Mohay ujgorog szotaranak nyelvtani osszefoglaloja ezt irja a mellekjelekrol:
"A. A Hangsulyjel. A hangsuly jelolese kotelezo az egynel tobb szotagu szavakon. jele az ekezet. Az egy maganhangzonak ejtendo betukapcsolatoknal az ekezet a masodik betun all.. Ha e betukapcsolatok elso tagjan all, akkor a ket betut eredeti hangertekuknek megfeleloen kell olvasni. Egyszotagu szavak nem kapnak hangsulyjelet, kiveve a vagy, hol?, hogyan?, megkulonboztetesul a nevelotol...[stb.]
... a gorog hangsulyjel nem tevesztendo ossze a hosszusagot jelolo magyar ekezettel...
D. Regi mellekjelek. Az 1980-as evek elejeig, s azota egyre csokkeno mertekben) az ujgorog helyesiras is az ogorog szovegeknel hasznalt mellekjeleket alkalmazta: haromfele hangsulyjelet {eles,tompa,hajlitott,[ oxi, vari, periszpomeni]), ketfele hehezetet, az osszevonast jelzo un. krasist, s az un. iota subskriptumot. Az uj helyesirasra valo attereskor a hangsulyt ekezet helyett egy ideig pont jelolte, s a simuloszokat kotojellelel kapcsoltak a szovegekhez."
A kovetkezokben megnezem Maywald ogorog nyelvtananak idevago paragrafusait.
s.
Kedves Lepcsomaszo!
Mohay 2. (ujgorog hangsuly)
"A hangsulyos szotagot nyomatekosabban es magasabban ejtjuk. Maganhangzoja nemileg megnyulik, kiveve maganhangzora vegzodo szovegen. Az ilyen hosszu gorog e es o. Pl. a [meres] szo [e]-je inkabb emlekeztet a magyar merre (mere) elso e-jere, mint a merek e-jere.
Az ugynevezett haromszotagos torveny ertelmeben az ujgorog hangsuly csak az utolso harom szotag valamelyiken allhat, pl. [pedi'](veghangsulyos) [a'ndras] ( masodhangsulyos), [a'nthropos] (harmadhangsulyos). A ragozas soran a hangsuly mozoghat: a szotari alakhoz kepest, nevszoknal tobbnyire a szo vege, igeknel a szo eleje fele.
Folyamatos beszedben a szavak bizonyos csoportjait egyetlen szotagon, hangsulyozva egybeejtik. Mindig hangsulytalanok, s az elottuk vagy utanuk allo, veluk ertelmileg osszefuggo szoval egybeejtendok az un. simuloszok ( nevelok, "gyenge" nevmasi alakok, egyes eloljaroszok, kotoszok. Pl. [topedimas vlepi] a gyerekunk lat,[ topedi mazblepi] a gyerek lat minket.
Ha harmadhangsulyos szavak vegehez egy simuloszo, ill. a masodhangsulyos szavak vegehez ket simuloszo tapad, s igy a hangsuly az egybeejtett szocsoport vegetol szamitott negyedik szotagra kerulne, a haronmszotagos torveny alapjan ket szotaggal hatrabb jelenik meg a fohangsuly, s az eredeti hangsuly helyen csupan mellekhangsuly hallhato, pl [anthropos+mas]> [anthropozmas], [fere+mu+to]>[feremuto].
s.
A lyra hangolasa egy gyonyoruseges gyotrelem. Raadasul megcsak nem is fakulcsot, hanem csomokat tekegetsz. Nehez harmoniaba hozni, annal konnyebb a lehangolas. A szelore, a homersekletvaltozasra is erzekeny a mimoza lelke. Es a meleg a jo neki, akkor feszul a bor memranja. Ezert csatakos, lucskos eszaki telekre nem valo. Azt mondjak, ilyen a vilag, anarchikus, szethuzasara, szetesesere hajlik, nehez rendbe, egyensulyba hozni. A rend, taxisz, nem jon hazhoz, rendelesre, meg kell erte szenvedni. Az ataxia, az anarhia a normal allapot, a harmonia a pillanate, es minden alkalommal ra kell ujra hangolodni. Irigyellek, hogy milyen otthonosan mozogsz a geometrikus zenesemak, az analogiak, nekem sajnos meg kaotikus birodalmaban. Remelem egyszer, segitsegeddel majd orulhetek egy elegans levezetesnek, ami most meg megizzaszt. Idemasolom Barker Greek Musical Writrings cimu konyvebol,a
legutobb oly szepen altalad ideszerkeszetett Helikon tovabbfejlesztett valtozatanak leirasat.
Ezek az abrak, ha hinni lehet, kiserleti zeneszerszamok voltak. Erdekes lenne "megzengetni" oket a szamitokeppel.
"{Concerning the use of the kanon in connection with the instrument called the helicon}
The differences between tetrahords correspoding to the genera have thus been established for us by these methods, through the assesment and comparison of notes of unecual pitch. It is possible to use the eight-stringed kanon of the octave in a different way too, in conjunction with the instrument called the helikonm which has been made by students of mathematics to display the rations in the concords, in thefollowing sort of way.
