Úgy néz ki, rájöttem, mi a baja az AP5100, és AP3211-nek. (ettől függetlenül inkább AP3211-et javaslom, mert az AP5100 nagyon hangulat IC, ha első bekapcsoláskor elindul akkor tökéletes, ha nem, akkor csak melegszik, és nem csinál semmit... 4-ből kettő tökéletes ugyanabban az áramkörben, 2 pedig rossz... Az AP3211-el eddig egyetlennel sem volt gond - mind kínai sortiment.)
A régebbi, 18V-os Zener-es védő megoldással (vagy nélküle) 18V-tól nagyon melegedett, mint a kettő típusú IC, 19V-nál pedig konzekvensen füstöltek. Úgy néztem az EN láb, és a 10V-os vezérlő zenerdióda KÖZÉ is kell egy ellenállás R61. (Az eredeti Stummi-fórumon is előjött, hogy az AP ic-k szeretnek elfüstölni, vagy nagyon melegszenek főleg Maerklineseknél - ott ugye van 19-20V dekóder után.) Így stabil lett mind a kettő fajta IC. Olyannyira, hogy az AP3211 is simán viszi a 21,5V betápot 5-6 órán keresztül is (ez kb. 22VDCC). ÉÉÉs egyik fajta IC sem melegszik, még ezen a brutál feszültségen sem. 3-3 ic-vel próbáltam eddig ki. (Feljebb nem tudtam menni, mert elfogyott a plusz feszültségem). Az R6 értékét azért növeltem meg ennyire, mert R6/R61 feszültség osztóként kezdett el működni, így a töltés bekapcsolás eltolódott. 9,1V-os zenerrel lejjebb vittem a töltési küszöböt, így már 11V DCC-n-is tud biztosan menni a töltés.
Egyszóval jók a kínai IC-k is, csak a doksikat kell egy picit újra/újra átolvasni. (ebben írták, hogy az EN-lábat 10-100K-val kell felhúzni a VCC-re) Furcsa, hogy ez nyugati barátainknak nem tűnt fel, inkább durrgatják az IC-ket.
Így most a Next18-as aljzattal, ezek a H0-ás VT135 (SachsenModelle/Tillig) mozdonyok: -fényei a két oldalon külön-külön is fel/le kapcsolhatók. Azaz a Sachsenmodellnek IS lett így zárfénye, a Tillignél pedig szét lett választva a kétoldali vörös/fehér együtt világítás. -A dekóderről külön is kapcsolható a belső világítás (logikai első kimenet tranyósítva), vagy a menetfények valamelyikével együtt világít. Választható. -A belső világítás áramgenerátoros, így 5V-tól 40V-ig azonos a fényereje.
-A belső világítás LED-ek helyét úgy alakítottam ki, hogy az ablakok közé essenek. Így alig látszanak, és kifelé is szebb homogén fényük van. A PAD-et picire vettem a gyártásnál, így kicsit macerás forrasztani, de nagyon szépen néz ki a LED a helyén (0805).
-A másik logikai kimenet is tranyósítva lett, így az felhasználható pl. kocsilekapcsoló tekercs üzemeltetésére - a nyákon mindennek megvan a helye, csak rá kell forrasztani, ha kell, a védődióda is ott van. -Hangosítható, mert a panelen rajta van a hangszóró kivezetés. -A wc.ben elhelyezett farados kondival pedig szépen átmegy a legbonyolultabb váltókon is, közben vígan zenél. -a next18-as dekóder alig vehető észre a plafonon, ill. ha kiállnak rajta magasabb egységek fölfelé, akkor is befér a helyére... (pl: esu) -működik analógban is, vakdugóval.
Úgy érzem a jelenlegi tudásom a alapján kimaxoltam a lehetőségeket ebben a kis ékszerdobozban, és a modell végre élethűen megy előre/hátra, ahogy az igazi is. Ezt is sikerült kideríteni, hogy melyik az eleje/hátulja. Itt a vége! Köszönök MINDEN segítséget MINDENKINEK!!!
