Az M41,2121-es eleje a MÁV felirat alatt más, én pedig nem mertem belefogni az átalakításba. De ha a MÁV megjavítja, én is megcsinálom a modellt!!! HAJRÁ MÁV!
A modellvasút kiállításon a Deák-Fuggerth vitrinnél volt egy prospektus, amiben közösen voltak a Fuggerth és a Deák termékek. Nem lehet hogy a Fuggerth féle Szili azonos lesz a Deák félével? Gondolom ugyanaz lesz az öntőforma, Fuggerth féle hajtás, esetleg nem lesz olyan részletes a kidolgozása (bár nekem a Csörgő is megfelelt), viszont nagyobb sorozatban gyártanák és az ára 20000 Ft körüli lenne, így megvehetővé válna. De hogy mikor jön ki, az engem is nagyon érdekel.
A digitális modellezésről annyit, hogy voltam én is gpetyáéknál érdeklődni. Én nagyon drágának tartom az indulást annak ellenére, hogy nem MÁV fizetésből élek...
Nálam az alaphelyzet az, hogy a terepasztal már olyan bonyolult, hogy nehéz kézzel vezérelni. Mivel van némi hw és sw tapasztalatom, amit fejlesztenék is, azonkívül szakaszolt a terepasztalom is, a következő megközelítést választanám a digitális úton: kezdetben a váltó állítást, jelzőállítást, foglaltságfigyelést automatizálnám a kereskedelemben kapható interfészekkel, de a Command Station kihagyásával (az a legdrágább). Nem tudom elképzelni, hogy egy pc (viszonylag) közvetlenül ne tudna kiadni nekik vezérlőjeleket. (Másképp: miért kellene a javasolt pc - interface - command station - interfész - vezérelt egység útvonal?) Később lehetne foglalkozni a járművekkel is a folyamatos üzem fenntartása mellett. A nagy gondom az, hogy ki ad tanácsot? (Fizetős megoldás is irdekelne.)
Egy régi Hobbi Elektronikában volt ilyen áramkör... A Rádiótechnikában komplett számětógépes vezérlés terve volt, kártyákkal meg mindennel. Nem igérhetem, hogy elôkeresem, mert amióta festés volt, ezek az újságok rendesen megfogyatkoztak, el lettek rakva, de ha meglátom valahol bescannelem.
Nem is rossz ötlet :-)
Én ezt egyszerűen megoldom: mindent csak kézzel élethűen (bár néha elég fárasztó tud lenni). Egy időben azt hallottam, hogy MÁV bemodódallamot lejátszó ketyerét lehet venni. Valaki erről tud valamit?
Persze, azt ertem, hogy a digitalis modell tudja, most a regi, analog :-) mechanikus modellekre gondoltam. Valami egyszeru szerkezet, mondjuk valami lendkerek, esetleg egy bika kondenzatoron tortem egyszer a fejem. A kondi mar kiesett, nem tul megoldhato, de a mechanika talan igen.
Szamomra is furcsa, hogy meg sehol sem lattam mukodo digitalis vezerlest. A sracoknak kellett volna valamilyen bemutatot szervezniuk a kiallitason, egy hetvegi napon, biztos vagyok benne, hogy sokan megneztek volna. Meg persze a digitalis modellek arai sem egyszeruek, nem veletlenul nem terjed tul gyorsan. Persze, hazilag is keszitheto jo rendszer, de nem mindenkinek adottak a feltetelek...
A modellek hirtelen elindulasan mar en is gondolkodtam, hogy lehetne finomitani.
"Szóval lenyűgöző, hogy mit tudnak. Ez a vezérlés..."
Nemcak ők tudnak, akár magyar gyármányú alkatrészekből is össze lehetne rakni ilyet, de egyenlőre úgy tünik senkit nem érdekel kis hazánkban a digitális vasútmodelezés, a 3 szervezőn kivűl 3 vendég (én voltam az egyik vendég) volt a legutóbbi bemutatón...
Kint voltam a Pecsában, elég ellentmondásos dolog volt, hogy amíg a járműveken a legapróbb részletekre is ügyeltek - a minden kocsi különböző pályaszámától kezdve az utolsó "piszok foltig" -, a tájat is az utolsó fáig, a felállításra váró felsővezeték oszlopokig modellezték a veresi asztalon, és ezzel szemben ott vannak a "kőkorszaki" kapcsoló, trafó és vezeték hegyek, a hirtelen elinduló és megtorpanó vonatokkal...
Szóval nem értem miért nem terjed a digitális modellezés, hogy még egy kiállításra se jött össze egy ilyen asztal se...
Tényleg szép lehetett! Én Yorkban láttam hatalmas asztalt, a részletekre nem emlékszem ennyire, mert régen volt. Az biztos, hogy egy teremben U alakban volt elhelyezve az "asztal", lehetett kb. 1,5 m széles és átlógott a másik terembe is. Rengeteg vágány, vonatok (több HST), látszólag senki nem irányította, nyilván számítógépről ment az egész.
Láttam egy szépet Svájcban is, talán a luzerni közlekedési múzeumban. Ott kevesebb volt a jármű, de a terep szépen ki volt dolgozva.
gyurmosz megvan a cím. Remélem Bp-i vagy.
