Akkor te elég közel voltál a tűzhöz a MÁV-nál, de nekem ott helyben sok vasutas panaszkodott erre, hogy elvesztették a bérletes bevételeket. Aztán persze a bakterok szintjén sok legenda kering, de valamelyik zsitvica-hasonmás alatt is szerintem vannak erre utaló sorok, de azokat már sosem fogjuk itt újra látni.
Nekem azért rémlik valami, hogy a váci és az aszódi pénztárak bevételét valahogy megosztották. De ekkora magabiztossággal természetesen nem állíthatok semmit. :)
A regionális vasút kísérlete arról szólt, hogy hogyan lehet jól kommunikálni azt, hogy az összes 75-ös, 78-as vonali bérletes utas menetdíjbevételét a budapesti elővárosi forgalomba pumpálták, és arányosan a hozzá tartozó állami támogatást is (mivel a Térségi Vasutak bevétele csak a saját pénztáraik bevétele volt, ez pedig bérletpénztárat már akkor is csak Balassagyarmatot jelentette, így az összes nógrádi, diósjenői, nógrádkövesdi, váckisújfalui, ikladi bérletes után 0 forintot kapott a TV).
Konkrétan életem legpocsékabb 24 órája volt, mikor Füzérről hazafelé lekéstem az utolsó kisvasútpótlót, aminek volt csatlakozása Budapestre, mivel mindössze 5 perccel a busz indulási ideje előtt mentem ki a kocsmából a megállóba. Miután eltöltöttem hét órát a füzesabonyi váróteremben a csövesek mellett alva, hazamentem, megfürödtem, bementem dolgozni, majd ki is aludtam magam, végleg megállapítottam, hogy ahova nem megy vonat, oda én sem fogok.
Romániában működnek magán személyszálíltó cégek is. A bezárásra ítélt ill. nem kellő viciket ott átadták a Regiotransnak és ők üzemeltetik, ilyesmit itthon is lehetne csinálni.
Nekem cuccom eddig csak a MÁV-on tűnt el (pedig heti rendszerességgel buszozok kb. 20éve)
Az egész beszélgetésnek az lett volna a lényege, hogy amíg a MÁV nem javít a szolgáltatások színvonalán, vagy csökkenti az árakat, addig nem rúghat labdába.
Azért vannak még utasai, mert nincs a vasúti piacon versenytársa. (lásd.: vasúti teherfuvarozás liberalizációja óta mennyi magán vasúti vállalkozás működik Magyarországon)
Itt Dél-alföldön úgy megy, hogy mindig mikor a busz megáll, kinyitja a csomagteret, az utasok odamennek és kiveszik a cuccukat. Senki sem nézi ki mit vesz ki, odaállhat bárki a megállóban és a leszállókkal együtt kiemel egy csomagot. Sok kollégista társam járt már így. Mire felért vagy haza az utazótáska/laptoptáska stb. eltűnt és mivel bárhol kivehették esélytelen volt. Jó esetben csak szennyessel és üres kajás dobozokkal volt tele a táska (hazafelé) rosszabb esetben komoly értékek is voltak benne. A sofőr csak leszáll és nyitja a csomagtartót, de nyilván nem várható el tőle se, hogy minden utasnál emlékezzen mit rakott be a csomagtérbe, egyáltalán ki az, aki a buszról jött. Leszáll a sofőr, nyitja a csomagteret aztán ha mindenki végzett zárja ,de amúgy szarik rá ki mit csinál. Egyesek itt Gyula-Békéscsaba környékén rendszeresen így csempésztek cigit meg piát Romániából egy időben. Kimentek busszal beszerezték, amit kell, majd csomagot beadták a buszba, de ők nem szálltak fel, kocsival mentek haza, csak egy beépített ember busszal, de nem ő adta fel a csomagot, neki az volt a dolga, hogy szóljon ha a vámosok megtalálták. De használták páran ingyen postásként is, berakták pl. Békéscsabán a csomagot, a címzett meg kivette Szegeden, a kutya nem vett észre semmit, a rizikó ott volt ,hogy ellopják menet közben, amiről tudok az egy nejlonszatyornyi CD volt tele filmekkel meg játékkal 2000 körül, amit így továbbítottak ingyen.
A vonaton is ellophatják ha elalszol ,de ott jobban szem előtt van. Fülkés kocsinál ugye a fejed fölül nem lehet könnyen lenyúlni, mert ha ott babrál valaki arra felfigyelsz. Termes kocsinál meg alapszabály, hogy a szemközit ülés fölötti csomagtartóra rakjuk, úgy látod. Buszon még elaludni se kell, hiszen ha a túloldalt ülsz nem látod mi zajlik a csomagtartónál, bárki kilophatja és nem veszed észre, ha ülnek melletted akkor meg nem is tudsz kimászni, mert a sokadik ilyen akció után, hogy miattad kell valakinek felállni, kimásznia majd visszaengednie már a töke tele lesz veled és közli ,hogy maradj a seggeden majd ha le is akarsz szállni akkor szólj.