Mondok jobbat! Egy ESU Lokpilot5 (de talán már a 4-nél is) dekódernél az FL, RL, AUX1, AUX2 kimeneteknek két különböző beállítást lehet megadni, valamint van 3 féle fékezési mód külön beállításokkal, amiket szintén hozzá lehet rendelni funkciógombhoz, és akár állóra is lehet fékeztetni a járművet. Tehát külön-külön funkciógombra tudod tenni az AUX1[1]-t fél fényerővel, ami lenne a végzár, valamint az AUX1[2]-t, ami meg teljes fényerővel tudna lenni a féklámpa a fékezéssel.
A CV168 értéke nem lehet 35 (F35 a fékezés/lassítás)... A felső két bit ugyan "nem játszik", ettől még - elvileg - max. 63-ig mehetne, de a dekóder dokuja szerint csak 29-ig; és a gyakorlat is ezt igazolja...
Igen, valóban jó ötlet, de ekkor a fényváltásból ki kell venni a(z első és hátsó) fényszórót/fényszórókat (CV176-177 = 0)*, a zárfényre meg "fordított fényváltás" (és persze fényváltás üzemmód) kell, amikor az "Alap Fényerő" (CV312-323) kisebb, mint a "Fényváltás Fényerő" (CV300-311; természetesen mindkét esetben csak a végzár kimenetén/kimenetein), a fényváltást pedig (CV168) az F35 "virtuális funkciógomb"-ra tenni.
* vagy CV300=CV312 és CV301=CV313, hiszen különben fékezéskor változna a fényszóró(k) fényereje is...
Előny: nem kell hardver átalakítás, "szoftveresen" (CV-kkel) megoldható
Lehetséges-e az alábbi kapcsolási rajz értelmében (az ellenállás-értékek még bőven utánszámolásra érettek) egy (közúti) vasúti jármű (pl. KCSV, vagy Tatra T5C5 villamos) esetében féklámpa vezérlésére?DigiTools dekóderrel számolnék, az Aux1 lenne a végzár, Aux8 vezérelné a féklámpát, megnövelt fényerővel, ami a kikapcsolt világítás/végzár esetén is működne. Nem vesznek össze így a kimenetek? A diódák - esetleg - elhagyhatóak? Ha jól értelmezem a DigiTools dekóder leírását, a 35-ös (virtuális funkciógomb) lassítás, fékezés esetén bekapcsolja az adott (esetemben Aux8) kimenetet [ami ugyan nem zárlatvédett, de kikapcsolt SUSI esetén használható(?) ilyen célra is]...
A motor hangja nagyjából jó, de a kürtök nem stimmelnek a magyar géphez.
Ezen kívül a PIKO gyártású dekódereknek (CV8=162) továbbra is gondja van a Lenz ABC fékezés kezelésével. Ismerik a hibát, de még nem javították, vagy még nem értek el a javított dekderek idáig. Legalábbis abban a NoHAB-ban, ami itt járt, még az a dekóder volt, amiben a hibás firmware van.
Nem is arra gondoltam, hogy a két cég fórumain, meg weblapjain milyen felhasználói tippek/trükkök vannak.
Hivatalos szervizként nekem legalább egy lépéssel közelebb kell lennem a "tűzhöz". Nem az segít, hogy ki mit talált még meg a használati utasításban. Hanme mondjuk az, hogy a hangfeltöltő legújabb firmware-t én speciel előbb kaptam meg Bécsből, mint, ahogy letölthető lett volna a netről. Az, hogy adott hardver hiba esetén hová nyúljak, mit kell cserélnem?
Vannak cégek, akik ebben segítenek, ez érdekében áll nekik, az ügyefeleimenk, és nekem is. Akiktől ezt megkapom, azok a nyerők nálam. Sajnos az ESU-nál egy centivel sem vagyok beljebb, és nem rajtam múlt/múlik. Ez van...