Tehát elmész az Arany János utcai megállóig (M3), és ott van a Bajcsy Zs. úton a trolivégállomásnál egy saroképületben. Valamilyen művész kellék bolt.
Asszem a bejárat a Bajcsy felől van.
Voltam a hétvégén Münchenben, a Deutsches Museumban. Ez a világ legnagyobb technikai múzeuma. Na ott olyan terepasztal van...
Naponta 3-szor indítják be egy fél órára. Ha eljön az idő, a nép betódul a terembe. Besötétítenek, leeresztik a sötétítőket (természetesen motorosan). Ez után a bácsi bekapcsol egy projetort, ami a falra vetíti a vázát a terepasztalnak (olyan mint egy bonyolult kapcsolási rajz). A kezelő ezen egy egérrel kattogtat, rábök a light feliratokra - kigyulladnak a fények, máshova kattint - a vonatok is elkezdenek világítani (de még nem mozdulnak), még ide-oda kattint és a vonatok is elindulnak. Teljes programvezérlés. Már az gyanus volt, hogy nem trafóhegy mögött ül a bácsi, hanem egy monitor mögött. Én először láttam ilyen vezérlésű asztalt. Lenyűgöző volt. Maga az asztal egy kicsit nagyobb mint a pesti, a kidolgozása tökéletes (bár a pesti is szép), van egy Kelenföld méretű nagyállomása mindennel, nagy fordítókoronggal, körfűtőházzal (sorakoznak a gőzösök), heggyel, alagutakkal, hidakkal, fogaskerekű vasúttal, van kisebb állomás is, megállóhely is. Egyszerre kb. 10 vonat közlekedik, tehervonat, személyvonat, gyorsvonat, kamionszállító vonat, sínautóbusz, ICE vonat, és egy fogaskerekű gőzössel. Az asztal oldalán egy Fleischmann felirat vigyorog. Egy jelenet: kis helyiérdekű vonat kocsijai állnak az állomáson, a fűtőházból előjön egy kis gőzös, rákapcsolódik a kocsikra, elindul, eltűnik az alagútban, feltűnik a terepasztal különböző pontjain, visszatér, a mozdony lekapcsolódik, majd visszamegy a fűtőházba. Szóval lenyűgöző, hogy mit tudnak. Ez a vezérlés... Mindenki nézze meg aki teheti és modellvasútőrült (mint én)!
Ja és ha már ott jártam, vettem két vasutas újságot (van egy csomó ott kint). Az egyikben (Eisenbahn Journal, a legjobb) van egy egészoldalas cikk Paprika Diesel címmel a Szombathely-Fehérvár vonalról, kép a Szergejről, Csörgőről, és természetesen egy nagyon szép kép a Tapolcán pihenő 001-es Nohabról. A másik újságban (Modell Eisenbahner, nem az egyetlen modellvasútas újság, viszont olcsó) egy drezdai modellbolt hirdeti: V43 a DEAK-tól csak 575 DM.
Köszi szépen, várom türelmesen. Egyelőre én sem érek rá csinálni, de ha a hétvégén lesz időm és ha addig meglesz a cím, elkezdem. Közben rájöttem, hogy a frizírozásról lemondok (még sosem csináltam ilyet), maradok az egyszerű átszámozásnál.
Szoval, en is vettem Vasutbarat magazint. Nem is tudtam, hogy van ilyen. A lenyeg, olvastam benne a Fuggerth-fele szilirol. Sajnos, keves az info, mikor jon ki, mennyi lesz az ara, ilyenek...Ha az ar a Csorgo kozeleben lesz, mindenkeppen benevezek egyre.
Nekem még az eredeti van, nem tudom, hogy csinálták, de ugyanazzal a motorral és hajtással sokkal csöndesebbre sikerült a Szili. Persze a Csörgőhöz illik a hangos hajtás:-)
A Szili-hajtasrol jutott eszembe: (ezt csak hallottam) amikor elkezdtek gyartani, akkor a Csorgo modositott hajtasat kapta meg. A listan irtak, hogy teljesen ujraterveztek es iden februartol mar igy kaphato.
Azon gondolkodom, hogy a borzen veszek egy lepukkant 130-ast, es belefogok egy Gigant epitesebe... de elobb a csuklos Ikarust befejezem.
A sajat 130-asomat is probaltam eletszerubbe tenni, bar ez a kepeken nem igazan latszik. Par helyen kiegeszitettem az eredeti festest, kiemeltem az ablaktorloket, egyik oldalara epitettem visszapillantot, feketere festettem a legszurok koruli reszt, ilyen aprosagok is sokat dobnak rajta.
Én a Szergejeket nem láttam, de a Csörgők tetszettek (2117 és 2177). Az állomás szerintem is nagyon szép, ügyes munka. A DOMmodelst itthon sajnos nem terjesztik, bár állítólag a gyártónál lehet venni, de még sosem jöttem rá, hogy hol/hogyan (valszeg Szegeden). Ráadásul a boltokban nem veszik komolyan ezeket, vajh miért?
Az áruk eléggé borsos, szerintem 40000 Ft. körül lehet.