They construct a square, ABCD, and after dividing AB and Bd in half at E and Z, they join up AZ and BHC, and draw parallel to AC the line EFK through E, and the line LHM through H. It follows from this that AC is doubleeach of BZ and ZD, and each of these is double EF, since AB is also double AE, so that it is also the case that AC is four times EF, and is the epitritic of the remainder FK. It is also shown that MH is double HL, since as is DC to CM, so is DB to HM, and as is BA to AL, so is BZ to LH. And for this reason,as is BD to HM, so is BZ to LH, and conversely as is BD to BZ, so is MH to LH. Then AC is the hemiolic [3:1] of HM and triple HL; so that when four strings of equal pitch are arranged in the same positions as those of the straight lines AC,EK,LM and BD, and when a kanonion is placed under them in the position of AFHZ, and when the following numbers are assigned to them, 12 to AC, 9 to FK, 8 to HM, and 6 to each of BZ and ZD, then there are produced all the concords and the tone, that of the fourth, according to the epitritic ratio,being konstitued by AC and FK and by HM and ZD and by LH and FE, that of the fifth, in hemiolic ratio, by AC and HM and by FK and ZD and BZ and LH, that of the octave, according to the duple ratio, by AC and ZD and by HM and LH and BZ and FE, that of the octave and fourth, in the ratio of 8 to 3, by HM and FE, that of the octave and fifth, according to the triple ratio, by AC and LH, that of the double octave, according to the quadruple ratio, By AC and EF, and finally the tone, according to the epogdoic ratio, by FK and HM.
Next to this instrument, supose that we draw up a rectangle ABCD, and think of AB and CD as determining the vibrating lengths of the strings, and AC and BD as the extreme notes of the octave. Then we add, equal to and extending CD, and cut the side CD, by the application of rulers [kanonia], in the ratios proper to the genera, making E the limit of high pitch. Through the resulting points of division on it we stretch strings parallel to AC and equal to one another in pitch, and when this is done we place under them what will be the bridge common to the strings in the position, AZE, that joins the points A and E. In this way we shall make all the lengths of the strings in the same ratios [ as those mamarked on CD], so that it makes possible the assessment of the ratios that have been assigned to the genera. For as the lines taken from E along CD stand to one another, so will those drawn from the limits of these parallel to AC and as far as AZ stand to one another: for instance, as is EC to ED, so is CA to DZ. Hence these lines will make the octave, since their ratio is the duple.
Suppose that we cut off from CD, once again, the line CH, as a fourth part of EC, and CF as third of the same line, and locate strings throught H and F, HKL and FMN, equal in pitch to the first ones, so that AC becomes the epitritic of HK and the hemiolic of FM, and again FM becomes the epitritic of DZ and HK its hemiolic, and again HK is to FM in the ratio 9:8. Then these will make in relation to each other the concords that go with these ratios, and the equivalent result will follow for the divisions in the interior of the tetrachords, taken in the rations appropriate to those that are being assessed.
The first method is easier to apply than this in that is not necessary to alter the distances between the strings, but this one is easier than the other in that it has a common bridge, which is single and has a single position, and further in that is possible to move the bridge down, pivoting on E, to the position of XOE, and so to make the whole tonos [ pitch or key] higher, while the special character of the genus remains unchanged. For as CA, for instance, is to ZOD, so is XC to OD, and similary for the Others. Again, let us repeat, the former method is at disadvantage by comparison with this one, in that there one has to move several small bridges [hypagogidia] to accomodate each attunement, while this one is at a disadvantage by comparison with the other in that here one has to move the strings to completely new positions, and the changes is the points of contact are brought about no longer with equal distances between strings, but often at distances that differ by a large amount."
s.
Kedves Lepcsomaszo! Sziszegj, raccsolj, zsizsegj es fogd be az orrod...! :))
Mohay, az ujgorog irasrol es kiejtesrol. 1*
"Mivel az ujgrog iras egy-egy hangot tobbfelekeppen jelolhet, eloszor latin betus atirasban ismertetjuk a fontosabb beszedhangokat es hangtani sajatossagokat. Az atirasban a percjel a massalhangzo lagyitasanak, az ekezet a hangsulynak, a vizszintes vonal a maganhangzo hosszusaganak jele.
1. Maganhangzok.
[a]: roviden ejtett magyar a' ("Palocos" a"
[e]: magyar nyilt e.
[o}: a mayar o-nal nyiltabb, ajak kerekites nelkul ejtett hang
[i]: magyar u.
Azjgorogben a maganhangzok hosszusaganak nincs ertelem-megkulonbozteto szerepe, s csupan a szohangsuly kisoro jelensegekent fordul elo bizonyos esetekben.
Felhangzo.
[i_]:ma magyar haj szo j-ehez hasonlo.
2. Massalahangzok.
a) Zarhangok:
[p],[t],[k]: magyar p,t,k.
[b],[d],[g]: kevesbe zongesek magyar megfeleloiknel, pl., a [d] es [b] a magyar nem helyett befogott orral ejtett deb massalhangzoira hasonlit. (deb jo:)?!
b) Reshangok:
[f],[v]: a magyar f es v.
[delta],[theta]: az angol thank es that szavak th-ihez hasonlok: a magyar t, ill. d ejtesere allo nyelvel kepezett sziszego hangok. Helytelen helyettuk tsz-t es dz-t ejteni.
[hi],[gamma]: az elobbi a mgyar doh szo h-jahoz hasonlo, az utobbi pedig ennek zonges parja, mely rovid, pergetes nelkuli raccsolo francia r-re emlekeztet.
c) Sziszego hangok:
[s],[z]: a magyar sz-nel es z-nel hatrabb kepzett, s-be es zs-be hajlo hangok, amilyeneket altalaban az sz-s megkulonboztetest nem ismero nyelvekben (pl. spanyolban, hollandban, finnben) talalunk.
[ts],[dz]: magyar c-hez es dz-hez hasonlo, de kisse cs-be es dzs-be hajlo hangok.
d) Orrhangok:
[n],[n.],[m.]: a magyar hant es hang, illetve szimpatia es szimfonia n-jeinek, ill. m-jeinek megfeleloi. Massalhangzok elott ejtesuk igen rovid, s [b], [d], [g],[g'] elott egyes kiejteseben teljesen el is tunnek, pl. [pende]~[pede], [anangi]~anagi},[timborta]~[tiborta].
e) Folyekony hangok:
[r],[l]: magyar l es r.
f) Lagyitott zar-, res-, orr- es folyekony hangok
[k],[g']:nemileg a magyar rakj ra es vagj le szavak kj-ere es gj-ere, s kisse magyar ty-re es gy-re emlekezteto hangok.
