Keresés

Részletes keresés

Szilrobi_index Creative Commons License 2022.03.03 0 0 104165

Nekem is ez jutott eszembe, ám a probléma akkor lehet, ha tolt szerelvény érkezik... (Remélem a megfelelő szakkifejezést használtam.)

Előzmény: E-lok (104163)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2022.03.03 0 1 104164

Itt még üzemszerű működés közben is megtekinthető (sztori háttere, hogy a felügyelet alatt dolgozó bakter elfelejtette átállítani és így adott engedélyt a mozgásra, rá még az őt felügyelő dolgozó sem vette észre a hibát).

 

https://www.youtube.com/watch?v=Yr5EztEPJS8

Előzmény: nazareth (104162)
E-lok Creative Commons License 2022.03.03 -1 1 104163

Az nem opció, hogy a szélső 25-30cm egyszerűen ki van szigetelve? Ami nem kap áramot és akkor minden megáll, nem kell se ütközőbak, se siklasztó...

Előzmény: rem-ember (104157)
nazareth Creative Commons License 2022.03.03 0 1 104162

Van a Roconak is, a Fleischmannak is csavarozhatója; valami olyan is rémlik, ami alulról pattintható rá a sínre. De magyar viszonyok között egy földkúpot odarakni sem ördögtől való, azt sem tolja el a gép. Asztal szélén való lezúgást úgy megakadályozni, hogy az utolsó pillanatban kisiklatom a szerelvényt szerintem a lehető legrosszabb megoldás, mert kiszámíthatatlan a végeredmény. Akkor már inkább csattanjon, dőljön ki, de legalább megáll... :)

 

Egy kis érdekesség: a mindenféle siklasztóknak (catch point: szimpla siklasztó; trap point: homokcsapdában, dombon végződő komolyabb védőváltók) első sorban az angoloknál, illetve a volt gyarmatokon van nagy hagyományuk. Mindenféle fajtájuk van, pl. olyan is, ami "kétfelé" terel (wide to gauge catch point), azaz nyitott (siklasztó) állapotban a két csúcssínt összehúzza. Ez különösen érdekes, hiszen egyrészt többé-kevésbé kiszámíthatatlan, hogy merre fog dőlni a szerelvény, továbbá kellően nagy lendülettel nekiszaladva a jármű szimplán kiemelkedik, tehát a berendezés nem is ad akkora oldalirányú lendületet, hogy a jármű mihamarabb oldalirányba kidőljön, hanem rosszabb esetben még hosszabban eldöcög a talpfákon. Cserébe valami garantáltan görbül-törik-szakad. 

 

Egy szép példa a wide-to-gauge siklasztóra: 1986575_d8c1edf8.jpg (427×640) (geograph.org.uk)

 

Ezen a képen is elrejtettek egy wide-to-gauge siklasztót, méghozzá az alul belépő vágányok közül a bal oldalin, közvetlenül a jelző mellett: Newcastle. Előnye, hogy az elszabadult járművet véletlenszerűen valamelyik irányba siklasztja, méghozzá annyira közel a fedezett kereszteződéshez, hogy a siklott jármű garantáltan a kereszteződésben álljon meg, elzárva ezzel 5-6-7 vágányt. 

 

Itt sem bízták a véletlenre, a siklasztó pontosan úgy van pozicionálva, hogy a kilépő vagon garantáltan elvigye a gyalogos felüljárót: Castle_Cary.

 

Ez a "melyik ujjamba harapjak?" esete, mindkét oldalon vágányok; hát döntsön a véletlen: (Liverpool?)

 

Ezen a képen is elrejtettek egy catch pointot: váltóba integrálva

Előzmény: somytomy (104161)
somytomy Creative Commons License 2022.03.02 0 1 104161

Azt hiszem a Roco valamelyik ütközőbakja olyan, hogy a csavarnak kialakított rész lenyúlik két talpfa közé, úgyhogy csavar nélkül is el kell törni, hogy megmozduljon.

Előzmény: nazareth (104158)
V43 1279 Creative Commons License 2022.03.02 0 0 104160

Köszi, utánanézek.

 

Előzmény: Törölt nick (104155)
rem-ember Creative Commons License 2022.03.02 0 0 104159

Köszönöm a tanácsot - legutolsó mondatoddal  pedig mélységesen egyetértek !

Előzmény: nazareth (104158)
nazareth Creative Commons License 2022.03.02 0 1 104158

A siklasztók alapfunkciója, hogy opcionálisan tehetőek védőállásba, amúgy pedig lehet rajtuk zavartalanul gurigázni. Nem alternatívái az ütközőbakoknak.

