Semmi párhuzam. Csak úgy kérdezem. Összeszámolta-e már valami okos program, hogy hozzávetőlegesen hány szót használ Platón? (Eme "logisztikon"-jellegű kérdés kicsit a szakmámból ered.) Engedelmeddel.
Kotkodács, minden napra egy ... görög eredetű szó. :-))
Sokszor szoktam barátaimnak hencegni azzal - mikor szóba jön egy beszélgetés során az ógörög - , hogy hemzsegnek körülöttünk az ógörög eredetű szavak, és nem is gondolnánk, hogy milyen sok. Látom arcukon mindig a halvány mosolyt, és hogy nem nagyon hisznek nekem. Most induló sorozatomnak célja a figyelemfelkeltés, mégpedig úgy, hogy minden nap (értsd: munkanap) ide fogok írni egy ógörög eredetű szót. Azért csak naponta egy, hogy ígéretemet mindenképpen tudjam tartani. Most felkészültem előre kb 1 hónapra. :-)))
Módszerem pedig a következő lesz: az "Idegen szavak szótára" című kiadványban böngészve kiszemelek egy szót, ami görög eredetűnek van megjelölve, majd ezt az adott szót a "Györkösy - Kapitánffy - Tegyey: Ógörög - Magyar nagyszótár"-ban megkeresem és az itt található címszóval együtt ebbe a topicba írom.
Igyekszem a tudomány szakkifejezéseit kerülni (merthogy abból van a legtöbb), de azért azokkal kivételt fogok tenni, amelyek eléggé közismertek (pl.: tudományágak nevei). Nyilván sok olyan szó lesz, melyről köztudott, hogy görög eredetűek, és (remélem) olyan is lesz, amelyeknél nem annyira nyílvánvaló. Valószínűleg minden igyekezetem ellenére bakik is becsúszhatnak majd, kéretik figyelembe venni, hogy nem etimológiai szakdolgozatra készülök, célom inkább - mint már mondtam - a téma iránti figyelem felkeltése.
Első szavunk: aula, αὐλή, αὐλά jelentése: udvar. Eleinte a ház melletti udvart jelentette, majd később a ház által körbevett nyitott részt.
Megjegyzések: 1. Az első alak az attikaiban, a második a dór nyelvjárásban volt használatos. A két nyelvjárásban általában is igaz volt az éta->alfa konverzió. 2. Az alfa+üpszilon diftongusban (kettőshangzó, hangtani értelemben egynek számít) az általában ü-nek ejtett hangot u-nak kell ejteni.
Üdv:
Kazi
u.i.: Ja, érdekes még, hogy maga az a szó, hogy "görög", az meg latin eredetű. Nyithatna valaki egy latin topicot is. :-))
Abszolúte nincs miért elnézést kérned. Ha javasolhatom, hogy email-ben is címeket küldj, mert ezek a programok(!!!) sajnos olyan bénák, hogy egy oldalból a képeket nem küldik tovább (meg még sokmindent), ami azért fontos, mert divat kis képekben is szövegeket beilleszteni. Ennek okát hosszú lenne elsorolni, lényeg a lényeg, hogy szerintem email-ben is inkább címet küldj, a másolós módszerrel.
A jobb klikkel meg úgy van az ember, mint minden mással, amit még nem csinált ember az életében. Gondolj vissza arra, amikor az első alfa betűt leírtad, meg ma hogyan írsz le egy alfát. Így lesz ez a jobbklikkel is, mint minden ilyen mással. Véget nem érő tanulás ez.
Kicsit pontosítanám a leírásom:
I. Kijelölés: Minden olyan helyen, ahol az egérmutató átalakul egy olyan függőleges vonallá, aminek alul-felül talpa van, azt jelenti, hogy ott olyan szöveg van, ami kijelölhető.
Lépései: 1) Mutass a kijelölendő szöveg elejére 2) Nyomd le a bal egérgombot és tartsd is lenyomva 3) Szép lassan kezd el húzni az egeret (miközben a bal egérgombot nyomvatartod) a kijelölendő szöveg végéig. 4) Amikor a kijelölendő szöveg végére értél, akkor engedd el/fel a bal egérgombot.
a) Kijelölést meg tudod szüntetni, ha a kijelölésre bal egérgombbal egyszer rákattintassz.
b) Olyan helyen, ahová egyébként be tudsz írni - azaz a szöveg szerkeszthető - a kijelölés "vontatása" a szöveg átszerkesztését vonja maga után. Tehát ha van egy kijelölt szöveged, és felé húzod az egérmutatót, már nem függőleges vonal lesz, hanem a nyil. Ez azt jelenti, hogy a kijelölést lehet vontatni. A vontatás ugyanúgy történik, rákattintás, balegérgomb nyomva tartása mellett egérmutató vonszolása. Erre azért kell vigyázni, mert elronthatod, amit esetleg már hosszú munkával beírtál. Tehát kijelölés vonatatását lehetőleg kerüljük.
