Már meg lehet vásárolni a Deák féle V46-ot. Az ára: 50 000 Ft. Na ebből sem lesz sláger. A Szili 45 000-be kerül (a GYESEV-es festésű 47 000.) Tudom, hogy roppant nagy munka egy modellmozdony elkészítése, de ez akkor is baromi drága, mondhatni aránytalanul sok. Sokkal olcsóbban lehet nagyon szép, hatalmas gőzmozdonyokat kapni. Na persze az nem magyar.
Én már gondolkoztam azon, hogy úgyis jön kétezer, világvége, miegymás, egyszer élünk, kéne venni legalább egy Szilit. De mindig visszatáncolok, úgyis mindennap tucatnyit látok belőle... Ekkor jött a Szöcske, de az még drágább, és az sem egy túl szép mozdony. Ha a Gigantot csinálták volna meg, vagy a Púpost, már ott állna a vitrinben. Mindenesetre várom a Fuggerth féle Szilit, ha Csörgőközeli ára lesz, megveszem. És szerintem nemcsak én. Minden vasútmodellező. A kiállításon is meg lehetett nézni a (MÁV-os) mozdonyparkot, ezer Csörgő, néhány Szergej meg veterán Piko-féle Nohab, de sehol egy Szili. Egyszerűen Magyarországon túl drága. Ez már a Roco meg a Marklin árszint. Tudom hogy kis példányszámú, majdnemhogy egyedi darabok, meg fémalkatrészek, de akkor is. Ha nagyobb példányszámra csinálták volna, műanyagból (szerintem ezt akarják most csinálni a Fuggerth-el, csak minél előbb kész legyen), minden terepasztalon Szilik szaladgálnának.
Ezt az aztalt én láttam egy tv műsorban. Döbbenetes. Ráadásul van egy kamerás mozdonya, mutatták ahogy megy a pályán, mit lát.
Állítólag a legnagyobb terepasztal Európában.
A tegnapi Blikkben volt egy riport Szörényi Szabolccsal és kiderült, hogy nagy modellezo, teljesen kész asztala van a Nyugati pu-tól egészen Rákosrendezoig, mozdonyfordítóstul, Hungária felüljáróstul. Eddig egymilliót költött csak az asztalokra. Eszem megáll. Igazán megmutathatta volna valamelyik kiállításon, hogy mások is láthassák.
Ez az állapotuktól függ. Egy viszonylag jó állapotú PIKO mozdony szerintem úgy 5-6 ezer Forint lehet, de mondjuk egy NOHAB ennek akár a kétszerese is. A 4 tengelyes személykocsi 1200-1500 Forint, a teherkocsik valamivel olcsóbbak.
A csehszlovák mozdony egyébként valóban Es 499, bár az igaziakat már átszámozták 350-es sorozatúra.
Latom vannak itt, akik cserelnek vagy eladnak, biztos van olyan, aki tisztaban van a piaci viszonyokkal.
Szoval meg kamaszkorombol (12-15) evvel ezelottrol
van egy nagyrakas cuccom, es ennek szeretnem a korulbeluli erteket tudni.
H0 meretben, tobbnyire PIKO. Van 6-8 mozdonyom, kozte felsovezetekes csehszlovak(ha jol emlekszem,
S499, vagy valami hasonlo), Szergej, egy kisebb es
egy kozepes gozos, 2-3 kisebb tolatomozdony. 7-8
mai 4 tengelyes szemelyvagon, kb. 20 kulonfele tehervagon a kicsitol a 4 tengelyesig, konteneres,
tartaly, stb. Van nehany regi szemelyvagon is.
Ezenkivul vagy 10 epulet, 6-8 jelzo, nehany elektromos es vagy 15 kezivalto, kb. 100-120 db sin,2 trafo, kapcsolok. Az egyeb 'vacakokat' fel se tudnam sorolni.
Nem akarok megvalni tole, mert nagyon kedves nekem
es kesobb talan lesz lehetosegem megfeleloen nagy terepasztalt epiteni, meg a mai arakat elnezve, ha
lesz gyerekem, megkimelem a penztarcamat is. Ezeket en par tucat kemeny keleti markaert vettem,
most meg csak nezek, mikor latom, hogy a mozdonyaim 6-8-10 ezer forintba kerulnek.
Szoval csak ugy nagyjabol erdekelne, mennyiert lehetne ezektol most megszabadulni.
Jut eszembe, "frizirozas": kedvet kaptam, es egy otletet meg szeretnek valositani. A modellvasut kiallitason lattam, hogy a Nohab modell uvegeit kicsereltek egyedi muanyag lapokra, es ez nagyon megtetszett. A modellekbe gyarilag beszerelt uvegek altalaban nagyon be vannak sullyedve a karosszeriaba, nem tul tetszetos kiviteluek. Az E69-en peldaul szurke muanyaggal helyettesitettek... Szereztem tehat egy nagyobb atlatszo vekony muanyag lapot (tipikus atlatszo csomagolodobozbol), egy modellezo-reszelot, egy kis ollot, magam ele vettem az E69 karosszeriajat es..... az eredmenyekrol fenykepeket szeretnek kesziteni, a vezetoallas "kivitelezese" meg folyamatban van. Ajanlom mindenkinek kiprobalasra.
Tud-e valaki egy grafikailag szepen megcsinalt, lehetoleg 3D, szamitogepes, vasuti terepasztalt modellezo jatekrol?
Nem olyanok erdekelnek , ahol mindenfele egyeb zoldsegek vannak a centrumba allitva, pl. penzt keresni, vallalatot iranyitani es hasonlok, hanem olyan erdekelne, ahol mint a valosagos terepasztalnal az ember egyszeruen a tetszese szerint rakhatja le a vaganyokat, epuleteket, fakat, alagutakat, majd helyezheti el a gyonyoru mozdonyokat, kocsikat, stb.