Én még egy távolsági buszt se láttam ,amin lett volna WC Békéscsaba-Kecskemét között 3 óra az út min. és nem volt soha.
Szerinted az jobb megoldás, hogy a gyorsvonat/korábban IC, a 30-as vonalon majdnem minden bokornál megáll?
Szerintem te nem sokat buszozol hosszabb távolságokat:)
Én sajnos elég régóta élek kétlaki életet:(
A sietésre is megvan a megoldás:)
A távolsági buszoknak vannak köztes várakozó állomásai (40-50km-ként), ahol 5 percet várakoznak. Ez azért van, mert a sofőrnek pihennie kell, jogszabályi kötelezettség:)
Erről az állomásról a busz általában 5 percel később indul. (nézd ennek a pozitív oldalát, a távolsági buszt nehezebb lekésni)
- olvasólámpa: azért van a szánk, hogy a problémát megbeszéljük a szomszédunkkal
- a vonaton nem lopják el a csomagot/kabátot a fejed fölül, ha elalszol?
- sok buszon a csomagtér központi záras, csak a sofőr tudja kinyitni, a Zala/Kisalföld/Volánbusz csomagjegyet ad (ingyen), a sofőr berakja és kiveszi a csomagodat.
- a nagy távolságra kiadott buszok nagy részén van WC-is, és már a 15 éves Ikarus buszokon is van (nem a pénteki/vasárnapi mentesítő buszokról beszélek)
- igen vannak kifejezetten kényelmetlen buszok is (pl.: Kapos Volán/Di-cam Kft, Irizar Intercentury, KPH-220)- bocs, de ezt nem hagyhattam ki:)
Tudom, annak örülnél igazán, ha csak ott állna meg, ahol te akarsz leszállni.
A busz a sietéssel nem a késést hozza be, hanem cserben hagyja azokat az utasokat, akik nem ismerik a helyileg nagyon eltérő közlekedési szokásokat, és nem alkalmazkodnak a sofőrök kiszámíthatatlan vezetési stílusához. Ahol a következő busz több óra múlva vagy csak másnap jön, ott ez sok km gyaloglásra is kényszerítheti az ártatlan utast.
Próbáld m,eg távolsági buszon bekapcsolni az olvasólámpát. Ha véletlenül működik akkor is kapod a rosszalló pillantásokat vagy épp a anyázásokat a többi utastárstól.
A vonat a busszal szemben hosszabb utazásnál verhetetlen. 3-4 óra után nálam már kínszenvedés a busz pláne ha csomaggal mész.
Vonaton felrakhatod a nagyobb csomagot is a fejed fölötti csomagtartóra ott elfér, nincs vele gond. Buszon ez nem megy vagy beadod a csomagtartóba alulra aztán minden megállásnál aggódhatsz, hogy mikor lopják el, mert ha nem ott ülsz azon az oldalon rá se látsz, a sofőr meg ha megkéred Alsópiripócsnál ,hogy nyissa ki a csomagteret úgy néz rád mint gyújtogató a vizes szalmára (ez a dolga ez igaz ,de akkor is kellemetlen, bár én nem szoktam felvenni az ilyesmit).
Vonaton fel lehet állni kinyújtózni, mozogni kicsit, buszon esélytelen pláne ha tele van, be vagy szorítva az ülésbe sokszor még a lábadat se tudod kinyújtani.
A WC is a vonat mellett szól. Én még olyan Volánbuszt nem láttam, amin lett volna, vonaton mindig van, az más kérdés, hogy milyen állapotban van, de ha muszáj akkor jobb mint a semmi. Nemhogy több órás útra, de ha pl. bulizni megyünk fél órás útra se indulunk el busszal ha nem muszáj. Volt már olyan ,hogy 30 km-re mentünk csak busszal, és az út végén már karikákat láttam, mert persze előkerültek a dugisörök, hogy mikor szállunk már végre le.
Engem ezzel is arról győztél meg, hogy fölösleges pazarlás Bp-Győr között a napi 40 vonat mellett azt a 10 buszt is járatni. Nem is fogom megkeresni, hol van az a Sasadi úti megálló, ahonnan a busz csak 3 perccel lassabban ér Győrbe, mint Kelenföldről a közönséges, pótdíjmentes gyorsvonat.
Buszon inkább ott szeretnék utazni, ahol más nincs. De ahol vasút nincs, főleg a nagyobb városoktól távol, ott a buszközlekedés is kritikán aluli. Napi 2-5 járat, mind más útvonalon (és különböző átszállóhelyekkel). Néha nyithatatlan ablakú buszok, kikapcsolt klímával, a dupla ablaküvegek között víz lötyög. Jellemző a menetrendi fegyelem teljes hiánya (gyakran 5-10 perc sietés), és az olyan buszvezetők, akik éreztetik velem, hogy nélkülem tud menni a busz, de sofőr nélkül nem.
Úgy látszik, te csak nagyvárosok között, buszpályaudvartól buszpályaudvarig utazol, ezért a lényeget nem is láthatod.
Tényleg sok érv van, és mindenki saját maga dönt hogy mit választ.