{hi'],[gamma']: az elobbi a magyar hja es kapj szavak hj-ere, ill. j-ere hasonlit, az utobbi ennek zonges parja, mely a magyar varj j-ehez hasonlo, a jo, feje szavaink j-enel erdesebb ejtesu hang.
[ita']: magyar ny.
[l']: lj szeru hang, mint az orosz (?ljublju)
Az ujgorog koznyelvi kiejtesben hosszu, vagy kettozott massalhangzok nincsenek, s a szavak egybeejtesekor keletkezo hosszu massalhangzokat is rendszerint roviden ejtik, pl. [tis supas su]>[tisupasu]."
I. ABZ és AET háromszögek hasonlóak (mind a két háromszögnek megfelelő szögeik azonosak), így felírható oldalaikra a következő aránypár:
1) AB:AE = BZ:ET
Mivel tudjuk, hogy AB = 12 és BZ = 6 így
12:6 = 6:ET
keresztbe szorozva:
12*ET = 6*6 azaz ET = 36/12
1) ET=3
II. Az LBH háromszög B szöge 45 fokos L szöge 90 fokos így H szöge csak 45 fokos lehet, azaz LBH háromszög egyenlő szárú háromszög, ami azt jelenti, hogy:
2) LB = LH
Továbbá EL + LB = EB, és EB = 6 azaz EL + LB = 6 és ebből
EL = 6 - LB de 2) alapján behelyettesíthető LH, azaz
3) EL = 6 - LH
AET és ALH háromszögek szögeik egyenlősége miatt szintén hasonlóak, ezért felírható a következő aránypár:
4) AL:AE = LH:ET
Mivel AL = AE + EL, ezért:
(AE + EL):AE = LH:ET, 3)-at EL helyébe behelyettesítve:
(AE + 6 - LH):AE = LH:ET, továbbá AE=6, 1) alapján pedig ET=3, most így fog kinézni:
Kosz az ajandekot, kuldok cserebe egy trojai falovat. Kabocakem ciripeli a Muzsak fohadiszalasanak koordinatait Heliconban.Ezt egy "buvos negyzetre" kell rajzolnod, es az analogiak, az aranyok, megmutatjak a gorog zenei szimfoniakat, a tonust,(egesz hang), a dia teszaront (quart), dia pende (quint) es a dia paszont (oktav). Ez egy affele hangszer muszer, mint a kanon, hurhoszvaltoztato, hangkoz mericskelo. Ptolemeosz szerint nevet a hegyrol kapta, ahol a muzsak tancolnak.
A diagramma:
A negyzet sarkai ABDG
Az AB es BD oldalt ket egyenlo reszre osztjuk E es Z ponton . Osszekotjuk az AZ a es a BHG pontokat, ahol H egy a racsainkat metszo pont lesz. Ezutan az AG-vel ket parhuzamos vonalat huzunk, az ETK
-t es LHM-et. Az ETK az AB kozepebol indulo meroleges. Az LHM vele parhuzamos, az A sarokbol indulo, a BD oldalt kozepen elvago vonalat metszi. Igy ha AG vonal 12, akkor TK 9, ( T az AB vonal kozeperol indulo egyenes metszespontja, az AZ vonallal, Z= a BD kozep), HM 8, (H= az AZ es BG atlos metszes), a ZD 6, LH 4, ET 3 EL 2.
West igy ir a Helikonrol:
Ptolemeosz megmutat egy talalmanyt, amit nemely teoritikusok haszanaltak. Negy hurja van es egy hurtarti hidja. A hurhossz analogiakat geometrikus modon spekulaltak ki, ahol adott egy negyzet, megjelott pontokkal az oldalain. A fuggoleges vonalak szimbolizaljak a hurokat. A dia teszaron helye a horizontalis vonalon lelheto meg , ahol a BA es az AE kijeloli a vagast. Ptolemeosz ezenkivul meg hozzateszi mindehez, egy zsenialis parositasat a Helikonnak egy nyolchuros Kanonnal, lehetove teve a megszolaltatasat, barmilyen hangolasban az oktav hangoknak, meg ha atvaltanak magasabb tonusra akkor is. Igy minden kivant analogia megjelenitheto, merheto egy a negyzet oldalan kivul eso helyrol, egy nagy atlos hidvonallal. A kimetszett hosszok, hasonlo haromszogelessel, elosztjak az arnyokat..."
Mara ennyit az analogiarol. Valahol a halon megvannak ezek a szepseges grafikus abrak, de elvesztettem a nyomot. Ha meglelem, elkuldom. A leiras alapjan, ide tudnad nekunk rajzolni, vagy falo?
Spir
A használata remélem egyértelmű, de azért néhány szóban: kattintgatni kell a betűkön, majd a konvertál gomb megnyomása után kapott eredményt ide lehet másolni, egy új hozzászólásba, és lőn.
1. Internet Explorer 5 kell hozzá, plussz 2. legalább egy Unicode ógörög betűkészlet (letölthető onnan).
Mahay 3. (A masodikat erthetetlen onkinzasbol gorogbol forditottam, de sebaj, jo alkalom lesz a kikuszalasa:)
" A dimotiki gyozelmevel lenyegeben az ujgorog nyelvujitas zarult le: a katharevusza az elso szakaszban a modern gorog nyelv szokincset alapozza meg, s ezt kovetoen, a dimotiki tisztitotta meg az uj nemzeti nyelvet szelsoseges vonasaitol, konnyebben hasznalhato es a realitasoknak jobban megfelelo formaba ontven azt, kulonosen az alaktan teruleten. E nyelvujitasi folyamat viszonylagos idobeli hosszusaga a gorog nyelvfejlodes egyedulallo sajatossagainak volt a kovetkezmenye: a harmadfelezereves iskolai hagyomanynak, amely mindig kesz nyelvi normaval tudott szolgalni, valamint az ujgorog nyelv nagyfoku konzervativitasanak, amely az ogorogtol inkabb mennyisegileg mint minosegileg tert el, es igy nem kenyszeritette a nyelvujitokat, mar a kezdet kezdeten arra, hogy az ogorogbol atvett szokincset az elo nyelv alaktanahoz igazitsak, ahogy peldaul a francia nyelvben a latin kolcsonszavakkal tortent.
