Keresés

Részletes keresés

bloody rain Creative Commons License 2007.08.06 0 0 1919
... akár egy habostorta.
Előzmény: 12szer (1918)
12szer Creative Commons License 2007.08.06 0 0 1918
Elképzelem Istent, olyannak, amilyennek írod: „aki az élet fejedeleme, a szeretet, maga a világosság”. Szép gondolat. Egy ilyen Isten maga a boldogság. Egy ilyen Isten mellett nem halnak meg ártatlan csecsemők, nincsenek árvák és gyötrő betegségek; nincs keresztényüldözés és inkvizíció; nincsenek legyilkolt hutuk és tuszik; nincs holokauszt és nincsenek szülőfödjüről elűzöttek: csak a „szeretet és maga a világosság”. Szép gondolat. Vágyaink szerint való, szép gondolat.
Előzmény: takarito (1917)
takarito Creative Commons License 2007.08.06 0 0 1917

Persze, meg aki elhiszi, hogy a Jób története Istenről helyes képet alkot.

 

Az egész mese, emberi okoskodás eredménye, hogy magyarázatot szüljön az ember érthetetlenül keletkező szenvedéseire.

 

Még a Sátán rángatja az ujján az Istent? Miféle agyalmány ez az írás attól, aki a Jób történetét írta.

 

Aha, dicséri szolgáját az Isten, aztán a Sátán beszédére fogni kezdi a fejét, "hű erre nem gondoltam"? Lehet hogy a jószágért szeret engem? Igaza lehet a Sátánnak, gyorsan verjük meg Jóbot.

 

Jób történetének SEMMI köze Istenhez, legalábbis ahhoz nincs, akit Jézus jelentett meg, aki az élet fejedeleme, a szeretet, maga a világosság. Ez a kételkedő, bizalmatlan és buta  Isten, akit a Sátán az orránál fogva vezet Jób történetében, nem az élő Isten, akit Jézus bemutatott.

 

 

 

 

Előzmény: 12szer (1916)
12szer Creative Commons License 2007.08.05 0 0 1916
„…Isten annyiban nem mindenható, amennyiben önmagát korlátozza. "

„Jób. 1,8 És monda az Úr a Sátánnak: Észrevetted-é az én szolgámat, Jóbot? Bizony nincs hozzá hasonló a földön: feddhetetlen, igaz, istenfélő, és bűngyűlölő. Jób. 1,9 Felele pedig az Úrnak a Sátán, és monda: Avagy ok nélkül [Ésa. 45,19.] féli-é Jób az Istent? Jób. 1,10 Nem te vetted-é körül őt magát, házát és mindenét, a mije van? Keze munkáját megáldottad, marhája igen elszaporodott e földön. Jób. 1,11 De bocsássad csak rá a te kezedet, verd meg mindazt, a mi az övé, avagy nem átkoz-é meg [vers 20. 22.] szemtől-szembe téged?! Jób. 1,12 Az Úr pedig monda a Sátánnak: Ímé, mindazt, a mije van, kezedbe adom; csak ő magára ne nyujtsd ki kezedet. És kiméne [1 Kir. 22,22.] a Sátán az Úr elől.” Látható: Isten nem korlátozza önmagát, sőt (!) Jób. 2,3 „Monda pedig az Úr a Sátánnak: Észrevetted-é az én szolgámat, Jóbot? Bizony nincs a földön olyan, mint ő; feddhetetlen, igaz, istenfélő, bűngyűlölő. Még erősen áll a ő feddhetetlenségében, noha [rész 1,20-22.] ellene ingereltél, hogy ok nélkül rontsam meg őt. Jób. 2,4 És felele a Sátán az Úrnak, és monda: Bőrt bőrért; de mindent a mije van, odaad az ember az életéért. Jób. 2,5 Azért bocsásd ki csak a te kezedet, és verd meg őt csontjában és testében: avagy nem átkoz-é meg szemtől-szembe téged? Jób. 2,6 Monda pedig az Úr a Sátánnak: Ímé kezedbe van ő, [2 Kor. 12,7.] csak életét kiméld.” Számomra ez jelenti Isten mindenhatóságát (korlátlan szabadságát). Teszi, amit akar –akár kénye kedvére, mind itt- nem köteles az emberrel, az ember érdemei szerint bánni. (Lehet igazságtalan!) Tettei miatt nem szenved. Ember nem szállhat perbe vele, és nincs bíró, aki emberrel szemben Isten ellen ítélhetne: „Jób. 9,32 Mert nem ember ő, mint én, hogy néki megfelelhetnék, és együtt pörbe állanánk. Jób. 9,33 Nincs is közöttünk igazlátó, a ki kezét közbe vethesse kettőnk között!”  Isten így szól Jóbhoz: Jób. 40,2 Nosza! övezd fel, mint férfi, derekadat; én kérdezlek, te pedig taníts engem! Jób. 40,3 Avagy semmivé teheted-é te az én igazságomat; [Zsolt. 51,6.  Róm. 3,5. 6.] kárhoztathatsz-é te engem azért, hogy te igaz légy?” Az ember nem korlátozhatja Isten szabadságát. Tovább megyek: ha (az ember) igaz marad, csak Isten dicsőségére teheti, így történik ez Jób könyvében is.