Van egy Piko sárga-piros CD-s Laminátkám. Olyan problémám lenne ezzel kapcsolatban, hogy a felső fényszóró nem világít. Azt szeretném megkérdezni, hogy analóg üzemmódban is kell-e világítania a felső fényszórónak, vagy az csak digitális üzemben működik? Van egy Cargo-s Laminátkám, azon viszont működik a felső fényszóró analóg üzemben. Esetleg ezen lehet valamit állítani? Vagy ennek ilyennek kell lennie?
Ez a hangkép szó nekem nem volt világos. A hangkép alatt például egy wav fájlt értesz, amit mindkét dekóderre feltöltöttél és azt játszattad le velük? Mert, akkor így már értem az összehasonlítás módját.
Direkt hangképet írtam, ahhoz nem kell ugyanaz a hanganyag. Zimo-ESU RRP ugyanannyi nagyjából, sőt ahogy nézem most pl. a 450r konkrétan 85€-ért vihető. Ennyiért van kb LS5.0 is.
Oké, nem sugalltál és akkor én érhettem félre. Elnézést érte. Nem tudom milyen lehet a kereskedői támogatás, azt viszont látom, hogy a két cég fórumán a végfelhasználóknak is elérhető információ mennyiség igencsak eltérő mennyiségben billen az egyik oldalra... Valóban jó, hogy lehet választani, így mindenki az adott modellhez legjobban illeszkedő dekódert választhatja.
Nem tudom hogyan lehet összehasonlítani két eltérő dekóder hangképet, mivel nem azonos hanganyag van rajta, amitől nagyban függhet ez. Láttad már az Zimo MS hangdekóderek árát?
Zimo-nak sokkal jobb a hangképe ugyanolyan hangszórokkal mint egy LS 5.0-nak. Sajnos kezd az ESU lemaradni. (Bár még mindig nagyon jók a dekódereik, de ár/érték arányban a ZIMO veri őket, illetve a méret háborút is kezdik elveszteni.)
Igazából engem az a része érdekelne, hogy ezt mégis hogyan akarnád véghez vinni?! Az ESU projektben használt hangokat kimenteni csak úgy tudod, ha újból felveszed őket és akkor még a logikai összefüggések másolásáról nem is beszéltem.
"a ROCO és a Fleischmann is lecserélte a beszállítót, az ESU-t ZIMO-ra."
Ez egy és ugyanaz a cég, tehát nem kettő, ahogy sugallni próbálod. Én pédául nem örültem és most sem örülök, hogy Zimo lett a mozdonyaikban zárt hang projektekkel.
Évekkel ezelőtt bajom volt egy akkor még majdnem új ESU LokSound hangdekóderrel. A hangvégfokot lecseréltem, de a 100Ohm-os hangszóró is leégett, kellett volna másik. A mozdonyt a Fleischmann gyártotta, nálunk már nem volt raktáron megfelelő méretű hangszóró, arra kértek, hogy vegyem fel a kapcsolatot a dekóder gyártójával.
Írtam az ESU-nak, megírtam az előzményeket is, hogy honnan küldtek hozzájuk. Válaszoltak is, adtak egy cikkszámot, hogy az jó hozzá.
Mielőtt megvettem volna, azért ránéztem - noch da zu - az ESU honlapján a kérdéses hangszóróra, kiderült, hogy 50Ohm-os, nem 100, vagyis aláillesztettem volna vele a dekóder végfokozatát, és kinyírtam volna vele a Philips IC-t. Újabb levél az ESU-nak ez így nem lesz jó, van-e más termékük?
Válasz: kössek sorba a hangszóróval egy 47Ohm-os ellenállást.
Hát, gratulálok! Természetesen nem tettem meg, új dekódert kapott a mozodny, és nem ESU-t.