A dimotiki hivatalos elismerese mindazonaltal nem valtoztatta meg olyan gyokeresen a nyelv jelleget, mint azt gondolnank, es a ketnyelvusegbol eredo problemakat sem oldotta meg egycsapasra. Az immar egyseges gorog nyelvben megturheto katharevusza elemekrol folyo polemianak alcazva valtozatlan heveseggel folyik a katharevusza es dimotiki kozotti hagyomanyos vita, de felcserelodtek a szerepek: most azok vedik az elo nyelv - az idealizalt nepnyelv kedveert mellozott varosi tarsalgasi nyelv - jogait, akik a katharevisza irant tobb megertest tanusitanak, s a dimotiki eltokelt hivei hivatkoznak ma a hagyomanyra- a dimotiki hasznalatanak szaz eves tradiciojara -, hiszen a "nep" hagyomanyos fogalma az urbanizacio es az ipari tarsadalmak koraban sokat veszitett eredeti tartalmabol. Hasonlo szerepcsere figyelheto meg a beszelt es az irott nyelv viszonyaban is: az irott dimotiki ma nepiesebb jellegu mint a tarsalgas nyelve, es szamos katharevusza eredetu nyelvi elem valoszinuleg csak az elobeszedben marad majd fenn."
s.
A Muzsak elmentek Heliconba. Itt maradt az Amnezia. A szirenek meg ongyilkosok lettek Orfeusz hallatara, levetettek magukat a sziklapartrol a tengerbe es kove valtak. Emlekezetkihagyasom remelem csak reszleges. Lehet, hogy csak a "szamaram" makacskodik, ne cipeljek magammal tonnanyi konyvet, jegyzetet.
s.
Az amazonok mindig harcra keszek es azt mondjak, hogy a haboruban hallgatnak a Muzsak. Hallgatnak is meg nem is. Akarhogy is En meg az amazonok urugyen is roluk beszelek. Poetak nelkul meddig er el az amazonok dicsosege? A feledesig. Muzsakrol szolva azonban nem hallgathatunk a Szirenekrol, ok az ellen-, a buvos szavu antimuzsak. Az amazonokrol szolnak a Muzsak, a Muzsakkal vetelkednek a Szirenek. De semmi sem vetelkedhet szorakozottsagommal, mert otthonfeledtem jegyzeteimet. Remelem, Mnimoszini, a Muzsak es az emlekezet anyja, holnap figyelmeztet, hogy hozzam magammal. Majd szagolgatok bazsalikomot, hegyi teafuvet, es krokuszt, fesse sargara az orrotokat! Viragporuk azt mondjak emlekezet frissito, Dioniszosz krokuszzal festi safrany sargara kacaganyat. A jo szakacsne meg izt es aranysargat ad vele a huslevesnek.
Spir
"Bizonyitek a koztes jellegere a dimotikinak az olyan tipusok mint a dinamitida, elpiza, tusz matites, amelyek kulonboznek, nem csak a megfelelo katarevusza tipusttol, i dinamitisz, ilpiza, tusz matitas ( melyeket hasznalja a muveltek beszelt nyelve is) , hanem meg az eredeti nepnyelv: o dinamitis, iha tin elpida, tusz matitadesz formaktol is elut. Mindamellett hogy a nepnyelv megtanulasa kovetkezetes igyekezetet kivant es gyakorlast, nehany evtized alatt meghonosodott. Megszabadult az elso idok szelsosegeitol, kulonoskeppen a szoalkotasnal, az irodalomban es reszben a tudomanyos filologiaban, befolyasolva parhuzamosan a katarevuszat, mely vegleges format kapott. Hivatalos nyelvkent valo bevezeteset akadalyozta az a gyengesege, hogy teoretikusan formaltak meg, igy nem tudott versenyre kelni a katarevuszaval. A nepnyelviseg, mely semleges volt a polotikaban, kezdetben meg majdnem tulzoan hagyomnyorzo, az ido multaval erosen szinezodott a balodali torekvesekkel es viszalyforras lett a politikai csatarozasokban. A hatvanas evekben, vegul, majdnem elismertek, de a 1967-es katonai torvenykezes ezt meghiusitotta. Az elkovetkezo het evben megprobaltak bevezetni a katarevuszat, mely igyekezet azonban visszajara fordult. A hetvenes evek elejen a katarevusza vegleges eltunesre iteltetett."
s.
folyt.kov.
Kedves Lepcsomaszo!
Nem kotekedeskeppen, de ha elarulnad, hanyfoku skalan maszol?:)
Mohay Andrasbol, (Ujgorog-Magyar Keziszotar,Akademiai Kiado, 1988. Bevezetes).