II. jobbklikk: A jobbklikk általában azt jelenti (az esetek 99.9 százalékában), hogy egy menü jelenik meg. Ennek a menünek a tartalma attól függ, hogy mire kattintottál a jobbgombbal. Kijelölt szövegen történt jobbklikk esetén nagy valószínűséggel mindig lesz "Copy/másolás" menüpont. Ha mégsincs vagy szürke: a) nem jó helyen kattintottál b) valamilyen ok miatt a kijelölés megszűnt (pl.: balkikk volt jobbklikk előtt).
III. Copy/másolás: A Copy/másolás menüpont "látszólag" nem csinál, csak megjegyzi a kijelölt részt.
IV. Paste/beillesztés: Minden olyan helyen megjelenik ez a menüpont jobbklikk hatására, ahol szöveg szerkeszthető. Ilyen hely az "Új hozzászólás" itt a fórumon, meg a már említett "címsor" is. Tehát a címsorba is beilleszthető cím, ha szükség van rá. Ha a "Paste/beillesztés" szürke az azt jelenti, hogy a "Copy/másolás" nem volt előtte.
Még annyit, hogy a "címsor" azzal a jó tulajdonsággal rendelkezik, hogy ha egyből jobbklikkelsz a benne lévő címre, az egyben azt is jelenti, hogy ki lesz az egész jelölve, így az I. lépést meg lehet spórolni.
Kuldtem hosszabb szovegeket fenypostan, a Forumra azonban nem. A modszert egy baratnem gepelte le, tizennegy rofos utasitas kigyo, bevallom nem tudom honnan hova megy, csak ugy vakon beutogetem. Az elkuldendore: 1.File, 2.Save as,3. File name, 4. Save,aztan valtas,5.Compose Yahoo, 6. Attachments, 7. Browse, 8. File Upload-Desktop,9.Files of tipe, All files, 1O.click archivum nev.bmp,11.Open,12. Attach File, 13.Done, 14. Send. Es mivel latod, a pontossag nem kenyerem, haromszor is nekiugrom, mig sikerul. Az altalad irt egyszerubbnek tunik, megprobalom. Ez az elso jobb click az eletemben! :) Megegyszer, elnezest, nagyon rostellem magam, hogy ilyen oktalanul farsztalak. Az ajandekot szepen koszonom, jo szokasomhoz hiven, cserebe szornyu sarkanyfog vetemenyt kuldok. Drakosz, Drakula, a szorny?
spir
Egy pici apró baráti jótanács. Ha sejtésem nem csal a megadott címeket kézzel szoktad bepötyögni ide az index fórumára. (Ha a feltételezésem alaptalan akkor alázatos elnézésedet kérem és ne is olvasd tovább.) Nincs is baj ezzel a módszerrel, csak hát egy hosszabb címnél az ember nem tud ennyi rövidítést megjegyezni pontosan. Szóval, ha egy oldalra érsz, amit itt ajánlani szeretnél másoknak, akkor a címsorban a http:// kezdetű címre kattints jobb egér gombbal rá, majd a menüből a "másolás" parancsot válaszd, ezután pedig itt az indexen "az új hozzászólásban" pedig a jobbklikk "beillesztést". Ezt a "másolás-beillesztést" tudom, hogy ismered, mert a hosszab szövegeket így másoltad már ide, ugyanezt kell alkalmaznod a címek esetében is. Elnézést, hogy mondom, csak az az igazság, a legutóbb megadott címed is egyetlen egy betűben nem stimmelt (egy o betű maradt ki), én meg azt hittem, hogy a szerveren van valami baj. Szóval most arra vártam, hogy megjavul az ajánlott oldal.
Kedves Kazi!
Lougras-szojatek, mert kicsit meguntam abecere lepegetni. " A kuphi olyan keverek, melyet tizenhat reszbol allitanak ossze, ezek a kovetkezok: mez, bor, mazsola, kuperosz, gyanta, mirha, aszphaltosz, szeszeli, masztix, aszphalt, kak, lososka, mindezekhez ketfele borokafenyo, amelybol az egyiket nagyobbnak, a masikat kisebbnek nevezik, valamint kardamosz es kalamosz." Ezen balzsamrol es a szammisztikarol , a tetraktusz, a 36 a nagy Pitagorasz eskurol, Platonrol lasd:http://www.iif.hu/~visontay/ponticulus/megcsapottak/math-plutarksz.html. Ezt rakd ossze Kazi Mester! :)
spir
Kedves Kazi!