Akkor, hol van az ember szabadsága? Vegyük észre (!!!): ugyanitt! Ha Jób nem szabad nincs értelme a történetnek. Miközben már szeretném fékezni magam, és arra gondolok, hogy az ember szabadon hozott döntéseivel nem korlátozza Isten szabadságát; eszembe jut még, hogy az ember jó döntései az Úr dicsőségére vannak.

Mottó: A példák –mind erről korábban beszéltünk- rémes leegyszerűsítések és nem válthatják ki a valóságot. Az idézetek épp így nem váltják ki a művet! Legyünk velük óvatosak! 

Előzmény: Kováts Gábor János (1911)
Kováts Gábor János Creative Commons License 2007.08.05 0 0 1915
Az emberi viselkedés bizony sokszor az ösztönök megfékezésére, korlátozására szolgál.

Isten akkor korlátozta önmagát, amikor megteremtette a világegyetemet, hiszen annak fizikai törvényei mindenhol azonosak. Ebbe ’kézzel’ belenyúlni hatalmas felfordulást okozhat, és nem is túl etikus. Inkább arra kellene gyanakodni, hogy bizony vannak, akik messze megelőznek minket tudásban, ismeretben, és ebbe beletartozik az Isten-ismeret is.

Előzmény: Törölt nick (1912)
takarito Creative Commons License 2007.08.04 0 0 1914

"hogy az történik velük is, amit másokkal tesznek"

 

Valójában soha nem az történik az emberrel, amit másokkal tesznek.

A szemet, szemért elv ugyan ezt próbálta elhitetni az emberrel, de igazságtalansága azonnal nyílvánvaló ha összevetjük csak azokat az okokat, amely mindkét oldalon felmerülnek szemkitolás végett.

Mára ennek az elvnek finomabb verziója létezik, tehát a megfizetés különféle egymásba átváltható megoldásai közül tudunk választani, de attól még igazságtalansága továbbra is fennáll.

 

Valóban le lehetünk ragadni a megfizetés, visszafizetés láncolatában, azonban az önzetlenség képes ezen a szinten túllépni. Szeritem nem kell a zöld marslakókig ilyen példák miatt elmenni, mert bizonyos helyzetekben, körülmények között, vagy jobban megértett kapcsolatokban egyszerű, hétköznapi szinten is képes az ember önzetlen, tényleg a másik érdekeinek figyelembe vétele mellett annak örömet szerezni.

 

 

Előzmény: miki_ng (1913)
miki_ng Creative Commons License 2007.08.04 0 0 1913
ez nem egészen így van
tudod egy bizonyos szint után néhányan felismerik, hogy az történik velük is, amit másokkal tesznek, tehát erre az ún "önzetlenség"re nagyon is jó okuk van...
már ha az általad említett "öröm" nem lenne elég

Előzmény: takarito (1910)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.04 0 0 1912

""Isten annyiban nem mindenható, amennyiben önmagát korlátozza. ""

 

Valóban: mi annyiban nem vagyunk négerek, amennyiben fehérek vagyunk..:)

De Isten önmagát korlátozná? A fennti mondat inkább az emberre illik.