"A mai gorog nyelv a kozepgorog (bizanci) nyelven keresztul az un. Koinere ("kozos nyelv") vezetheto vissza, amely a hellenisztikus korban alakult ki elsosorban az attikai es az ion dialektus elemeibol, s az addig nyelvjarasilag megosztott gorogseg elso egyseges nyelve volt. A koini korszakabol ered az ujgorog nyelv egyik jellemzo sajatossaga is. Amikor a gorog nyelvu hellenisztikus allamok hanyatlasaval parhuzamosan megnott a muvelodes nyelvi normateremto szerepe, a kezdetben irodalmi iranyzatkent indulo un. atticizmus, a klasszikus attikai szerzok nyelvenek utanzasat tette az irott nyelv normajava, amely igy egyre jobban eltavolodott kora elobeszedetol. A beszelt es irott nyelvnek ez a kettossege, az un. ketnyelvuseg maradt a kozep- es ujkori gorog nyelvfejlodes fo jellemzoje is, nemileg hasonloan a latin es a nepnyelvek nyugat-europrai dualizmusahoz. Elteres csak abban mutatkozott, hogy a zommel torok hodoltsagban, az europai polgari fejlodes periferiajan elo gorogoknek a kozepkor utan sem sikerult az elo nyelvhez kozel allo nemzeti nyelvet kialakitaniuk,s igy az 1820-as evekben letrejovo ujgorog allam is ennek az irott nyelvnek nemikep egyszerusitett valtozatat, az un. katharevuszat ("tiszta nyelv") valasztotta nemzeti nyelveve.
A katharevusza a magyar nyelvjitashoz hasonloan igen jelentos szerepet jatszott a nyelv gazdagitasaban es idegen elemektol valo megtisztitasaban, elsosorban az ogorog nyelv felhasznalasaval. Hamarosan azonban ez is tulsagosan eltavolodott az elo nyelvtol, nehezkesse es a modern nyelvi erintkezes celjaira alkalmatlanna valt.A mult szazad utolso negyedeben a gorog polgarsag egy resze, mely a nyelvben latta a tarsadalmi bajok okat es a neptol varta a gorogseg megujhodasat, nemileg romantikus modon kiserletet tett a nepnyelv bevezetesere az irott nyelvhasznalatba es kulonosen a prozaba ( a kolteszetben a nepnyelvet mindig hasznaltak az elmult evezredben). E probalkozasokbol szuletett az un. dimotiki ("nepnyelv"), amely mar hivebben tukrozte a nyelvi valosagot, noha nem volt azonos sem a tiszta nepnyelvvel, amely termeszetenel fogva alkalmatlan vol irott nyelvkent valo kozvetlen hasznalatra, sem pedig a polgarsag sajat beszelt nyelvevel, amelyre a katharevusza ekkor mar eros hatast gyakorolt."
Folyt.kov.
S.
Ambrozia es nektar. Enni es inni valo, de maguk az ogorogok sem tudnak megegyezni benne, hogy melyiket eszik es melyieket isszak az istenek, mikor lakomaznak, tancolva, zenelve. Graves azt modja, hallucinogen gomba, ami a tragyadombon no. Jelentese: á - âńďôďň, halhatatlansag. Mint ital a halhatatlansag tavabol valo, ahonnan nem kortyolhat halando, nehany kivetelt eltekintve, mint Tantalosz. Halandot meg ha halalaban is megmosdatnak vele, mint Hermesz Hector testet, az megszepul, nem fog rajta az enyeszet. Sebeket gyogyit, orok ifjusagot ad. Csabito varazsital, mellette semmi mast nem kivannak az istenek. Akkor hat En a halando mit kotekedem, mikor mostanaban a kovaszos uborka meg a savanyu kaposztalevel almodok. Ha az istenek megajandekoznanak etkukkel, italukkal, En megajandekoznam oket uborka es kaposztalevel. Bizonyara szivesen vennek, es Nekem is maradna a poharamba. Az istenek neha magukhoz vesznek egy zeneszt. Nem tudjuk, milyen dalokat enekelnek a Muzsak, de nem nagyon terhet el a halandok eneketol. Himnusz Apollonhoz, Magukrol, a Naprol, Nemezisrol, magam meg hozzakoltenek ket dalt a kovaszos himnuszt ,es a kaposztale dicsoito eneket.
Spirlyr
Idemasolok egy reszt Mayvald-Vayer-Meszaros Gorog Nyelvtanabol. (1981), Tankonyvkiado.
" A gorog nyelv ma is el mint a regi gorog, fokent az attikai leszarmazottja.
A hosszu evszazados fejlodes azonban mely nyomokat hagyott kulonosen szokincseben ( latin, roman nyelvi, torok es szlav kolcsonszok:). Az irodalmi nyelv az ugynevezett ęáčáńĺőďőóá ăëůóóá [katharevusza glossza, (ford.)] (megtisztitott nyelv) nagyjabol az attikainak mesterseges felelevenitese. Vele szemben all a koznyelv ç ěéëďěĺíç [ i milomeni] vagy äçěďôéęç ăëůóóá [dimotiki glossa], melyet szelteben beszelnek; ez kb. ugy viszonylik a ęďéíç-hez, mint az olasz a latinhoz. Az uj-gorog sajatossagai altalaban a ęďéíç-rol mondottak,..."
"A ęďéíç (sc.äéáëĺęôďň) az attikai nyelvjaras termeszetes tovabb fejlodesebol es mas dialektusok hatasa alatt eletkezett vilagnyelv.
Tobb faja kozul legnevezetesebb az attikai, melynek kora I.e. 300-I.e. 500, sajatossaga pedig:
a hangsulyos szotag egyben meg is nyulik:
az itacizmus: ç, ĺé>é; áé>ĺ;
a dualis kivesz; a dativus megszunik;
a massalhangzos decl. beleolvad az ď ill. az á declintioba;
az optativus eltunik;
a syntaxis egyszerubb lesz.
Az irodalomban az alexandriai ( I.e. 300-30) es a romai (I.e.30-I.sz 3OO) korszak gorog iroinal, papyrusokon es feliratokon talalkozunk vele; a gorog biblianak is ez a nyelve es a muvelt romaiak is a ęďéíç-t beszeltek."