A Magyar Nyelvor, Szabo Zsolt tollabol kozolt cikket, A zenei szaknyelv nehany kerdeserol.(http:www.c3.hu/~nyelvor/period/1241/12414.htm). Egy bekezdese az okor es a gorog nyelv. Itt megtalalhatunk a nyelveszek altal is elfogadott kifejezeseket mint: szimfonia, melodia, muzsika,harmonia, kromatikus, enharmonikus, diatonikus, khitara es e szavak ertelmezeset. Ha ugy iteled, megmutathatnank a tobbieknek is. Ugyancsak a Nyelvorben, Gecso Tamas irasa a Szukseg van-e a filologiara cimmel, eloszavaban elmondja a filologia szo filologiajat.(http.../1253/12301.htm)/). Feher Erzsebet A stiluselmelet archeologiaja cimmel, Adamik Tamas konyverol ir recenziot, Az antik stiluselmeletek Georgiastol Agustinusig cimu konyverol. (.../1232/123203.htm).
Mas, a syrinxzenegephez: Juhasz Zoltan, Szamitogepes etnomuzikologiai osztalyozas. ( A http://primula.oszk.hu/ujdonsag/finn/hun/juhasz.html nekem nem mukodott, de az Origo kereso a "Juhasz szamitogepes" kulcsszoval ravezetett a cimre.
Tiszteletem:
Spir
Akit érdekel [remélem mindenkit :-))] az Olvasási gyakorlatok oldalra 12 szólás/szállóige került fel, természetesen ógörög nyelven. Szerintem érdemes megnézni (meg a többi oldalt is).
A 11. szólás egyébként nem is jött össze nekem. KB sejtem/értem miről van szó, de a pontos nyelvtani besorolás nem sikerült. Aki tudja a megoldást szóljon.
Tetszik valakinek? :-))
Üdv:
Kazi
u.i.: Kedves Lépcsőmászó, látod? Hallgattam a tanácsaidra, bár csak most sikerült.
Kedves Kazi!
Tezis, antitezis, szintezis, dialektika. Ma az idorol talaltam valami erdekeset. Szamosi Geza tanulmanyat A polifon zene es a klasszikus fizika cimmel. http://www.iif.hu/~visontay/ponticulus/hidveres/polifon.html
Azt allitottam, osztonosen, es szorvany olvasmanyokbol, meg nem ertett konyvekbol, hogy a mi idonk mas. Itt egy fizikus zenetanulmany is ezt mondja. Namarmost, az a kerdes, hogy a mi idonk mi, aztan mi a kulonbseg, vegul, hogy lehet ezt a kulonbseget gyarlo, nem fizikus ertelmunkkel felfogni, szintetizali? Nos mindennek elmagyarazasa, ez egy Kazinak valo nemes feladat!:)
Spir
u.i.:a gorog grammatika fura idoi, aoristos ?
Itt az idot is koszontik, Jo Honapot Kazi!
Igy het elejen Jot Hetet!, tel elejen Jo Telet... stb. Minden merteke azonban az ember.[?] Megis mivel mer? Az antropologia valasza, hogy osidok ota magaval, kezevel, labaval, vagy megsem?Mivel helyettesitheto be az "Ugy neztem magamra mindig/ ahogy csodara nezni illik,/ csodara, az Isten fiara/ kezeire, nyirott hajara."? Latod miket tudok kivulrol, ha kicsit pontatlanul is. Na es az a hires esz? Ket agyfeltekenk sem ugy mukodik mint regen, mondjak az okosok. Dehat ugyanazt a tengert latjuk, ervelnek masok! None, csak par meter szintkulonbseg, mi az nekunk, utannunk a... jegkorszak. Szerencses vagy, hogy nem az ogorogoknek kell naptart keszitened, mert nagyon meggyotortek volna. Arisztoxenosz igy fakad ki a zeneugyek rendetlenseget latva: katalogusaitok a naptari osszevisszasagra emlekeztetnek, mikor Korinthoszban tizediket iranak, Athenben otodike, masutt meg nyolcadika van. {Komolytalan megjegyzes Kopancsinak cimezve: a kamatok vamszedoi, az uzsorasok inteztek igy, hogy nyereszkedjenek!} Meres es mertek filozofia topikot kene nyitni mindenfele csodabogarral, mert ha megtudnank peldanak okaert, hogy mertek a gorogok a lazat, az igen sok erdekes es termekenyen felrevezeto zeneteoriat szulhetne. Egyik letanulsagosabb kozelmultbeli vitank is errol szol. Egy tudosunk, vesztere, sietett vilagga kurtolni, hogy megtalalta az ogorog tobbszolamusag regeszeti bizonyitekat. Vagyis a fabol vaskarikat. Tobbszolamuasag, plifonia ugy tunik, elkepzelhetetlen az ogorog zeneben. Mit talalt hat Themelisz Ur? Abacust, okori szamologepet, ezt ertette felre, jeleit felremagyarazva, tobbszolamu hangjegyirasnak gondolva. Mar elore is reszketek, mikor egy nap, elovesznek engem is, orrom ala dorgolve tevedeseim. De hat en kesz vagyok a valasszal, irastudok kozt irastudatlan, zeneszek kozt iro, irok kozt zenesz, zeneirok kozt hangszerkeszito, hangszerkeszitok kozt vilagtalan lyra hangolo, vilagtalanok kozt felszemu vagyok. Nem fognak meg a santa kutyak, mert ha kell, uram bocsa, meg fullenteni is tudok.