Nem sokkal később két dolog is történt az iparágunkban:
- az ESU kihozta a 4. generációs hangdekóderét, amiben már olyan hangerősítő volt, ami 4-8Ohm-ra dolgozott,
- a ROCO és a Fleischmann is lecserélte a beszállítót, az ESU-t ZIMO-ra.
Nem az volt a bajom, hogy rossz hangszórót tanácsoltak, hanem a második "megoldásuk", hogy kössek sorba vele egy ellenállást! Ez az a bizonyos "jóvanazúgy" hozzáállás...
Hogyan kérdezzem meg Tőlük, hogy értsék is???? Tudnátok ebben segíteni?
Ashi Valkoinentopiktárs jól fogalmazott. Mert ott jogi válasz jött, itt meg csak technikai elhajtás.
Tudom, hogy plug-and-play nem lehet a hangot egyik márkából a másikba átrakni - nem olyan buták a cégek, hogy ezt a labdát feladják a népnek. Nem is ezt kérdeztem, hanem hogy használhatom-e másik dekóderbe saját célra. Nem azt hogy, ez technikailag lehetséges-e.
Pontosabban azt írták, hogy az általuk készített hanganyag nem kompatibilis más gyártók dekódereivel.
Gondolon úgy értelmezték a kérdésedet, hogy az ESU hangfájlt akarod feltölteni egy ZIMO, vagy D&H dekóderbe.
Ez nem csak aztért nem fog menni, mert más a fájl kiterjesztése, hanem azért sem, meg az interface sem azonos, vagyis az ESU Lokprogrammer-rel nem tudsz hangot feltölteni egy más gyártó hangdekódereébe. Ez viszont is igaz. Pl. a ZIMO ugyan azonosítja a dekódert, de hangot oda feltölteni nem tud.
(Másik gyártmányú dekóderbe saját célra használhatom-e az ESU hangot? - valami ilyesmit próbáltam megfogalmazni)
Sehr geehrte ESU! Mich interessiert, ob ich das Soundmaterial von ESU (ESU Loksound Soundfiles) für eigene Zwecke, in einer H0-Triebwagen, in einem Sounddecoder eines anderen Fabrikats nutzen kann?
Nem erőltették meg magukat, semmi jogi és egyéb dolog nem jött, valószínű nem jól fogalmaztam, vagy nem tudom:
vielen Dank für Ihre E-Mail. Unsere Soundfiles sind nur mit unseren Decoder kompatibel und können auf kein anderes Fabrikat aufgespielt werden. Mit freundlichen Grüßen ESU
Szóval itt még a jogi felhasználásig sem mentünk el, csak simán el lettem hajtva, hogy nem használható.
Akkor lesz "competitive product", ha üzletszerűen szeretnék vele foglalkozni?
Ez pontosan igy van. Az ESU kikoti hogy nem hasznalhatod fel ugyanarra a hangtermekuket amire ok is szanjak. Ok pedig csupan csak is eladasra szanjak egy bizonyos volumenben dekoderek forgalmazasa reven, vagy a hangtaruk letolthetosege reven.
A Te eseted az hogy "elvezed" a termekuket mint veghasznalo, nem pedig felhasznalod forgalmazas celjabol.
Ha Te dekodereket arulnal ESU hanganyaggal vagy interneten letolheto hangtarat forgalmaznal ESU hangokbol akkor az az ESU-nak fajna.
Az ESU sajat celja a termek penzrevaltasa nem pedig az elvezete.
Mennyire kompatibilisek az egyes gyártók hanganyagai? Szerintem semennyire. Vagyis nem lehet az egyik gyártó fájljait szimplán beprogramozni egy másik gyártó dekóderébe.
Maga a hang valahogy bizonyára valahogy kinyerhető - ha máskép nem, lejátszáskor. De az, ahogy az egyes hang-töredékeket a dekóder összeállítja, szerintem megint csak egyedi és nem publikus.