" Az attikai az I.e. 5. szazadtol kezdve minden mas nyelvjarast hatterbe szorit. Viragzasanak ideje az i.e. 500-300. evek koze esik. Ennek a nyelvjarasnak a grammatikajan szokasos a gorog nyelvet tanulni. Sajatossagai kozott emlitendo:
az egymas melle kerult maganhangzokat osszevonka,
az osi ion ç helyett ĺ, é, ń čôáí á van (á purum).
attikai nyelvjarasban irtak: Aischilos, Sophokles, Euripides, Aristophanes, Thukidydes, Xenophon, Platon, Demosthenes es masok."
s.
u.i.: Gondolatolvaso vagy. Ezek a franya angolok, lehet megfertozodtek valami amerikai fenetol, mert egy aldozopoharbol akarnak itatni minden nepet. En is azon vagyok, hogy minden vallas maradjon a maga poharanal, ezzel tisztelve Magat es masokat. Kosz a tanacsot.
"A, b, c, de, rajtam kezde / a nagy bolcsesseget, a nagy eszesseget, a, b, c, d..."
Az alfavito,a gorog abece,sok jelentese mellet,zeneirasra, szamolasra is jo. Az alfa=1, az omega=24. Aki nem ismeri, az az analfabeta. Akarhova is nezunk, mindenhol belebotlunk, mert minden kezdet es veg jele, "...mert En vagyok az Omega es az Alfa...". No jo, de mi van elotte, kerdheti egy kivancsiskodo? A nulla, az ogrogoknek nincs. Nem szamolnak a nullaval. Ezert aztan, mint minden kerdes, mi tul van felfogokepessegem hatarain, rebuszokra kesztet. Mikor tuzes gorog nacionalistak bizonygatjak, hogy Ok bizony egy okortol napjainkig tarto toretlen fejlodes buszke koronai, csak csendesen bolintok, beleegyezesem jeleul, anelkul, hogy ertenem: ami minket elvalaszt az ogorogoktol az egy nulla! Es a jo Polyaval mondva, van nagyobb dicsoseg, mint a legnehezebb, az elso lepes megtetele, a nullarol az egyre lepes?
Spirc
Kedves Kazi!
Akkor bukfenc meg ciganykerek akrobatika. Áęńďâáôů, akrovato, labujhegyen jarok. Most eppen koteltancolok,ó÷ďéíďâáôů, "mint tancos szaladgalok a kifeszitett kotelen, mindenfelefajta mutatvanyosgyakorlatozassal,amihez a ritmust es a dallamot a fuvola adja", mint ahogy azt Kuzikosz penzen az akrobatak.
S.
En voltam felreertheto, a szocikk iroja azt mondja, hogy az europaiak szerint a leghelyesebb az erasmusi kiejtes, Ok azok akik maig hasznaljak, szemben a mai gorog gyakorlattal. Mint emlitettem, nem eszleltem kulonbseget, elterest a koznapi kiejtestol a templomban, mikor a miset hallgattam, dehat a Husvet itt Nekem meg tizenot ev utan is egy olyan unnepi kavargas, amiben elveszek. Europaban felnott embereknek megall az esze ebben a nyuzsgesben. Mi egy kis hegyi faluba vonulunk vissza Husvetkor,egy pap ozvegyenek es csaladjanak vendegszeretetet elvezem. A pap fia egy postai igazgato , laikus enekes, vele szemben a falu biraja, egy minden hajjal megkent ravaszdi , ket enekles kozt osszhajolnak, megbeszelik jo hangosan, mit csinalt a szomszed tyukja, aztan mintha egy angyal erintette volna meg oket ugy enekenek. A szertartas vegere mindenki mindenkivel kipletykalja magat, de hazudok, a vegere mar csak magam maradok, mert a tobbieket elszolitotta a sult barany illat. A pap, a kantor es a gyulekezet nem foglalkozik osagokkal, Erazmussal, gyerekeik sem oltodnak nagy tudatossaggal az osfaba, ki-be szaladgalnak, durrancsokat gyujtogatva. De itt nem muveletlensegrol, tiszteletlensegrol van szo, hogy mirol, bevallom mennel tobb ido telik el itt, annal kevesbe ertem. Aki azonban felszinesen itel Roluk, teved, mert ott van lekukben az Isten, a regiek tisztelete, az ahitat es a bolcsesseg amit szavaik hordoznak. Szoval mikor templomba megyek, annyi minden tortenik, hogy csak a kiejtesukre nem figyelek. Az O figyelmuket azonban nem keruli el, milyen finoman hajlitotta egy zsoltar reszletet a posta igazgato, es hol harapta le a dallamveget a biro, kurtitva a szertartason, hogy megtolthesse bojtosen korgo gyomrat sult barany husival. Es vegul, igazat adok Neked, a kiejtes nem vallas sem vallastalansag dolga. Nem felejtem el, hogy maradtam szegyenben, mikor profeszorom valamely magyar kiejtes oka felol erdeklodott, es keptelen voltam valaszolni, mivel nem tanultam, nem gondolkodtam rola. Igy vagyok most a goroggel, ugy leenekelem, hogy meg professzoromat is - aki pedig igencsak kegyetlen a nyelvi vetseget elkovetokkel,- leveszem a labarol. De a nyelv szabalyait nem lehet "leenekelni", meg kell tanulnom...
S.
Nos, a helyes görög kiejtés semmiképpen nem vallási kérdés:)
Én úgy tudtam, hogy a görögök eléggé elvetik az Erasmus-féle akadémiai kiejtést azzal, hogy úgy görögök soha nem beszéltek. De ha Te görög szerzőt idézel, akkor talán mégsem olyan egyértelmű az az elvetés.
No, ezért voltam kíváncsi arra, hogy mit gondolnak a görögök az ókori kiejtésről. De ha ugyanazt, mint Erasmus, akkor meglepődtem.