Spiritusz
Keresogep a monochord es geometry szavakra a 18. cim alatt:The arithmetic of Nichomachus of Geresa by Jay Kapproff for the Nexus Network Journal vol.2.no.4 Oktober 2000. Itt a nyitoszoveg fig.3-ra lepve ad egy abrat, csillag, kereszt, Kanon, Helikon, minden benne van... Elmagyaraznad Nekunk is mit a csudat latunk? (http:nexusjournal.com/Kappraff-fig03.html.)
A kis teglalapalapbol kilep a hur , a mi AZ egyenesunk ugyancsak oldalatlepessel metszi.
Latom, nem hiszed milyen melyseges mely a tudatlansagom kutja. Platonba es ogorogbe vidaman firkalok, de hogy Neked idetegyem Nichomachust, haromszor is korulfutottam a Foldet, megsem sikerult. Az altalad adott sorra gondoltam, mikor azt kerdeztem, "hova irjam be a mit?", hogy ne kerulgessek fenypostazva, hanem egyenest ide.
Spir
Egészen pontosan a mi ábránkon a "G" pont ebben az angol szövegben "C" pontként szerepel, a mi "T" pontunk pedig "F" pontnak felel meg. Minimális eltérés.
A szövegből azt tudtam kihámozni, hogy a húrok a mi ábránkon az AG, EK, LM és BD szakaszoknak felelnek meg. A "kanonion"-t a húrok alá helyezve a húrok hangmagasságai megváltoznak, mert hosszuk is megváltozik. A "kanonion" az ATHZ egyenesnek felel meg, így az AG húr marad ugyanolyan hosszú, EK-ból ET és TK lesz, LM-ből LH és HM és BD-ből BZ és ZD. A keletkezett húrokat párosan megpendítve különböző harmóniákat fognak megszólaltatni. Látható, hogy AG kétszer akkora, mint ZD azaz egy oktáv lesz a külömbség (ez fizikailag is igazolható). Tehát oktáv: AG-ZD. A többit kibogozni elég nehézkes, mivel nem tudom, hogy mit kell pontosan keresni, segítséget kérek kedves Szpirosz.
"Next to this instrument, supose that we draw up a rectangle ABCD..."
mondatig minden világos, mert az teljesen ugyanaz, mint amit Te is leírtál, csak mindössze azzal az apró különbséggel, hogy néhány pontnak az elnevezése más.
Viszont az ezutáni rész azzal téglalappal így első ránézésre nem akar összejönni, kicsit többet kell rajta töprengenem.
Lehet, hogy folbosszant tudatlansagom, felek is megkerdeni, hova irjam be a mit? Kopancsi altal megtalalt Ponticulusban, a memoria rovatban, jo kis pi vers van, meg mas az emlekezet gyogyitasara.
Ha jól emlékszem a Platón topicban került ez szóba, így írd oda, de ha ide jobban esik, írd ide, vagy akár ide is és oda is.
Ossze tudtad hozni a buvos teglalapot meg a Kanont az angol alapjan?
Most a héten tanfolyamon csücsülök, de most hosszú hétvége következik, remélem akkor lesz időm.
Üdv:
Kazi
u.i.: Most nincs túl sok időm a hozzászólásokra, de mindig elolvasom a mások által írottakat.