En eddig ugy tudtam, hogy a Deak-fele Szilik rez lapokbol keszulnek, eppugy mint a Szocske fog majd. Fuggerthek muanyag hazzal hozzak ki szerintem. A Deak V43-nak igy is modositott Fuggerth M41 hajtasa van...
Meg mindig nem erdeklodtem utana, de holnap felhivok egy-ket uzletet.
Az M41,2121-es eleje a MÁV felirat alatt más, én pedig nem mertem belefogni az átalakításba. De ha a MÁV megjavítja, én is megcsinálom a modellt!!! HAJRÁ MÁV!
A modellvasút kiállításon a Deák-Fuggerth vitrinnél volt egy prospektus, amiben közösen voltak a Fuggerth és a Deák termékek. Nem lehet hogy a Fuggerth féle Szili azonos lesz a Deák félével? Gondolom ugyanaz lesz az öntőforma, Fuggerth féle hajtás, esetleg nem lesz olyan részletes a kidolgozása (bár nekem a Csörgő is megfelelt), viszont nagyobb sorozatban gyártanák és az ára 20000 Ft körüli lenne, így megvehetővé válna. De hogy mikor jön ki, az engem is nagyon érdekel.
A digitális modellezésről annyit, hogy voltam én is gpetyáéknál érdeklődni. Én nagyon drágának tartom az indulást annak ellenére, hogy nem MÁV fizetésből élek...
Nálam az alaphelyzet az, hogy a terepasztal már olyan bonyolult, hogy nehéz kézzel vezérelni. Mivel van némi hw és sw tapasztalatom, amit fejlesztenék is, azonkívül szakaszolt a terepasztalom is, a következő megközelítést választanám a digitális úton: kezdetben a váltó állítást, jelzőállítást, foglaltságfigyelést automatizálnám a kereskedelemben kapható interfészekkel, de a Command Station kihagyásával (az a legdrágább). Nem tudom elképzelni, hogy egy pc (viszonylag) közvetlenül ne tudna kiadni nekik vezérlőjeleket. (Másképp: miért kellene a javasolt pc - interface - command station - interfész - vezérelt egység útvonal?) Később lehetne foglalkozni a járművekkel is a folyamatos üzem fenntartása mellett. A nagy gondom az, hogy ki ad tanácsot? (Fizetős megoldás is irdekelne.)
Egy régi Hobbi Elektronikában volt ilyen áramkör... A Rádiótechnikában komplett számětógépes vezérlés terve volt, kártyákkal meg mindennel. Nem igérhetem, hogy elôkeresem, mert amióta festés volt, ezek az újságok rendesen megfogyatkoztak, el lettek rakva, de ha meglátom valahol bescannelem.
Nem is rossz ötlet :-)
Én ezt egyszerűen megoldom: mindent csak kézzel élethűen (bár néha elég fárasztó tud lenni). Egy időben azt hallottam, hogy MÁV bemodódallamot lejátszó ketyerét lehet venni. Valaki erről tud valamit?
Persze, azt ertem, hogy a digitalis modell tudja, most a regi, analog :-) mechanikus modellekre gondoltam. Valami egyszeru szerkezet, mondjuk valami lendkerek, esetleg egy bika kondenzatoron tortem egyszer a fejem. A kondi mar kiesett, nem tul megoldhato, de a mechanika talan igen.
Szamomra is furcsa, hogy meg sehol sem lattam mukodo digitalis vezerlest. A sracoknak kellett volna valamilyen bemutatot szervezniuk a kiallitason, egy hetvegi napon, biztos vagyok benne, hogy sokan megneztek volna. Meg persze a digitalis modellek arai sem egyszeruek, nem veletlenul nem terjed tul gyorsan. Persze, hazilag is keszitheto jo rendszer, de nem mindenkinek adottak a feltetelek...
A modellek hirtelen elindulasan mar en is gondolkodtam, hogy lehetne finomitani.
"Szóval lenyűgöző, hogy mit tudnak. Ez a vezérlés..."
Nemcak ők tudnak, akár magyar gyármányú alkatrészekből is össze lehetne rakni ilyet, de egyenlőre úgy tünik senkit nem érdekel kis hazánkban a digitális vasútmodelezés, a 3 szervezőn kivűl 3 vendég (én voltam az egyik vendég) volt a legutóbbi bemutatón...
Kint voltam a Pecsában, elég ellentmondásos dolog volt, hogy amíg a járműveken a legapróbb részletekre is ügyeltek - a minden kocsi különböző pályaszámától kezdve az utolsó "piszok foltig" -, a tájat is az utolsó fáig, a felállításra váró felsővezeték oszlopokig modellezték a veresi asztalon, és ezzel szemben ott vannak a "kőkorszaki" kapcsoló, trafó és vezeték hegyek, a hirtelen elinduló és megtorpanó vonatokkal...
Szóval nem értem miért nem terjed a digitális modellezés, hogy még egy kiállításra se jött össze egy ilyen asztal se...
Tényleg szép lehetett! Én Yorkban láttam hatalmas asztalt, a részletekre nem emlékszem ennyire, mert régen volt. Az biztos, hogy egy teremben U alakban volt elhelyezve az "asztal", lehetett kb. 1,5 m széles és átlógott a másik terembe is. Rengeteg vágány, vonatok (több HST), látszólag senki nem irányította, nyilván számítógépről ment az egész.
Láttam egy szépet Svájcban is, talán a luzerni közlekedési múzeumban. Ott kevesebb volt a jármű, de a terep szépen ki volt dolgozva.