Én is sokat utazok (Keszthely-Bp és Bp-Szolnok között), és össze tudom hasonlítani a két szolgáltató közötti különbséget.
Igen, abban igazad van, hogy az alapszolgáltatás ára ugyanarra a távolságra megegyezik.
De mit ad pluszban a busz:
- a távolsági buszok 95%-a légkondis, és azt használják is
- a buszon is van világítás, sőt saját kezüleg tudom ki-és bekapcsolni (engem a vonaton kifejezetten zavar, hogy ha akarom, ha nem, megy a világítás : pl. adudnék:)
- a buszok egy részében van WC is
A MÁV szolgáltatásaiban elég gyakran csalódok (késés, hűtés-fűtés hiányosságai, koszos és elhasznált utastér, stb.)
Mindezen okok miatt én csak akkor választom a MÁV-ot, ha nincs más.
PEDIG ÉN IS SZERETEM A VONATOZÁST, DE A MÁVOT NEM :)
Miért menjen az ember vonattal, ha semmi sem szól mellette. (...) Inkább a busz IC árát kellene összehasonlítani
Sőt! Ha már IC, akkor beírhattad volna az IC + első osztály árát is.
Már majdnem felülbíráltam utazási szokásaimat, de ellenőriztem az adataidat. Nem jók. Kecskemétre gyakran megyek, ezért tudom, hogy
Ferihegy-Kecskemét között a vonat ugyanannyiba kerül, mint Népliget-Kecskemét között a busz. Az IC pótjegy nem kell megvenni.
Az utolsó vonat sok helyről jóval később indul vissza, mint a busz (igaz, Kecskemétről csak 37 perccel). A vonaton lehet kezet mosni, amiért a busz indulása előtt legalább 100 Ft-ot elkérnek. A vonaton lehet olvasni, a buszon sötét van, és nem tudom annyira kinyújtani a karomat, hogy az éleslátás tartományába kerüljön a könyv. Ezekért a vasúti többletszolgáltatásokért a 0 Ft-os árkülönbözetet én nem sokallom.
Bp-Győr között a közönséges gyorsvonat is gyorsabb, mint a leggyorsabb busz, és ugyanannyiba kerül. A vonat sokkal sűrűbben jár, és az utolsó vonat 4 órával később indul vissza, mint a busz.
A nagykanizsai példádban lehet hogy kevesebb a hiba, azt nem ismerem, arra nem járok. Csak megnéztem a teljesség kedvéért, hogy az utolsó vonat onnan is 2 órával később indul vissza, mint a busz. Számomra ez az egy érv is döntő lehet.
Keresem, de nincs meg a fénykép... nem mindenhol van full sorompó, a LIRR-en van olyan szakasz is, ahol megy az út közepén a vonat, semmi kerítés - 3. sínes szakaszról van szó. (Pinelawn megálló környéke, ha jól rémlik)
A "high speed line" persze, hogy marketing... itt van róla egy videjó, abszolút ONtopic...:)
Azon az amerikai útátjárón teljes sorompó volt (szerintem még mindig van), és a képét CCTV-n nézték illetékes helyen. Ha valami a vágányokon ragadt, rádión ment a minden állj parancs. Nem ennyire egyszerű ez...
Hát ja ott helyesen él az aki hülye haljon meg elv meg a darwini szelekció, itt meg jó, hogy azt nem követelik nálunk, hogy az utolsó vonat után kapcsolják le az áramot a felsővezetékben, nehogy véletlenül agyonüsse azt, aki lopni próbálja a kábelt.
Németországban van olyan átkelő is, ahol semmi sem világít alapesetben ha vonat jön akkor csengő, villogó piros fények azonnal megy le a sorompó áthúz 160 körüli tempóval az ICE, sorompó nyílik, nem problémáznak semmin aki hülye és a vonat elé megy így járt.
LIRR vonalon, alsó sines, 1,5 kV-os táplálás. Az áramvezető sín véget ér néhány (kevés) méterrel az útátjáró előtt, és ugyanígy a folytatásban. Kinn egy tábla, "No trespassing!" Amúgy nincs is oda miért menni. Aki odamegy és rálép, úgy járt.
Cinkota még BKV terület, ott is szar a peron, sőt annyira keskeny, hogy 30 km/h lassújel van az állomás területén az elsodrási veszély miatt. Rákosfalván is kritikán aluli a minősége a peronnak.
Az utolsó mondatoddal egyet értek. Vajon mikor jutnak a HÉV kocsik a metrókocsik sorsára, mikor lassan mindennapos lesz az üzemzavar, lesznek leégő kocsik, meg sok fekve maradt.
Szintbeni átjáró metróvonalon? Áramvezető sínnel? Ezt kötve hiszem ,hogy itthon megengednék, eléggé balesetveszélyes volna, rálép valaki a 3. sínre és agyonvágja az áram.
A fényképen nem látom (lévén by-no-no :-) ), hogy van-e felsővezeték és áramszedő. De látom mögötte a közúti fényjelzőt. Gondolom, annak a jelzését be kell tartania. Akkor miért is nem villamos? :-)