Előzmény: Kováts Gábor János (1911)
Kováts Gábor János Creative Commons License 2007.08.04 0 0 1911
Világos, amit mondasz. A gondolatkísérletek jó lehetőségek, de Isten megismerhetőségéről talán nem nyitnék topikot. Ellenben a leegyszerűsítések, amelyek minden betűjét értem, arra engednek következtetni, hogy a nagy gondolkodók maguk is használtak ilyeneket.

Végül is maradok első állításomnál: Isten annyiban nem mindenható, amennyiben önmagát korlátozza.

Előzmény: 12szer (1909)
takarito Creative Commons License 2007.08.04 0 0 1910

Félreérted az önzetlenséget. Az önzetlenség LÉNYEGE, hogy azért tesz valaki valamit, hogy a másiknak jó legyen az élete, a sorsa, a kedve.

Az ebből származó öröm nem önző, hanem tiszta.

 

Előzmény: miki_ng (1908)
12szer Creative Commons License 2007.08.04 0 0 1909

Minden gondolatkísérlet leegyszerűsítés…”

Sőt az általam említettek mindegyikéről elmondható, hogy rémes leegyszerűsítés. A világ (Isten) megismerhetőségéről külön téma nyitható, de totalitásában, összetettségében nehezen ismerhető meg (minden mindennel összefügg). A rémes leegyszerűsítésnek –ha a szerző nem akar Shakespeare-i félreértéseket- célja lényeg kiemelés. Példáim talán ebben segítettek. Nagy gondolkodók: pl. Buddha, Krisztus, stb. ebben különösen nagyok.
Előzmény: Kováts Gábor János (1900)
miki_ng Creative Commons License 2007.08.04 0 0 1908
semmi

a példád nem jó
azért teszik, mert úgy vélik, az üdvös nekik
takarito Creative Commons License 2007.08.04 0 0 1907

Sokan vannak. Terheket,kötöttségeket válalnak, hogy családjuknak, gyermekeiknek jobb legyen, és maguk boldogulásáról mondanak le.

 

Ennél tovább is lehet menni, ha az ember a szeretet erejével képes mások bajainak orvoslására azt a sajátjává tenni.

 

Előzmény: miki_ng (1905)
sensimillia Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1906
Milyen érzés ezt gondolni?
Akkor semmi nem múlik rajtad, szerinted?
Előzmény: miki_ng (1905)
miki_ng Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1905
ki az aki azt választja, ami roszz neki??

nincsen
sensimillia Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1904
Azt választod, amit akarsz, és Te választod. Választhatod azt is, ami rossz neked, van rá lehetőséged. Alapvetően a belső állapotodnak meg meggyőződéseidnek megfelelően. De ezeken változtatni is van lehetőséged, nem?
Előzmény: miki_ng (1903)
miki_ng Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1903
hát hogy van
mert ha van is valaha olyan lehetőséged, hogy választhatsz a dolgok között, akkor MINDIG azt fogod választani, ami számodra jobb/üdvösebb
vagy legalábbis annak véled
tehát a döntések kiszámíthatóak

akkor miféle szabad akarat van?
sensimillia Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1902
Szia!
Miért nem hiszel? És hogy érted, hogy "ebben" a szabad akaratban?
Előzmény: miki_ng (1901)
miki_ng Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1901
én nem hiszek ebben a "szabad akarat"-ban
pedig amúgy "hívő"-nek tartom magam
Kováts Gábor János Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1900
Minden gondolatkísérlet leegyszerűsítés, kifejteni sokszor még hosszadalmasan is nehéz, ha a hallgatók fogalmi rendszere távol van egymástól. Ennek ellenére sokszor sikerül átadni az elméletet, máskor olyan félreértések kísérik, amelyek vetekednek Shakespeare drámáiban találhatókkal.

