nem értem, ha ráteszel még szigetelést, mért nem veszed meg a vastagabb elemet? Szeritnem olcsóbb, mint utólag feltenni a dryvit-ot. Szenvedni a dübelezéssel, ragasztóval, stb. És a pkc grafitos anyag, jobb a hőszigetelő képessége mint a nikecellé. És ha még előtte állsz: vedd meg a legvastagabb, 40-es elemet. Ne spórolj rajta, mert én is itt hibáztam el. Ne a falszerkezeten spórolj, helyette inkább olcsóbb padlólap, vagy bármi, de a szigetelés legyen a maxon.
Ha jól olvastam, akkor korábban az ajánlott vasalási tervről volt szó. A tervezői kézikönyvben pedig konkrétumok nélkül "megfelelően méretezett vasalásról" van szó. A kettő szerintem nem ugyanaz.