A szojateklanc az abakusz, aerodinamika, agronomus, ateizmus, atleta, eter, esztetika es az akademia szavak utan az akusztikahoz ert. A gorogok ertettek az akusztikahoz, megkernem azonban inkabb Kazit, hogy szoljon nekunk errol. A szo tovebol mas szavak is kepezhetok, mint pedaul az akuzamatikusok, akuszma. Roluk hallotta Arisztoxenos Arisztotelesztol, hogy affele vendeghallgatokent latogatva Platon eloadasait, meltatalankodva haborogtak. Mi zenerol hallani jottunk ide, es matematikaval meg a csillokkal traktalnak. Arisztoxennosz Mesterevel ironizal a tudomanyba tevedt polgarokrol, megjegyezven, hogy ezen elodasokat csak a vajtfuluek ertik.
Szpirosz
Nos Platon Akademiajat, mikor utoljara arra jartam, a keruleti tanacs, a dimosz, megtisztitotta mindattol amit a fak mint levelet, az emberek , kutyak, macskak mint ... {szkata} "illatositanak" a foldre. Csak a kornyek torok negyedet vadolni mindezert nem lenne igazsagos, mert ligeteinket "zugbevandorlok"lakjak. A hontalan nomadokat megint nem illo parfom filozofiai alaprol szidni. Vadolhato az, aki eletet menti, hogy budos? Ha tehetnem, kiberelnem Nekik a Hiltont, ahol szakkepzett es udvarias szemelyzet vigyazna rajuk. Ez a vendegszeretet hasznos is volna, mert lefulelhetne az ehesek koze ferkozott baditakat, akik, ha elhagyod par napi nyaralasra a lakasod, nyomban kifosztjak. Es mihelyt kiteszed a labad a nyaralobol, nyomban folduljak. Mondhatna valaki, adj az eheseknek enni, a hontalannnak lakast, a nyartalannak nyaralot... Mindezt a gorog fold, ha lassan is, megadja, itt Mindenki megtalalhatja a szamitasat. Sajnos meg a banditak is.
Szoval az Akademia szep verofenyes napokon filozofusok talakozohelye, ahol Platonrol ertekeznek. Szolasra emelkedhet itt a cehen kivuli is, de vigyaznia kell, ne hullasson "gyongyszemeket". Lattam egy odatevedt politikust, Polidorost, aki megprobalta megcsillogtatni itt retorikajat es muveltseget. Mint egy folfuvodott uritokot, fenyes es huvos filozofuspengek szabdaltak szet, oly mesterien, hogy politikusunk maga sem fogta fel mi tortent vele, es a sikerszoszolo ude es gondor boldogsag mosolyaval koszonte meg a vendeglatast.
Spiros
Kedves Lepcsomaszo!
Harmadszori nekirugaszkodasra, remelem sikerul elkuldeni ezt a levelet. Az utolsonal eppen a vegso pont kitetelenel tunt el a szoveg. De sebaj, igy legalabb jobban megtanulom a lecket. A kiejtesrol. Arisztoxenos a zenei fogalmak koruli haoszt a mindenvarosbanmasnaptar jelenseggel peldazza. Felek, ahany gorogot kerdunk annyi kiejtest talalunk. A bolcseszkar melletti teologus kistemplomba nemegyszer invitaltak, most kikemlelem mibol, milyen forman liturgiaznak. Egy koznapi pap, koznapian olvasssa a bibliat, ahogy most a Husvetra emlekszem. En sajnos vallasszegeny kozegben, nehany isklakorusbeli Kodaly zsoltarral nottem fel, amit tudok az a muveszet felol valo. Mindazonaltal egy jo baratom, a florinai arhimandrita, meghivott kolostoraba okorzenelni. Egy fust alatt meg is keresztel. A testvere nyelvesz zseni, akitol bizton kaphatunk valaszt.
Folutve a ket vilaghaboru kozti Iljosz Enciklopediat, igy ir az erasmusi kiejtesrol: ...
a leghelyesebbnek tartott kiejtes, amirol Erasmus a
De recta latini graecique sermonis pronunciatione cimu, 1528-ban kiadott konyveben szol. Az ita itt hosszu e, az ipszilon francia u, a kettoshangzok ajnak, ojnak, einek, eunak stb ejtendok. Erazmusszal szenben Rouhlin az ujgorog kiejtest koveti, ahol a kettoshangzok jotaval adatnak vissza. Ez az iranyzat a jotakizmus, ellentetben az itakizmussal. Az erasmusi mod maig el, irja a
szocikk szerzoje, H. Skalisianos. Errol jut eszembe, a kerdesnek koze van Az Ember Tragediajahoz, a jusion es a homoiusion hitvitahoz? Ha naiv, megbocsass a kerdesert. Mint mondtam, hianyzott a hit az eletembol, a Tragediat meg gyerekfejjel olvastam.
Spir
u.i.: ha erdekel, a kovetkezoben az ujgorog kiejtesrol masolnek ide nehany konybol passzusokat. Nekem jot tesz errol levelezni, mert mire haromszorrra leirom , valamit megtanulok belole. Elnezest, ha Neked mindez mar ismert, es igy farasztalak.
Kedves Kazi!
Egy-egy szora racsodalozva itt, a cel, ne tevesszen meg senkit, nem lehet tudomanyos, de alkalom adtan, idehivhatjuk a tudosokat "jatszani". Az ozenerol igy Zolotas mintajara irhato szoveg tan igy kezdodhene: A hellen muzsika teoretikusa Arisztoxenos, oppozicioban Pythagoras matematikajaval... Hasonlo "szolanccal" a biologus, a fizikus, a matematikus , geologus, grafologus, patologus, stb. kollegak is megajandekozhatnak minket. De arisztofaneszi ihletesu szocsures-csavaras is erdekes lehet. Minap valahol egy "akasztofajatekbe" botlottam nyelvtanulo oldalak utan bongeszve. De Lully, a kozepkori emlekezomuvesz "beszelo tenyere", szavak, hosszu szovegek megjegyzesere, vagy szaktarsainak fantazia emlek varosait, palotait, kertjeit is erdemes meglatogatni, kepzelet szinhazukban ezerotszaz konyv tartalmat is kepesek folidezni.