 

Mennyire raknád az asztal szélétől, hogy egy mozdony biztosan megálljon? Mi van, ha tolja a szerelvényt? Vagy majd felfigyelsz a zörgésre, és rohansz?

 

Szóval szerintem felejtős.

 

Analóg rendszer? Dióda... Digitális? ABC...megfejelve ütközőbakkal.

 

Amúgy meg elég sok gyártónak van lecsavarozható ütközőbakja. Szvsz. inkább nyomja a szerelvény a falat, mintsem hogy leguruljon a vágányról.

 

Előzmény: rem-ember (104157)
rem-ember Creative Commons License 2022.03.02 -1 1 104157

Üdvözletem !

 

Sajnos terepasztal létesítésére - hely és pénzhiány miatt - nem gondolhatok, így "szemmagasságban" csak némi pályaszakszt tudok kialakítani asztalon, ahol kör- vagy oválpálya nem fér el, ezért nagyon ügyelnem kell arra, hogy a modellek biztosan leálljanak az asztal szélén...

 

Ütközőbakom többféle is van - de pl. egy Szergej simán elnyomja, ezért kisiklasztó sínelemre gondoltam - de az csak PECO sínkategóriában van, ott is csak SL típusban - a sínjeim azonban 2,5 mm-es Roco ill. ST PECO...

Azt tudom, hogy a PECO SL és ST (váltók) nem kompatibilisek egymással - de vajon a PECO SL-es kisiklasztó összedugható-e a PECO ST-vel ill. 2,5 mm-es Roco- val ?

 

PECO SL-185

 

rezgaras Creative Commons License 2022.03.02 0 0 104156

Roconak két sínrendszere volt, az egyik az amerikai geometriát követte - ezt egy rövid ideig nálunk is árulták "Hobby Line" néven, a másik ettől eltért. A Mehano az amerikai geometriát követte, hiszen hosszú ideig a termékeik nagy részét Amerikába exportálták.

 

Az amerikai geometria: az egyenesek 228,6mm (9") hosszúak, az ívek 381mm (15") és 457.2,, (18") sugarúak. Létezik ott 22" (558,8mm) sugarú ív is, de azt úgy tudom, a Roco nem gyártott.

Előzmény: Törölt nick (104155)
Törölt nick Creative Commons License 2022.03.01 -1 1 104155

Én úgy tudom, hogy a Roco 2,5mm-es geometriája az az Atlas code 100-nak felel meg.

Előzmény: V43 1279 (104154)
V43 1279 Creative Commons License 2022.03.01 0 0 104154

Köszi. 

Igen, ez egy elég lényeges dolog, mert pl hiába tetszik és élethűbb a Piko geometriája, csak köszönőviszonyban sincsen a Rocoéval.

Előzmény: Tyapa (104153)
Tyapa Creative Commons License 2022.03.01 0 0 104153

Amennyire én tudom a Mehano egészen közel áll, az egyenesek és ívek geometriája azonos, a váltókban nem vagyok biztos, annak utána kellene nézni.

 

Előzmény: V43 1279 (104152)
V43 1279 Creative Commons License 2022.03.01 0 0 104152

Urak!

 

Roco 2,5-es sínrendszerhez geometriában melyik gyártóé áll a legközelebb?

somytomy Creative Commons License 2022.02.28 0 0 104151

Ja, ez régebben volt, már tárgytalan.

Előzmény: M63,008 (104149)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2022.02.28 0 7 104150

Mert leprás vagyok?

Vagy géppuskával lövök mindenkire?

Vagy csak leharapom a fejét, mielőtt ordítva kioktatom?

 

Veled ellentétben én saját magam vagyok itt. Téged viszont egyáltalán nem ismerlek, soha sem találkoztunk, így nem is véthettem ellened semmit soha. Maradjon is így, rendben?

 

Közben kaptam Pétertől egy e-mailt, amiben több dolgot is keres a modelleihez. Van, amiben tudok egyből segíteni neki, van olyan alkatrész, amit rendelnem kell a gyártótól.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

De, hogy konkrétan is írjak az áramszedésről: 

Acélrugó az lehet vékony citerahúr is, ez hangszerboltokban kapható, vagy a Muziker-től is lehet rendelni a netről.

Én ezt a megoldást csak kivételes esetben tartom jónak, pl. a régi, még NDK-ban gyártott egyes PIKO vagy Gützold mozdonyoknál.

Minden más esetben célravezetőbb vékony bronz lemezt használni, már mások írták, hogy a Bronzker-ben beszerezhető ilyen a Szabolcs utcában, Budapest XIII. kerületében, vagy tudok én is adni, ha közelebb vagyok, mint Angyalföld, és nem kell több négyzetméter belőle.

 

 

Előzmény: Schwarz Peter (104144)
M63,008 Creative Commons License 2022.02.27 -1 0 104149

Nekem van eladóban 12db gyári Tillig áramszedő lemezem, lásd a Börze topicon.

Előzmény: somytomy (104147)
SirBorki Creative Commons License 2022.02.27 0 0 104148

0.2 mm vastagságút vásároltam a múlt héten tőlük, hétvégén 3 vagonba be is építettem.

Tökéletesen sikerült.

Előzmény: somytomy (104147)
somytomy Creative Commons License 2022.02.27 0 0 104147

Amikor én kerestem, akkor náluk mondjuk csak nagyon vastag (talán fél miliméteres) volt, a végén abból meg se próbáltam kerékáramszedőt csinálni.

Előzmény: SirBorki (104146)
SirBorki Creative Commons License 2022.02.26 0 3 104146

Bronzlemez a legjobb. http://www.bronzker.hu

Előzmény: Peti251 (104142)
nazareth Creative Commons License 2022.02.26 0 2 104145

Valamikor 1001 éve én is próbáltam a rugóacélt (pont az volt otthon, egyébként citerahúr, gitárhúr is az). Gondoltam, hogy mivel kis felületen érintkezik a tengellyel, így lehet picit nagyobbra venni a nyomást, nem lesz akkora az ellenállása, nem rakódik alája a kosz. Aztán amikor beszereztem életem első, kifejezettem áramszedésre kitenyésztett bronzlemezét (pl.), búcsút is intettem az acélnak. 

Előzmény: Peti251 (104142)
Schwarz Peter Creative Commons License 2022.02.26 -13 3 104144

Jajjjjj, csak azt ne tedd! 
Inkább nézz körül a neten, vagy keresd fel a nevesebb modellezők oldalát!

Előzmény: Schmidt-féle túlhevítő (104143)
Schmidt-féle túlhevítő Creative Commons License 2022.02.25 -2 2 104143

Első körben vedd fel a kapcsolatot Csíkos mesterrel. Lehet neki lesz jobb ötlete a megvalósításhoz. :-)

Előzmény: Peti251 (104142)
Peti251 Creative Commons License 2022.02.25 0 0 104142

Kerékáramszedő gyártásához keresek rugóacél szálat. hol, illetve hogyan keressem?

Peti251 Creative Commons License 2022.02.25 0 0 104141

És ugyan ilyen fontos a szélesség, és a gyűrű vastagsága is. A roco keskeny hornyaiba pl a piko gyűrűk szélesek. A flejsman mély hornyaiba pedig beleül a vékony, így alig éri a pályát, és nincs tapadás. Tehát az én tapasztalatom, hogy minden gyártónak a saját gyűrűit kell használni.

Előzmény: EVM (104137)
nazareth Creative Commons License 2022.02.16 0 1 104138

Érdekes, most belegondoltam, hogy nekem miért nincsenek tapadógyűrű-gondjaim: vagy gyárilag nincs a gépeimen, vagy 6-tengelyesek, még új korukban leszedtem őket, és a hornyolt kerekeket raktam középre :)

Előzmény: lencsep (104136)
EVM Creative Commons License 2022.02.16 0 1 104137

Szépen nyúlik annyit.Én ezt használom a szergejeimhez(21 db),meg a két Nohabhoz is .Épp most cseréltem-pótoltam vagy 15-20 db-ot.

De mondom a kerékátmérő a lényeg.

Előzmény: xabi75 (104133)
lencsep Creative Commons License 2022.02.16 0 1 104136

Én úgy vittem fel ahogy a videón van. Elég vékonyra szárad. Én nem tapasztaltam, hogy egyenetlen lenne, de lehet csak szerencsém volt. A hornyolt keréknél teljesen jól működik. Nem zsugorodik száradáskor. Nekem jó. Meguntam, hogy fél évente cserélni kell a tapadógyűrűt. A 40 éves piko Br55 bezzeg bírja.

Előzmény: nazareth (104135)
nazareth Creative Commons License 2022.02.16 0 1 104135

Ezt hogyan lehet úgy felvinni, hogy ne üssön, maszatoljon? Egy ilyen rétegnek néhány századmilliméter pontosnak kellene lennie, különben már érződni fog a billegés a gép futásán... 

Előzmény: lencsep (104130)
Tonio19 Creative Commons License 2022.02.16 0 0 104134

Szia

Én évek ota zsugorcsövet használok!

Előzmény: xabi75 (104133)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!