Ez a rovat az Írástörténeti Kutatóintézet baráti körének a szélesebb nyilvánosság felé történő megnyitása kíván lenni. Be akarunk számolni az itt végzett munkáról, meg akarunk vitatni nyitott kérdéseket az előrelépés érdekében.
A székely rovásírás eredetét kutatva ugyanis sok új felismerésre jutottunk a kutatótársakkal, amelyeket érdemes megbeszélni. Azt is tapasztaltuk, hogy nagyon sok segítséget kaphatunk a nyilvánosságtól.
Így jutottunk például egy hun tárgyhoz, amelyiken székely betűs, magyar nyelvű rovásfelirat van. Így kaptuk a most bemutatandó honfoglaláskori keresztet is, amelyiken szintén van egy magyar nyelvű rovásfelirat. Az akadémikus "tudomány" mindezekről még - tudtunkkal - semmit sem tud, vagy nem foglalkozik vele.
Így találtunk egymásra és újabb segítőtársakra is, akik fordításokkal, nyomdai előkészítéssel és millió más módon segítettek nekünk, meg a tudományos kutatásnak. Illik valamit közreadni ezekből az eredményekből és érdemes a nyilvánosságnak ezt a formáját is kihasználni a továbblépés érdekében.
A rovat címében megfogalmazott állítást is megvitathatjuk (a google-ba beütött "Az Éden írása" keresőszövegre megjelenik a tanulmány), de van ezer más írástörténeti tárgyú megbeszélnivalónk is.
A rovatot rovó nyitja, de ezen a fedőnéven több munkatársunk is közreadhatja a véleményét.
Őrségi szárnyas napkorong minta Zsohár Gyula magyarszombatfai fazekas műhelyéből, a veleméri Sindümúzeum kiállításáról. A közepén lévő jel a sugaras Nap, amely a székely írás "ü" (Üdő) jelének népi hieroglifikus változata. E jel rokona a hettita hieroglif írás Utu jelnek is (Utu a sumer napisten, akinek a neve idő jelentésű).
Ez egy nagyobb táblázat első harmada, amelyben a népi hieroglifákat mutatom be (ezek vannak a középső oszlopokban)és hasonlítom egyrészt a székely jelekhez (ezek vannak a bal oldali oszlopban), másrészt a hettita hieroglifákhoz (amelyeket a jobb széálső oszlopban látni).
Nem jelent ez kevesebbet, mint hogy a székely írás azonos jelkészletbe tartozik a népi jelekkel és hogy ezek legalább 4 000 évesek (tudjuk, hogy jóval régebbiek, de ebből a táblázatból csak ennyire lehet következtetni).
Ugyanis a szabályos, vagy szimmetrikus jelek is lehetnek elolvashatóak. A szimmetriából és a szabályos ismétlődésből nem következik, hogy a jelek csak és kizárólag díszítőfunkciót látnak el. A jelek lehetnek egyszerre díszesek és elolvashatók is - a kettő nem zárja ki egymást.
A másik sindün a Bél szójele mellett a Föld jele is szerepel négy példányban. A teremtett és rendezett világ középpontjában egy forrásból fakadó négy szent folyó térképe, amely a világot négy részre osztja. Veleméri Sindümúzeum.