Éppen ezért, azt gondolom: mint rendszer, jó a példád, és igen sok következtetésre lehet jutni általa. Azonban ehhez tisztázni kell az alapokat: Jézus kezében nem hurcolta a Bibliát, tanítást nem adott az áteredő bűnről. A jelenlegi keresztény vallások és felekezetek egy alapjaiban téves elmélet homokján dőlnek jelenleg össze. Az új szemlélethez igen nehéz eljutni.

Előzmény: 12szer (1819)
12szer Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1899

„… az ember szabad akarata nem a világ alakulására vonatkozik, hanem saját maga döntésére a jó és rossz dolgában.

 

A napokban, a témára hangolva olvastam Jób könyvét. Megrázó, elgondolkodtató, és messzemenő következtetéseket enged determinizmusról –Isten korlátlan hatalmáról- és szabadságról. Talán a napokban feldolgozom, addig is ajánlom figyelmetekbe!

Előzmény: oncogito (1894)
takarito Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1898

"Hit dolgában neked is, nekem is és másnak is rengeteg info áll rendelkezésre"

 

Úgy van. Ezért beszélek igazságokról, amely az ember tapasztalataiban egyedül gyökerezni tud. Hinni mindenfélét lehet, és sajnos a logikai igazolások sem helyettesíthetik a tapasztalatot, tapasztalat nélkül minden hit csak feltételezés, vagy elv marad csupán.

Jézus például SOHA nem beszél arról, hogy hígyjél Istenben. Ellenkezőleg. Isten megismerésére buzdít, az pedig sehogy másképp nem lehetséges, hogy az ember személyes kapcsolatot épít ki vele. Azért mondja:"Az pedig az örök élet, hogy megsimerjenek téged az egyedül igaz Istent" (János 17,3), hogy ne mindenfélét higyjünk őróla, ahogy a keresztények és egyéb vallások követői teszik.

 

"Szabad akaratodból döntesz te is és más is, hogy ebből mit fogad el"

 

A döntést ugyan szabadon teheti meg az ember, hogy mit fogad el, vagy mit utasít el hitelvek közül. Azonban az elfogadás vagy elutasítás nem csak attól függ, hogy az ember döntését szabadon választhatja meg, hanem a hitelvek hamisságának vagy igazságának felfogásától, valószerűségétől, az egyén megfontolásától, értékelésétől, félelmeitől vagy éppen vágyaitól.

 

"ha a hit adomány és nem elhatározás kérdése"

 

A hit sosem adomány. Valójában bizalom kérdése, hogy mit tart az ember olyan tekintélynek maga előtt, akinek szavára adni fog. Ha hibásan ítéli meg a tekintély megbízhatóságát, akkor gyakrabban fogad el tévedéseket, mintha biztalmatlan lenne eleve. Itt a Biblia tekintélye, amelyet sok keresztény úgy fogad el Istentől ihletett írásnak, hogy meg sincs győződve tartalmának igazságairól és tévedéseiről. Az ilyen eleve elkötelezett hit később már meg sem engedi, hogy a tévedéseket felismerni vélje, azonnal támadásokat helyez kilátásba, hogy az ellenkezőjét bizonyítsa, az a tévedés biztosan igaz, mert nem lehet mástól csak Istentől, csak éppen ő nem érti.

 

"az egyén tévedése/téveslátása, ami elfogultságára, szűklátókörűségére, tudatlanságra vezethető vissza"

 

Úgy van. Csak ne felejtsd el annak a felelősségét, aki tudja, hogy az egyén tudatlan, hiszen ebben a világban mindig lesznek olyan történések, események, amelyek az egyén tapasztalásán kívül mennek végbe, és mégis kihasználja ellene.

 

Válaszaim fenntartása? Azt gondolom, hogy beszélgetünk. Nem győzködés a célom, hanem az, hogy közösen megértsünk valamit. Ehhez talán mindketten hozzátehetjük a véleményünk.

 

Előzmény: oncogito (1896)
takarito Creative Commons License 2007.08.03 0 0 1897

"az ember szabad akarata nem a világ alakulására vonatkozik"

 

Dehogynem. Mindenkinek a legapróbb cselekdete is része annak, hogy a világ sorsa hogyan alakul. Nem misztikus erők, nem a csillagok állása dönti el hogy tönkre megy a világ alattunk vagy felvirágzik, hanem mindannyiunk közös tevékenységének az eredménye.