Lehet, hogy folbosszant tudatlansagom, felek is megkerdeni, hova irjam be a mit? Kopancsi altal megtalalt Ponticulusban, a memoria rovatban, jo kis pi vers van, meg mas az emlekezet gyogyitasara. Igy lassan mar kijavithatom Magam, a "tudatlansaganal csak a feledekenysege nagyobb" helyett nemi javulast latva, tudatalansaga = a feledekenysegevel. A mai kulcsszo: antologia. Kepzeld, hogy ezek regiek mindent idomertekes versbe szedtek, igy jegyezte meg a szulesz orvos, hogy jon a vilagra a gyerek, es a zenesz a theoriat. Jatszottak a betukkel, szamokkal, abrakkal. Megprobalom mindezt En is antologiaba szedni, a syrinx forma koltemenyt es a zenedijat, a sarlot kisero oda-vissza szamszoveget. Kis bokverseket is irhatnank a lihanos es paripati toposzok megjegyezhetetlen ertekeire, a szisztemak, a dor, a lyd, a frig, a harmoniak, a puthagoraszi Kanon, oszatasaira. Ossze tudtad hozni a buvos teglalapot meg a Kanont az angol alapjan? Erdekes lenne a Helikon abra melle tenni. Bar legutobb, mikor neztem eltunt a helyerol.
Udv:
Szpirosz
Az anakronizmus, az idejetmult, idoszerutlen, mindig idoszeru. Igy panaszolja Arisztoxenosz, hogy a "feledesitett" hangzas kedveert elfelejtodott a legszebb, a regi, ket tonusu lihanosz hangkoz, melyet kortarsai melloznek. Ugyanebbe a hibaba esnek, akik zenerol tanulva, remelik, hogy jobb emberek lesznek. Vagy azt hiszik, hogy bizonyos zene karos mas meg hasznunkra valo, lebecsulve, vagy tulortekelve a zenevel valo foglalkozas kozvetlen hatasat. Ostorozza a felmuveltseget, az irastudok gogjet, akik azt hiszik, hogy haloba tudjak fogni a zenet, de semmit fognak, a fuvolast aki hangszerenek lyukaibol probal minden zenere ervenyes torvenyt kinezni,pedig ahanyszor csak rafog egy lyukra, pontatlansagra nyul. Mindezen keptelensegek csak a mukedveloket vezetik felre, a felszines es latszat megertes oromevel ajandekozva meg Oket. Meltatlan, es szazszor meltatlan viselkekes ez, a tapasztalatlan tanulot teve biranak. Igy uralkodik el valamely tevhit, az ok es okozat helyebe lepve. Jozan eszunek nevezheto az, aki azt hiszi, hogy a kez, a hang, a szaj, a lelegzet mas mint a lelektelen hangszer?
Aki nem fogja fel a lelek melyen a nem kezzel foghatot, az iteloerot? Vegzetes hiba, szornyuseg, ha a fizikai torvenyeket hasznaljuk egy hangszerrel kapcsolatban, hogy megertsek a zene lenyeget. A siker vagy sikertelenseg nem ajandekozhato a lelektelen hangszernek. Nincs rosz fuvola, csak rosz fuvolas. Es ne higyjunk azoknak, akik azzal kezdik :"... ugy mint itt egy egyenes vonal". Nem szabad gyanutlan megorulni senkinek ilyen "csinos", hipotezis nyelvnek a zeneben. Mas a zenesz munkaja mint a fodmeroe, mas az esztergalyose, az aszatalose. A geometrikaval foglalkozo nem hasznalja erzekszerveit. Es pontossag, pontossag, pontossag... Igy vezet minket tuzes es jegristaly logikaval Arisztoxenosz, mignem egy ponton, kicsit Tole szokatlan modon megtorpan, tetovazva. Mit ker? Bizalmat. Elolegezzunk Neki nemi bizalmat, mert neven nevezni a dolgokat, meg Neki is nehez, es ahol egy szabalyt felallit, jol latja mint tornyosulnak a szabalytalansagok.
Szpirosz
A szolancban az anatomiahoz erve, a pythagoraszi monohordo jelenteset boncolgatjuk majd. Hordi = hur, a mono = egy. A matematikusok ilyen hurokra aggatva sulyokat vegeztek allitolag allitolagos alkiserleteiket.Ezekrol Szabo Arpad szol mesterien, jo pszihologuskent: "keresd a hibat, a nem igaz, elvezet a rejtett igazhoz!"
Spir
Kedves Kazi!
Itt neha megall a Metro, elzetes ertesites nelkul bezar a konyvtar, a gepek megbolondulnak es megall az esz! Igy Athen egyk pontjarol megprobalok gyalogosan a masikba loholni. Zarorara ideertem egy muszaki konyvtarba, epp csak hogy atfuthattam a levelezest, valaszra mar nincs ido. Az altalad kuldotteket meg feltem megprobalni. Hetfore remelem magunkhoz terunk. Kellemes hetveget mindenkinek.
s.