Szpirosz
Kedves Kazi!
A szep, az esztetikus a gorogok gyengeje. Ezt a maga modjan megerositi Szokratesz is, aki nem volt eppen szepsegkiraly turcsi orraval. Alkibiadesz, aki mindenkit levesz a labarol mar puszta megelenesevel , koztuk a mord spartaiakat is , mindent megtenne, hogy Szokratesz melle ulhessen. A pityokast jatszva, hogy szabadjara engedhesse, atlepve a jozansag szabta tureshatarokat, a nyelvet, Szokarateszt dicseri ,- megprobalva Ot levenni a labarol, de hiaba, mert a Szilen-Szokratesz atlat rajta,- Szilen formajat nem tagadva, mely aulost rejto, kivul szormok, belul elbuvolo muzsika. Es maga Szokratesz, tan legliraibb, utolso cselekedete, valasztasa Ezopus verse, mit az eletbol tavozva megzenesit. Az ezopusi , áéóůđĺéďé mese alkotoja pupos bolcs mano, attetszonek tuno tortenetei tele talannyal, vonzhattak Szokrateszt. Egy enigmajat pecsetgyurure vestuk, tan eppen azt, mit Szokratesz valasztott? "Esztin nao tis ke sztili..."
Szentely oszlopokkal.
Az oszlopokon varos,
tizenketto.
Befedi haromszaz gerenda.
Ket tancosno jarja korbe-korbe.
Na, igen, Erasmusról van szó, ő rekonstruált egy „ógörög” kiejtést, amit szittya tájakon máig tanítanak, de tényleg érdekel, hogy milyen pozitív kritikát fogalmaznak meg ezügyben a görögök, azaz szerintük hogyan kellene kiejteni mondjuk a Szentírást.
Akár még az átállásra is hajlandó vagyok, ha megalapozott és összefüggő kiejtési rendszert találok leírva.
Ami a nyelvkönyveket illeti, hát igen, én olaszból álltam hasonlóan: élő beszédből tanultam olaszul, és a könyvek ott hallgattak a polcon. De azért a nagy négyesből leginkább az olvasást és a beszédértést lehet így tutira megtanulni. Az élőbeszéd és az írás hibáin mégis a nyelvtani gyakorlatok segíthettek volna, de én sem voltam hajlandó gyakorolni. Így négy év után is megmondták az első mondatom után, hogy külföldi vagyok.
Kedves Kazi!
Fenypostam az eter, áéčçń hullamain er hozzad, erinti az omatematikazeneszek harmonia koret. A planetak (đëáíçôĺň), planitesz,kozonseges halando szamara folfoghatatlan harmoniaja a szferak zeneje. A zene az egi harmonia kepe, ahol a csillagvizsgalas es a zene testverek. A lyra hurja es het hangja igy kapja nevet. Ipati,őđáôç, Kronoszrol, a legtavolabbi, legmagasbban levo planetarol neveztetik el a legalacsonyabb hur.(Igy lesz a magasbol alacsony? Mas: az anatoliai nepek mely hangu hangszereikkel beszelnek magassagos isteneikhez.)A Hold, a hozzank legkozelebbi, a legalacsonyabb bolygo a niti,íçôç a legmagasabb hur es hang a lyran. Igy mindenki kikeresheti kedvesenek a szeretett bolygot csillagnezobe menet. A mutatoujjunkra sajnos a szferikus zenesemaban Aris, a hadisten esik.(Emlekeztetoul a mutato, lihanos az ujj, mit mezbe martva megnyalunk, amit az botcsinalta nyelveszkent felremágyárazok.) Afrodite viszont melto helyre, mint gyemant, meszi, ěĺóç,a kozpontba kerul. Barmit is mondak eztan tudosaink, minden zene a szerelem.( A matematikus szerelme a szam.)Errol megyozodtem magam is, mikor regebben csondes esveli oran kiultem az Akropolisz melle jatszani, probalni. A lyram kulonos sohjokat csalt ki az arnyas bokrok mogul, egyszer, nem dicsekves keppen mondom, egy kivancsi bagoly is a labamhoz ult. Nem felejtem, hogy ismeretlenul, egy francia kislany vallamra hajtva fejet, elaludt, korenk gyultek kobor festok. Mikor reggel tunderunk felebredt, meg sem lepodott, hogy a szorgos festok elloptak az almat, korulvettek a hajnali kiallitas kepei. Egyszer egy magyar miniszter is erre tevedt. Azt firtatta, probalta megtudni, mi a gorogok titka? Praktikus kerdeseire elvont valaszokat kapott, melyeket, latva csalodottsagat, vegul mar nem is hozza, hanem a sudar lany testor kiserojehez inteztem: mint latjuk az Akropolisz titka a tanc. Keleten latunk mesteri epitmenyeket, de ezt a legies lebegest, ezt a tancos egyszerusegeben is kacer tancra hivast nem erezzuk a sulyos keleti palotaknal. Eltapsolvan egy ilyen asszimetrikus ritmust, mar-mar tancra kertem volna a testorlanyt, ha nem latom mint tartja szolgalati retkuljet. Ha tehetnem, ellopnam miniszterunktol, hogy Nekem testorkodjek. Szukseg is volna ra, mert a szerelmeseket sajnos kiszoritottak innen alban es afgan csillagszalloda lakok. Baglyainkat, tundereinket, festoinket, zeneszeinket eluzik innen a bevandorlokra vadaszo rendorok, akik elol a jovevenyek ugyesen kiternek, baglyot azonban nem latni. Voki-toki, tuzoltok, motorosok, mentok korzoznak. Regen a fecskek korulrepultek mikor jatszottam, most rendorjaror fekez elottem, ramreflektorozva, atkutatva mogottem a bokrokat, de nem talaljak mit rejtegetek.
Szpirosz