 

"Azon kívül Istennek is van szabad akarata - sőt terve, amit ember úgysem keresztezhet."

 

Ugyan. Te ismered a tervét? Közöld velem légyszíves. Nem arról van szó, hogy az ember keresztezi-e az Isten akaratát, hanem arról, hogy az Isten keresztezi-e az ember akaratát.

 

Előzmény: oncogito (1894)
oncogito Creative Commons License 2007.08.02 0 0 1896
Takarító, a téveslátás nem feltétlenül annak az eredménye, hogy valaki más becsapott.
Hit dolgában neked is, nekem is és másnak is rengeteg info áll rendelkezésre, sok ideologia, elv, elgondolás, elmondás.
Szabad akaratodból döntesz te is és más is, hogy ebből mit fogad el. Még akkor is, ha a hit adomány és nem elhatározás kérdése. Tehát nem lehet mindent arra fogni, hogy tévtanító karmaiba került az egyén. Bár nem vitatom, ilyen is létezik, (és azt sem vitatom, hogy ez a félrevezető felelőssége, ha szándékos a félrevezetés) de ez ritkább, mint az egyén tévedése/téveslátása, ami elfogultságára, szűklátókörűségére, tudatlanságra vezethető vissza.

A többiről meg nem vitázom, mert tulajdonképpen már mindegyik érvedre válaszoltam.
Feltételezem, hogy átgondoltak a válaszaimat és ezek ellenére tartod fenn az eddigi véleményed. Mint ahogy én is a magamét.
Előzmény: takarito (1879)
landdie Creative Commons License 2007.08.02 0 0 1895
Isten mindenható, az embernek van szabad akarata, csak azt kell tisztázni, hogy ki az Isten és ki, aki a helyében "tetszeleg".:-)
oncogito Creative Commons License 2007.08.02 0 0 1894
Takarító, az ember szabad akarata nem a világ alakulására vonatkozik, hanem saját maga döntésére a jó és rossz dolgában. (Bár ez a két fogalom igen sok nézeteltéréshez vezet, de erre most nem térnék ki)
Azon kívül Istennek is van szabad akarata - sőt terve, amit ember úgysem keresztezhet.
Előzmény: takarito (1893)
takarito Creative Commons License 2007.08.02 0 0 1893

Ha szabad akaratunkban tesszük tönkre a világot, és okozunk akkora katasztrófákat, amelyek pusztítóak mind a környezetre mind az emberiségre, akkor ennek megakadályozása Isten részéről, az ember akarata elleni csapást jelentene.

 

Ati356 Creative Commons License 2007.07.30 0 0 1892

Jó kis idézet!

 

De az idő relatív telésére nekem is eszembe jutott valami:

 

- Egy perc a fogorvosnál, sokszor egy órának tűnik. Egy óra beszélgetés egy csinos nővel, pedig sokszor egy percnek!

 

Na ez is relatív! ;-)

Előzmény: 12szer (1884)
Dark Angyal Creative Commons License 2007.07.30 0 0 1891

Isten létének bizonygatásánál egyetlen dolog értelmetlenebb: Isten nem létének bizonygatása.

 

Ám ha azt mondom: Isten nem teremtette az életet, hanem maga Isten az Élet:

akkor magát az életet nehéz megcáfolni.

 

Ám nyilván akadnak, akik azt mondják: Nem Isten az Élet.

Mások meg azt mondják: Manitú az Isten.

Megint mások: Allah

Megint mások: JHVH

Megint mások: Zeusz

Mások szerint pedig a Nap...

 

Igy aztán lehetetlen mindenki kedvére tenni...de ha megérted, hogy az élet nem keletkezik, hanem örök, akkor tetünk egy lépést.

Hiszen Istenröl is azt mondják: öröktöl való..

 

:))

Előzmény: 12szer (1890)
12szer Creative Commons License 2007.07.30 0 0 1890
Miért lenne ez istenbizonyíték?
Előzmény: Dark Angyal (1889)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!