Mohay ujgorog szotaranak nyelvtani osszefoglaloja ezt irja a mellekjelekrol:
"A. A Hangsulyjel. A hangsuly jelolese kotelezo az egynel tobb szotagu szavakon. jele az ekezet. Az egy maganhangzonak ejtendo betukapcsolatoknal az ekezet a masodik betun all.. Ha e betukapcsolatok elso tagjan all, akkor a ket betut eredeti hangertekuknek megfeleloen kell olvasni. Egyszotagu szavak nem kapnak hangsulyjelet, kiveve a vagy, hol?, hogyan?, megkulonboztetesul a nevelotol...[stb.]
... a gorog hangsulyjel nem tevesztendo ossze a hosszusagot jelolo magyar ekezettel...
D. Regi mellekjelek. Az 1980-as evek elejeig, s azota egyre csokkeno mertekben) az ujgorog helyesiras is az ogorog szovegeknel hasznalt mellekjeleket alkalmazta: haromfele hangsulyjelet {eles,tompa,hajlitott,[ oxi, vari, periszpomeni]), ketfele hehezetet, az osszevonast jelzo un. krasist, s az un. iota subskriptumot. Az uj helyesirasra valo attereskor a hangsulyt ekezet helyett egy ideig pont jelolte, s a simuloszokat kotojellelel kapcsoltak a szovegekhez."
A kovetkezokben megnezem Maywald ogorog nyelvtananak idevago paragrafusait.
s.
Kedves Lepcsomaszo!
Mohay 2. (ujgorog hangsuly)
"A hangsulyos szotagot nyomatekosabban es magasabban ejtjuk. Maganhangzoja nemileg megnyulik, kiveve maganhangzora vegzodo szovegen. Az ilyen hosszu gorog e es o. Pl. a [meres] szo [e]-je inkabb emlekeztet a magyar merre (mere) elso e-jere, mint a merek e-jere.
Az ugynevezett haromszotagos torveny ertelmeben az ujgorog hangsuly csak az utolso harom szotag valamelyiken allhat, pl. [pedi'](veghangsulyos) [a'ndras] ( masodhangsulyos), [a'nthropos] (harmadhangsulyos). A ragozas soran a hangsuly mozoghat: a szotari alakhoz kepest, nevszoknal tobbnyire a szo vege, igeknel a szo eleje fele.
Folyamatos beszedben a szavak bizonyos csoportjait egyetlen szotagon, hangsulyozva egybeejtik. Mindig hangsulytalanok, s az elottuk vagy utanuk allo, veluk ertelmileg osszefuggo szoval egybeejtendok az un. simuloszok ( nevelok, "gyenge" nevmasi alakok, egyes eloljaroszok, kotoszok. Pl. [topedimas vlepi] a gyerekunk lat,[ topedi mazblepi] a gyerek lat minket.
Ha harmadhangsulyos szavak vegehez egy simuloszo, ill. a masodhangsulyos szavak vegehez ket simuloszo tapad, s igy a hangsuly az egybeejtett szocsoport vegetol szamitott negyedik szotagra kerulne, a haronmszotagos torveny alapjan ket szotaggal hatrabb jelenik meg a fohangsuly, s az eredeti hangsuly helyen csupan mellekhangsuly hallhato, pl [anthropos+mas]> [anthropozmas], [fere+mu+to]>[feremuto].
s.
A lyra hangolasa egy gyonyoruseges gyotrelem. Raadasul megcsak nem is fakulcsot, hanem csomokat tekegetsz. Nehez harmoniaba hozni, annal konnyebb a lehangolas. A szelore, a homersekletvaltozasra is erzekeny a mimoza lelke. Es a meleg a jo neki, akkor feszul a bor memranja. Ezert csatakos, lucskos eszaki telekre nem valo. Azt mondjak, ilyen a vilag, anarchikus, szethuzasara, szetesesere hajlik, nehez rendbe, egyensulyba hozni. A rend, taxisz, nem jon hazhoz, rendelesre, meg kell erte szenvedni. Az ataxia, az anarhia a normal allapot, a harmonia a pillanate, es minden alkalommal ra kell ujra hangolodni. Irigyellek, hogy milyen otthonosan mozogsz a geometrikus zenesemak, az analogiak, nekem sajnos meg kaotikus birodalmaban. Remelem egyszer, segitsegeddel majd orulhetek egy elegans levezetesnek, ami most meg megizzaszt. Idemasolom Barker Greek Musical Writrings cimu konyvebol,a
legutobb oly szepen altalad ideszerkeszetett Helikon tovabbfejlesztett valtozatanak leirasat.
