- a dopplernek annyi. --De ha ugyanúgy jön szemből is, akkor a zaj nagyobb, de a hatás jóval kisebb. --..Off??....mindenesetre érdekes jószág, bár inkább a gitárosokat célozza...mechanikus scanner-vibrato á'lá Hammond??
-" Analog Outfitters Scanner"--sajnos a képfeltöltéssel zür van, de itt látható, bemutatóval:
Jól hallható hangmagasság-változás. Párosul hozzá a hangerő és hangszín váltakozása. Alaposan összpontosítva hallani ahogy a tölcsérhang összevissza távolságokból verődik vissza. Ekkor lesz szerepe a kupaknak. Széthúzza a magas direkt kiszólását és kicsit csillapítja.
“ha ugyanúgy jön szemből is, akkor a zaj nagyobb, de a hatás jóval kisebb“
Ezt az autópályás felüljárón én is megtapasztaltam, igazad van, csak nekem ide vonatkozólag eszembe se jutott. Amúgy logikus is, hogy fizikailag ez a duplázás periódusidő felezést csinál(na). Így már OK! Köszi! 🙂👍
Ezek általában többutas cuccok. Zongorákhoz ott a statikus mély és oldalt két oválsugárzó a magasoknak.
Orgonához lábbasszuhoz úgyszintén a statikus mély, dobrotornak a rotosonic oválhangszóró mélyközépre és magasra a tölcsér V21-el.
Tapasztalatom, videón is hallani, hogy a roto bass lomhább a passzív fadobnál. Azonban a mélyhangok forgásérzete intenzívebb. Egy plusz hibaforrás a Mercotac csúszóérintkező.
Nagyjából ez a "nesze semmi, fogd meg jól". A lényeget persze nem mutatták, hogy az előlapon, hogy volt kimaszkolva az a hat hangszóró. Ez is egy megoldás.
Ez egy nagyon régi téma volt itt a fórumon. Zsoltnak igaza van, hogy ha két tölcsérből szólna a magas, akkor odalenne a doppler effektus. Azért igaz, véleményem, és tapasztalatom szerint, mert a tölcsérek végén levő diffúzor és a tölcsér szája közti résen jön ki a hang. Annak a résnek a hang hullám elhajlása miatt a hallgatótérben már nem lenne érzékelhető a doppler hatás. A forgatott hangszórók csúszó érintkezőn kapják a jelet, mint pl. a generátor gerjesztő tekercse, ami a forgórészen van.
".a .dopplernek annyi."...?? -belegondolva szerintem nem szünne meg, hanem egy "dupla"-dopler keletkezne, egymást keresztezve hangilag...egyszer talán valaki balhéból kipróbálja egy duplára átbütykölt tölcsérrel...
-...nomeg a tremulant forgatás frekvenciája -legalább is a mérvadóbb magas tartományban megduplázódna -miközben a mély dobnál az eredeti maradna -
-amúgy a a lesliek alapvető működése és tervezése évek óta agyon van ragozva minden fórumon és Weboldalon, -itt is...olyan mélységig, hogy vajon "autentikus"-e kivenni a magyas tölcsér terelő-betétjét, stb...
-más: ...viszont kiderült, hogy az alapötletet Leslie valahogy egy gramofonra helyezett tölcsér-hangszóró kombinációval valósította meg először:
-"This first Leslie consisted of an 18-inch-in-diameter metal horn (like the kind used on gramophones) mounted onto a revolving turntable. Attached inside the wide, belled end of horn was a speaker. As the turntable spun, the speaker spun around creating the doppler effect."
- az itt nem derül ki, hogyan kapott a forgó hangszóró áramot??!...viszont D.L. többek közt jóval később (1958) egy forgó-higanykapcsolót is patentírozott, ami elvileg megoldhatta volna a problémát.- de talán nem vált be, ezért aztán a hangszórók továbbra is fixen lettek elhelyezve, és csak a mechanikailag föggetlen terelő tölcsérek vannak forgatava..végül is nem lenne egyszerű nehéz hangszórókat direkt forgatni...(.NB. később mások, pl. Yamaháék csináltak, olyan rotor-hangyszórót. ahol maguk a hangszórók forogtak! - legalább is a magas tartományban) -V.
Mert akkor nem megy körbe a hang. Épp elér a túloldalra és akkor már szemközt a következő, tehát miközben távolodik, egyben közelít, a dopplernek annyi.
""Tobacco Road" is a classic rock song (?) by The Nashville Teens, released originally in 1964"- szokásos rizsa, amikor rockzenészek felhajtottak valami originál fekete ihletésű nótát vagy bluest és abból profitáltak...de jól csinálták-különösen a vocal-aranzsmant-...(bár a tényleges szerző ténylegesen nem fekete -de a dal déli fekete ihletésű minden tekintetben...és itt az ő eredeti, első felvétele).
...de érdemes meghallgatni a fekete Lou Rowls-t! (1963)- (Nashwillw-ék is meghallgatták!!) -nekem ez jön be...igaz, ez nem rock!....https://www.youtube.com/watch?v=UyfJKg7Dddo -V.
Egész jó nóta volt! Úgy látszik, hogy elszoktam a magyar népdaloktól, ahol minden versszak ugyanúgy szól. (kupolás, vagy emelkedő) Hiába! Mozart óta minden hangjegy foglalt! Ezt senki sem vitathatja :-)
...érdekes iromány a Leslie születéséről, Bob Mitchell és Don Leslie visszaemlékezéseit idézva, a Hammond Orgel Club Holland" archivumából, ezuttal kivételesen angolul (és nem hollandul, mind általában)-talán érdemes fordíttítni...
Abban a szövegben nagyon sok van, de rendkívül minimalista eszköztárral. Nagy csapat voltak. Szerintem kíváló lemez. Sok helyen sikerül kitérniük a panelekből.
Jó volt bennük Gidó és a Paks számát át is vitte a Karthágóba.
Azonban ő műfajilag valóban kilógott. A lemez végén vannak igen eltérű hangnemű, inkább prog rock számok, nem a jellemző ricsés zúzás furcsa harmóniákkal - Miklóska Lajos/Apu szerzeményei.
Amikor Gidó jött az Apáink útja számával, azt már nem tudta végképp elfogadni a Ricse, Gidó elment és összehozta az első Karthágót. Abban meg talán a legjobb, legsikeresebb szám lett, jól tette hogy váltott. (Az 1979-es ős-Karthágó bemutatkozó koncertjén a Budapesti Ifjúsági Parkban ott voltam. Losó László basszus/ének, Fehér Lajos dob)