Ezek az abrak, ha hinni lehet, kiserleti zeneszerszamok voltak. Erdekes lenne "megzengetni" oket a szamitokeppel.
"{Concerning the use of the kanon in connection with the instrument called the helicon}
The differences between tetrahords correspoding to the genera have thus been established for us by these methods, through the assesment and comparison of notes of unecual pitch. It is possible to use the eight-stringed kanon of the octave in a different way too, in conjunction with the instrument called the helikonm which has been made by students of mathematics to display the rations in the concords, in thefollowing sort of way.
They construct a square, ABCD, and after dividing AB and Bd in half at E and Z, they join up AZ and BHC, and draw parallel to AC the line EFK through E, and the line LHM through H. It follows from this that AC is doubleeach of BZ and ZD, and each of these is double EF, since AB is also double AE, so that it is also the case that AC is four times EF, and is the epitritic of the remainder FK. It is also shown that MH is double HL, since as is DC to CM, so is DB to HM, and as is BA to AL, so is BZ to LH. And for this reason,as is BD to HM, so is BZ to LH, and conversely as is BD to BZ, so is MH to LH. Then AC is the hemiolic [3:1] of HM and triple HL; so that when four strings of equal pitch are arranged in the same positions as those of the straight lines AC,EK,LM and BD, and when a kanonion is placed under them in the position of AFHZ, and when the following numbers are assigned to them, 12 to AC, 9 to FK, 8 to HM, and 6 to each of BZ and ZD, then there are produced all the concords and the tone, that of the fourth, according to the epitritic ratio,being konstitued by AC and FK and by HM and ZD and by LH and FE, that of the fifth, in hemiolic ratio, by AC and HM and by FK and ZD and BZ and LH, that of the octave, according to the duple ratio, by AC and ZD and by HM and LH and BZ and FE, that of the octave and fourth, in the ratio of 8 to 3, by HM and FE, that of the octave and fifth, according to the triple ratio, by AC and LH, that of the double octave, according to the quadruple ratio, By AC and EF, and finally the tone, according to the epogdoic ratio, by FK and HM.
Next to this instrument, supose that we draw up a rectangle ABCD, and think of AB and CD as determining the vibrating lengths of the strings, and AC and BD as the extreme notes of the octave. Then we add, equal to and extending CD, and cut the side CD, by the application of rulers [kanonia], in the ratios proper to the genera, making E the limit of high pitch. Through the resulting points of division on it we stretch strings parallel to AC and equal to one another in pitch, and when this is done we place under them what will be the bridge common to the strings in the position, AZE, that joins the points A and E. In this way we shall make all the lengths of the strings in the same ratios [ as those mamarked on CD], so that it makes possible the assessment of the ratios that have been assigned to the genera. For as the lines taken from E along CD stand to one another, so will those drawn from the limits of these parallel to AC and as far as AZ stand to one another: for instance, as is EC to ED, so is CA to DZ. Hence these lines will make the octave, since their ratio is the duple.
Suppose that we cut off from CD, once again, the line CH, as a fourth part of EC, and CF as third of the same line, and locate strings throught H and F, HKL and FMN, equal in pitch to the first ones, so that AC becomes the epitritic of HK and the hemiolic of FM, and again FM becomes the epitritic of DZ and HK its hemiolic, and again HK is to FM in the ratio 9:8. Then these will make in relation to each other the concords that go with these ratios, and the equivalent result will follow for the divisions in the interior of the tetrachords, taken in the rations appropriate to those that are being assessed.
The first method is easier to apply than this in that is not necessary to alter the distances between the strings, but this one is easier than the other in that it has a common bridge, which is single and has a single position, and further in that is possible to move the bridge down, pivoting on E, to the position of XOE, and so to make the whole tonos [ pitch or key] higher, while the special character of the genus remains unchanged. For as CA, for instance, is to ZOD, so is XC to OD, and similary for the Others. Again, let us repeat, the former method is at disadvantage by comparison with this one, in that there one has to move several small bridges [hypagogidia] to accomodate each attunement, while this one is at a disadvantage by comparison with the other in that here one has to move the strings to completely new positions, and the changes is the points of contact are brought about no longer with equal distances between strings, but often at distances that differ by a large amount."
s.
Kedves Lepcsomaszo! Sziszegj, raccsolj, zsizsegj es fogd be az orrod...! :))
Mohay, az ujgorog irasrol es kiejtesrol. 1*
"Mivel az ujgrog iras egy-egy hangot tobbfelekeppen jelolhet, eloszor latin betus atirasban ismertetjuk a fontosabb beszedhangokat es hangtani sajatossagokat. Az atirasban a percjel a massalhangzo lagyitasanak, az ekezet a hangsulynak, a vizszintes vonal a maganhangzo hosszusaganak jele.
1. Maganhangzok.
[a]: roviden ejtett magyar a' ("Palocos" a"
[e]: magyar nyilt e.
[o}: a mayar o-nal nyiltabb, ajak kerekites nelkul ejtett hang
[i]: magyar u.
Azjgorogben a maganhangzok hosszusaganak nincs ertelem-megkulonbozteto szerepe, s csupan a szohangsuly kisoro jelensegekent fordul elo bizonyos esetekben.
Felhangzo.
[i_]:ma magyar haj szo j-ehez hasonlo.
2. Massalahangzok.
a) Zarhangok:
[p],[t],[k]: magyar p,t,k.
[b],[d],[g]: kevesbe zongesek magyar megfeleloiknel, pl., a [d] es [b] a magyar nem helyett befogott orral ejtett deb massalhangzoira hasonlit. (deb jo:)?!
b) Reshangok:
[f],[v]: a magyar f es v.
[delta],[theta]: az angol thank es that szavak th-ihez hasonlok: a magyar t, ill. d ejtesere allo nyelvel kepezett sziszego hangok. Helytelen helyettuk tsz-t es dz-t ejteni.
[hi],[gamma]: az elobbi a mgyar doh szo h-jahoz hasonlo, az utobbi pedig ennek zonges parja, mely rovid, pergetes nelkuli raccsolo francia r-re emlekeztet.
c) Sziszego hangok:
[s],[z]: a magyar sz-nel es z-nel hatrabb kepzett, s-be es zs-be hajlo hangok, amilyeneket altalaban az sz-s megkulonboztetest nem ismero nyelvekben (pl. spanyolban, hollandban, finnben) talalunk.
[ts],[dz]: magyar c-hez es dz-hez hasonlo, de kisse cs-be es dzs-be hajlo hangok.
d) Orrhangok:
[n],[n.],[m.]: a magyar hant es hang, illetve szimpatia es szimfonia n-jeinek, ill. m-jeinek megfeleloi. Massalhangzok elott ejtesuk igen rovid, s [b], [d], [g],[g'] elott egyes kiejteseben teljesen el is tunnek, pl. [pende]~[pede], [anangi]~anagi},[timborta]~[tiborta].
e) Folyekony hangok:
[r],[l]: magyar l es r.
f) Lagyitott zar-, res-, orr- es folyekony hangok
[k],[g']:nemileg a magyar rakj ra es vagj le szavak kj-ere es gj-ere, s kisse magyar ty-re es gy-re emlekezteto hangok.
{hi'],[gamma']: az elobbi a magyar hja es kapj szavak hj-ere, ill. j-ere hasonlit, az utobbi ennek zonges parja, mely a magyar varj j-ehez hasonlo, a jo, feje szavaink j-enel erdesebb ejtesu hang.
[ita']: magyar ny.
[l']: lj szeru hang, mint az orosz (?ljublju)
Az ujgorog koznyelvi kiejtesben hosszu, vagy kettozott massalhangzok nincsenek, s a szavak egybeejtesekor keletkezo hosszu massalhangzokat is rendszerint roviden ejtik, pl. [tis supas su]>[tisupasu]."
I. ABZ és AET háromszögek hasonlóak (mind a két háromszögnek megfelelő szögeik azonosak), így felírható oldalaikra a következő aránypár:
1) AB:AE = BZ:ET
Mivel tudjuk, hogy AB = 12 és BZ = 6 így
12:6 = 6:ET
keresztbe szorozva:
12*ET = 6*6 azaz ET = 36/12
1) ET=3
II. Az LBH háromszög B szöge 45 fokos L szöge 90 fokos így H szöge csak 45 fokos lehet, azaz LBH háromszög egyenlő szárú háromszög, ami azt jelenti, hogy:
2) LB = LH
Továbbá EL + LB = EB, és EB = 6 azaz EL + LB = 6 és ebből
EL = 6 - LB de 2) alapján behelyettesíthető LH, azaz
3) EL = 6 - LH
AET és ALH háromszögek szögeik egyenlősége miatt szintén hasonlóak, ezért felírható a következő aránypár:
4) AL:AE = LH:ET
Mivel AL = AE + EL, ezért:
(AE + EL):AE = LH:ET, 3)-at EL helyébe behelyettesítve:
(AE + 6 - LH):AE = LH:ET, továbbá AE=6, 1) alapján pedig ET=3, most így fog kinézni: